Uitvoerige scriptie over de STANDENLEER!

Zonderling

Bericht door Zonderling »

Klavier schreef:
Zonderling schreef:Verder geloof ik dat de rechtvaardigmaking een vrijspraak is ván God óver de mens en een toerekenen van de gerechtheid van Christus áán die mens. Het onderscheid voorwerpelijk en onderwerpelijk begrijp ik in dit verband dus ook niet.

Ik houd het maar liever bij de leer en (Bijbelse) uitdrukkingen van onze Heidelbergse Catechismus en Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Zonderling, hoe denk jij dan op basis waarvan Abraham gerechtvaardigd kon worden door geloof zonder dat de Verzoening daadwerkelijk had plaatsgevonden?
Dat kan toch enkel om dat God al wist dat de Verzoening in de tijd zou geschieden? Dat dit al van eeuwigheid vast stond?
Heb ik dat dan ooit ontkend ?

God heeft Zijn Zoon reeds van eeuwigheid af gezien als geslacht voor de zonden der uitverkorenen. En door de toerekening van de gerechtigheid van Christus, aangenomen door het geloof, werd Abraham in de tijd gerechtvaardigd.

De rechtvaardigmaking is de dadelijke toerekening aan die uitverkorenen, en die gebeurt alleen in de tijd. We moeten de rechtvaardigmaking in de tijd plaatsen. De rechtvaardigmaking behoort tot de toepassing der zaligheid (en daaraan vooraf gaat de verkiezing en de verwerving).
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef:
Heb ik dat dan ooit ontkend ?
Niet dat ik weet. Ik stel het gewoon als open vraag omdat ik je nog niet begrijp.
God heeft Zijn Zoon reeds van eeuwigheid af gezien als geslacht voor de zonden der uitverkorenen. En door de toerekening van de gerechtigheid van Christus, aangenomen door het geloof, werd Abraham in de tijd gerechtvaardigd.

De rechtvaardigmaking is de dadelijke toerekening aan die uitverkorenen, en die gebeurt alleen in de tijd. We moeten de rechtvaardigmaking in de tijd plaatsen. De rechtvaardigmaking behoort tot de toepassing der zaligheid (en daaraan vooraf gaat de verkiezing en de verwerving).
Nou daar ben ik het gewoon mee eens.
Ik heb nergens iets anders beweerd.
Ik onderscheid nadrukkelijk rechtvaardigmaking en het besluit daartoe. De voorwerpelijke rechtvaardiging is voor mij hetzelfde als het besluit. Niet de uitvoering. Dat kan niet. Dat staat nergens in de Bjibel. En volgens mij is dat niet in strijd met wat jij schrijft.

Ik snap echt niet wat je punt is.
Zonderling

Klavier schreef:
Zonderling schreef:God heeft Zijn Zoon reeds van eeuwigheid af gezien als geslacht voor de zonden der uitverkorenen. En door de toerekening van de gerechtigheid van Christus, aangenomen door het geloof, werd Abraham in de tijd gerechtvaardigd.

Nou daar ben ik het gewoon mee eens.
Ik heb nergens iets anders beweerd.
Ik onderscheid nadrukkelijk rechtvaardigmaking en het besluit daartoe. De voorwerpelijke rechtvaardiging is voor mij hetzelfde als het besluit. Niet de uitvoering. Dat kan niet. Dat staat nergens in de Bjibel. En volgens mij is dat niet in strijd met wat jij schrijft.

Ik snap echt niet wat je punt is.
Klavier,

Zie de volgende quotes van jou:
Klavier schreef:Rechtvaardiging is van eeuwigheid. Dat betreft het BESLUIT tot rechtvaardimaking.
Rechtvaardiging die met het geloof komt in de tijd is de UITVOERING van het besluit en noemen we ook wel rechtvaardigmaking
Klavier schreef:Daarbij heb ik het 'Leerboek' van Ds. Van Dieren gepakt.
Die spreekt van rechtvaardigmaking als onderdeel van de uitvoering van het genadeverbond.
Rechtvaardigmaking volgt op het geloof. Zonder Geloof geen rechtvaardigmaking.
Anderzijds geeft de auteur weer dat het begrip rechtvaardiging wordt gebruikt in voorwerpelijke zin en onderwerpelijke zin.
Voorwerpelijk: De rechtvaardiging van eeuwigheid, als besluit voor alle uitverkorenen
Onderwerpelijk: De rechtvaardiging in de tijd op het geloof, persoonlijk voor de gelovige.
Jij hebt dus wel degelijk gespreken over een rechtvaardiging van eeuwigheid.

