Is thuislezen Bijbels?

huisman

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:
Mara schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben zelf thuislezer geweest en eigenlijk ben ik het nu ook een beetje half-half. Dus ik weet wel waar ik over praat.
Ik weet het ook, omdat mijn ouders een tijd thuislezer zijn geweest. Wat later kwam de bandrecorder, dat vond ik als kind wel beter.
In de vriendenkring zaten ook wat thuislezers, om uiteenlopende redenen. Ik meen me te herinneren dat het meestal ging om het niet willen reizen op zondag.
Dus toen de groep zich verenigde en een kerkverband(je) stichtte, kwamen ze allen daar naar toe.
Dus ik ga er dan van uit dat het uit nood wordt geboren en zodra het kan, men veel liever naar de kerk gaat, al is het maar een zaaltje met een handjevol leden.
Zouden er echt mensen zijn die alles afkeuren?
Beste Mara,
Bedankt voor uw reactie.
Omdat er geen bijbelgetrouwe kerkgemeenschap in mijn woonomgeving is, lezen wij thuis preken.
Zijn er geen bijbelgetrouwe christenen in jouw omgeving die met hetzelfde probleem zitten? Dan kun je meer openbare bijeenkomsten houden en wie weet met de zegen van de HEERE groeit dat kleine begin wel uit tot een gemeente.
Dat is toch meer naar Gods geopenbaarde wil dat er een gemeente ontstaat,de ambten ingesteld worden,de Woordverkondiging mag plaatsvinden, de sacramenten bediend enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

huisman schreef:
SecorDabar schreef:
Mara schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben zelf thuislezer geweest en eigenlijk ben ik het nu ook een beetje half-half. Dus ik weet wel waar ik over praat.
Ik weet het ook, omdat mijn ouders een tijd thuislezer zijn geweest. Wat later kwam de bandrecorder, dat vond ik als kind wel beter.
In de vriendenkring zaten ook wat thuislezers, om uiteenlopende redenen. Ik meen me te herinneren dat het meestal ging om het niet willen reizen op zondag.
Dus toen de groep zich verenigde en een kerkverband(je) stichtte, kwamen ze allen daar naar toe.
Dus ik ga er dan van uit dat het uit nood wordt geboren en zodra het kan, men veel liever naar de kerk gaat, al is het maar een zaaltje met een handjevol leden.
Zouden er echt mensen zijn die alles afkeuren?
Beste Mara,
Bedankt voor uw reactie.
Omdat er geen bijbelgetrouwe kerkgemeenschap in mijn woonomgeving is, lezen wij thuis preken.
Zijn er geen bijbelgetrouwe christenen in jouw omgeving die met hetzelfde probleem zitten? Dan kun je meer openbare bijeenkomsten houden en wie weet met de zegen van de HEERE groeit dat kleine begin wel uit tot een gemeente.
Dat is toch meer naar Gods geopenbaarde wil dat er een gemeente ontstaat,de ambten ingesteld worden,de Woordverkondiging mag plaatsvinden, de sacramenten bediend enz.
Beste Huisman,
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn.
Misschien een mededeling plaatsen in het regionaal krantje
dat er op dit huisadres op zondag preken worden gelezen.
U hebt er goed over nagedacht, en ook die gedachten hebben soms bij ons weleens plaats.
Ik denk alleen dat de twijfel overwonnen dient te worden,
en dat de Heere God dit zou komen te bevestigen.
(Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit gevoelen moet omschrijven op dit moment)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:
Beste Huisman,
U hebt er goed over nagedacht, en ook die gedachten hebben soms bij ons weleens plaats.
Misschien dat er nog meer zoekenden zijn, die dit forum lezen en contact met je zoeken via pb.
Mijn ervaring is dat het bij de "buitenwereld" niet zo bekend is, wie die thuislezers zijn. Er zijn mensen die er nog nooit van hebben gehoord.
Mijn ouders kregen er uiteindelijk veel moeite mee, dat ze geen kerkelijk dak hadden.
En mochten op bijzondere wijze dat toch weer verkrijgen. Maar ik weet dat het een worsteling geweest is van met name, mijn vader.
Want je ontmoet onbegrip, zelfs vijandschap.
Het vergt ook een zekere discipline denk ik.
Ik hoop en bid voor je, dat je binnenkort hier kunt melden dat je een fijne Bijbelgetrouwe gemeente hebt kunnen vinden/samenstellen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:Beste Huisman,

Zoek inderdaad de bevestiging bij de HEERE of Hij wil duidelijk maken of dit de weg zou mogen zijn. Echt, ook in onze tijd werkt de HEERE nog zeer wonderlijk .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

SecorDabar schreef:................. En je zingt samen de lof aan God, belijdt in je lied de schuld, zingt met een lied het
`amen`als antwoord op Wet of schuldbelijdenis en een lied als antwoord op genadeverkondiging en
geloofsbelijdenis.....................

