Kabinetsformatie 2021

Henk J

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Wat mij betreft treedt Rutte af en komen er nieuwe verkiezingen.
Begrijp je überhaupt hoe systeem werkt? Rutte kan opstappen als demissionair premier, maar omdat het kabinet al demissionair is, komen er geen nieuwe verkiezingen.
De kamer kan gewoon nieuwe verkiezingen uitschrijven volgens mij, dus het kan wel lijkt mij.
merel

Bericht door merel »

eilander schreef:@Ambtenaar en @merel, zijn jullie van mening dat er de afgelopen dagen steeds naar eer en geweten de waarheid is gesproken?
Weet ik niet. De verklaring van vandaag van Rutte strookt wel met de zojuist afgelegde verklaringen van Jorritsma en Ollongren.

Wat ik belangrijker vind op dit moment is dat we een ervaren premier krijgen/ houden in de huidige crisis.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef:
eilander schreef:@Ambtenaar en @merel, zijn jullie van mening dat er de afgelopen dagen steeds naar eer en geweten de waarheid is gesproken?
Weet ik niet. De verklaring van vandaag van Rutte strookt wel met de zojuist afgelegde verklaringen van Jorritsma en Ollongren..

Wat ik belangrijker vind op dit moment is dat we een ervaren premier krijgen/ houden in de huidige crisis.
Een een twee drietje is zo geregeld in den Haag. Daarnaast hecht ik ook wel waarde aan een premier die vertrouwen wekt, staatkundige verhoudingen scherp heeft dus niet babbelen over Kamerleden in de verkenning en een scherp geheugen heeft.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Goed, dan treedt Rutte af als demissionair premier én Kamerlid en wijst de VVD een andere persoon aan die eventueel premier kan worden.
Ik zie niet in waarom Mark Rutte zou moeten aftreden. Twee weken geleden hebben bijna 2 miljoen mensen op de beste man gestemd. Dat is meer dan bijv. alle uitgebrachte stemmen op SP, PvdA en GroenLinks tezamen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Wat mij betreft treedt Rutte af en komen er nieuwe verkiezingen.
Begrijp je überhaupt hoe systeem werkt? Rutte kan opstappen als demissionair premier, maar omdat het kabinet al demissionair is, komen er geen nieuwe verkiezingen.
Goed, dan treedt Rutte af als demissionair premier én Kamerlid en wijst de VVD een andere persoon aan die eventueel premier kan worden.
Nadere berichtgeving: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/237505 ... hoofd.html

Ik neem aan dat, als het vertrouwen in Rutte wordt opgezegd, nieuwe verkiezingen nog de enige optie zijn. Zie ook bovenstaand artikel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Ambtenaar en @merel, dan begrijp ik jullie wel. De één meent dat de waarheid is gesproken, de ander acht dit mogelijk of vindt dit minder belangrijk. Daar zit het punt. Ik heb daar wat meer vraagtekens bij.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef:
merel schreef:
Weet ik niet. De verklaring van vandaag van Rutte strookt wel met de zojuist afgelegde verklaringen van Jorritsma en Ollongren..

Een een twee drietje is zo geregeld in den Haag. Daarnaast hecht ik ook wel waarde aan een premier die vertrouwen wekt, staatkundige verhoudingen scherp heeft dus niet babbelen over Kamerleden in de verkenning en een scherp geheugen heeft.
Ach, ik denk dat het een gevalletje vestzak, broekzak is
Henk J

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Goed, dan treedt Rutte af als demissionair premier én Kamerlid en wijst de VVD een andere persoon aan die eventueel premier kan worden.
Ik zie niet in waarom Mark Rutte zou moeten aftreden. Twee weken geleden hebben bijna 2 miljoen mensen op de beste man gestemd. Dat is meer dan bijv. alle uitgebrachte stemmen op SP, PvdA en GroenLinks tezamen.
Als een Kamermeerderheid instemt met een motie van wantrouwen is Rutte geen demissionair premier meer. Hij kan daarna wel weer premier worden maar die kans is klein. Dat is gewoon einde carrière van Rutte in de politiek.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef:
Henk J schreef:
merel schreef:

Ach, ik denk dat het een gevalletje vestzak, broekzak is
Dat hoop ik niet, zou wel wat zaken verandert willen zien in den Haag op het gebied van macht en tegenmacht.
merel

Bericht door merel »

Ook Jorritsma vindt dat het onderwerp ternauwernood aan de orde is geweest.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: De kamer kan gewoon nieuwe verkiezingen uitschrijven volgens mij, dus het kan wel lijkt mij.
Hoewel ik geen jurist ben, en dus niet 100% zeker, in de grondwet staat dat elk der Kamers per koninklijk besluit kan worden ontbonden. Een koninklijk besluit is een besluit van de regering, daar komt de Tweede Kamer dus niet aan te pas. Er staat in de grondwet niets over de Tweede Kamer die kan besluiten tot ontbinding van de Tweede Kamer.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef:Ook Jorritsma vindt dat het onderwerp ternauwernood aan de orde is geweest.
Ik begreep dat ze het zich sowieso niet kon herinneren, dus hoe weet ze nu of dat kort of lang is. :jongle Ik blijf het een bijzonder verhaal vinden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Als een Kamermeerderheid instemt met een motie van wantrouwen is Rutte geen demissionair premier meer. Hij kan daarna wel weer premier worden maar die kans is klein. Dat is gewoon einde carrière van Rutte in de politiek.
Dat zou kunnen. Maar dan zullen de overige partijen een regering moeten vormen, en dat is zeer onwaarschijnlijk. Dan heb je een stuk of 8 partijen nodig voor een regering.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: De kamer kan gewoon nieuwe verkiezingen uitschrijven volgens mij, dus het kan wel lijkt mij.
Hoewel ik geen jurist ben, en dus niet 100% zeker, in de grondwet staat dat elk der Kamers per koninklijk besluit kan worden ontbonden. Een koninklijk besluit is een besluit van de regering, daar komt de Tweede Kamer dus niet aan te pas. Er staat in de grondwet niets over de Tweede Kamer die kan besluiten tot ontbinding van de Tweede Kamer.
Ik heb er ook geen verstand van, ik las net dat de Kamer dit wel zou kunnen in het uiterste geval. Echter, ik denk dat een meerderheid van de huidige Kamer de partijen die voordeel zouden hebben bij nieuwe verkiezingen, dit hen niet gunt.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef:
merel schreef:Ook Jorritsma vindt dat het onderwerp ternauwernood aan de orde is geweest.
Ik begreep dat ze het zich sowieso niet kon herinneren, dus hoe weet ze nu of dat kort of lang is. :jongle Ik blijf het een bijzonder verhaal vinden.
Nee, ze heeft zojuist toegelicht dat als het expliciet aan de orde zou zijn geweest, zij dit wel zou hebben herinnert. Zo raar vind ik dit niet. Als ik meerdere vergaderingen heb op 1 dag herinner ik mij ook dingen niet meer.
Plaats reactie