Ik heb er geen waardeoordeel aan gehangen, maar wil dat zeker nog wel doen.eilander schreef:Ik vind toch de Heidelbergse Catechismus het scherper formuleert. Veel scherper zelfs.ejvl schreef:Hun interpretatie is echter anders. Ze doen niets toe of af aan de bijbel zelf.
En wie bepaalt of iets verloochend of verdraaid wordt? Onze interpretatie, en met ons de hervormers en de catechismus, is geheel anders dan de RKK, en ik geloof zeker dat deze interpretatie de juiste is.
Mijn punt is, het is echt niet zo makkelijk om te beweren dat er iets verloochend of verdraaid wordt, of dat er iets toegedaan of afgedaan is aan de bijbel. Alles is gebaseerd op interpretaties, verklaringen, studies. En je kunt zeggen van de RKK wat je wilt, hun interpretaties zijn absoluut gebaseerd op dezelfde bijbel als wij gebruiken. Nogmaals, ik denk dat zij de verkeerde interpretatie hebben.

Om met de bewoordingen van de HC gesproken, de vervloekte afgoderij is door de RKK, beargumenteerd, op de Bijbel gebaseerd. Alleen ze gebruiken de verkeerde interpretatie met als gevolg dat er een vervloekte afgoderij bedreven wordt.