Opnieuw flinke groei Ger. Gem. in Ned.
Re: opnieuw flinke groei ger.gem. in ned.
Wie zich werkelijk heeft verdiept in de "oudvaders" (een vreemde omschrijving) zal tot de conclusie komen dat hun preken de actualiteit van heden ook toen al kenden.
Immers, er is niets nieuws onder de zon.
Ook de oudvaders hebben de volkszonden met name genoemd en aangewezen.
http://www.b-n.nl/new_index.php?page=au ... umber=1333
http://books.google.nl/books?id=1RiM0oF ... en&f=false
Voorts noem ik de onder ons allen bekende Smytegelt en Borstius.
Veel predikers kunnen nog heel veel leren van die oudvaders.
Ook onder de puriteinen schroomde men niet de zonden aan te wijzen.
Dan moet ik zeggen dat de actualiteit onder vele predikantan méér wordt gemist dan toen.
Ook in dezen geldt vaak: spreek ons van zachte dingen.
Net als, vergeef me het oordeel, in geestelijke zaken.
Immers, er is niets nieuws onder de zon.
Ook de oudvaders hebben de volkszonden met name genoemd en aangewezen.
http://www.b-n.nl/new_index.php?page=au ... umber=1333
http://books.google.nl/books?id=1RiM0oF ... en&f=false
Voorts noem ik de onder ons allen bekende Smytegelt en Borstius.
Veel predikers kunnen nog heel veel leren van die oudvaders.
Ook onder de puriteinen schroomde men niet de zonden aan te wijzen.
Dan moet ik zeggen dat de actualiteit onder vele predikantan méér wordt gemist dan toen.
Ook in dezen geldt vaak: spreek ons van zachte dingen.
Net als, vergeef me het oordeel, in geestelijke zaken.
Gods Woord is van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Maar om nu preken te lezen uit 1600 of 1800.
Laten de predikers van deze tijd die preken voor hun studie gebruiken om te preken in hedendaagse taal.
En benoem de dingen die nu zijn. Ik denk hierbij aan computergebruik, de hedendaagse actualiteiten.... kortom concreet.
Ik kan me niet voorstellen dat, met name voor de jeugd, een geleden preek uit 1650 actueel en concreet is.
Sterker nog........... als we van die preken moeten leven, hebben we dan nu nog predikanten nodig?
Laten de predikers van deze tijd die preken voor hun studie gebruiken om te preken in hedendaagse taal.
En benoem de dingen die nu zijn. Ik denk hierbij aan computergebruik, de hedendaagse actualiteiten.... kortom concreet.
Ik kan me niet voorstellen dat, met name voor de jeugd, een geleden preek uit 1650 actueel en concreet is.
Sterker nog........... als we van die preken moeten leven, hebben we dan nu nog predikanten nodig?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Doe dan eens zo'n boek open.Lourens schreef:Ik kan me niet voorstellen dat, met name voor de jeugd, een geleden preek uit 1650 actueel en concreet is.

Jazeker. Leesdienst is er toch vanwege het gebrek aan een leraar? En hoe zullen de sacramenten anders bediend worden?Lourens schreef:Sterker nog........... als we van die preken moeten leven, hebben we dan nu nog predikanten nodig?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Ik heb zondag hst 14 boek 4 (over de Sacramenten) uit de institutie van Calvijn gelezen. Dit boek uit 1543 is nog steeds zeer actueel. Ik ken geen hedendaagse theoloog die zo helder kan schrijven (ook dank zij de nieuwe vertaling van Dr de Niet). Waarom zou een preek van b.v. Boston,Flavel, Erskines nu niet meer actueel zijn. Het gaat in die preken idd niet over popmuziek,DVD,bioscoop enz. Maar wel over een arme zondaar en een rijke Christus en hoe deze bij elkaar komen.Lourens schreef:Gods Woord is van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als dat duidelijk in de ziel verklaard ligt, is het al helemaal geen vraag meer of bepaalde popmuziek wel of niet goed is.huisman schreef:Ik heb zondag hst 14 boek 4 (over de Sacramenten) uit de institutie van Calvijn gelezen. Dit boek uit 1543 is nog steeds zeer actueel. Ik ken geen hedendaagse theoloog die zo helder kan schrijven (ook dank zij de nieuwe vertaling van Dr de Niet). Waarom zou een preek van b.v. Boston,Flavel, Erskines nu niet meer actueel zijn. Het gaat in die preken idd niet over popmuziek,DVD,bioscoop enz. Maar wel over een arme zondaar en een rijke Christus en hoe deze bij elkaar komen.Lourens schreef:Gods Woord is van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
- Neeltje Jans
Maar toch... ook als kind van God kan je toch vragen hebben, hoe moet ik hier mee omgaan, of hoe moet ik daarnaar kijken? Dan is het toch niet in een keer allemaal duidelijk?
In de gemeente waar ik kind was werden ook af en toe (!) oudvaders gelezen, en het was inderdaad mooi, en vaak ook verrassend, zoals JvdG ook zegt. Wat me ook wel opvalt bij sommige oudvaders hoe ruim en uitnodigend zij preken.
