"Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben."Miscanthus schreef:Jij zegt dat het Woord niet altijd gepaard gaat met de Geest. God zelf zegt: waar 2 of 3 in mijn Naam vergaderd zijn, ben Ik in het midden. Woord en Geest zijn niet los verkrijgbaar. Jezus zegt: "Mijn woorden zijn Geest en leven." Dan zouden we een verontschuldiging hebben als we het Woord der zaligheid horen en niet geloven en bekeren. Als we niet geloven en ons bekeren is dat een aktieve weerstand tegen het Woord. Dat kun je niet afschuiven op de afwezigheid van de Heilige Geest.Afgewezen schreef:Oneens, het geloof wordt gewerkt door Gods Geest gepaard aan het Woord (niet los daarvan), waardoor men gelooft en zich bekeert.1Co 1:21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die gelovenHet geloof wordt gewerkt door Gods Geest, in een weg van bekering en wedergeboorte.
Miscanthus, je zegt het me oneens te zijn, maar eigenlijk zeg je hetzelfde als ik. Want als Gods Geest Zich paart aan het Woord (wat niet altijd gebeurt), dan komt het tot bekering en wedergeboorte.
Dus waarin ben je het dan met me oneens?
Het gaat niet om de afwezigheid van God's Geest, maar om de aanwezigheid van ongeloof.