Je maakt ook onderscheid (in navolging van het 'Leerboek') tussen een voorwerpelijke rechtvaardiging van eeuwigheid en een onderwerpelijke rechtvaardiging in de tijd.

Daarop heb ik het volgende geschreven.
Zonderling schreef:Je wijst wel "rechtvaardigmaking" van eeuwigheid af, maar "rechtvaardiging" van eeuwigheid sta je toe. Dat blijft voor mij heel merkwaardig omdat ik tussen beide begrippen (rechtvaardiging/rechtvaardigmaking) geen verschil ken.

Verder geloof ik dat de rechtvaardigmaking een vrijspraak is ván God óver de mens en een toerekenen van de gerechtheid van Christus áán die mens. Het onderscheid voorwerpelijk en onderwerpelijk begrijp ik in dit verband dus ook niet.

Ik houd het maar liever bij de leer en (Bijbelse) uitdrukkingen van onze Heidelbergse Catechismus en Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Dat waren mijn punten.

Hoewel je aangeeft het met mij eens te zijn, blijf ik zitten met je eerdere postings waar je iets anders zegt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef: Hoewel je aangeeft het met mij eens te zijn, blijf ik zitten met je eerdere postings waar je iets anders zegt.
Zonderling,

Je hebt mijn posts niet begrepen.
Ik heb vanaf het begin gesteld dat de rechtvaardigmaking bij het geloof hoort. In de tijd, in de heilsopenbaring.
De rechtvaardiging van eeuwigheid is het besluit TOT rechtvaardigmaking in de tijd. Het besluit, genomen in de eeuwigheid. Zijnde de uitverkiezing, of als onderdeel daarvan, of naast de uitverkiezing. Dat is niet van belang. Het hoort bij elkaar.
Het ene vloeit uit het andere voort.

Ik zal iets citeren uit het 'Leerboek':
"In Christus is wel alles tot de zaligheid van de uitverkorenen besloten (voorwerpelijk), maar wat Christus nu voor de utiverkorene heeft verworven, bezit deze niet persoonlijk(onderwerpelijk), zolang het in hem nog niet door de Heilige Geest is toegepast. Daarom zegt het doopformulier: "..ons toeëigenende hetgeen wij in Christus hebben". Hiermee geeft het doopformulier aan dat de rechtvaardiging vóór het geloof noodzakelijk gevolgd moet worden door de rechtvaardiging dóór het geloof.

Tekstverwijzingen daarbij: Hebr 10:5-10, 2 Tim 1:9, Opb 13:8.

Mijns inziens levert dit geen enkele frictie op met jouw weergegeven standpunt.
Zonderling

Klavier schreef:
Zonderling schreef: Hoewel je aangeeft het met mij eens te zijn, blijf ik zitten met je eerdere postings waar je iets anders zegt.
Zonderling,

Je hebt mijn posts niet begrepen.
Ik heb vanaf het begin gesteld dat de rechtvaardigmaking bij het geloof hoort. In de tijd, in de heilsopenbaring.
De rechtvaardiging van eeuwigheid is het besluit TOT rechtvaardigmaking in de tijd. Het besluit, genomen in de eeuwigheid. Zijnde de uitverkiezing, of als onderdeel daarvan, of naast de uitverkiezing. Dat is niet van belang. Het hoort bij elkaar.
Het ene vloeit uit het andere voort.

