elkaar opbouwen in het geloof

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
--------------------------------------------------------------------------------
Nader tot God, dan zal hij tot u naderen.

Jakobus 4:8
--------------------------------------------------------------------------------
Daar wilde ik het ook net over doen!
Hoe kun je tot God naderen? In het gebed?
Wij kunnen toch niet tot God naderen......
enfin, dan moeten we die tekst maar doorkrassen...
Nee, Lizy wil die tekst niet doorkrassen. Ze weet gewoon niet wat ze er mee moet doen. Dat lijkt me ook niet zo vreemd vanuit haar positie gezien.

[14:45] Wiep - op school, maar werkt nu voor de vijand: Dat stukje zegt nog een stuk meer.
[14:45] Wiep - op school, maar werkt nu voor de vijand: 3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
5 Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?
6 Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt [de Schrift]: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
[14:46] Wiep - op school, maar werkt nu voor de vijand: 7 Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
8 Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.
[14:46] Liza (*)Wees voorzichtig met je gedachten: ze kunnen elk ogenblik veranderen in woorden.. :): ja het staat er wel want God heeft ons wel goed geschapen
[14:46] Liza (*)Wees voorzichtig met je gedachten: ze kunnen elk ogenblik veranderen in woorden.. :): en eist het wel van ons
[14:46] Wiep - op school, maar werkt nu voor de vijand: Zo kun je dus tot God naderen. Door jezelf te vernederen en dan zal God je verhogen.
[14:47] Wiep - op school, maar werkt nu voor de vijand: God eist niets van ons wat wij niet kunnen volbrengen. Neem nu de wet: Kunnen wij die volbrengen? Nee! Maar dan is het verhaal niet afgelopen. Daarom heeft God een weg gemaakt die we wel kunnen volbrengen: Namelijk het geloof in Jezus Christus.
[14:48] Liza (*)Wees voorzichtig met je gedachten: ze kunnen elk ogenblik veranderen in woorden.. :): ja je zegt het zelf God heeft een weg gebaand
[14:49] Wiep - op school, maar werkt nu voor de vijand: Yes, en daarom mogen we tot God komen in nederigheid om te vragen om vergeving en zal God ons naderen om het ons te vergeven.
[14:49] Wiep - op school, maar werkt nu voor de vijand: Dit is de kern van het geloof.
[14:49] Liza (*)Wees voorzichtig met je gedachten: ze kunnen elk ogenblik veranderen in woorden.. :): o ja dan bedoel je toch wel hetzelfde
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

kan het iets duidelijker, wiep?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!

kantekeningen ff lezen, dan krijg je een heel ander beeld over deze tekst.

Verder zal idd. niemand van nature God naderen, want er is van nature niemand die God zoekt. Allemaal vijanden van God.
Liever Turks dan Paaps
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!

Verder zal idd. niemand van nature God naderen, want er is van nature niemand die God zoekt. Allemaal vijanden van God.
Wat ontkracht deze doodddoener deze genadige belofte....
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Kaw Daar wilde ik het ook net over doen!

Wat ontkracht deze doodddoener deze genadige belofte....
Niks niet!
Slaat nergens op wat je nu schrijft.
Jij wil toch zeker niet ontkennen dat we van nature geen vijanden zijn van God en eigen zaligheid? Dat we van nature tot Hem niet willen naken (naderen)?
Dat is de mens in zijn doodstaat. Geneigd om God en zijn naaste te haten (dat is pure vijandschap).

Gaat Gods Geest in je werken, dan kom je daar achter. Dat je geen vriend bent maar een vijand. En dan is het onbegrijpelijk als de Heere met deze tekst tot je komt. Dat is nu Evangelie: vijanden worden met God verzoend.

Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Miscanthus

Sorry Matthijs,

ik ben geen vijand meer van God. Jij nog steeds? Dan moet je toch maar eens gaan capituleren en je wapens in gaan leveren.....
Of maak je nu een sprongetje terug in de tijd, toen je nog niet verzoend was?

Door Zijn genade in Jezus Christus, mogen we ons als Zijn kinderen weten en Hem als onze Vader, Verlosser en Koning.
Wie tot God komt, moet geloven dat Hij is en een beloner is dergenen die Hem zoeken. Onze verdorven aard doet niets van Gods beloften af. Het geloof stijgt boven die verdorven natuur uit en heeft daar geen last (meer) van. een ieder mag zich vastklampen aan Gods beloften, juist zondaren met een verdorven natuur.
Met je opmerking richt je de blik weer naar binnen terwijl onze blik op God en Zijn beloften gericht moet zijn.