Maar aan de andere kant was ik ook erg blij als er weer een preek gelezen werd van een nog levende dominee, al was het alleen al door de minder moeilijke zinnen, maar inderdaad ook doordat dan meer de hedendaagse dingen aangewezen werden.
Het fijnste blijft natuurlijk toch een predikant maar helaas...dat is vaak niet aan de orde.
In de gemeente waar ik kind was werden ook af en toe (!) oudvaders gelezen, en het was inderdaad mooi, en vaak ook verrassend, zoals JvdG ook zegt. Wat me ook wel opvalt bij sommige oudvaders hoe ruim en uitnodigend zij preken.
Maar aan de andere kant was ik ook erg blij als er weer een preek gelezen werd van een nog levende dominee, al was het alleen al door de minder moeilijke zinnen, maar inderdaad ook doordat dan meer de hedendaagse dingen aangewezen werden.
Het fijnste blijft natuurlijk toch een predikant maar helaas...dat is vaak niet aan de orde.
Neeltje Jans, moeder van 4
- Jean le Fontain
- Contacteer:
De verkondiging door een predikant is veruit het beste voor een gemeente.huisman schreef:Ik heb zondag hst 14 boek 4 (over de Sacramenten) uit de institutie van Calvijn gelezen. Dit boek uit 1543 is nog steeds zeer actueel. Ik ken geen hedendaagse theoloog die zo helder kan schrijven (ook dank zij de nieuwe vertaling van Dr de Niet). Waarom zou een preek van b.v. Boston,Flavel, Erskines nu niet meer actueel zijn. Het gaat in die preken idd niet over popmuziek,DVD,bioscoop enz. Maar wel over een arme zondaar en een rijke Christus en hoe deze bij elkaar komen.Lourens schreef:Gods Woord is van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Prediking, catechese en pastoraat liggen dan (als het goed is) op één lijn.
Maar een goeie leespreek uit de reformatie / nadere reformatie of het puritanisme is in een vacante periode een prima invulling van de eredienst. En er zijn genoeg voorbeelden van ouderlingen die deze preken 'actualiseren' naar vandaag de dag.
En laten we eerlijk wezen: de preek is toch bediening van de Verzoening? De tijden zijn anders, maar God niet. En ook niet de weg waardoor wij tot God kunnen en mogen komen: namelijk door Onze Heere Jezus Christus.
- Johann Gottfried Walther
Juist!Jean le Fontain schreef:De verkondiging door een predikant is veruit het beste voor een gemeente.huisman schreef:Ik heb zondag hst 14 boek 4 (over de Sacramenten) uit de institutie van Calvijn gelezen. Dit boek uit 1543 is nog steeds zeer actueel. Ik ken geen hedendaagse theoloog die zo helder kan schrijven (ook dank zij de nieuwe vertaling van Dr de Niet). Waarom zou een preek van b.v. Boston,Flavel, Erskines nu niet meer actueel zijn. Het gaat in die preken idd niet over popmuziek,DVD,bioscoop enz. Maar wel over een arme zondaar en een rijke Christus en hoe deze bij elkaar komen.Lourens schreef:Gods Woord is van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Prediking, catechese en pastoraat liggen dan (als het goed is) op één lijn.
Maar een goeie leespreek uit de reformatie / nadere reformatie of het puritanisme is in een vacante periode een prima invulling van de eredienst. En er zijn genoeg voorbeelden van ouderlingen die deze preken 'actualiseren' naar vandaag de dag.
En laten we eerlijk wezen: de preek is toch bediening van de Verzoening? De tijden zijn anders, maar God niet. En ook niet de weg waardoor wij tot God kunnen en mogen komen: namelijk door Onze Heere Jezus Christus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
OPHEUSDEN – Het ledental van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) heeft in het jaar 2011 een lichte groei laten zien. Dat blijkt uit het Kerkelijk Jaarboek 2012, dat woensdag verscheen.
Het aantal leden en doopleden groeide met 201 tot 23.987. De helft van de groei wordt veroorzaakt door een toename van 100 (doop)leden in de grootste gemeente van het kerkverband, Barneveld (nu 3363 leden). De tweede gemeente in grootte is Opheusden (3258 leden).
%Het aantal gemeenten bleef gelijk, 49. Door het vertrek van ds. A. Geuze naar Chilliwack in Canada, daalde het predikantenaantal in Nederland tot vijf. Het kerkverband kent de laatste drie jaar geen studenten.
De vijf gemeenten in het buitenland (Canada, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika) groeiden met 63 leden tot in totaal 1881.
