-DIA- schreef:Er is een WEZENLIJK verschil met de richting in de GG en de oude Reformatorische richting in de GG. Predikanten als Ds. C. Harinck en anderen die ik noemde missen het bevindelijke element, of anders, ze geven bevinding een totaal andere inhoud...
Daartussen zit inderdaad een verschil.
Alleen, wanneer je hem vergelijkt met de kerkvaders en de reformatoren (Calvijn bijvoorbeeld) dan is ds. Harinck uiterst bevindelijk. Als je de "oude reformatorische richting in de GG" als norm neemt, dan sluit je de reformatoren en de kerkvaders buiten. Mijn vraag is: Hoe kan je dat veroorloven?
PS> Ik zie heel duidelijk het onderscheid wat je noemt, tussen bv ds. Harinck en de meer rechtsere broeders in de GG. Voor beide groepen moet m.i. ruimte zijn, maar óók moet er ruimte zijn voor mensen die een nog-minder bevindelijke prediking voorstonden (Calvijn, Luther, de kerkvaders). Doe je dat niet, dan stel je dus eigenlijk indirect
dat de ware kerk pas begonnen is tijdens de latere Nadere Reformatie.
PS2> Ik zeg dit, ondanks mijn liefde voor een (bepaald type) bevindelijke prediking, in de stijl van ds. A. Kot (HHK), ds. Kieviet (CGK), ds. Baan (GG), etc