[Aangepast op 16/9/05 door Miscanthus]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Matthijs,

Krijg je niet op een gegeven moment zo'n houding van: Ja, het staat er wel, maar het geldt niet, want ik wil wel, maar ten diepste wil ik niet, dus geldt het niet voor mij en mag ik er ook niets mee doen.

Wat zegt God daar? Zegt Hij: Indien je het zou kunnen zou Ik als Ik jou was maar rap je hart zuiveren? Nee, het is een opdracht! God gaf Israël de opdracht om het land Kanaän te veroveren. Wat gebeurde toen die verspieders zeiden dat het niet kon dus dat ze het ook niet gingen doen? Tis ongeloof wat hier ten toon wordt gespreid en geen rechtzinnigheid! Wie oren heeft die hore.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Tja het is toch zo dat wij als gevallen mensen uit onszelf niet tot God kunnen naderen. We staan met de rug en de nek naar Hem toe van nature en lopen alleen verder van Hem af.
God heeft een weg gebaand om zondaren zalig te maken.

Het is zo moeilijk, want aan de ene kant zijn we zo geschapen dat de relatie met God goed was, maar we in zonden gevallen zijn.
Aan de andere kant ligt de eis, dat we ons moeten bekeren en dat God geen lust heeft in onze dood.
We kunnen God nooit de schuld geven als we verloren gaan. Dan zegt Hij: Ga weg van mij, want Gij hebt niet gewild dat ik Koning over u zijn zal.

De Heere Jezus zegt toch ook tegen Nicodemus dat als een mens niet wederomgeboren wordt, hij het Koninkrijk niet zal kunnen zien of ingaan!
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Maar moet de Messias nog geopenbaard worden? Is de weg nog afgesloten? Het lijkt wel of we in het OT leven ofzo?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Maar moet de Messias nog geopenbaard worden? Is de weg nog afgesloten? Het lijkt wel of we in het OT leven ofzo?
Ik zeg toch dat er een weg gebaand is, dus dat is N.T.

Afbeelding
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Daarom! En daarom staat er in Jac. 4: Naakt tot God en Hij zal tot u naken. En daarom is dit geen loze belofte. Zelfs niet voor een onwedergeboren mens.

En je kunt niet zeggen dat je nog niet bekeerd bent, dus daarom dit niet kan doen, dus dat daarom deze tekst niet voor jou geldt. Het gehele Woord van God geldt voor ieder mens. Tis zaak dat God je gaat overtuigen van zonden, omdat je niet in Hem gelooft hebt.

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Opvallend he? Overtuiging van zonden. Niet de zonde tegen de 10 geboden, maar de zonde tegen het geloof. Juist deze zonde wordt hier onder het mom van rechtzinnigheid bedreven.
jacob

Bericht door jacob »

Daarom! En daarom staat er in Jac. 4: Naakt tot God en Hij zal tot u naken. En daarom is dit geen loze belofte. Zelfs niet voor een onwedergeboren mens.

En je kunt niet zeggen dat je nog niet bekeerd bent, dus daarom dit niet kan doen, dus dat daarom deze tekst niet voor jou geldt. Het gehele Woord van God geldt voor ieder mens. Tis zaak dat God je gaat overtuigen van zonden, omdat je niet in Hem gelooft hebt.

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;

Opvallend he? Overtuiging van zonden. Niet de zonde tegen de 10 geboden, maar de zonde tegen het geloof. Juist deze zonde wordt hier onder het mom van rechtzinnigheid bedreven.
schokkend inderdaad. Eigenlijk zijn het vreselijke opmerkingen als, tja, het moet je gegeven worden, en jaja maar het moet toegepast worden of het is te hopen dat ik er nog eens licht over krijg.

toch snap ik soms deze passieviteit wel. Ik weet niet zeker of dat altijd uit een afkerig hart komt.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door jacob

schokkend inderdaad. Eigenlijk zijn het vreselijke opmerkingen als, tja, het moet je gegeven worden, en jaja maar het moet toegepast worden of het is te hopen dat ik er nog eens licht over krijg.

toch snap ik soms deze passieviteit wel. Ik weet niet zeker of dat altijd uit een afkerig hart komt.
Wat wil je daarmee zeggen?

Afbeelding
Plaats reactie