Ik zal iets citeren uit het 'Leerboek':
"In Christus is wel alles tot de zaligheid van de uitverkorenen besloten (voorwerpelijk), maar wat Christus nu voor de utiverkorene heeft verworven, bezit deze niet persoonlijk(onderwerpelijk), zolang het in hem nog niet door de Heilige Geest is toegepast. Daarom zegt het doopformulier: "..ons toeëigenende hetgeen wij in Christus hebben". Hiermee geeft het doopformulier aan dat de rechtvaardiging vóór het geloof noodzakelijk gevolgd moet worden door de rechtvaardiging dóór het geloof.

Tekstverwijzingen daarbij: Hebr 10:5-10, 2 Tim 1:9, Opb 13:8.

Mijns inziens levert dit geen enkele frictie op met jouw weergegeven standpunt.
Klavier. Hier stel ik tegenover:

1. Rechtvaardig(mak)ing is een daad van God (een toerekenen van de gerechtigheid van Christus). Dit is altijd voorwerpelijk. Dus de rechtvaardig(mak)ing door het geloof is voorwerpelijk. (Hoewel de toeëigening die daarmee gepaard gaat onderwerpelijk is.)

2. "hetgeen wij in Christus hebben". Wanneer dat ziet op de tijd vóór het geloof, dan is dat oneigenlijk gesproken.
In het doopformulier wordt echter gezien op wat wij in Christus hebben uit hoofde van het Verbond, niet uit hoofde van de verkiezing of een rechtvaardigmaking van eeuwigheid.

3. Je gebruikt opnieuw de termen "rechtvaardiging vóór het geloof" en "rechtvaardiging van eeuwigheid". Dáár verzet ik mij tegen. Zo spraken de Reformatoren niet, zo sprak men niet tijdens de Dordtse Synode, zo spreken onze belijdenisgeschriften niet, zo spreekt de Schrift niet.

4. Het is zeer verwarrend zo te spreken en hier komen gemakkelijk dwalingen uit voort, wat de geschiedenis ook maar al te duidelijk getoond heeft (reeds bij Comrie, die zelfs gezegd heeft dat de rechtvaardigmaking door het geloof alleen nog maar de bekéndmaking was van de rechtvaardigmaking).

5. Mijn oproep was om te blijven bij de eenvoudiger spreekwijze van de Schrift en onze belijdenisgeschriften.
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef:1. Rechtvaardig(mak)ing is een daad van God (een toerekenen van de gerechtigheid van Christus). Dit is altijd voorwerpelijk. Dus de rechtvaardig(mak)ing door het geloof is voorwerpelijk. (Hoewel de toeëigening die daarmee gepaard gaat onderwerpelijk is.)
Je maakt niet het onderscheid dat ik steeds benadruk. Het besluit tot, en de uitvoering van het besluit. Dat blijft toch gewoon staan?
Hoe je het ook noemt.
2. "hetgeen wij in Christus hebben". Wanneer dat ziet op de tijd vóór het geloof, dan is dat oneigenlijk gesproken.
In het doopformulier wordt echter gezien op wat wij in Christus hebben uit hoofde van het Verbond, niet uit hoofde van de verkiezing of een rechtvaardigmaking van eeuwigheid.
Hier zit dus een verschilpunt. En vanuit dit punt snap ik nu je bezwaar bij punt 1.
3. Je gebruikt opnieuw de termen "rechtvaardiging vóór het geloof" en "rechtvaardiging van eeuwigheid". Dáár verzet ik mij tegen. Zo spraken de Reformatoren niet, zo sprak men niet tijdens de Dordtse Synode, zo spreken onze belijdenisgeschriften niet, zo spreekt de Schrift niet.
De termen zijn niet van mijzelf. Ik geef ze door vanuit een bestaand boekje. De inhoud van de termen, met de tekstverwijzingen kan ik echter niet onlogisch vinden.
4. Het is zeer verwarrend zo te spreken en hier komen gemakkelijk dwalingen uit voort, wat de geschiedenis ook maar al te duidelijk getoond heeft (reeds bij Comrie, die zelfs gezegd heeft dat de rechtvaardigmaking door het geloof alleen nog maar de bekéndmaking was van de rechtvaardigmaking).
Gevaar voor dwalingen zitten in alle dogmatische stellingen.
Alles is vatbaar voor misbruik. Elke Bijbeltekst zelfs. Maar daarmee hoeft het nog niet te betekenen dat de termen zelf fout zijn.
Dat Comrie zover ging is mij niet bekend. Het klink als een Evangelie ontkenning. Ik zou graag de hele context van die visie van Comrie willen zien alvorens daar iets over te kunnen zeggen.
5. Mijn oproep was om te blijven bij de eenvoudiger spreekwijze van de Schrift en onze belijdenisgeschriften.
Daar is niets mis mee. Anderzijds is het een gegeven dat her en der meer in de dogmatiek is verwoord. Dat wil niet zeggen dat de kern wordt aangetast. Veelal is er sprake van meer zaken leerstellig ter onderwijzing vastleggen.
Het evenwicht in deze zaken is belangrijk. Maar ik geloof zeker dat er bepaalde marges kunnen zijn.

