Een theocratisch ideaal van een partij die ritueel slachten van Joden en zelfs het offer der moslims beschermt (ipv getuigt dat Christus de plaats van dit offer heeft ingenomen en ze daarom dit NIET kan verdedigen), en bovendien de Eucharistie der roomsen verdedigd (hostie-rel), ondanks dat de HC het een vervloekte dienst noemt....Jongere schreef:Dat geloof ik wel.Luther schreef:Oh, dat is jammer. Want als we aan iets behoefte hebben in deze maatschappij, dan is het wel het besef dat culturele historische verworteling noodzakelijk zijn voor het bestuur van het land in 2013.
Maar mijn probleem met conservatisme is dat het vaak wat in het luchtledige blijft hangen waarnáár men eigenlijk terug verlangt; dus welke gedeelde waarden van belang zijn.
Ik vond aanvankelijk bijvoorbeeld Kinneging's boek 'Geografie van goed en kwaad' erg inspirerend om te lezen. Bijzonder ook om bij zo iemand een pleidooi voor bijvoorbeeld het gezin aan te treffen.
Maar later dacht ik; is het christendom niet iets fundamenteel anders? Zeker als blijkt uit interviews met Kinneging dat hij op cruciale punten juist afstand neemt van de kernboodschap van het christendom. Het christendom is in zijn wezen niet conservatief maar progressief; wij verwachten nieuwe hemelen en een nieuwe aarde.
Dat mag wellicht vaag klinken politiek gezien; maar dat hoeft het absoluut niet te zijn. We verlangen niet terug naar allerlei ideale samenlevingen; zoals Kinneging die in de Klassieke Oudheid ziet. We verlangen vooruit naar een godsrijk.
Wil je christelijk politiek bedrijven; dan vraag ik me juist dán af of een verbond met seculier conservatisme wel zo heilzaam is, omdat de christelijke uitgangspunten ten diepste fundamenteel anders zijn. En het gesprek staat stil als het dáárover gaat; terwijl juist zulke visies grote verschillen kunnen maken.
De andere optie is om als christen geen christelijke politiek te bedrijven. Dat klinkt uiteraard tegenstrijdig, maar ik voel er toch misschien nog wel meer voor. Dan in de zin van Luthers tweerijkenleer. Het rijk van God is van fundamenteel andere orde dan het rijk van de wereld - maar dat laatste moet wel bestuurd worden. En liefst ook door christenen, die weet hebben van de wetten van Gods rijk. Maar die gedachte verdraagt zich niet met het theocratische ideaal van de SGP; al weet ik ook niet meer in hoeverre men daar nu nog achter staat.
Ben benieuwd hoe een dergelijke theocratie er dan uit ziet.
Ja, ik wacht nog steeds op een reactie, want ik had dit al 2 keer eerder aangegeven, maar niemand reageert.
Ik zal toch geen gelijk hebben?
Leg me dan aub uit hoe ik het wel moet zien.