Wat voor auto rijden wij?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Kaw schreef:Het is een fijne auto om in te rijden en het rijden is wanneer je hem tweedehands koopt niet vet duur, maar een hyundai of een toyota is toch echt goedkoper om in te rijden.
ahum...

vaste lasten van een mercedes oldtimer:
€ 0,- wegenbelasting
€ 20,- verzekering per maand
onderhoud is variabel maar wat meer, wat een ander aan wegenbelasting uitgeeft.
Rijdt op gas 1:5,5

Nou jij weer. :wink:
jvdg

Bericht door jvdg »

Miscanthus schreef:
Kaw schreef:Het is een fijne auto om in te rijden en het rijden is wanneer je hem tweedehands koopt niet vet duur, maar een hyundai of een toyota is toch echt goedkoper om in te rijden.
ahum...

€ 0,- wegenbelasting

Kaw gaat ervan uit dat alle mercedes-forummers een dikke jonge mercedes bezitten met een giga hoeveelheid pk's en een onafzienbare rij cilinders.
Dan heeft ie gelijk.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
Miscanthus schreef:
ahum...

€ 0,- wegenbelasting

Kaw gaat ervan uit dat alle mercedes-forummers een dikke jonge mercedes bezitten met een giga hoeveelheid pk's en een onafzienbare rij cilinders.
Dan heeft ie gelijk.
Mwa, doe mij maar een mooi SLC, V8 automaat... rood leer... wow
Een ouwe dus he...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
Miscanthus schreef:
ahum...

€ 0,- wegenbelasting

Dan heeft ie gelijk.
vaste lasten van een hyundai 2001:
€ 33,- wegenbelasting
€ 30,- verzekering per maand (ben jong ventje)
onderhoud is ongeveer 300-600 euro per jaar, maar ik rij 40000 km per jaar. Das dus inclussief bandjes.
Rijdt op gas 1:12
Kislev

Bericht door Kislev »

Zweef zweef

Vooruit, dan ook maar een plaatje van mijn bolide. Autootje 2,5 maanden geleden gekocht. Wagen is uit 1999 met 123.000 km op de teller. 2.0 liter injectie 16V benzinemoter (idd, dat wil wel). Is een Pallas uitvoering, dat wil bij Citroen zeggen dat het een wat luxere uitvoering is, dus standaard 6 airbags, airco, verlours bekleding en nog wat klein grut.

Als ik de prijs noem slaan de meeste mensen stijl achterover. Ze schatte mínstens het dubbele. Da's (voor mij) een voordeel van Citroen -> 2e hands beslist niet waardevast :lol:
Laatst gewijzigd door Kislev op 06 feb 2007, 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hee Jaap:
40000 / 12 * 0,5 / 12 = 138,88888888888888888888888888889 euro per maand aan stookkosten
Das 201 per maand min of meer vaste lasten.

Bij je mercedes in mijn geval:
303,0303030303030303030303030303 euro per maand aan stookkosten
Das 323 per maand aan min of meer vaste lasten.

En dan hebben we het nog niet over de onderdelen van de auto die soms vervangen moeten worden.
De aanschaf van jouw auto zal beneden de 3500 euro zijn geweest. Ik rij bijna 2 jaar in mijn bakkie, dus jouw auto zal 2928 euro goedkoper moeten zijn geweest om die aanschaf te rechtvaardigen en daarbij dus dat ik er van uit ga dat de onderdelen even veel kosten, wat natuurlijk niet zo is. En bij een auto van die leeftijd moeten er vaker onderdelen vervangen worden. Som: het kan niet uit voor mij om mercedes te rijden.
Miscanthus

Kislev schreef:[Overigens, veel 2ehands mercedessen koop je voor een appel en een ei.
en dan zweef je met een vette 8-pitter voor weinig in je pullman stoel.... (zonder schakelen) Toppie!

oja, ik fiets veel, dus ik rij nog geen 10.000 km p/j.
kun je dat rekensommetje dan nog ene keer doen?
Enik heb nauwelijks (geen) afschrijving, hij wordt hooguit iets meer waard. Hoe zit dat met de hyunday en de nissan en de citroen?
Afschrijvingskosten zijn een groot gedeelte van de kosten die vaak vergeten worden....
Kislev

Bericht door Kislev »

Ahum, lees onderstaand verhaal maar eens van citroen-forum.nl :mrgreen:
Het meest indrukwekkende dat me ooit overkomen is was met mijn Xantia activa TCT.
Voor de belgen die het stuk kennen: als je in Antwerpen via de Militaire baan de autosnelweg richting Brussel op moet, moet je een zeer scherpe bocht nemen onder de autoweg onderdoor om dan achter de Craeybeckx tunnel op de autosnelweg richting Brussel te geraken. Deze bocht is reeds bij 50 km/hr behoorlijk kietelend.

