Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Johann Gottfried Walther

Re: RE: Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik had het over de Gereformeerde Gemeenten, ik hoop niet dat jij het ook daarover hebt...
Ik dacht dat dat duidelijk was...
Het kan bekend zijn dat ik niet te pas en te onpas met citaten gooi. Maar om ze zaak zuiver voor te stellen lijkt me wel goed om hier de oude leraar ds. P. Blok aan het woord te laten. Hij heeft deze zaken eens in een preek duidelijk verwoord. Ik meen ook dat ik ooit iets uit die preek heb geciteerd, maar kan het niet terugvinden.
In dit topic gaat het over de GG. Het wordt erg ingewikkeld als je ook andere kerken hier gaat bespreken. Graag even ontopic blijven dus.
Ik blijf bij de Gereformeerde Gemeenten toch? Ik wil als de duidelijkheid dat vereist wel een oud-curator citeren, ds. P. Blok in een preek over Job 33. Daar verklaard hij het heel duidelijk. Ik denk niet dat de preek online te vinden is, dan zou ik het woordelijk moeten overtypen. Het is immers wel een zaak die zeker fundamenteel ligt.
Waarom zou ds. P. Blok het referentiepunt zijn voor de hele GG?
Ik ben bang dat sommigen sterven onder een bepaalde prediking omdat ze niet te horen krijgen wat ze graag willen horen, hoewel de Bijbelse leer gepreekt wordt. Het is steeds dezelfde discussie, Gods woord dient centraal te staan en niet bepaalde bevinding of wat graag mensen willen horen. Ja bevinding mag een plaats hebben maar het gaat om Christus en om Gods woord en dat dit wordt toegepast uit genade door de Heilige Geest. Maar dat werk van de Heilige Geest kunnen en mogen wij niet uitrafelen. Als je ds. Blok als referentiepunt neemt kun je 2/3 van de rest van de GG wel afschrijven want die wijkt daar duidelijk vanaf.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ik ben bang dat sommigen sterven onder een bepaalde prediking omdat ze niet te horen krijgen wat ze graag willen horen, hoewel de Bijbelse leer gepreekt wordt. Het is steeds dezelfde discussie, Gods woord dient centraal te staan en niet bepaalde bevinding of wat graag mensen willen horen. Ja bevinding mag een plaats hebben maar het gaat om Christus en om Gods woord en dat dit wordt toegepast uit genade door de Heilige Geest. Maar dat werk van de Heilige Geest kunnen en mogen wij niet uitrafelen. Als je ds. Blok als referentiepunt neemt kun je 2/3 van de rest van de GG wel afschrijven want die wijkt daar duidelijk vanaf.
Ds. Blok doet er niet toe, dat mag nooit een referentiepunt zijn. Ik meen wel dat ds. hier Gods weg verklaard. Dat moet het referentiepunt zijn. Nog eens: Als de duidelijkheid het vereist, en dat lijkt me hier wel gewenst, dan zou ik hier eens letterlijk moeten citeren. Dan is er geen onduidelijkheid. Maar dan vereist dat wel wat tijd om de preek uit te typen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Ds. Blok doet er niet toe, dat mag nooit een referentiepunt zijn. Ik meen wel dat ds. hier Gods weg verklaard. Dat moet het referentiepunt zijn. Nog eens: Als de duidelijkheid het vereist, en dat lijkt me hier wel gewenst, dan zou ik hier eens letterlijk moeten citeren. Dan is er geen onduidelijkheid. Maar dan vereist dat wel wat tijd om de preek uit te typen.
Het lijkt me beter de preek te plaatsen bij Meditaties, want hier zou het wellicht een grote lap tekst vormen. Bij meditaties lijkt het me daarom overzichtelijker.
Bruna

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Bruna »

Hendrikus schreef:
Bruna schreef:
ejvl schreef: Naar mijn overtuiging ook. Ik luister graag naar ds van Boven, ds Mouw, maar ook naar ds Vreugdenhil of naar een lezing van evangelist v Dooijweerd. De verschillen onderling vind niet dermate dat er een andere leer verkondigd zou worden.
Toch zijn er mensen, ook hier op het forum, die zeggen dat er wel een afwijking van de leer verkondigd wordt, een andere leer, dat er niet in meegegaan kan worden en dergelijken.
En dat zal zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde zijn, al ken ik zelf deze uitspraken alleen van rechts naar links. Maar dat zijn eigenlijk nare termen om te gebruiken.
Is dat zo. Op refoweb bijvoorbeeld lees en hoor ik toch regelmatig v dooijeweert ageren tegen het rechtse geluid.
En afgelopen week las ik een stuk uit een kerkbode waarin een kerkenraadslid zwaar geschut op Jan van Dooijeweert afvuurde. In een kerkbode!

