uhmm, wat ik hoorde was het volgende: het werd wel eens tijd dat hij vertrok naar een andere plaats.Hendrikus schreef:gemengde gevoelens in Ermelo, denk ikErasmiaan schreef:ds Blok naar Gorinchem
beroepingswerk, deel 2
Ik denk dat de maximale tijd dat een predikant een gemeente goed kan bedienen erg afhankelijk is van de kwaliteiten die de predikant op sociaal, pastoraal en preek-kundig terrein heeft.Kaw schreef:Van oudsher was het gewoon dat de kerkenraad om de 4 jaar ververst werd. In sommige kerken is het vrij gebruikelijk dat een dominee nergens veel langer staat dan 8 jaar. Die traditie zal er wel niet voor niets zijn.
En wie maakt die inschatting? Dat is te subjectief.memento schreef:Ik denk dat de maximale tijd dat een predikant een gemeente goed kan bedienen erg afhankelijk is van de kwaliteiten die de predikant op sociaal, pastoraal en preek-kundig terrein heeft.Kaw schreef:Van oudsher was het gewoon dat de kerkenraad om de 4 jaar ververst werd. In sommige kerken is het vrij gebruikelijk dat een dominee nergens veel langer staat dan 8 jaar. Die traditie zal er wel niet voor niets zijn.
Nu ik dit nieuws lees, moest ik denken aan een leuke uitspraak die ik gistermorgen hoorde:Erasmiaan schreef:ds Blok naar Gorinchem
"De wilde ganzen vliegen weer, dus de predikanten verplaatsen zich ook weer". (De persoon vergeleek het met de ganzen, die vliegen ook in het najaar en in het voorjaar)
Lassie schreef:uhmm, wat ik hoorde was het volgende: het werd wel eens tijd dat hij vertrok naar een andere plaats.
De combinatie van bovenstaande reacties geeft volgens mij de situatie in Ermelo redelijk weer... :|jvdg schreef:Dit lezende dacht ik aan de uitspraak: ......beter om een dominee verlegen, dan met een dominee verlegen....
Ik vind het niet zo'n gezellige conversatie over Ds. Blok eigenlijk. Laten we d'r maar mee stoppen.
Ik moet nog denken aan een collega. Hij is ouderling in Uddel, ook in de classis Barneveld. Daar staat ds. Mouw en die heeft een beroep naar Brakel lopen.
Vanmorgen zei ik tegen hem: Hou je dominee maar goed vast, want ze gaan allemaal weg! Hij bromde een beetje van: dat zal wel meevallen enzo. Nog geen vijf minuten later ging de telefoon en het was voor hem: Dominee Mouw aan de telefoon. Oeioeioei!
Hij loopt snel naar zijn eigen kantoortje en even later komt hij terug. Roept het hele kantoor in koor: Hij heeft het aangenomen....!
Het viel mee...
Ik moet nog denken aan een collega. Hij is ouderling in Uddel, ook in de classis Barneveld. Daar staat ds. Mouw en die heeft een beroep naar Brakel lopen.
Vanmorgen zei ik tegen hem: Hou je dominee maar goed vast, want ze gaan allemaal weg! Hij bromde een beetje van: dat zal wel meevallen enzo. Nog geen vijf minuten later ging de telefoon en het was voor hem: Dominee Mouw aan de telefoon. Oeioeioei!
Hij loopt snel naar zijn eigen kantoortje en even later komt hij terug. Roept het hele kantoor in koor: Hij heeft het aangenomen....!
Het viel mee...
Ik bespeur een hoop onuitgesproken kritiek op Ds. Blok te Ermelo.
Wees nou eens eerlijk en zeg wat je in zijn prediking tegenstaat.
Als je dat doordenkt, en dat verzeker ik je, dan is dat alleen maar eigen "ik".
Wie en wat heeft aanleiding gegeven dat "ze hem" gaarne zien vertrekken?
Met nadruk: Het gaat niet over de gezondene, maar over de Zender.
Wees nou eens eerlijk en zeg wat je in zijn prediking tegenstaat.
Als je dat doordenkt, en dat verzeker ik je, dan is dat alleen maar eigen "ik".
Wie en wat heeft aanleiding gegeven dat "ze hem" gaarne zien vertrekken?
Met nadruk: Het gaat niet over de gezondene, maar over de Zender.
- Miscanthus