Artikel 23 in de media

Bruna

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Bruna »

deschpin schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/vandaag/politiek/kame ... -1.1713405

Inmiddels gaat de Tweede Kamer nog een flink aantal stappen verder. Dit is wel heel erg zorgelijk.
Wat is je zorg precies?
Dat er straks leerlingen kunnen worden toegelaten die zonder God en gebod zijn opgevoed en die zo nog meer de mengeling tussen de wereld en de reformatorische gezindte kunnen promoten, waardoor de verwereldlijking alsmaar verder toeneemt.
Leerlingen is niet het probleem, wij voeren ook een open toelatingsbeleid. Als je verplicht wordt om je personeel aan te nemen dat niet met de grondslag kan instemmen heb je pas een probleem.
Deels met je eens. De persoon voor de klassieke het belangrijkst om je identiteit uit te dragen.
Als echter op een gegeven moment het grootste deel van de leerlingen en dus ouders anders denkt dan krijg je problemen in MR, bestuur en kan je school ‘van kleur verschieten’.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Bruna schreef:
Bertiel schreef:
Ad Anker schreef:Laten we wel oppassen dat we de discussie niet afleiden van artikel 23. Kortom: mijn punt was n.a.v. de postings van Orchidee en Merel: er zijn er die innerlijk afgehaakt zijn. Daarom komt er een verdeeldheid in onze gezindte en lijkt het moeilijker om standpunten te verdedigen, ook voor scholen. Een verschoven standpunt m.b.t. homoseksualiteit komt inmiddels dichtbij onze gezindte en dat is in een aantal decennia heel hard gegaan. En sijpelt onze gezindte binnen. Maar dat kan natuurlijk niet. Dus de mensen waardoor dit standpunt binnensijpelt zijn eigenlijk geen onderdeel van onze gezindte meer.
Ad je weet waar ik ben opgegroeid, in een omgeving met louter niet reformatorische scholen die wel de reformatorische leer aanhangen.
Die hebben geen uitgebreide identiteitsverklaringen, geen kledingregels, etc. en toch blijven ze bij het woord. Enige wat ze onderschrijven is Gods woord, algemene geloofsbelijdenissen en de drie formulieren. Daar hebben ouders respect voor te hebben. En daarmee kan je al je standpunten uitdragen zonder dit allemaal op papier te zetten. Als je dit in een verklaring, die ouders moeten ondertekenen, gaat zetten, dan komen er vragen!
Ik ben niet innerlijk afgehaakt, maar verbaas me ten zeerste ook over het feit dat er dit soort indentiteitsverklaringen zijn.
Ook SMB Ouddorp vraagt bij aanmelding de grondslag te onderschrijven. Christelijke school op reformatorische grondslag aldus website. Voor de grondslag wordt verwezen naar de schoolgids. Hierin wordt verwezen naar 3FVE en apart op te vragen identiteitsdocument.
Niemand hoeft ook maar iets hieromtrent te ondertekenen. Zat kinderen uit de Doopsgezinde gemeente uit ons dorp die er ook naar kerk gaan, dus een hamerstuk zoals op de reformatorische scholen is het zeker niet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bruna schreef:
deschpin schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef: Wat is je zorg precies?
