De gelijkenis zelf is over de Evangelieverkondiging. De uitleg van Jezus is over het doel waarom Hij in gelijkenissen sprak, hetwelk ook in de gelijkenis zelf, en in de uitleg, te voren komt. Het is nooit het doel van de zaaier dat het zaad dat op de weg valt ooit opkomen zal. Dus is het geen genade aanbod aan de weg gericht.Afgewezen schreef:Hier herhaal je dus wat ik bestrijd. Het uitspreken van deze gelijkenis door Jezus is geen Evangelieverkondiging, maar onderwijs aan Zijn discipelen.Bert Mulder schreef:Geachte Afgewezen, dat verwar ik niet. Heb zelf ook gezegd dat het zaad overal gezaaid worden moet, zonder over het hoofd te zien het doel van onze Zaligmaker met deze gelijkenis:
Ik zou liever de woorden 'Evangelieverkondiging' gebruiken, dan 'Genade aanbieden'. Temeer daar in de gelijkenis het Evangelie wel verkondigt wordt, in goede en slechte aarde, maar er geen genade aangeboden wordt. Want, het doel van de gelijkenis ' maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan' is geen genade aanbieden, maar rijp maken voor oordeel.
Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Wat nuttigheid heeft dit alles?
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Precies, maar het zaaien van het zaad is verkondiging van het Evangelie. Een verkondiging van van deze zeer blijde boodschap (zoals de DL het noemt)Afgewezen schreef:Hier herhaal je dus wat ik bestrijd. Het uitspreken van deze gelijkenis door Jezus is geen Evangelieverkondiging, maar onderwijs aan Zijn discipelen.Bert Mulder schreef:Geachte Afgewezen, dat verwar ik niet. Heb zelf ook gezegd dat het zaad overal gezaaid worden moet, zonder over het hoofd te zien het doel van onze Zaligmaker met deze gelijkenis:
Ik zou liever de woorden 'Evangelieverkondiging' gebruiken, dan 'Genade aanbieden'. Temeer daar in de gelijkenis het Evangelie wel verkondigt wordt, in goede en slechte aarde, maar er geen genade aangeboden wordt. Want, het doel van de gelijkenis ' maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan' is geen genade aanbieden, maar rijp maken voor oordeel.
DL schreef:1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).
1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Het recht verstaan der Schrift.Willem schreef:Wat nuttigheid heeft dit alles?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Daar zijn we het heel goed over eens. Dat zijn ook de woorden die ik zelf gebruikte....huisman schreef:
Precies, maar het zaaien van het zaad is verkondiging van het Evangelie. Een verkondiging van van deze zeer blijde boodschap (zoals de DL het noemt)
DL schreef:1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).
1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
Ik zou liever de woorden 'Evangelieverkondiging' gebruiken, dan 'Genade aanbieden'.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
En voor mij zit in Evangelieverkondiging alles wat een mens nodig heeft om zalig te worden. Ik noem dat een welmenend aanbod van genade, jij noemt het Evangelieverkondiging. Als de inhoud maar is zoals de DL het verwoord.Bert Mulder schreef:Daar zijn we het heel goed over eens. Dat zijn ook de woorden die ik zelf gebruikte....huisman schreef:
Precies, maar het zaaien van het zaad is verkondiging van het Evangelie. Een verkondiging van van deze zeer blijde boodschap (zoals de DL het noemt)
DL schreef:1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).
1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
Ik zou liever de woorden 'Evangelieverkondiging' gebruiken, dan 'Genade aanbieden'.
DL schreef:2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Over de inhoud van de DL zijn we het dus eens. Mijn punt was, dat het niet altijd de bedoeling van de prediking is, dat men zich bekeerd.huisman schreef:En voor mij zit in Evangelieverkondiging alles wat een mens nodig heeft om zalig te worden. Ik noem dat een welmenend aanbod van genade, jij noemt het Evangelieverkondiging. Als de inhoud maar is zoals de DL het verwoord.Bert Mulder schreef:Daar zijn we het heel goed over eens. Dat zijn ook de woorden die ik zelf gebruikte....huisman schreef:
Precies, maar het zaaien van het zaad is verkondiging van het Evangelie. Een verkondiging van van deze zeer blijde boodschap (zoals de DL het noemt)
DL schreef:1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).
1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
Ik zou liever de woorden 'Evangelieverkondiging' gebruiken, dan 'Genade aanbieden'.DL schreef:2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Dat zeg je m.i. niet goed. De HEERE heeft geen lust in de dood van een zondaar maar dat hij zich bekeert en leeft.Over de inhoud van de DL zijn we het dus eens. Mijn punt was, dat het niet altijd de bedoeling van de prediking is, dat men zich bekeerd.
Of 2 Petrus 3:9 met verklaring
9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten ), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan , maar dat zij allen tot bekering komen .
Deze plaats is veelvuldig aangehaald tegen de leer van de predestinatie. Calvijn verklaart die voor de in het Evangelie geopenbaarde wil van God, waardoor hij zeker aan allen zonder onderscheid de hand ter redding biedt; maar naar Zijn verborgen raadsbesluit grijpt Hij in werkelijkheid alleen hen aan, om ze tot Zich te trekken, die Hij van eeuwigheid daartoe verkoren heeft
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Deze discussie dan om zelf de Schrift recht te verstaan? Of om anderen het rechte verstaan der Schrift uit te leggen?Bert Mulder schreef:Het recht verstaan der Schrift.Willem schreef:Wat nuttigheid heeft dit alles?