In het kerkelijk jaaroverzicht stelt ds. J. Roos (Barneveld) de vraag: Hebben wij Christus het afgelopen jaar de eer gegeven? „De Heere stelt ons thans niet de vraag of wij als leraars en ambtsdragers wel met opening Zijn Woord hebben uitgedragen, of er een kerkgebouw vergroot of in gebruik is genomen, of de gemeenten in aantal zijn gegroeid of afgenomen, en of we ons verbonden gevoelen aan de zuivere waarheid die nog onder ons mag worden verkondigd en of we die waarheid kunnen en willen verdedigen. Nee, de indringende en persoonlijke vraag die de Heere aan ons stelt is: Wat eer en verhoging is Christus hierover gedaan? Het zou geen wonder zijn wanneer alle leden en doopleden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland eerlijk zouden moeten zeggen: Aan Hem is niets gedaan. Is dit ook het getuigenis dat u, jullie en ik aan de Heere moeten geven? Is dit ook het droevige getuigenis dat de Heere van ons geeft?”
We weten het, wij hebben aan de Heere niets gedaan, schrijft ds. Roos, „maar omdat Hij alles heeft gedaan, wensen we Hem alleen de eer te geven. Is er dan geen toekomstverwachting meer voor Gods kerk en voor ons kerkelijk leven? De enige reden waarom we dit positief kunnen beantwoorden is omdat de Heere Zelf voor Zijn eer heeft zorggedragen.”
Het aantal leden en doopleden groeide met 201 tot 23.987. De helft van de groei wordt veroorzaakt door een toename van 100 (doop)leden in de grootste gemeente van het kerkverband, Barneveld (nu 3363 leden). De tweede gemeente in grootte is Opheusden (3258 leden).
%Het aantal gemeenten bleef gelijk, 49. Door het vertrek van ds. A. Geuze naar Chilliwack in Canada, daalde het predikantenaantal in Nederland tot vijf. Het kerkverband kent de laatste drie jaar geen studenten.
De vijf gemeenten in het buitenland (Canada, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika) groeiden met 63 leden tot in totaal 1881.
In het kerkelijk jaaroverzicht stelt ds. J. Roos (Barneveld) de vraag: Hebben wij Christus het afgelopen jaar de eer gegeven? „De Heere stelt ons thans niet de vraag of wij als leraars en ambtsdragers wel met opening Zijn Woord hebben uitgedragen, of er een kerkgebouw vergroot of in gebruik is genomen, of de gemeenten in aantal zijn gegroeid of afgenomen, en of we ons verbonden gevoelen aan de zuivere waarheid die nog onder ons mag worden verkondigd en of we die waarheid kunnen en willen verdedigen. Nee, de indringende en persoonlijke vraag die de Heere aan ons stelt is: Wat eer en verhoging is Christus hierover gedaan? Het zou geen wonder zijn wanneer alle leden en doopleden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland eerlijk zouden moeten zeggen: Aan Hem is niets gedaan. Is dit ook het getuigenis dat u, jullie en ik aan de Heere moeten geven? Is dit ook het droevige getuigenis dat de Heere van ons geeft?”
We weten het, wij hebben aan de Heere niets gedaan, schrijft ds. Roos, „maar omdat Hij alles heeft gedaan, wensen we Hem alleen de eer te geven. Is er dan geen toekomstverwachting meer voor Gods kerk en voor ons kerkelijk leven? De enige reden waarom we dit positief kunnen beantwoorden is omdat de Heere Zelf voor Zijn eer heeft zorggedragen.”
- Reformer
Er is pas sprake van groei als deze 201 personen buitenkerkelijken waren.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Toch is er iets dat de rechterflank meer bij de kerk betrokken lijkt.
Je merkt iets meer Bijbelkennis in de rechterflank, ook al is die dan nog wel bedroevend laag...
Maar er is wel wat onderscheid... globaal gezien.
Want op dezelfde pagina van de krant is te lezen dat het ledental van de Chr. Geref. Kerken daalt...
Dat is dus geen kleine stijging...
Je merkt iets meer Bijbelkennis in de rechterflank, ook al is die dan nog wel bedroevend laag...
Maar er is wel wat onderscheid... globaal gezien.
Want op dezelfde pagina van de krant is te lezen dat het ledental van de Chr. Geref. Kerken daalt...
Dat is dus geen kleine stijging...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Reformer schreef:Er is pas sprake van groei als deze 201 personen buitenkerkelijken waren.
onzin reactie!!!!
groei van binnen uit is ook groei!!!!
Dat ook, maar wat zou het zeggen?Reformer schreef:Er is pas sprake van groei als deze 201 personen buitenkerkelijken waren.
Staat een groep sterker als er meer leden zijn?
of zouden ze dan meer waarschijnlijk gelijk hebben?
Weet je hoe sterk de mormonen gegroeid zijn?
We krijgen er straks wellicht een president van de USA van!
Ze zouden trouwens niet misstaan in onze kerken, wel?
http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... s&dur=4570
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ik vraag me af of er wel sprake is van groei. In onze gemeentegids staan doopleden die al jaaaaren weg zijn, maar zich nooit afgemeld hebben. Wie dat niet doet blijft namelijk gewoon staan.
Dan verontachtzamen de ambtsbroeders hun taken... denk ik dan...refo schreef:Ik vraag me af of er wel sprake is van groei. In onze gemeentegids staan doopleden die al jaaaaren weg zijn, maar zich nooit afgemeld hebben. Wie dat niet doet blijft namelijk gewoon staan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«