Beste Eppo Gremdaat,
Voor een groot deel doen thuislezers hetzelfde wat u doet, alleen gebeurd dat thuis.

Zou u nader kunnen verklaren wat u bedoeld met een lied zingen als "amen`op de Wet?
De wet wordt ons voorgehouden als leefregel en dan mag je God a.h.w. danken omdat Hij die leefregel (de Wet) aan ons geeft. En dan past daarbij een lied om Hem te danken. Voorbeelden genoeg (ps. 86:6 `leer mij naar uw wil te handelen`... ps.143:10 (`Leer mij o God van zaligheden mijn leven in uw dienst besteden..., Berijmde 10 geboden vers 9 `Och, of wij uw geboon volbrachten`.....

Tja als je zondags alleen maar thuis zit, weet je weinig hoe het in de kerken er aan toe gaat (helaas).
Toch prettig om te lezen dat je iets opzij legt voor het werk in Gods Koninkrijk. Gaat dat naar een bepaald doel?
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Thuislezers of....
Het Reformatorisch Dagblad schreef onlangs over thuislezers.
Dat zijn mensen die in hun eigen woning godsdienstoefeningen houden
en een preek van een overleden geliefde dominee of een oude schrijver
lezen. Ze komen niet meer in de kerk, omdat ze het niet eens zijn met
de leer of onvrede hebben over de gang van zaken.
Er is weinig nodig om van de kerk af te raken. Zeker in een gewone
gemeente waarin rijp en groen samenhangt en de band soms niet
zo hecht is.
De sociografische aanduiding `thuislezers` staat voor een groeiende
groep bevindelijk reformatorische mensen. Naar schatting tussen de
3000 en 6000. Verflauwend kerkbesef is mede de oorzaak dat het RD
er over schreef.
Als confessionelen kijken wij er op onze manier tegenaan. In een
doorsnee gemeente hebben we moeite om de mensen bij elkaar te houden.
De kikkers springen alle kanten op. Er zijn zovèèl thuislezers, luisteraars
en kijkers.
Ik bedoel niet de mensen die niet meer naar de kerk kunnen en ter ver-
vanging de dienst via kerkradio, locale omroep of internet bijwonen. Dat
is een prachtig middel, zeggen ze, al missen ze live contact. Maar er is
zo`n ander religieus patroon gekomen. `Arie van der Veer was ditmaal niks
an`, hoor ik op zondag zeggen. Ze zappen naar een andere programma.
Je hebt geen vat meer op een cultuur waarin de invidualisatie hoogtij
viert. Een volkskerk legt het altijd af tegen de smaak die je zelf kunt
kiezen, proeven en maken. Wie laat zich nog binden? Gemeenten worden
clubs van sympathisanten en vriendjes. En dat, terwijl de gemeente be-
doeld is als lichaam van Christus, waarin je elkaars broeder en zuster bent
omdat de Meester in het midden is. Het is de uitdaging voor de kerk om
samen te brengen wat in diversiteit uiteen spat.
Koesteren we een verloren ideaal wanneer we pleiten voor een gewoon
geografisch kerkverband? Hoe lang nog hier?, roepen ze in gemeenten waar
de gelederen tot enkele tientallen zijn uitgedund. In confessionele kring zie
je ook het verloop. Het is de zwakte van een sector die zich nooit met een
sterk groepsvirus heeft geprofileerd. Je bent zo kwetsbaar. De perforatie-
regeling is ingesteld om zeer ongelukkige situaties in de kerk te verbeteren.
Maar bij tijden is het als wisselen van supermarkt. Van Lidl naar Aldi en de
volgende. Het is vooral lekker. Je moet wel stevig in je schoenen staan om
bij de plaatselijke gemeente te blijven.
`Laten wij de onderlinge bijeenkomsten niet verzuimen zoals sommigen doen`
(Hebr.10:25). Voor gemeentevorming hanteren we bij voorkeur nog een
kerkgebouw op loopafstand.
Er is committment nodig, je geven om erbij te horen en en mee te doen.
Niet meteen de neus optrekken omdat de ruimte je niet zint, de preek te
simpel of de dienst te voorspelbaar is.
We kunnen ons aan het voorbeeld van Jezus spiegelen Hij ging op de sabbat-
dag naar de synagoge. In Nazareth en Kapernaum was Hij thuis.
Je moet landen voordat ze je aan het eind van je leven laten landen...
De meeste mensen willen in hun woonplaats worden uitgedragen. Voordat
het zover is doe je er goed aan in de gemeente gekend te zijn.
De kerk ligt buiten het paradijs. Om te krijgen wat we willen, zullen we nog
even moeten wachten.
De ultieme troost is dat we straks niet meer hoeven te kiezen, lezen, luisteren
en kijken. Op de heilige berg van God zijn de prikkels en de zintuigelijke waar-
nemingen voorbij. `Bij de Heer`, zullen we in gloria het volle leven ervaren.
Voorlopig leven we nog aan de voet van de berg om de gemeenschap met
medemensen te zoeken.
Trouw is nodig.

