Miscanthus schreef:Kislev schreef:[Overigens, veel 2ehands mercedessen koop je voor een appel en een ei.
en dan zweef je met een vette 8-pitter voor weinig in je pullman stoel.... (zonder schakelen) Toppie!
oja, ik fiets veel, dus ik rij nog geen 10.000 km p/j.
kun je dat rekensommetje dan nog ene keer doen?
Enik heb nauwelijks (geen) afschrijving, hij wordt hooguit iets meer waard. Hoe zit dat met de hyunday en de nissan en de citroen?
Afschrijvingskosten zijn een groot gedeelte van de kosten die vaak vergeten worden....
Is best
Ik ging er van uit dat mijn karretje over een half jaar niets meer waard is. Op dit moment is zijn waarde nog ongeveer 1800 euro. Dat is 1700 euro afschrijving in 2 jaar, maar vooral omdat ik zoveel kilometers heb gereden. Een vergelijkbare auto zonder het huidige aantal kilometers (200k), maar met jouw rijstijl zit op 120k en dus qua afschrijving op veel minder. Misschien is hij dan nu 2500 waard. 1000 euro afschrijving dus. 500 per jaar aan afschrijving. Met 10.000 kilometer per jaar zou ik alleen 1 keer de bandjes hoeven vervangen en was de koppeling nog niet aan vervanging toe geweest. Dat is dus 300 euro per jaar aan onderhoud max. Ik denk dat 200 euro per jaar redelijk is over 2 jaar.
De verbruikskosten zijn dan: 34 euro brandstof.
97 euro per maand aan vaste lasten.
41 euro afschrijving.
17 euro onderhoud.
155 euro per maand.
Mercedes: 74 euro per maand aan brandstof.
94 euro per maand aan vaste lasten.
20 euro afschrijving. (er van uitgaande dat hij 500 euro heeft gekost en je er 2 jaar mee rijdt voordat hij naar de sloop moet)
? onderhoud
114 euro per maand totaal zonder onderhoud in de berekening.
Dat is 40 euro per maand verschil. Dan mag je voor 480 euro per jaar aan onderhoud hebben.
Ik vind het verschil niet wereldschokkend. Ik heb wel airco als ik niet zo slordig was geweest om dat ding stuk te laten gaan. Dat zal die mercedes nog niet hebben. Daarnaast zijn ook de veiligheidsaspecten van de auto's de afgelopen 10 jaar enorm vooruit gegaan. Ook voor de mercedes in vergelijking met de hyundai. Topgear heeft heeft er onderzoeken naar gedaan en het verschil is echt enorm. De kooiconstructies zijn zo sterk beter geworden dat bijv. bij een oude renault espace ondanks de airbag bij een proef de bestuurder zou zijn overleden, terwijl bij dezelfde proef de nieuwe espace het niet eens nodig vond om de airbags op te blazen, omdat de kooiconstructie praktisch de gehele klap had geabsorbeerd.