Behoudend, maar niet behouden
- SecorDabar
Re: Behoudend, maar niet behouden
Beste Desiree,
Wat de één behoudend vindt, is voor de ander niet behoudend.
Behouden, maar niet behoudend ? Tja,...
Wier er mogen deelnemen aan het Heilig Avondmaal staat omschreven in de Heidelbergse Catechismus en het Avondmaalsformulier.
Laten we daar maar zuinig om zijn om dat te behouden.
In mijn woonplaats is een niet-behoudende kerk, met één kerkdienst op zondag,
waar men geen notie meer heeft van de HC en het avondmaalsformulier.
Wie je ook bent, en hoe je ook leeft, je bent welkom aan het Heilig Avondmaal.
Zo weet ik uit ervaring dat daar enkele kerkleden zijn, die zondagochtend aan het Heilig Avondmaal deelnamen,
en zondagmiddag gaan winkelen, of wanneer de zon maar even schijnt, naar het nudistenstrand gaan.
En daar wordt ik verdrietig van.
Wier er mogen deelnemen aan het Heilig Avondmaal staat omschreven in de Heidelbergse Catechismus en het Avondmaalsformulier.
Zo weet ik uit ervaring dat daar enkele kerkleden zijn, die zondagochtend aan het Heilig Avondmaal deelnamen,
en zondagmiddag gaan winkelen, of wanneer de zon maar even schijnt, naar het nudistenstrand gaan.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Een nudist is denk ik niet representatief voor mijn probleem. Overigens ga ik dan liever naar de kerk. Een man in een strak pak is toch veel mannelijker dan zo'n eentje in zijn blootje.
En winkelen doe ik heel de week al, blij dat het niet de bedoeling is om dat op zondag ook te doen
Moeilijk hoor... daar had ik niet aan gedacht.
Ik denk dat de uitnodiging evenwichtig moet zijn. Beide kanten belicht. Zowel de opdracht, als de waarschuwing.
Tja, en dan zit ik ook, wie ben ik Heere? Dat weet U.

We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Ik vermoedt wel dat ik iets begrijp. Een beetje heen en weer geslingerd door allerleiDesiree schreef:Een nudist is denk ik niet representatief voor mijn probleem. Overigens ga ik dan liever naar de kerk. Een man in een strak pak is toch veel mannelijker dan zo'n eentje in zijn blootje.En winkelen doe ik heel de week al, blij dat het niet de bedoeling is om dat op zondag ook te doen
Ik denk dat de uitnodiging evenwichtig moet zijn. Beide kanten belicht. Zowel de opdracht, als de waarschuwing.
boodschappen en leringen. Daarin zal je zeker niet de enige zijn. Het is de tijd dat het
oordeel begint van het huis Gods.
Ik sta trouwens nog bij je in de schuld, en daar wil ik me echt niet zomaar van afmaken.
Ik wil mijn best doen om je een antwoord te geven, maar ik moet er wel voor gaan
zitten, en daar ben ik nog niet aan toegekomen. Ik hoop er echt nog op terug te komen.
Je bent geen onverschillig persoon, zo het me toeschijnt, maar een persoon die de
Weg zoekt... in een doolhof van wegen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- SecorDabar
Beste Desiree,Desiree schreef:Een nudist is denk ik niet representatief voor mijn probleem. Overigens ga ik dan liever naar de kerk. Een man in een strak pak is toch veel mannelijker dan zo'n eentje in zijn blootje.En winkelen doe ik heel de week al, blij dat het niet de bedoeling is om dat op zondag ook te doen
Ik kan me voorstellen dat u dit niet representatief vind

Net zoals u schreef: zowel de opdracht (de nodiging) als de waarschuwing.
Ik heb weleens gelezen dat de scheiding (tussen de schapen en de bokken) óók kan liggen dwars over de Avondmaalstafel. (Judas Iskariot was ook genodigd....en hij ging)
Ik denk niet dat we mogen stellen dat degenen die uit vrees niet deelnemen, daarmee ook Christus verloochenen. Zulken kunnen wel eens de geestelijke zaak bezitten, maar in hun gemoed geen vrijmoedigheid hebben, omdat ze geen licht erover hebben.
