Mannetje schreef:Enerzijds voel ik met je mee, het zou niet nodig moeten zijn, al die verschillende verbanden.
Maar er zou al veel gewonnen zijn als de strijd tussen de verbanden weg zou zijn.
Onlangs stond er in Terdege een mooi artikel over de kring van predikanten in Dordrecht. Misschien heb ik het al vaker genoemd, maar ik blijf het gewoon prachtig vinden. Daar ging men niet zozeer op zoek naar een organisatorische eenheid, maar wel naar een eenheid van hart.
De waarde van organisatorische eenheid is beperkt, denk ik. Dus strijden voor één kerkverband is iets anders dan strijden voor Gods eer.
Ergens hoop ik dat alles nog een keer zou mogen wegvallen. Geen kerkmuren heen en geen strijd over dogmatische leerstellingen.
Zelf heb ik er niks mee. Aan "mijn dogmatiek" mankeert van alles, dat weet ik zeker. En daarom volgen mensen mij waarschijnlijk ook niet.
De ene keer zeg ik dit en de andere keer dat. Verwarrend voor de ander, maar voor mij maakt het niks uit. Zelf heb ik geen vaste lijn.
Daarom kan ik ook niet zo goed uit de voeten met kerkverbanden/kerkmensen die daar heel 'halsstarrig' in zijn. Gericht op eigen kerkverband.
Terwijl ik graag naar predikanten luister uit de GGiN, Ja, maar dat neemt niet weg dat ik niks heb met "De dogmatiek" volgens hun. Dan kan ik ook niet uit de voeten met Ds. Mallan. Zeg ik eerlijk. Kan hem niet volgen. En dan krijg ik ook de kriebels van de reactie van de synode over het proefschrift. Dan denk ik: "moet het nu zo?" Nee zo hoeft het niet te gaan en zo mag het niet gaan. Dan ben ik fel in mijn bewoordingen geweest, mijn excuses daarvoor. Dat had ik niet moeten doen. Maar vind ik de reactie erg jammer. Geef gewoon toe dat er fouten gemaakt zijn. Zowel omtrent de persoon van Ds. Kok als de persoon van Ds. Steenblok. Geef het toe en kom er van terug. Kruip bij elkaar in één kerkverband. En geniet en leer van elkaar. Zou de Heere daar niet Zijn zegen over willen geven, waar liefde woont?!