Ds B.H. Weegink in column op de site Confessionele Vereniging/Schrift en Belijden
refo

Bericht door refo »

Mensen beschouwen de kerk steeds meer als een snackbar, hoorde ik jaren geleden eens zeggen.

Je neemt mee wat je lekker vindt, eet het ter plekke of in de auto.
Contact met de andere klanten is vluchtig.

En als de ene snackbar niet bevalt, ga je naar een anderen.
Kun je er niet één meer vinden naar je zin? Dan bak je thuis je patat.
WimA

Bericht door WimA »

SecorDabar schreef:.....Ik denk alleen dat de twijfel overwonnen dient te worden,
en dat de Heere God dit zou komen te bevestigen.....
De Heere God bevestigt mensen niet in hun dwalingen.
Artikel 28 NBG schreef:ARTIKEL 28
De roeping zich bij de kerk te voegen
Wij geloven dat niemand, welke positie hij ook heeft, zich van deze heilige vergadering afzijdig mag houden, om op zichzelf te blijven staan. In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden, en buiten haar is er geen heil. Daarom moet ieder zich bij haar voegen en zich met haar verenigen. Zo wordt de eenheid van de kerk bewaard; men onderwerpt zich aan haar onderwijzing en tucht, buigt de hals onder het juk van Jezus Christus en dient de opbouw van de broeders overeenkomstig de gaven die God aan allen verleend heeft, als leden van eenzelfde lichaam.
Om dit alles des te beter te kunnen onderhouden, is het volgens Gods Woord de roeping van alle gelovigen zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen, en zich bij deze vergadering te voegen op ieder plaats waar God haar gesteld heeft, zelfs al zouden de overheden en wetten van de vorsten zich daartegen verzetten en al zou er de dood of lijfstraf op staan.
Daarom handelen allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.
Simon

Bericht door Simon »

WimA schreef:
SecorDabar schreef:.....Ik denk alleen dat de twijfel overwonnen dient te worden,
en dat de Heere God dit zou komen te bevestigen.....
De Heere God bevestigt mensen niet in hun dwalingen.
Artikel 28 NBG schreef:ARTIKEL 28
De roeping zich bij de kerk te voegen
Wij geloven dat niemand, welke positie hij ook heeft, zich van deze heilige vergadering afzijdig mag houden, om op zichzelf te blijven staan. In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden, en buiten haar is er geen heil. Daarom moet ieder zich bij haar voegen en zich met haar verenigen. Zo wordt de eenheid van de kerk bewaard; men onderwerpt zich aan haar onderwijzing en tucht, buigt de hals onder het juk van Jezus Christus en dient de opbouw van de broeders overeenkomstig de gaven die God aan allen verleend heeft, als leden van eenzelfde lichaam.
Om dit alles des te beter te kunnen onderhouden, is het volgens Gods Woord de roeping van alle gelovigen zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen, en zich bij deze vergadering te voegen op ieder plaats waar God haar gesteld heeft, zelfs al zouden de overheden en wetten van de vorsten zich daartegen verzetten en al zou er de dood of lijfstraf op staan.
Daarom handelen allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.
Letterlijk roept de apostel op om de samenkomsten te blijven houden.
Aangezien het al een samenkomst is als 2 of meer mensen in Zijn Naam vergaderd zijn, komt deze natuurlijk meer in aanmerking voor het begrip ''eenheid der gemeente'' dan de kerk die tegenwoordig tot op het bot verdeeld is.
Ook de lijdelijke aanvaarding van de plaats waar God je geplaatst zou hebben, klopt natuurlijk niet, waarvan het bewijs dat we nu met honderden denominaties zitten, het trieste bewijs is.
Zegt de Heere Jezus ook juist niet het tegenovergestelde: ''Ga uit van haar!''
Of moet de roomse kerkganger zich ook neerleggen bij het feit dat hij onder een verkeerde prediking geplaatst is?
En " zie , Ik sta aan de deur en klop".
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA

Bericht door WimA »

