Ger Gem in Ned B.V.

GJdeBruijn

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door GJdeBruijn »

Junia schreef:Ik ken mensen die totaal aan de grond zaten en het in hun nood uitriepen tot God, en Hij kwam in hun leven. Er was (nog) geen sprake van zondebesef, dat kwam pas later. God werkte dat uit in hun leven.
God stelt nergens het hebben van een zondebesef als voorwaarde om tot Hem te komen (in de tijdsvolgorde die jij benoemt).
Een nood zonder zondebesef is een andere vorm van nood dan ik bedoel. Natuurlijk geeft God ook hulp in het onderhouden van Zijn schepping en helpt hij mensen ook in het algemeen. Maar dat is niet het behoud van de ziel. De tijdelijke zegeningen die we onverdiend kunnen krijgen laten wel iets zien van Gods barmhartigheid, maar het behoud van de ziel kan alleen maar door Jezus als Borg te omhelzen.
Als iemand in zijn nood wordt geholpen en daarna God leert kennen als Verzoend in Christus heeft reden tot lofprijzing. Maar strikt genomen lag zijn behoud pas in het kennen van Christus als schuldovernemende Borg. Dat kan niet zijn voordat zo iemand zijn eigen schuld heeft leren kennen. Dat is geen voorwaarde om tot Christus te komen, maar de weg waarlangs God mensen tot Christus leidt.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

GJdeBruijn schreef:
Junia schreef:Van nature wil een mens inderdaad niet, maar als Gods Geest in onze harten werkt, kan hij ons verlangend maken zodat wij wel willen, en de Heere Jezus willen aannemen.
Het ligt er maar net aan waar die wil zich op richt. Gaat het om de wil om behouden te worden, dus enkel ik-gericht, of gaat het om meer, namelijk om de breuk tussen God en de ziel vlak te krijgen in de weg van schuld en boetvaardigheid waarin plaats gemaakt is voor genade in Christus? We moeten op dit punt zorgvuldig de gehanteerde begrippen duiden.
Toch denk ik dat het al genoeg is om onze verloren toestand te zien buiten de Heere Jezus. Hoe zou je precies kunnen weten of je motieven goed zijn? Wanneer ben je niet ik-gericht?
GJdeBruijn

Hendrien schreef:
GJdeBruijn schreef:
Junia schreef:Van nature wil een mens inderdaad niet, maar als Gods Geest in onze harten werkt, kan hij ons verlangend maken zodat wij wel willen, en de Heere Jezus willen aannemen.
Het ligt er maar net aan waar die wil zich op richt. Gaat het om de wil om behouden te worden, dus enkel ik-gericht, of gaat het om meer, namelijk om de breuk tussen God en de ziel vlak te krijgen in de weg van schuld en boetvaardigheid waarin plaats gemaakt is voor genade in Christus? We moeten op dit punt zorgvuldig de gehanteerde begrippen duiden.
Toch denk ik dat het al genoeg is om onze verloren toestand te zien buiten de Heere Jezus.
Dat bedoel ik ook :)
Hoe zou je precies kunnen weten of je motieven goed zijn? Wanneer ben je niet ik-gericht?
Als je het besef hebt dat er buiten de Heere Jezus geen leven is. Dat je hart naar Hem uitgaat ondanks wie diezelfde 'ik' is.
Nochtans!
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Hendrien schreef:
GJdeBruijn schreef:
Toch denk ik dat het al genoeg is om onze verloren toestand te zien buiten de Heere Jezus. Hoe zou je precies kunnen weten of je motieven goed zijn? Wanneer ben je niet ik-gericht?
Lees maar het boek van J. Bunyan: Komen tot Jezus Christus. Op een vraag dat iemands diepste bedoelingen om tot de Heere Jezus te komen niet goed zouden zijn. "Welnu, laat ik u dan zeggen, dat het geoorloofd en goed is om tot Jezus Christus te komen om het leven te vinden en door Hem behouden te worden, ook al hebt u voor het moment geen ander bedoeling dan deze. Laat ik hier bovendien aan toe voegen, dat als iemand tot Christus komt om het leven te ontvangen- ook al komt Hij tot Hem om niets anders dan het leven alleen- hij Hem hiermee veel eer bewijst.
GJdeBruijn