Zonderling, nogmaals, ik kan goed leven met jouw standpunt. Het zou voor mij ook genoeg kunnen zijn. Ik heb echter een boek van een een dominee uit mijn kerkverband die bepaalde zaken wat verder uitgewerkt heeft. En in mijn beleving nog altijd passend binnen het Schrift en Belijdenisgeschriften.
Dat er gevaar op de loer ligt, kan ik goed inkomen. Zolang het gevaar onderkent wordt, is er nog geen probleem.
Zonderling

Klavier schreef:
Zonderling schreef:1. Rechtvaardig(mak)ing is een daad van God (een toerekenen van de gerechtigheid van Christus). Dit is altijd voorwerpelijk. Dus de rechtvaardig(mak)ing door het geloof is voorwerpelijk. (Hoewel de toeëigening die daarmee gepaard gaat onderwerpelijk is.)
Je maakt niet het onderscheid dat ik steeds benadruk. Het besluit tot, en de uitvoering van het besluit. Dat blijft toch gewoon staan?
Hoe je het ook noemt.
Klavier, ik heb dit onderscheid meermalen aangegeven in onze discussie. Alleen ik noem dit het besluit van de verkiezing (en niet rechtvaardigmaking van eeuwigheid). Waarom zou ik dat elke keer moeten herhalen? Hoe we het noemen maakt voor mij wel degelijk verschil.
Klavier schreef:
Zonderling schreef:2. "hetgeen wij in Christus hebben". Wanneer dat ziet op de tijd vóór het geloof, dan is dat oneigenlijk gesproken.
Hier zit dus een verschilpunt. En vanuit dit punt snap ik nu je bezwaar bij punt 1.
Dat begrijp ik dus niet. Volgens mij heeft dit niet direct iets met punt 1 te maken. Ik kan niet geloven dat met "hetgeen wij in Christus hebben" bedoeld is de verkiezing of een rechtvaardigmaking vóór het geloof. Hoe zou een ongelovige dat zonder het geloof kunnen weten? Met de verkiezing hebben we niets te maken totdat we tot geloof gekomen zijn.
Klavier schreef:
Zonderling schreef:3. Je gebruikt opnieuw de termen "rechtvaardiging vóór het geloof" en "rechtvaardiging van eeuwigheid". Dáár verzet ik mij tegen. Zo spraken de Reformatoren niet, zo sprak men niet tijdens de Dordtse Synode, zo spreken onze belijdenisgeschriften niet, zo spreekt de Schrift niet.
De termen zijn niet van mijzelf. Ik geef ze door vanuit een bestaand boekje. De inhoud van de termen, met de tekstverwijzingen kan ik echter niet onlogisch vinden.
Dat lijkt me geen maatstaf.
Klavier schreef:
Zonderling schreef: 5. Mijn oproep was om te blijven bij de eenvoudiger spreekwijze van de Schrift en onze belijdenisgeschriften.
Daar is niets mis mee. Anderzijds is het een gegeven dat her en der meer in de dogmatiek is verwoord. Dat wil niet zeggen dat de kern wordt aangetast. Veelal is er sprake van meer zaken leerstellig ter onderwijzing vastleggen.
Het evenwicht in deze zaken is belangrijk. Maar ik geloof zeker dat er bepaalde marges kunnen zijn.
De dogmatiek is inderdaad soms verder ontwikkeld dan onze belijdenisgeschriften. Maar wanneer de rechtvaardigmaking door het geloof alléén, in later tijd is ontwikkeld tot een viervoudige rechtvaardigmaking (Comrie), waar binnen de Gereformeerde Gezindte nog diverse varianten op bestaan, dan mag je je afvragen wat er nog over is van de oorspronkelijke leer van de rechtvaardigmaking. Van der Groe in zijn tijd had reeds grote bezwaren tegen de wijze waarop de leer van de rechtvaardigmaking (door o.a. Comrie) werd uiteengezet. Hij noemt o.a. tien bezwaren tegen de leer van een rechtvaardigmaking vóór het geloof. Ik denk dat zijn bezwaren zeer terecht en nog steeds behartenswaardig zijn.
Klavier schreef:Zonderling, nogmaals, ik kan goed leven met jouw standpunt. Het zou voor mij ook genoeg kunnen zijn. Ik heb echter een boek van een een dominee uit mijn kerkverband die bepaalde zaken wat verder uitgewerkt heeft. En in mijn beleving nog altijd passend binnen het Schrift en Belijdenisgeschriften.
Dat er gevaar op de loer ligt, kan ik goed inkomen. Zolang het gevaar onderkent wordt, is er nog geen probleem.
Of deze uitwerking naar de Schrift is en de belijdenis, is voor mij de vraag. We zijn verder weg (de verkeerde kant op) dan je denkt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef: Klavier, ik heb dit onderscheid meermalen aangegeven in onze discussie. Alleen ik noem dit het besluit van de verkiezing (en niet rechtvaardigmaking van eeuwigheid). Waarom zou ik dat elke keer moeten herhalen? Hoe we het noemen maakt voor mij wel degelijk verschil.
Ik krijg de indruk dat je iets bestrijd wat ik nooit gesteld heb.
Vanaf mijn eerste post over dit onderwerp heb ik het Besluit van de rechtvaardigmaking genoemd en de uitvoering daarvan.
Desondanks maak jij het onderscheid niet en bestrijd je dat beeld dat je kennelijk al eerder had en kom je met een verhaal dat niet anders is dan ik probeer uiteen te zetten.
Kijk mijn allereerste posts over dit onderwerp eens na.