Simon schreef:Letterlijk roept de apostel op om de samenkomsten te blijven houden.
Aangezien het al een samenkomst is als 2 of meer mensen in Zijn Naam vergaderd zijn, komt deze natuurlijk meer in aanmerking voor het begrip ''eenheid der gemeente'' dan de kerk die tegenwoordig tot op het bot verdeeld is.
Ook de lijdelijke aanvaarding van de plaats waar God je geplaatst zou hebben, klopt natuurlijk niet, waarvan het bewijs dat we nu met honderden denominaties zitten, het trieste bewijs is.
Of moet de roomse kerkganger zich ook neerleggen bij het feit dat hij onder een verkeerde prediking geplaatst is?
Dat velen (o.a. Simon) een mist opwerpen en beweren dat men het juiste - of de bijbelse plicht - niet behoeft te doen omdat het niet volmaakt kan worden gedaan doet aan het artikel, de plicht en de roeping niets af.
Zonde is niet goed te praten door te wijzen op de - vermeend ergere - zonden van anderen.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
Simon schreef:Letterlijk roept de apostel op om de samenkomsten te blijven houden.
Dat velen (o.a. Simon) een mist opwerpen en beweren dat men het juiste - of de bijbelse plicht - niet behoeft te doen omdat het niet volmaakt kan worden gedaan doet aan het artikel, de plicht en de roeping niets af.
Zonde is niet goed te praten door te wijzen op de - vermeend ergere - zonden van anderen.

@WimA...ik denk niet dat jij iets van de kerkelijke nood begrijpt die er zelfs in delen van ons land is. Ik vind het een groot verschil tusssen een thuislezer hier op de veluwe of ergens in b.v. NO Groningen. De eerste thuislezer moet zich schamen omdat je op de veluwe altijd een Bijbelgetrouwe prediking in de buurt hebt. De thuislezer in een gebied waar z'n prediking alleen op verre afstand is doet geen zonde als hij met zijn gezin huisgodsdienst houdt op zondag.
ejvl

Bericht door ejvl »

Wat is verre afstand, 10 km? 20 km? 30 km? 80 km?
Simon

Bericht door Simon »

WimA schreef:
Ik zeg helemaal niet dat er niet voldaan hoeft te worden aan de bijbelse plicht .
Integendeeel, ik citeer eruit.
Je wou toch niet zeggen dat het gemiddelde kerkverband een afspiegeling is van wat Paulus ons heeft doorgegegeven hoe de gemeente eruit moet zien, wat haar taak is, en hoe zij zich dient te gedragen?
De meeste dames weten volgens mij niet eens wat de betekenis is van de bedekking op hun hoofd, waardoor ze vaak hoeden dragen, die het tegenovergestelde symboliseren, dan waartoe Paulus de hoofdbedekking voor de vrouw instelde (of liever, behoudt, want ook de joodse vrouw bedekt haar hoofd)
Of wou je zeggen dat een hoed een teken van onderwerping is?
maar goed de man dient met ON bedekt hoofd te bidden, en zelfs de paus bidt met een muts of keppel op.
Wie leest en gehoorzaamt de bijbel nog, vraag ik me wel eens af?
Al die onenigheid hebben we te danken aan eigen interpretaties.
Over mist gesproken..
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:@WimA...ik denk niet dat jij iets van de kerkelijke nood begrijpt die er zelfs in delen van ons land is. Ik vind het een groot verschil tusssen een thuislezer hier op de veluwe of ergens in b.v. NO Groningen. De eerste thuislezer moet zich schamen omdat je op de veluwe altijd een Bijbelgetrouwe prediking in de buurt hebt. De thuislezer in een gebied waar z'n prediking alleen op verre afstand is doet geen zonde als hij met zijn gezin huisgodsdienst houdt op zondag.
@Huisman, Je speculatie over wat ik wel of niet begrijp lijkt mij een zinloze bezigheid. Artikel 28 NBG lijkt mij verder duidelijk. De conclusie die jij hier trekt is ook duidelijk maar gaat lijnrecht in tegen artikel 28 NBG.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
huisman schreef:@WimA...ik denk niet dat jij iets van de kerkelijke nood begrijpt die er zelfs in delen van ons land is. Ik vind het een groot verschil tusssen een thuislezer hier op de veluwe of ergens in b.v. NO Groningen. De eerste thuislezer moet zich schamen omdat je op de veluwe altijd een Bijbelgetrouwe prediking in de buurt hebt. De thuislezer in een gebied waar z'n prediking alleen op verre afstand is doet geen zonde als hij met zijn gezin huisgodsdienst houdt op zondag.
@Huisman, Je speculatie over wat ik wel of niet begrijp lijkt mij een zinloze bezigheid. Artikel 28 NBG lijkt mij verder duidelijk. De conclusie die jij hier trekt is ook duidelijk maar gaat lijnrecht in tegen artikel 28 NBG.
Probleem is alleen dat artikel 28 niet voorziet in alle omstandigheden.
Plaats reactie