Waar ik mij altijd het meest over verbaasd heb, zijn de geluiden -ook van officiële kerkelijke zijde- die het doen voorkomen alsof die verschillen er niet zijn. Ze zijn er, en ze zijn niet gering!
Dat zou kunnen. Krijg de saambinder wel onder ogen maar niet allerlei kerkbodes. Ik vind dat kwalijk dat dat er in stond. Je kan beter het gesprek aangaan of iig hem persoonlijk benaderen. Maar ik reageerde op het feit dat jij alleen maar van 'rechts naar links' kent. Ik geef je een medium dat plenty voorbeelden van 'links naar rechts' behelst namelijk refoweb / v dooijeweerd.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Reiziger

Bericht door Reiziger »

eilander schreef:
Forummer schreef:Niet om de verschillen uit te willen vergroten, maar ik hoor binnen de Gereformeerde Gemeenten wezenlijke verschillen tussen sommige predikanten. Verschillen die verder gaan dan accenten in de verkondiging of karaktertrekken!!
Ik geloof dat je nu wél verschillen uitvergroot. Wordt er echt een wezenlijk ander Fundament gepreekt?!
Dus u gelooft dat de verschillen er niet toe doen? Waarom werd ds. C. Harinck anders zo verketterd toen hij de heilige huisjes van de rechterflank omwierp in zijn boek 'De toeleidende weg'?
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:[
En afgelopen week las ik een stuk uit een kerkbode waarin een kerkenraadslid zwaar geschut op Jan van Dooijeweert afvuurde. In een kerkbode!

Waar ik mij altijd het meest over verbaasd heb, zijn de geluiden -ook van officiële kerkelijke zijde- die het doen voorkomen alsof die verschillen er niet zijn. Ze zijn er, en ze zijn niet gering!
Je hoeft geen ja-knikker te zijn om het met ev. van Dooijeweerd niet eens te zijn. Het mag wel gezegd worden, mits in liefde en bewogenheid. Harde woorden geven alleen maar meer verwijdering. Kunt u ook zeggen in welke kerkbode? Ik kan niet geloven dat dat in een kerkbode werkelijk en letterlijk 'fors geschut' wordt afgevuurd. Ik mag aannemen dat het dan in alle liefde gezegd wordt! Dan moet er een reden zijn, anders zou het enkel meer polariserend werken. En nogmaals ik ben zelf ook geen ja-knikker die alles maar goed vindt.
l
Van Dooijeweert citeerde het op zijn Facebookpagina. En heeft het later weer verwijderd, een handeling waarvoor ik respect heb! Hoe er in een kerkbode door een kerkenraadslid over hem geschreven werd, daar lustten de honden geen brood van! Liefde en bewogenheid, vergeet het maar, dit was bikkelhard! Dit werkte inderdaad zéér polariserend. Knap dat Jan van Dooijeweert dan dan z'n teleurstelling zo snel overwint, en het bericht weer verwijdert. We zijn het er ongetwijfeld wel over eens dat dit soort verhalen geen reclame zijn voor het koninkrijk van God. Het is echter te naïef om dan maar voetstoots aan te nemen dat het wel goed bedoeld zal zijn, dat er wel een aanleiding zal zijn, en dat kerkenraadsleden nooit fouten maken. Breek me de %#@ niet open....
Klopt. Ik heb het ook gelezen. Harde verwijten ook nog eens niet terecht. Alles om vooral jongeren maar niet naar een jongerenavond te laten gaan waar gesproken wordt over bekering. De kroeg lijkt soms veiliger terrein dan dit soort avonden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Moderamen schreef:
Jantje schreef:
Waarom wordt er gebeden om uitbreiding van de predikanten en meer arbeiders, terwijl men bij het afkomen van aanstaande dominees, zodanig kritisch is dat gemeente a kandidaat b niet moet en gemeente c kandidaat d liever niet op de preekstoel heeft?
Waarom bidt je dan voor uitbreiding van arbeiders in de wijngaard?
De wijngaard is groter dan een gemeente. Wanneer jij een wijngaard hebt behandel je ook niet iedere boom hetzelfde. De een heeft extra voeding nodig, de ander moet extra gesnoeid worden en weer een ander heeft meer zonlicht nodig. De bomen vragen om een andere behandeling. Ook zo met gemeenten. Het heeft geen zin, en getuigd niet van ambtelijke leiding in biddend opzien, om bomen (gemeenten) te kandideren voor een behandeling (predikant) die totaal niet bij deze boom past. Laat staan om verschillen te bagatelliseren.
In een wijngaard bepaalt de boom niet zélf welke behandeling hij krijgt...
En als het niet regent en heel droog is (of juist andersom), is de behandeling ook niet zoals men wenste...
Dus de boom heeft dan niets te vertellen... Alleen de Onderhouder van regen en droogte... Als Hij het niet laat regenen (dus een onderherder zendt die men niet goed genoeg vindt preken), is de weg ook anders dan de kerkenraad dacht en wilde...