Ik begrijp het spanningsveld en het verdriet, al zeg ik er maar bij dat we ook niet te overspannen met avondmaalsmijding moeten omgaan. De Heere alleen weet iemands oprechtheid en vreesachtigheid dat niet voortkomt uit ongeloof, maar uit ongelovige twijfelingen. Ongeloof is het niet willen geloven, terwijl ongelovige twijfelingen soms het deel kunnen zijn door strijd van binnen, of het wel Gods werk is.
Het is dus en mag nooit een vanzelfssprekendheid zijn om af te blijven, laat dat duidelijk zijn.
Netzomin als het een automatisme en vanzelfsprekendheid is in het deelnemen daaraan.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Hier sluit ik me helemaal bij aan. In onze gemeente zijn er ook, die niet aandurven, en toch een Goddelijk recht hebben. Maar ook deze worden wel eens in hun bank bediend. Het is vanzelf niet de gewone weg, maar het gebeurt wel.SecorDabar schreef:Beste Desiree,Desiree schreef:Een nudist is denk ik niet representatief voor mijn probleem. Overigens ga ik dan liever naar de kerk. Een man in een strak pak is toch veel mannelijker dan zo'n eentje in zijn blootje.En winkelen doe ik heel de week al, blij dat het niet de bedoeling is om dat op zondag ook te doen
Ik kan me voorstellen dat u dit niet representatief vind![]()
Net zoals u schreef: zowel de opdracht (de nodiging) als de waarschuwing.
Ik heb weleens gelezen dat de scheiding (tussen de schapen en de bokken) óók kan liggen dwars over de Avondmaalstafel. (Judas Iskariot was ook genodigd....en hij ging)
Ik denk niet dat we mogen stellen dat degenen die uit vrees niet deelnemen, daarmee ook Christus verloochenen. Zulken kunnen wel eens de geestelijke zaak bezitten, maar in hun gemoed geen vrijmoedigheid hebben, omdat ze geen licht erover hebben.
Ik begrijp het spanningsveld en het verdriet, al zeg ik er maar bij dat we ook niet te overspannen met avondmaalsmijding moeten omgaan. De Heere alleen weet iemands oprechtheid en vreesachtigheid dat niet voortkomt uit ongeloof, maar uit ongelovige twijfelingen. Ongeloof is het niet willen geloven, terwijl ongelovige twijfelingen soms het deel kunnen zijn door strijd van binnen, of het wel Gods werk is.
Het is dus en mag nooit een vanzelfssprekendheid zijn om af te blijven, laat dat duidelijk zijn.
Netzomin als het een automatisme en vanzelfsprekendheid is in het deelnemen daaraan.
Dus jij weet wie er een goddelijk recht heeft en wie niet?-DIA- schreef: In onze gemeente zijn er ook, die niet aandurven, en toch een Goddelijk recht hebben.

~~Soli Deo Gloria~~
Neen, maar ik weet wel dat er nog naar God schreeuwende mensen zijn.Hendrikus schreef:Dus jij weet wie er een goddelijk recht heeft en wie niet?-DIA- schreef: In onze gemeente zijn er ook, die niet aandurven, en toch een Goddelijk recht hebben.
Ook mensen die niet meer aankunnen, vanwege het grote verval, en een
groot doorvloeien, bij het H. Avondmaal.
Nee, niet dat de ds. niet separeert, maar er wordt ook door
avondmaalgangers wel eens geopenbaard dat men niet beseft wat men belijdt.
Laten we deze zaken laten rusten. De Heere kent degenen die de Zijnen zijn.
Dus dan negeer je het goddelijk bevel "Doe dat tot Mijn gedachtenis" maar?-DIA- schreef: Ook mensen die niet meer aankunnen, vanwege het grote verval, en een
Lijkt me een kwalijke zaak.
~~Soli Deo Gloria~~
- SecorDabar
Nee, het is een gruwelijke spotgodsdienst tegenwoordig.Hendrikus schreef:Dus dan negeer je het goddelijk bevel "Doe dat tot Mijn gedachtenis" maar?-DIA- schreef: Ook mensen die niet meer aankunnen, vanwege het grote verval, en een
Bespottelijk voor woorden.
Wijven met kort geknipte haren, met oorbellen en make-up aandraven aan het HEILIGE Avondmaal.
Als een geblankette Isebel aan de Tafel des Heeren.
Ja, ik noem het wijven, en niets anders.
Ik heb het zelf gezien, Hendrikus.