Dat begrijp ik dus niet. Volgens mij heeft dit niet direct iets met punt 1 te maken. Ik kan niet geloven dat met "hetgeen wij in Christus hebben" bedoeld is de verkiezing of een rechtvaardigmaking vóór het geloof. Hoe zou een ongelovige dat zonder het geloof kunnen weten? Met de verkiezing hebben we niets te maken totdat we tot geloof gekomen zijn.
Jij gaf aan geen enkele vorm van rechtvaardiging voor het geloof te willen gebruiken in dogmatische zin. Dan stel je ook dat het besluit tot rechtvaardigmaking niet in een dogmatisch kader past. En dan kom je op dit punt tot een andere interpretatie met 'in Christus hebben'.
Wat betreft de zinsnede uit het doopformulier: Dit is geen aanspraak maken op de uitverkiezing. Het formulier zegt voorafgaande aan de geciteerde woorden, in dezelfde zin:
zo verzekerd ons de Heilige Geest door dit Heilig Sacrament, dat Hij bij ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil
Dit gaat over de geopenbaarde wil van God, over de wil van Hem dat kinderen van het Verbond zalig worden.
Het verzekert ons van het bestaan van de uitverkiezing. En daarmee van het besluit tot rechtvaardigmaking. Het gaat hier om een belofte van rechtvaardigmaking. Een verwijzing naar de vervulling van de belofte. De doop betekent het Bloed van Christus. Dat is grond van de rechtvaardigmaking.
Je kunt kennelijk niet loskomen van de termen. De betekenis is niet anders dan jijzelf aangaf in andere bewoordingen.
Mijn oproep was om te blijven bij de eenvoudiger spreekwijze van de Schrift en onze belijdenisgeschriften.
Oftewel, elke uitleggend dogmatisch geschrift wijs je af?
Op basis waarvan stel je een grens?
Ik haalde al eerder de teksten uit Hebr 10 en 2 Tim 1 aan.
Daar ligt de inhoud. Dat daar een benaming voor wordt gegeven in de dogmatiek lijkt met geen enkel probleem.
We gaan toch niet moeilijk doen om alleen een 'werknaam'? Het gaat hier om dogmatiek, een leersysteem. Overschat je de dogmatiek niet op deze wijze?
De dogmatiek is inderdaad soms verder ontwikkeld dan onze belijdenisgeschriften. Maar wanneer de rechtvaardigmaking door het geloof alléén, in later tijd is ontwikkeld tot een viervoudige rechtvaardigmaking (Comrie), waar binnen de Gereformeerde Gezindte nog diverse varianten op bestaan, dan mag je je afvragen wat er nog over is van de oorspronkelijke leer van de rechtvaardigmaking. Van der Groe in zijn tijd had reeds grote bezwaren tegen de wijze waarop de leer van de rechtvaardigmaking (door o.a. Comrie) werd uiteengezet. Hij noemt o.a. tien bezwaren tegen de leer van een rechtvaardigmaking vóór het geloof. Ik denk dat zijn bezwaren zeer terecht en nog steeds behartenswaardig zijn.
Zonderling, volgens mij haal je praktijk van de prediking en de dogmatiek door elkaar. De dogmatiek is een systeem om de leer in een menselijk gedachtenkader te plaatsen. Zo moet je het dan ook behandelen en niet als handboek voor de prediking. Als je het laatste doet gaat het inderdaad fout.
Wat betreft Comrie en Van der Groe: Die worden mijns inziens vaak ten onrechte tegen elkaar gezet. De geschiedenis laat een ander beeld zien. Van der Groe en Comrie waren eerder medestander dan tegenstander.
Comrie heeft welliswaar in filosofisch-dogmatische verhandelingen verregaande lijnen getrokken, maar geen enkele preek heeft daaronder geleden. Leg zijn preken eens naast die van Van der Groe, dan zie je geen verschil. Lees Comrie's dogmatische werken naast zijn preken, en interpreteer ze vanuit zijn praktijk, dan wordt het beeld heel anders.

