Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door refo
Ik zou het toch maar scheiden.
Wanneer gaf God Zijn wet? Voor of na de uittocht?
Dus Ursinus hadden de Wet niet moeten noemen in het stuk der ellende? Wat eist de Wet van ons? Dat leert ons Christus in een hoofdsom.........
Ik vraag: wanneer gaf God Zijn wet? Het antwoord is: na de uittocht! Dam kom jij met Ursinus. Vind je het erg dat ik je niet begrijp?
En wat betreft de wet in de 'ellende': die wordt daar toch niet behandeld? De eerste zondagen vormen niet meer dan de probleemstelling. De ellende wordt gekend uit de wet. Echter: er zijn drie stukken NODIG en niet één. Kennis van de verlossing en kennis van de dankbaarheid. Ze uit elkaar trekken is funest, dat blijkt maar weer.
Nogmaals: de 'wet' kan alleen veroordelen en zal nooit onderdeel worden van het zaligen van de mens.
En dat weet God ook. In de oopenbaring van het verbond met Israël komt Hij er ook mee als ze uit het diensthuis uitgeleid zijn. Snap je?
ja ik begrijp het allemaal hardstkke goed wat jullie bedoelen.
Dit zeg ik nergens: "de 'wet' kan alleen veroordelen en zal nooit onderdeel worden van het zaligen van de mens.".
De Wet en kan enkel en alleen verdoemen, vloeken en straffen.
Ik zeg, dit wordt ondervonden in een uitverkoren mens, zodat die mens een hartstochtelijke begeerte krijgt naar Christus. Als die grote honger, die enorme dorst naar Christus gerechtigheid er is, moet ie dan van Hem afblijven? Zeg ik dat ergens? Nee nee en nog eens nee. Een honger en een dorst is al door de Geest Gods gewerkt, zal zo'n oprechte honger kunnen leiden tot een onoprechte aanneming van Christus? Nee, never! De Heilige Geest openbaart
door het Woord Christus, dan mag en moet hij ook Hem aannemen. Dan is dat niet remonstrants, maar voluit naar de Schrift. Dan is dat een aannemen door de Geest!
Welterusten!
Matthijs