Waarom zou ds. P. Blok het referentiepunt zijn voor de hele GG?-DIA- schreef:Ik blijf bij de Gereformeerde Gemeenten toch? Ik wil als de duidelijkheid dat vereist wel een oud-curator citeren, ds. P. Blok in een preek over Job 33. Daar verklaard hij het heel duidelijk. Ik denk niet dat de preek online te vinden is, dan zou ik het woordelijk moeten overtypen. Het is immers wel een zaak die zeker fundamenteel ligt.eilander schreef:In dit topic gaat het over de GG. Het wordt erg ingewikkeld als je ook andere kerken hier gaat bespreken. Graag even ontopic blijven dus.-DIA- schreef:Ik dacht dat dat duidelijk was...eilander schreef:Ik had het over de Gereformeerde Gemeenten, ik hoop niet dat jij het ook daarover hebt...
Het kan bekend zijn dat ik niet te pas en te onpas met citaten gooi. Maar om ze zaak zuiver voor te stellen lijkt me wel goed om hier de oude leraar ds. P. Blok aan het woord te laten. Hij heeft deze zaken eens in een preek duidelijk verwoord. Ik meen ook dat ik ooit iets uit die preek heb geciteerd, maar kan het niet terugvinden.
Ik ben bang dat sommigen sterven onder een bepaalde prediking omdat ze niet te horen krijgen wat ze graag willen horen, hoewel de Bijbelse leer gepreekt wordt. Het is steeds dezelfde discussie, Gods woord dient centraal te staan en niet bepaalde bevinding of wat graag mensen willen horen. Ja bevinding mag een plaats hebben maar het gaat om Christus en om Gods woord en dat dit wordt toegepast uit genade door de Heilige Geest. Maar dat werk van de Heilige Geest kunnen en mogen wij niet uitrafelen. Als je ds. Blok als referentiepunt neemt kun je 2/3 van de rest van de GG wel afschrijven want die wijkt daar duidelijk vanaf.