Een citaat Comrie dat duidelijk genoeg is:
want wij moeten de verkiezing van achteren opmaken uit de kenmerken van genade, gelijk de apostel vermaant, om zijn verkiezing vast te maken. Het voorwerp is niet, dat iemand in Christus' dood gerechtvaardigd is, gelijk de Antinomianen in Engeland, en de Hebreeën en andere snode dwaalgeesten hier te
lande geloven; want Gods Woord stelt dit nooit voor als een zaak, die men tot rechtvaardiging geloven moet. Maar door allerhande soort van uitdrukkingen wordt het geloof beschreven als een daad die Jezus aangrijpt of omhelst, om door Hem gerechtvaardigd te worden.

Of deze uitwerking naar de Schrift is en de belijdenis, is voor mij de vraag. We zijn verder weg (de verkeerde kant op) dan je denkt.
Jammer dat je het zo stelt. Ik denk daar je vooral een verkeerd beeld bestrijdt. Je legt Comrie iets in de mond, dat mijns inziens niet zo bedoelt is. Dat het gevaar aanwezig is zoals jij aangeeft, ben ik met je eens. Maar dat gevaar is geen praktijk bij Comrie en het boek dat ik heb nageslagen. Zowel Comrie als de auteur van 'Leerboek' stellen beide heel duidelijk: Geen rechtvaardigmaking zonder geloof.
Geen rechtvaardigmaking voor het geloof.
Wel het besluit tot rechtvaardigmaking voor het geloof.
Zoals je zelf ook aangaf.
Zonderling

Klavier schreef:Ik krijg de indruk dat je iets bestrijd wat ik nooit gesteld heb.
Klavier, ik ga de discussie bijna stoppen, want hier valt geen eer aan te behalen.