Op een dag werd ik bijzonder geïrriteerd door een bumperklevende BMW 3 met veel plastiek op vlak voor deze bocht.

Heb de bocht met mijn Activa toen genomen door in de bocht door te trekken naar 140. De BMW probeerde, faalde en stond dwars op de weg.

de activa gaf geen krimp.

Meer nog, na 70 000 km waren de banden vooraan volkomen egaal afgesleten. Daar kon je een waterpas opleggen.
Qua Citroen is de Xantia V6 Activa wel het summum. Kost 2e hands echter een flinke lieve duit (nieuw iets van 75.000 gulden). Maar ja wat wil je: 3 liter injectie 6 cylinder motor. Motor zat destijds ook in grote Peugeots en Volvo's (gezamenlijk ontwikkeld). Xantia was een klasse kleiner en dus ook lichter. Hebben ze hem maar begrenst op de 250 km/uur :mrgreen: Verder alle opties (ook leren bekleding) en dus een veersysteem wat heerlijk veert maar dus niet overhelt in de bochten zoals je kon lezen.

Boys with there toys :)

Hier een testje van de autoweek. Schrijven o.a. Dat is in het begin een wat vreemde ervaring, maar het maakt wel dat je met de Activa ongegeneerd hard de hoek om kunt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Miscanthus schreef:
Kislev schreef:[Overigens, veel 2ehands mercedessen koop je voor een appel en een ei.
en dan zweef je met een vette 8-pitter voor weinig in je pullman stoel.... (zonder schakelen) Toppie!

oja, ik fiets veel, dus ik rij nog geen 10.000 km p/j.
kun je dat rekensommetje dan nog ene keer doen?
Enik heb nauwelijks (geen) afschrijving, hij wordt hooguit iets meer waard. Hoe zit dat met de hyunday en de nissan en de citroen?
Afschrijvingskosten zijn een groot gedeelte van de kosten die vaak vergeten worden....
Is best :)

Ik ging er van uit dat mijn karretje over een half jaar niets meer waard is. Op dit moment is zijn waarde nog ongeveer 1800 euro. Dat is 1700 euro afschrijving in 2 jaar, maar vooral omdat ik zoveel kilometers heb gereden. Een vergelijkbare auto zonder het huidige aantal kilometers (200k), maar met jouw rijstijl zit op 120k en dus qua afschrijving op veel minder. Misschien is hij dan nu 2500 waard. 1000 euro afschrijving dus. 500 per jaar aan afschrijving. Met 10.000 kilometer per jaar zou ik alleen 1 keer de bandjes hoeven vervangen en was de koppeling nog niet aan vervanging toe geweest. Dat is dus 300 euro per jaar aan onderhoud max. Ik denk dat 200 euro per jaar redelijk is over 2 jaar.

De verbruikskosten zijn dan: 34 euro brandstof.
97 euro per maand aan vaste lasten.
41 euro afschrijving.
17 euro onderhoud.
155 euro per maand.

Mercedes: 74 euro per maand aan brandstof.
94 euro per maand aan vaste lasten.
20 euro afschrijving. (er van uitgaande dat hij 500 euro heeft gekost en je er 2 jaar mee rijdt voordat hij naar de sloop moet)
? onderhoud
114 euro per maand totaal zonder onderhoud in de berekening.

Dat is 40 euro per maand verschil. Dan mag je voor 480 euro per jaar aan onderhoud hebben.

Ik vind het verschil niet wereldschokkend. Ik heb wel airco als ik niet zo slordig was geweest om dat ding stuk te laten gaan. Dat zal die mercedes nog niet hebben. Daarnaast zijn ook de veiligheidsaspecten van de auto's de afgelopen 10 jaar enorm vooruit gegaan. Ook voor de mercedes in vergelijking met de hyundai. Topgear heeft heeft er onderzoeken naar gedaan en het verschil is echt enorm. De kooiconstructies zijn zo sterk beter geworden dat bijv. bij een oude renault espace ondanks de airbag bij een proef de bestuurder zou zijn overleden, terwijl bij dezelfde proef de nieuwe espace het niet eens nodig vond om de airbags op te blazen, omdat de kooiconstructie praktisch de gehele klap had geabsorbeerd.
caprice

Bericht door caprice »

Kaw schreef:
jvdg schreef:
Miscanthus schreef:
ahum...