Luther:
je hebt het steeds over dat we de verschillen enzo moeten accepteren en onder ogen moeten zien. Maar geloof jij werkelijk dat in álle gemeenten waar ze wel kandidaten plaatsen, maar niet álle kandidaten, dit is vanwege cultuurverschillen? Geloof jij wérkelijk dat er geen gemeenten zijn, die dit puur doen omdat ze één of meerdere kandidaten te licht of te zwaar vinden? Dan denk ik eerder dat jij de verschillen niet wilt begrijpen...

Wat betreft dat voorbeeld van die oude man van 86: dat geldt juist voor die kerkenraden die kandidaten buitensluit: 'Als God wil dat er een kandidaat komt, moet Hij daar maar voor zorgen. Wij vinden dominee A. beter in ons straatje passen.'

Ik ben heel zwart-wit: als een kandidaat Gods Woord zuiver preekt, moet hij in álle gemeenten welkom zijn... Als een gemeente bepaalde kandidaten/predikanten niet uitnodigt, imdat dát al te cultuuronderhevig zou zijn, moeten ze de schuld bij zichzelf zoeken.

Mensen die zeggen dat er géén inhoudelijke verschilken in de Ger. Gem. zijn, moeten maar eens nagaan hoe erg het nieuwste boek van ds. C. Harinck 'afgekraakt' is door één zijner medebroeders... (zie elders op dit forum)...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:
Hendrikus schreef:
Bruna schreef:
ejvl schreef: Naar mijn overtuiging ook. Ik luister graag naar ds van Boven, ds Mouw, maar ook naar ds Vreugdenhil of naar een lezing van evangelist v Dooijweerd. De verschillen onderling vind niet dermate dat er een andere leer verkondigd zou worden.
Toch zijn er mensen, ook hier op het forum, die zeggen dat er wel een afwijking van de leer verkondigd wordt, een andere leer, dat er niet in meegegaan kan worden en dergelijken.
En dat zal zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde zijn, al ken ik zelf deze uitspraken alleen van rechts naar links. Maar dat zijn eigenlijk nare termen om te gebruiken.
Is dat zo. Op refoweb bijvoorbeeld lees en hoor ik toch regelmatig v dooijeweert ageren tegen het rechtse geluid.