Hendrien schreef:Lees maar het boek van J. Bunyan: Komen tot Jezus Christus. Op een vraag dat iemands diepste bedoelingen om tot de Heere Jezus te komen niet goed zouden zijn. "Welnu, laat ik u dan zeggen, dat het geoorloofd en goed is om tot Jezus Christus te komen om het leven te vinden en door Hem behouden te worden, ook al hebt u voor het moment geen ander bedoeling dan deze. Laat ik hier bovendien aan toe voegen, dat als iemand tot Christus komt om het leven te ontvangen- ook al komt Hij tot Hem om niets anders dan het leven alleen- hij Hem hiermee veel eer bewijst.
Het gaat hier over het 'geoorloofd' zijn van het gaan tot Jezus. Het gaat om het zgn recht van toegang. Dat is wat anders dan het daadwerkelijk tot Jezus gegaan te zijn waar ik over schreef. De nodiging tot Jezus is onvoorwaardelijk en strekt zich tot iedere hoorder uit. Toch zullen degenen die gehoor geven aan deze door Bunyan beschreven nodigingen uiteindelijk tot Hem gaan met de strop om de hals (schulderkenning) zoals diezelfde Bunyan dat ook schrijft in 'De heilige oorlog'.
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

Was het een uitwendig nood of een zielenood? Zonder zonde besef is er geen zielenood. We gaan ook niet naar de doktor als we denken dat we niets mankeren.
Och help, hebben we het nu ook al over uitwendige/inwendige nood?

Er staat nergens in de Bijbel dat de alleen met de juiste nood tot de Heere kan gaan. Er staat dat ieder mag komen die vermoeid en belast is.

In mijn voorbeeld ging het inderdaad niet om een 'zielennood', maar om mensen die totaal aan de grond zaten, en het in hun ellende uitriepen tot God, en Hij kwàm in hun leven. Het besef dat ze een Middelaar nodig hadden voor hun zonden, kwam pas later.
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Junia schreef:
Was het een uitwendig nood of een zielenood? Zonder zonde besef is er geen zielenood. We gaan ook niet naar de doktor als we denken dat we niets mankeren.

Er staat nergens in de Bijbel dat de alleen met de juiste nood tot de Heere kan gaan. Er staat dat ieder mag komen die vermoeid en belast is.

In mijn voorbeeld ging het inderdaad niet om een 'zielennood', maar om mensen die totaal aan de grond zaten, en het in hun ellende uitriepen tot God, en Hij kwàm in hun leven. Het besef dat ze een Middelaar nodig hadden voor hun zonden, kwam pas later.
Sorry, maar ik kan je hierin niet volgen. Een uitwendig nood is een lichamelijk nood, een inwendige nood is de nood van de ziel. Ik dacht dat dat wel iets was dat iedereen begreep. We mogen de grond van onze zaligheid niet bouwen op uitwendige reddingen.
refo

Bericht door refo »

Brbndr schreef:
Junia schreef:

Sorry, maar ik kan je hierin niet volgen. Een uitwendig nood is een lichamelijk nood, een inwendige nood is de nood van de ziel. Ik dacht dat dat wel iets was dat iedereen begreep. We mogen de grond van onze zaligheid niet bouwen op uitwendige reddingen.
In de psalmen gaat het meestal ook alleen over lichamelijke nood. Zie bv psalm 116 vers 3 kantt 4: des doods hadden
Dat is, die zo groot waren als de dood zelf; te weten als Saul met zijn machtig leger mij naderde;
Brbndr

Bericht door Brbndr »

refo schreef:
Brbndr schreef:
Junia schreef:

In de psalmen gaat het meestal ook alleen over lichamelijke nood. Zie bv psalm 116 vers 3 kantt 4: des doods hadden
Dat is, die zo groot waren als de dood zelf; te weten als Saul met zijn machtig leger mij naderde;
Vaak gaan ze wel samen. Ik moet denken aan de 10 melaatsen - allemaal genezen. 9 waren blij, 1 was blij en dankbaar.
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

Brbndr:
Ja, ik begreep je wel, maar ik zie de zaken anders. Je mag met élke nood naar de Heere toe, Hij kan alles gebruiken om een mens tot Zich te trekken. Wat je een 'uitwendige redding' noemt, kan de Heere gebruiken voor Zijn doel. Ik heb hier erg het gevoel dat men allemaal obstakels opwerpt waarom iemand (nog) niet tot de Heere kan gaan.