Ik ben begonnen met de term "rechtvaardig(mak)ing van eeuwigheid" te bestrijden. Jij hebt deze term verdedigd.
Klavier schreef:Jij gaf aan geen enkele vorm van rechtvaardiging voor het geloof te willen gebruiken in dogmatische zin. Dan stel je ook dat het besluit tot rechtvaardigmaking niet in een dogmatisch kader past.
Ik heb alleen aangegeven dat we het besluit tot rechtvaardigmaking niet zélf rechtvaardigmaking (van eeuwigheid) moeten noemen. Niet meer en niet minder. Leg me alsjeblieft geen woorden in de mond die ik nooit geuit heb en niet in mij zijn opgekomen.
Klavier schreef:Wat betreft Comrie en Van der Groe: Die worden mijns inziens vaak ten onrechte tegen elkaar gezet. De geschiedenis laat een ander beeld zien. Van der Groe en Comrie waren eerder medestander dan tegenstander.
Comrie heeft welliswaar in filosofisch-dogmatische verhandelingen verregaande lijnen getrokken, maar geen enkele preek heeft daaronder geleden. Leg zijn preken eens naast die van Van der Groe, dan zie je geen verschil. Lees Comrie's dogmatische werken naast zijn preken, en interpreteer ze vanuit zijn praktijk, dan wordt het beeld heel anders.
Ik bestrijd niet dat Comrie's preken (die uit vroege tijd zijn) zeer dicht bij Van der Groe liggen. Terecht is echter opgemerkt, dat bij Comrie een bepaalde ontwikkeling is te zien. In zijn latere werken was hij helaas sterk beïnvloed door Holtius.
Klavier schreef:Zowel Comrie als de auteur van 'Leerboek' stellen beide heel duidelijk:
Geen rechtvaardigmaking zonder geloof.
Geen rechtvaardigmaking voor het geloof.
Het leerboek heb ik niet gelezen. Dat laatste ("geen rechtvaardigmaking vóór het geloof") is wat betreft Comrie echter pertinent onjuist. Hij leert dit wel degelijk. Zie b.v. de dissertatie van Honig of één van Comrie's geschriften over de rechtvaardigmaking.
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling,

Mijn eerste post bevatte dit:
Rechtvaardigmaking van eeuwigheid? Uitgesloten.
Wel een WEG van Rechtvaardigmaking van eeuwigheid besloten en wie het zou gelden. De uitverkorenen
Ik heb op een opmerking van Erasmiaan gereageerd en heb geprobeerd uit te leggen dat het past naast wat hij aangaf. Alleen ben jij die opmerking gaan bestrijden.

Over de lijn van Comrie zijn meerdere visies in omloop.
Het gevaar dat jij beschrijft, erken is als gevaar. Echter ik ben van mening dat het gevaar nog niet aanwezig is zoals jij dat stelt.
Althans, niet binnen de kringen waarin ik verkeer.
refo

Bericht door refo »

Op 23 Sep 2006 14:39 zeg je toch wel zoiets.
Zonderling

refo schreef:Op 23 Sep 2006 14:39 zeg je toch wel zoiets.
Inderdaad (zie de door mij vet gemaakte woorden):
Klavier schreef:Wat jij bedoeld is niet de rechtvaardigMAKING maar rechtvaardiging. Lijkt het zelfde, maar is het niet.