Dat zou kunnen. Krijg de saambinder wel onder ogen maar niet allerlei kerkbodes. Ik vind dat kwalijk dat dat er in stond. Je kan beter het gesprek aangaan of iig hem persoonlijk benaderen. Maar ik reageerde op het feit dat jij alleen maar van 'rechts naar links' kent. Ik geef je een medium dat plenty voorbeelden van 'links naar rechts' behelst namelijk refoweb / v dooijeweerd.
Het vreemde is, dat de naam van "van Dooijeweerd" sinds 1991 niet meer in De Saambinder is voorgekomen. Daarvoor stond hij bij de predikbeurten (de evangelisaties). Ik kan nergens een woord van afscheid vinden of zijn vertrek naar IRS.
ejvl

Bericht door ejvl »

Bruna schreef:Is dat zo. Op refoweb bijvoorbeeld lees en hoor ik toch regelmatig v dooijeweert ageren tegen het rechtse geluid.
Dat lees ik nooit terwijl ik de meeste antwoorden van hem wel gelezen heb, maar misschien kun je een voorbeeld geven?
Ik lees wel dat hij waarschuwt voor lijdelijkheid, voor een lege Godsdienst, voor wetticisme, voor dogmatiek buiten Christus om. Maar dat heeft niets te maken met waarschuwen tegen een rechts geluid, hij heeft volgens eigen zeggen de GG lief.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef: Het vreemde is, dat de naam van "van Dooijeweerd" sinds 1991 niet meer in De Saambinder is voorgekomen. Daarvoor stond hij bij de predikbeurten (de evangelisaties). Ik kan nergens een woord van afscheid vinden of zijn vertrek naar IRS.
Hoe is het, is hij met de stille trom vertrokken? Lag er iets? Waarom geen woord erover in De Saambinder? Sorry voor de kritische vragen, maar als belangstellend en meelevend lid van de GG denk ik toch geïnformeerd te mogen zijn als een publiek persoon zomaar ineens weg lijkt te zijn? Of is hier helemaal niets over bekend? Ik wist het in ieder geval niet.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef: Het vreemde is, dat de naam van "van Dooijeweerd" sinds 1991 niet meer in De Saambinder is voorgekomen. Daarvoor stond hij bij de predikbeurten (de evangelisaties). Ik kan nergens een woord van afscheid vinden of zijn vertrek naar IRS.
Hoe is het, is hij met de stille trom vertrokken? Lag er iets? Waarom geen woord erover in De Saambinder? Sorry voor de kritische vragen, maar als belangstellend en meelevend lid van de GG denk ik toch geïnformeerd te mogen zijn als een publiek persoon zomaar ineens weg lijkt te zijn? Of is hier helemaal niets over bekend? Ik wist het in ieder geval niet.
Ik zou het liever over de inhoud van iemands woorden hebben dan over de persoon zelf hebben.
Ik weet overigens niets van wat je schrijft, maar ik ben bang dat er wat onrust gekweekt wordt over een persoon zodat vervolgens ook zijn woorden verdacht gehouden kunnen worden.
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Hij heeft er wel eens wat over geschreven hoe zijn weg gegaan is en hoe hij in Peru is uitgekomen. Als je het graag wil weten, stuur hem een email, hij reageert eigenlijk altijd heel vriendelijk terug.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Ik zou het liever over de inhoud van iemands woorden hebben dan over de persoon zelf hebben.
Ik weet overigens niets van wat je schrijft, maar ik ben bang dat er wat onrust gekweekt wordt over een persoon zodat vervolgens ook zijn woorden verdacht gehouden kunnen worden.
Ik heb een site gevonden van "vandooijeweerd", en de teksten en het hele klimaat dat die site ademt geeft me wel reden om een en ander te de overdenken. Was dit onze gereformeerde gemeente? Vind u het vreemd dat dit zo bij mij over komt?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zeg gewoon inhoudelijk wat je bedoelt, DIA. Met 'klimaat' kunnen we niet zo veel, dat neigt naar stemmingmakerij.
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Ik heb een site gevonden van "vandooijeweerd", en de teksten en het hele klimaat dat die site ademt geeft me wel reden om een en ander te de overdenken. Was dit onze gereformeerde gemeente? Vind u het vreemd dat dit zo bij mij over komt?
Nee dat is geen gereformeerde gemeente. Dhr v Dooijweerd is belijdend lid van de GG, maar zijn zendingswerk gaat niet uit van de GG.
Je moet het ook niet zien als Nederlands reformatorisch maar als zendelingenwerk.
En daar gaat het, zoals @eilander al eerder aanhaalde, over 1 fundament, Jezus Christus. De uiterlijke verschillen van indianen en Peruanen vallen dan helemaal weg.
Plaats reactie