Dat er straks leerlingen kunnen worden toegelaten die zonder God en gebod zijn opgevoed en die zo nog meer de mengeling tussen de wereld en de reformatorische gezindte kunnen promoten, waardoor de verwereldlijking alsmaar verder toeneemt.
Leerlingen is niet het probleem, wij voeren ook een open toelatingsbeleid. Als je verplicht wordt om je personeel aan te nemen dat niet met de grondslag kan instemmen heb je pas een probleem.
Deels met je eens. De persoon voor de klassieke het belangrijkst om je identiteit uit te dragen.
Als echter op een gegeven moment het grootste deel van de leerlingen en dus ouders anders denkt dan krijg je problemen in MR, bestuur en kan je school ‘van kleur verschieten’.
Maar in de ogen van de meeste mensen zijn reformatorische scholen zo extreem dat ze hun kinderen daar echt niet heen sturen. Je zult wel wat andere smaken Christen er bij krijgen denk ik (behoudend Evangelisch, zoals uit de Vergadering van gelovigen misschien) en misschien een enkele moslim. Hier in Zweden heb je al een toelatingsplicht, maar de overgrote meerderheid van de kinderen op serieus Christelijke scholen heeft Christelijke ouders.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef: Maar in de ogen van de meeste mensen zijn reformatorische scholen zo extreem dat ze hun kinderen daar echt niet heen sturen. Je zult wel wat andere smaken Christen er bij krijgen denk ik (behoudend Evangelisch, zoals uit de Vergadering van gelovigen misschien) en misschien een enkele moslim. Hier in Zweden heb je al een toelatingsplicht, maar de overgrote meerderheid van de kinderen op serieus Christelijke scholen heeft Christelijke ouders.
Dan krijg je misschien op scholen al de problemen die hier op jet forum zich voordoen. Op zich, als de ouders een goede opvoeding geven, zodat leerlingen op de goede manier weerbaar worden gemaakt tegen afwijkingen...
Ik heb ook nooit op een reformatorische school gezeten. We woonden toen in een dorp met andersdenkenden, ja zelfs vijandig denkenden (al hielden ze in die tijd nog meer hun fatsoen). Ik geloof niet dat ik door de school beïnvloed ben. Wel had ik steeds de neiging om de meesters en juffen te corrigeren, maar daar had ik niet de vrijmoedigheid toe.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Maar in de ogen van de meeste mensen zijn reformatorische scholen zo extreem dat ze hun kinderen daar echt niet heen sturen.
Ik zou dat ook niet doen, maar dat is op basis van eigen ervaring. Het is/was wel benauwend allemaal.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Maar in de ogen van de meeste mensen zijn reformatorische scholen zo extreem dat ze hun kinderen daar echt niet heen sturen.
Ik zou dat ook niet doen, maar dat is op basis van eigen ervaring. Het is/was wel benauwend allemaal.
De comrischool en de rehobothschool hier in Rotterdam en ook op de refoschool in Delft zaten/ zitten heel veel buitenkerkelijken kinderen op ook moslimkinderen ed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dat is precies waar alle zogenaamde neutrale media op azen. Natuurlijk het AD (en de regionale kranten van het AD) zijn niet neutraal.