Er is geen diep doorleefd zondebesef nodig om tot Hem te komen, de Heere gaat met elk mens een eigen weg.
liz boer

Bericht door liz boer »

@Geeske-1991
Ik ben jaren lid geweest onder de naam samanthi, ik heb mezelf op inactief laten zetten, maar toem ik jou postings las kon ik het toch niet laten me opnieuw aan te melden, kind... je zegt zulke moeilijke dingen...
Het aanbod van genade is er voor de uitverkorenen. Uitwendige roeping wat gebeurt als je in de kerk zit is geen inwendige roeping!!
37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Je kan jezelf niet bekeren
Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.
We doen alleen wat we schuldig zijn te doen omdat God het ons gebied.
En mogelijk wil God je wel bekeren dat weet je niet. Je moet verantwoording afleggen van het wel of niet naar de kerk gaan. Niemand kan doen wat God van ons eist want anders had Christus de wet vergeefs vervuld.
ezechiel 33 11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Nee ik zei dat dat onze eigen schuld is dat we blind zijn! Maar God alleen kan je overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Het is onmogelijk om je zelf te bekeren!!
Dat die eis er staat weet ik ook..
spreuken 1 24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;

25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;

26 Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.

27 Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt;

28 Dan zullen zij tot Mij roepen, maar Ik zal niet antwoorden; zij zullen Mij vroeg zoeken, maar zullen Mij niet vinden;

29 Daarom, dat zij de wetenschap gehaat hebben, en de vreze des HEEREN niet hebben verkoren.

Denk je echt lieve Geeske dat de Heere liegt? Dat Hijje oproept tot geloof en bekering en het niet meent? Dat Hij zegt dat hij wil dat je je bekeerd en leeft, maar dat Hij een verborgen agenda heeft?
Kun je dit vanuit de Bijbel weerleggen?

We kunnen ons niet bekeren omdat we niet willen!!! We zijn allemaal vijandig, niemand uitgesloten, er is niemand die God zoekt, maar God roept jou en mij welmenend en Hij meent wat Hij zeht Hij liegt niet als Hij zegt Ik wil je bijeen vergaderen, Hij liegt niet als Hij zegt Ik heb geen lust in je dood, Hij klaagt: Bekeerd u want waarom zou je sterven... echt Geeske Hij roept allen ook jou.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
pierre27

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
pierre27 schreef:
Junia schreef:Als ik al dat 'uitwendig' en 'inwendig' lees, vind ik dat maar een gecompliceerd verhaal. Bij ons in de kerk (ref.baptisten) wordt er gezegd: "als de Here je oproept tot bekering, dan bekeer je je. Dan ga je niet zeggen: dat kan ik niet, maar je gehoorzaamt."
Ik denk dat je er dan niet voor moet gaan liggen met de uitverkiezing, dan werp je obstakels op. Doe wat Hij zegt, en Hij zal het verder leiden.

GJWdeBruijn: ik vind jouw reactie erg mooi over de vrouw die tot de Heere kwam en te horen kreeg dat de Heere alleen gezonden was tot de verloren schapen van het huis van Israel. Ze liet zich daar niet door afschrikken, maar hield aan!
Met alle respect maar dat maakt dus dat ik me bij de ref.baptisten totaal niet thuis zou voelen.
Maak wel het onderscheid: Reformatorische baptisten zijn geen Strict Baptists.
I know, dat verschil is me helder.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

De eenvoudige en korte meditatie van Wulfert Floor is precies op deze discussie van toepassing. We mogen Gods eisen in gebeden veranderen!
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door eilander »

eilander schreef:De eenvoudige en korte meditatie van Wulfert Floor is precies op deze discussie van toepassing. We mogen Gods eisen in gebeden veranderen!
Staat vandaag in het RD, vergat ik er bij te zetten.
pieterrr
Verbannen

Bericht door pieterrr »

liz boer schreef:
maar toem ik jou postings las kon ik het toch niet laten me opnieuw aan te melden, kind... je zegt zulke moeilijke dingen...
Ik denk dat je helemaal voorbij gaat aan Geeskes postings. Zij legt duidelijk het verschil uit tussen uitwendige en inwendige roeping. Daar hobbelt jouw reactie helemaal overheen. Moeilijke dingen hoeven geen onware dingen te zijn!
Nog een uitleg: ik schrijf dit omdat ze tegenwoordig allemaal maar vanuit verkapt remonstrantisme meepraten. Ze nemen tegenwoordig alles zo makkelijk aan.
Plaats reactie