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
En wij zijn de 'ons' in die tekst van Petrus?huisman schreef:Dat zeg je m.i. niet goed. De HEERE heeft geen lust in de dood van een zondaar maar dat hij zich bekeert en leeft.Over de inhoud van de DL zijn we het dus eens. Mijn punt was, dat het niet altijd de bedoeling van de prediking is, dat men zich bekeerd.
Of 2 Petrus 3:9 met verklaring9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten ), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan , maar dat zij allen tot bekering komen .
Deze plaats is veelvuldig aangehaald tegen de leer van de predestinatie. Calvijn verklaart die voor de in het Evangelie geopenbaarde wil van God, waardoor hij zeker aan allen zonder onderscheid de hand ter redding biedt; maar naar Zijn verborgen raadsbesluit grijpt Hij in werkelijkheid alleen hen aan, om ze tot Zich te trekken, die Hij van eeuwigheid daartoe verkoren heeft
Petrus geeft hier uitleg, dat de wederkomst van Christus niet zijn zal, totdat alle uitverkorenen ingebracht zullen zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Je kunt het op alle beide manieren nemen.Willem schreef:Deze discussie dan om zelf de Schrift recht te verstaan? Of om anderen het rechte verstaan der Schrift uit te leggen?Bert Mulder schreef:Het recht verstaan der Schrift.Willem schreef:Wat nuttigheid heeft dit alles?
IJzer scherpt men met ijzer; alzo scherpt een man het aangezicht zijns naasten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Ik denk dat je de tekst dan te beperkt invult. Wat Calvijn erbij zegt vond ik wel mooi en evenwichig: Calvijn verklaart die voor de in het Evangelie geopenbaarde wil van God, waardoor hij zeker aan allen zonder onderscheid de hand ter redding biedt; maar naar Zijn verborgen raadsbesluit grijpt Hij in werkelijkheid alleen hen aan, om ze tot Zich te trekken, die Hij van eeuwigheid daartoe verkoren heeftBert Mulder schreef:En wij zijn de 'ons' in die tekst van Petrus?huisman schreef:Dat zeg je m.i. niet goed. De HEERE heeft geen lust in de dood van een zondaar maar dat hij zich bekeert en leeft.Over de inhoud van de DL zijn we het dus eens. Mijn punt was, dat het niet altijd de bedoeling van de prediking is, dat men zich bekeerd.
Of 2 Petrus 3:9 met verklaring9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten ), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan , maar dat zij allen tot bekering komen .
Deze plaats is veelvuldig aangehaald tegen de leer van de predestinatie. Calvijn verklaart die voor de in het Evangelie geopenbaarde wil van God, waardoor hij zeker aan allen zonder onderscheid de hand ter redding biedt; maar naar Zijn verborgen raadsbesluit grijpt Hij in werkelijkheid alleen hen aan, om ze tot Zich te trekken, die Hij van eeuwigheid daartoe verkoren heeft
Petrus geeft hier uitleg, dat de wederkomst van Christus niet zijn zal, totdat alle uitverkorenen ingebracht zullen zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Wat hier ook van zij, het is wel het doel van het zaad. En Jezus legt het probleem niet bij de zaaier, maar bij de hoorder.Bert Mulder schreef:Het is nooit het doel van de zaaier dat het zaad dat op de weg valt ooit opkomen zal.
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
@Bert: Moet een mens voor zichzelf weten hoe/of het gezaaide zaad voor hem persoonlijk bedoeld is om de waarheid recht te kunnen doen?
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Ja, we hebben onze tekst altijd wel klaar. Toch hoor je hier regelmatig een pleidooi om eerlijk de tekst na te spreken. Er wordt bepaalde predikanten weleens verweten dat ze, als er ergens in een tekst uit de Bijbel "gelooft" staat, wat al te gauw met de tekst komen: een mens kan geen ding aannemen tenzij het hem van de hemel gegeven is. Maar hier gebeurt het ook; in andere gevallen is het blijkbaar wel geoorloofd...?huisman schreef:Dat zeg je m.i. niet goed. De HEERE heeft geen lust in de dood van een zondaar maar dat hij zich bekeert en leeft.Over de inhoud van de DL zijn we het dus eens. Mijn punt was, dat het niet altijd de bedoeling van de prediking is, dat men zich bekeerd.
Of 2 Petrus 3:9 met verklaring9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten ), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan , maar dat zij allen tot bekering komen.Deze plaats is veelvuldig aangehaald tegen de leer van de predestinatie. Calvijn verklaart die voor de in het Evangelie geopenbaarde wil van God, waardoor hij zeker aan allen zonder onderscheid de hand ter redding biedt; maar naar Zijn verborgen raadsbesluit grijpt Hij in werkelijkheid alleen hen aan, om ze tot Zich te trekken, die Hij van eeuwigheid daartoe verkoren heeft