Daar kan nooit Gods zegen op rusten.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Dus dan negeer je het goddelijk bevel "Doe dat tot Mijn gedachtenis" maar?SecorDabar schreef:Nee, het is een gruwelijke spotgodsdienst tegenwoordig.Hendrikus schreef:Dus dan negeer je het goddelijk bevel "Doe dat tot Mijn gedachtenis" maar?-DIA- schreef: Ook mensen die niet meer aankunnen, vanwege het grote verval, en een
Wijven met kort geknipte haren, met oorbellen en make-up aandraven aan het HEILIGE Avondmaal.
~~Soli Deo Gloria~~
-
Ben je dan ook op die mensen afgestapt en heb je ze verteld wat je verdrietig maakt. Ongeacht of je tot die gemeente behoord want ook dit zijn zielen die de oordeelsdag wacht. Ze zouden anders op valse gronden die dag 'zorgeloos' tegemoet gaan.SecorDabar schreef:Beste Desiree,
Daarnaast kan en mag het gedrag van andere avondmaalsgangers nooit een reden zijn om zelf niet te gaan.
Zoals Hendrikus terecht opmerkt leg je dan de opdracht (of beter gezegd de wens) van Hij die roept naast je neer.
Hij heeft zeer begeerd het avondmaal te houden.......dan weigeren zou toch zeer brutaal zijn. Of denken wij het beter te weten dan de Koning zelf? Hebben we dan van ons eigen denken, gevoelen en verstand geen hogere norm (afgod) gemaakt?
Als er avondmaalsgangers zijn die volgens jouw niet leven zoals het een christen betaamd dan zal je de bekende weg moeten volgen.
Eerst naar de persoon zelf toe en tot slot naar de kerkenraad. Dit is iets wat je niet zomaar naast je neer kan leggen. Als jij iets weet dat de tafel ontheiligd en daarmee niet de voorgaande weg gaat dan kan de toorn van de Here wel eens over de gemeente komenen ben jezelf mede verantwoordelijk.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Ongelofelijk.... Gelukkig zijn er hier nog enkelen die onderscheidende genade hebben om het te zien....
Afblijven van de Heilige Dis omdat er aangaan die slechter zijn dan jezelf....
't is ingewikkeld geworden.
Afblijven van de Heilige Dis omdat er aangaan die slechter zijn dan jezelf....
't is ingewikkeld geworden.
-
Avondmaal in de bank houden is niet mogelijk.-DIA- schreef:Hier sluit ik me helemaal bij aan. In onze gemeente zijn er ook, die niet aandurven, en toch een Goddelijk recht hebben. Maar ook deze worden wel eens in hun bank bediend. Het is vanzelf niet de gewone weg, maar het gebeurt wel.
- SecorDabar
Het is een kwalijke zaak dat vrouwen zich blanketten als een Isebel.Hendrikus schreef:Dus dan negeer je het goddelijk bevel "Doe dat tot Mijn gedachtenis" maar?SecorDabar schreef:Nee, het is een gruwelijke spotgodsdienst tegenwoordig.Hendrikus schreef:Dus dan negeer je het goddelijk bevel "Doe dat tot Mijn gedachtenis" maar?-DIA- schreef: Ook mensen die niet meer aankunnen, vanwege het grote verval, en een
Het lichaam is van den Heere, tot Zijn eer.
Het blanketten is een teken dat men niet tevreden is met het lichaam wat men van God gekregen heeft.
Daarom gebruikt men make-up, en verft men het haar.
Beseffen zulke vrouwen dan niet dat men ten diepste ontevreden is met het lichaam van de Heere gekregen?
Wat uw post betreft aangaande het Goddelijk bevel:
Doet dat tot Mijn gedachtenis is geen uitwendige zaak, daar gaat een inwendige genade aan vooraf,
om dit werkelijk tot Zijn gedachtenis te doen.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Beste SecorDabr, prima dat je die mening bent toegedaan. Maar in het licht van de verkondiging van de dood des Heeren, gaat het niet om een ander maar om mezelf. En daar hebben we dan meer dan genoeg aan. Het eerste wat een mens afleert is zichzelf boven andere zondaren te stellen.
Dan is het een wonder dat ik aan mag gaan. Dat Hij mij nodigt, en als het goed is zien we dan niemand anders dan Jezus allen. Ken je dat?
Dan is het een wonder dat ik aan mag gaan. Dat Hij mij nodigt, en als het goed is zien we dan niemand anders dan Jezus allen. Ken je dat?