Citaat:
Het Algemeen Dagblad profileert zich sinds zijn oprichting als een neutrale krant zonder politieke of religieuze binding. Volgens het redactiestatuut dient de krant 'een populair, betrouwbaar, onafhankelijk landelijk ochtendblad' te zijn, sinds de overname door De Persgroep is de krants signatuur gelijk aan die van zijn Belgische evenknie Het Laatste Nieuws welke links progressief liberaal is.
Einde citaat.

Villamedia, een website over journalistiek zegt dit over de DPG kranten (waar het AD en veel regionale kranten onder vallen):
https://www.villamedia.nl/artikel/lezer ... t-gekleurd
Bruna

Bericht door Bruna »

Bertiel schreef:
Bruna schreef:
Bertiel schreef:
Ad Anker schreef:Laten we wel oppassen dat we de discussie niet afleiden van artikel 23. Kortom: mijn punt was n.a.v. de postings van Orchidee en Merel: er zijn er die innerlijk afgehaakt zijn. Daarom komt er een verdeeldheid in onze gezindte en lijkt het moeilijker om standpunten te verdedigen, ook voor scholen. Een verschoven standpunt m.b.t. homoseksualiteit komt inmiddels dichtbij onze gezindte en dat is in een aantal decennia heel hard gegaan. En sijpelt onze gezindte binnen. Maar dat kan natuurlijk niet. Dus de mensen waardoor dit standpunt binnensijpelt zijn eigenlijk geen onderdeel van onze gezindte meer.
Ad je weet waar ik ben opgegroeid, in een omgeving met louter niet reformatorische scholen die wel de reformatorische leer aanhangen.
Die hebben geen uitgebreide identiteitsverklaringen, geen kledingregels, etc. en toch blijven ze bij het woord. Enige wat ze onderschrijven is Gods woord, algemene geloofsbelijdenissen en de drie formulieren. Daar hebben ouders respect voor te hebben. En daarmee kan je al je standpunten uitdragen zonder dit allemaal op papier te zetten. Als je dit in een verklaring, die ouders moeten ondertekenen, gaat zetten, dan komen er vragen!
Ik ben niet innerlijk afgehaakt, maar verbaas me ten zeerste ook over het feit dat er dit soort indentiteitsverklaringen zijn.
Ook SMB Ouddorp vraagt bij aanmelding de grondslag te onderschrijven. Christelijke school op reformatorische grondslag aldus website. Voor de grondslag wordt verwezen naar de schoolgids. Hierin wordt verwezen naar 3FVE en apart op te vragen identiteitsdocument.
Niemand hoeft ook maar iets hieromtrent te ondertekenen. Zat kinderen uit de Doopsgezinde gemeente uit ons dorp die er ook naar kerk gaan, dus een hamerstuk zoals op de reformatorische scholen is het zeker niet.
https://www.smdbkoninginbeatrix.nl/wp-c ... mulier.pdf

Zie pagina 4.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:Niemand hoeft ook maar iets hieromtrent te ondertekenen. Zat kinderen uit de Doopsgezinde gemeente uit ons dorp die er ook naar kerk gaan, dus een hamerstuk zoals op de reformatorische scholen is het zeker niet.
Een 'hamerstuk' is echt wat anders... :)
Hollander

Bericht door Hollander »

Ik vind het een inhoudelijke briefwisseling.

Maar volgens mij was de afspraak dat we toch niet meer alleen een link zouden plaatsen? ;)
DDD

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad een verzoek. Maar ik ben uren bezig om hiervan een evenwichtige samenvatting te maken, dus daar begin ik niet aan.
Hollander

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Dat is inderdaad een verzoek. Maar ik ben uren bezig om hiervan een evenwichtige samenvatting te maken, dus daar begin ik niet aan.
Het aankondigen van het onderwerp of een hele korte toelichting zou jou geen uren duren, zo'n snelle denker en schrijver als jij bent. :D

Ik doe een voorzet:
Via deze link deel ik een inhoudelijke gedachtewisseling die voortvloeit uit de maatschappelijke discussie over de interpretatie en praktijk van artikel 23 op Reformatorische scholen. Het is interessant om de briefwisseling tussen Sander en zijn oud-leraar Geert van het Wartburg College te lezen.

Denk- en typtijd: 2 minuten. :)
DDD

Bericht door DDD »

Misschien was ik nog niet helemaal wakker. Maar dit zou inderdaad geen uren behoeven te kosten.