€ 0,- wegenbelasting

Dan heeft ie gelijk.
€ 33,- wegenbelasting
onderhoud is ongeveer 300-600 euro per jaar, maar ik rij 40000 km per jaar. Das dus inclussief bandjes.
Vaste lasten Mercedes 190E 1.8 1990 :roll:
€ 33,- wegenbelasting
€ 47,50 verzekering per maand (ben ook jong)
Onderhoud ong. 700 per jaar??? moest 1 nieuwe band (88) + bougiekabels (90) en benzineopvoerpomp (125), maar dat laatste moet elke 2 ton, en die heb ik er zelf opgezet.
Brandstofverbruik, iets meer dan 1:11, benzine (4 cilinders. :wink: )

Rijgenot Hyundai: ... :?
Rijgenot Mercedes: :D
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Mister schreef:Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee,

Een alfa liefhebber :lol: :lol:

Neeeeh...... een oerdegelijke Volvo liefhebber! Hallo zeg, ik wil nog wel... 'restwaarde' :D

Afbeelding

Sinds mei 2006 al weer dik 30 000 kilometers benzinegestookt... binnenkort maar eens naar een dieselgestookte S40 kijken :D
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Duuk

Bericht door Duuk »

caprice schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef:
Miscanthus schreef: ahum...

€ 0,- wegenbelasting

Dan heeft ie gelijk.
€ 33,- wegenbelasting
Vaste lasten Mercedes 190E 1.8 1990 :roll:
€ 33,- wegenbelasting
€ 47,50 verzekering per maand (ben ook jong)
Onderhoud ong. 700 per jaar??? moest 1 nieuwe band (88) + bougiekabels (90) en benzineopvoerpomp (125), maar dat laatste moet elke 2 ton, en die heb ik er zelf opgezet.
Brandstofverbruik, iets meer dan 1:11, benzine (4 cilinders. :wink: )

Rijgenot Hyundai: ... :?
Rijgenot Mercedes: :D
Mensen die een Toyota of (nog erger) een Hyundkhgj gaan vergelijken met een Mercedes, moeten echt nog een hoop leren.......
Rij eens in een MB, dan durf je niet eens meer een Hyundjhgjhgfwjhgf in je mond te nemen

Mooie auto heb je, Caprice
(wij hebben er twee van het merk met de ster :lol: )
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kaw,

Wanneer ben je meer met geld bezig, als je op de cent uit gaat rekenen of je toch wel zo goedkoop mogelijk rijdt, of als je je daar wat minder druk om maakt?

En als je het niet erg vindt heb ik graag wat (rij)comfort tijdens zakelijke ritjes van Rotterdam naar bijv. Belgie of Hoogeveen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Kaw schreef: Ik heb wel airco als ik niet zo slordig was geweest om dat ding stuk te laten gaan. Dat zal die mercedes nog niet hebben.
beste Kaw,

hij is nog niet gekocht, maar even voor de beeldvorming de opties van een mercedes uit 1983:

- Centrale deurvergrendeling
- Houtinleg
- Abs
- Airbag
- Automaat
- Automatische airco, werkt nog uitstekend
- Stuurbekrachtiging
- Electrische antenne
- Hoogte verstelbare stoelen
- Pullman interieur
- Middenarmsteun
- Radio cassette
- 14 inch. originele Barokvelgen

:wink:
jvdg

Bericht door jvdg »

Miscanthus schreef:
Kaw schreef: Ik heb wel airco als ik niet zo slordig was geweest om dat ding stuk te laten gaan. Dat zal die mercedes nog niet hebben.
beste Kaw,

hij is nog niet gekocht, maar even voor de beeldvorming de opties van een mercedes uit 1983:

- Centrale deurvergrendeling
- Houtinleg
- Abs
- Airbag
- Automaat
- Automatische airco, werkt nog uitstekend
- Stuurbekrachtiging
- Electrische antenne
- Hoogte verstelbare stoelen
- Pullman interieur
- Middenarmsteun
- Radio cassette
- 14 inch. originele Barokvelgen

:wink:
Elk verstand van auto's wordt mij door iedereen ontzegd.
Sommige dingen echter kan ik knijzen.

Maar wat zijn Barokvelgen?

Velgen in de vorm van Bach's kapsel of zo?

Rijdt dat schokkerig en scherp?

En........bestaan er ook Rocococo velgen? :mrgreen:
Plaats reactie