Rechtvaardiging is van eeuwigheid
. Dat betreft het BESLUIT tot rechtvaardimaking.
Rechtvaardiging die met het geloof komt in de tijd is de UITVOERING van het besluit en noemen we ook wel rechtvaardigmaking.
Idem op 23 Sep 2006 19:09
Klavier schreef:Daarbij heb ik het 'Leerboek' van Ds. Van Dieren gepakt.
Die spreekt van rechtvaardigmaking als onderdeel van de uitvoering van het genadeverbond.
Rechtvaardigmaking volgt op het geloof. Zonder Geloof geen rechtvaardigmaking.
Anderzijds geeft de auteur weer dat het begrip rechtvaardiging wordt gebruikt in voorwerpelijke zin en onderwerpelijke zin.
Voorwerpelijk: De rechtvaardiging van eeuwigheid, als besluit voor alle uitverkorenen
Onderwerpelijk: De rechtvaardiging in de tijd op het geloof, persoonlijk voor de gelovige.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 26 sep 2006, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef:
refo schreef:Op 23 Sep 2006 14:39 zeg je toch wel zoiets.
Inderdaad (zie de door mij vet gemaakte woorden):
Klavier schreef:Wat jij bedoeld is niet de rechtvaardigMAKING maar rechtvaardiging. Lijkt het zelfde, maar is het niet.

Rechtvaardiging is van eeuwigheid
Rechtvaardiging die met het geloof komt in de tijd is de UITVOERING van het besluit en noemen we ook wel rechtvaardigmaking.
Zucht. Ja, als je dit neemt zonder mijn uitlegging erbij, die ik iets van 3x herhaald heb, kun je er een verkeerde uitleg aan geven. Ik zal het anders formuleren, als je zo op de letter vast zit:
Wat jij bedoeld is niet de rechtvaardigMAKING maar rechtvaardiging. Lijkt het zelfde, maar is het niet.
-- Hier bedoel ik de terminologie, meer niet.

Rechtvaardiging die van eeuwigheid is
Zonderling

Klavier schreef:Zucht. Ja, als je dit neemt zonder mijn uitlegging erbij, die ik iets van 3x herhaald heb, kun je er een verkeerde uitleg aan geven. Ik zal het anders formuleren, als je zo op de letter vast zit:
Wat jij bedoeld is niet de rechtvaardigMAKING maar rechtvaardiging. Lijkt het zelfde, maar is het niet.
-- Hier bedoel ik de terminologie, meer niet.

Rechtvaardiging die van eeuwigheid is
Ja, Klavier, wanneer je zo onnauwkeurig bent in je spreken (want rechtvaardigmaking en rechtvaardiging is hetzelfde begrip), dan moet je niet verwachten dat andere personen jouw gedachtegang nog kunnen volgen. Bij mijn weten heb ik steeds nauwkeurig aangegeven waar mijn bezwaren lagen. En ik heb ook nadrukkelijk gezegd, dat die bezwaren ook liggen bij de terminologie (al wordt ogenschijnlijk verder dezelfde inhoud genoemd).

Wat betreft de verschillende visies op Comrie.
Ik heb geput uit de geschriften van Comrie zelf en zou daar eventueel uit kunnen citeren (maar wat ik nu niet doen zal).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik zal, als medeaanstichter van deze spraakverwarring nog wat te berde brengen.

Zonderling, ik denk dat ds. Kersten het precies zo bedoelt als jij verwoordt. Rechtvaardig(mak)ing van eeuwigheid behelst het besluit. Datzelfde besluit is dat Christus met Zijn harte Borg zou staan voor de uitverkorenen. Jij durft hier echter niet de term rechtvaardiging aan te hangen. Terecht spreek je daar ook Klavier op aan, die jou echter niet begrijpt. We moeten deze termen wel zuiver houden anders kun je er geen discussie over voeren.

Wat Klavier zegt is in feite wat ds Kersten zegt en wat ik zeg. Hij maakt echter een foutief onderscheid tussen rechtvaardiging en rechtvaardigmaking, toen hij stelde dat er geen rechtvaardigmaking van eeuwigheid is maar wel rechtvaardiging van eeuwigheid. Later geeft hij aan dat hij het besluit tot rechtvaardig(mak)ing bedoelt.

Ik denk dat we alle drie op één lijn staan. Jij durft aan het besluit van eeuwigheid niet de term rechtvaardig(mak)ing op te hangen, Klavier en ik doen dit in navolging van enkele theologen wél. Met Klavier deel ik je zorgen omtrent de dwalingen die daaruit zouden kunnen ontstaan niet.
Plaats reactie