Ik kijk zelf ook niet zozeer naar de samenvattingen. Ik ben meer van het autoriteitsargument, in dit opzicht althans, aangevuld met nieuwsgierigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Beste Sander,
Het is een tijd geleden dat ik je gezien heb. De afgelopen dagen heb je in ieder geval het nieuws gehaald met je verhaal over jouw ervaringen op de Guido de Brès, dat was namelijk de school waar je zat. Volgens mij heb ik je in totaal drie jaar les gegeven, maar dat weet ik niet honderd procent zeker. Ik had het voorrecht om je het vak godsdienst te geven. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat jouw reactie mij raakt. Raakt het mij omdat het een kern van waarheid bevat of omdat mij geen recht wordt gedaan? Of allebei? Ik weet het niet. Wel voel ik de behoefte om te reageren op je tweets en je reactie in het Algemeen Dagblad. De kern van waarheid zit – denk ik – op de punten waar mijn collega’s en ik andere dingen leren dan wat veel mensen in Nederland denken en geloven.
Het is soms trouwens ook verrassend hoeveel we ook als collega’s onderling verschillen, ook als het bijvoorbeeld gaat om de onderwerpen die je noemt, maar dat terzijde. In mijn lessen probeer ik dingen altijd van meerdere kanten te belichten. Ik ben dan ook blij als er leerlingen zijn die een andere meninghebben en die ook naar voren brengen. Dat helpt zowel docent als leerling om zijn of haar mening te scherpen. Ik hoop dat ik in ieder geval niet meegedaan heb aan het voor paal zetten of verketteren van een leerling met een andere mening. Mocht ik dat wel gedaan hebben, dan hoor ik dat graag van je…
Je geeft ook aan dat er geen ruimte is voor kritiek. Maar uit de overlevering is mij verteld dat er tussen de leerlingen in jouw klas ooit zelfs een discussie is geweest over het feit dat ik te kritisch was geweest in de richting van een bepaald kerkverband. Dat is op zich nog geen bewijs tegen jouw stelling dat er geen ruimte is voor kritiek, maar ik denk wel dat de werkelijkheid genuanceerder is dan je in je tweets doet voorkomen.
De titel op het AD suggereert dat je gezegd hebt dat alle homo’s naar de hel gaan. In het artikel staat het gelukkig iets genuanceerder: “In de klas leerde je dat het zondig is om praktiserend homo te zijn. Dat betekent dat je naar de hel
gaat.” Dat mensen met een reformatorische levensovertuiging niet achter het praktiseren van homoseksualiteit staan, is inmiddels wel bekend in Nederland. Dat betekent niet dat je geen homo mag zijn. En dat betekent volgens mij ook niet dat je naar de hel gaat als je wél praktiseert. Het is volgens mij ook reformatorisch om te zeggen dat wij daar helemaal niet over gaan, maar dat het Christus is die het laatste oordeel over het leven van mensen uitspreekt. Een aantal jaar geleden had ik in een laatste les met een bepaalde klas een bijzondere ervaring. Een jongen en een meisje kwamen naar mij toe met de vraag of ze iets tegen de klas mochten zeggen. Het was de allerlaatste les godsdienst die ze hadden. Het meisje begon het verhaal met: “Als iemand iets vervelends zegt, krijgt hij klappen van mij.” Vervolgens vertelde de jongen dat hij homoseksuele gevoelens had. Toen hij klaar was met zijn verhaal, applaudisseerde de klas. Dit voorval leerde mij twee dingen: 1) blijkbaar was de veiligheid niet groot genoeg om dit zomaar te vertellen in de klas; 2) blijkbaar was de veiligheid in de les wél groot genoeg om uit de kast te komen. Dat brengt mij bij mijn laatste punt. Ik heb ook het idee dat mij (en veel collega’s met mij) geen recht wordt gedaan. Ik heb niet het idee dat ik mijnleerlingen een ‘extreme maatschappelijke vervreemding’ aanleer (zoals je zei in je Twitterberichten). Ik leer ze om kritisch naar zichzelf en naar de wereld omheen te kijken. Je hoeft niet alles voor zoete koek te slikken. Dat is in jouwgeval in ieder geval goed gelukt. Misschien wel te goed. Heb je met het kind ook niet het badwater weggespoeld? Het was én is mijn verlangen dat mijnleerlingen zien dat een leven met God het waard is om te leven en dat ze in hun leven gericht zijn op hun naaste. Het ga je goed! Meneer de Korte (oud-leerlingen mogen Geert zeggen)
P.S. Ik neem je tweets en artikel in ieder geval wel mee de les in om in gesprek te gaan met mijn huidige leerlingen over hoe zij de school ervaren.

Als de mods het goeddunken mag het geknipt worden. Ik vind persoonlijk dat het zo belangrijk is dat er misschien voor één leer een uitzondering kan worden gemaakt? Het gaat immers niet over commerciële zaken en zo als copyright?
Plaats reactie