Jij vindt dat mensen zonder Christus tot geloof kunnen komen dus? Vraag me af of je dan op dit forum mag zijn.Geytenbeekje schreef: ↑27 jan 2024, 13:48Het riekt wel erg naar laster als je zegt dat in die gemeenten mensen niet tot geloof kunnen komen.Gian schreef: ↑27 jan 2024, 13:06 https://www.youtube.com/watch?v=vdJI6WvZ3gA
In deze video vanaf minuut 14 (of vanaf 11.50) noemt vd Brink dominees die Christus verborgen houden, geen evangeliedienaars, maar leraars van de wet. Daarmee is zijn verwijzing naar 1Tim.1 wmb prima te rechtvaardigen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 14:491) Waar zegt hij dat zo, ik hoor het nergens. Wel vindt hij dat dat Christus niet verbogen gehouden moet worden. Immer, hoe kan je tot geloof komen zonder Christus?Geytenbeekje schreef: ↑27 jan 2024, 13:48Het riekt wel erg naar laster als je zegt dat in die gemeenten mensen niet tot geloof kunnen komen.Gian schreef: ↑27 jan 2024, 13:06 https://www.youtube.com/watch?v=vdJI6WvZ3gA
In deze video vanaf minuut 14 (of vanaf 11.50) noemt vd Brink dominees die Christus verborgen houden, geen evangeliedienaars, maar leraars van de wet. Daarmee is zijn verwijzing naar 1Tim.1 wmb prima te rechtvaardigen.
2) Jij vindt dat mensen zonder Christus tot geloof kunnen komen dus? Vraag me af of je dan op dit forum mag zijn.
-
Dat zeg ik toch nergens. Maar ik geloof niet dat er kerken zijn waar dat niet gedaan wordt, dus ik zit al heel anders in ''de wedstrijd''Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 14:49Jij vindt dat mensen zonder Christus tot geloof kunnen komen dus? Vraag me af of je dan op dit forum mag zijn.Geytenbeekje schreef: ↑27 jan 2024, 13:48Het riekt wel erg naar laster als je zegt dat in die gemeenten mensen niet tot geloof kunnen komen.Gian schreef: ↑27 jan 2024, 13:06 https://www.youtube.com/watch?v=vdJI6WvZ3gA
https://www.rd.nl/artikel/1050583-ds-sc ... id=1&pid=1
Een mooi artikel. Ik heb mij voor zover ik mij kan herinneren nooit zo gebogen over de relatie tussen Christus' priesterlijk werk en het diakenambt, maar dit is een goede reden daar eens wat over te lezen.
Een mooi artikel. Ik heb mij voor zover ik mij kan herinneren nooit zo gebogen over de relatie tussen Christus' priesterlijk werk en het diakenambt, maar dit is een goede reden daar eens wat over te lezen.
Als jij ontkent dat deze gemeentes er zijn dan de vraag: waarom gaan er in gemeentes aan de rechterkant ontstellend weinig mensen naar het Avondmaal? Is dat allemaal ongeloof? Of zou dit te kunnen maken hebben met het verborgen houden van Christus? Immers, de leer in deze gemeentes komt vaak overeen met wat Van den Brink in het filmpje zegt.Geytenbeekje schreef: ↑27 jan 2024, 15:09Dat zeg ik toch nergens. Maar ik geloof niet dat er kerken zijn waar dat niet gedaan wordt, dus ik zit al heel anders in ''de wedstrijd''Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 14:49Jij vindt dat mensen zonder Christus tot geloof kunnen komen dus? Vraag me af of je dan op dit forum mag zijn.Geytenbeekje schreef: ↑27 jan 2024, 13:48Het riekt wel erg naar laster als je zegt dat in die gemeenten mensen niet tot geloof kunnen komen.Gian schreef: ↑27 jan 2024, 13:06 https://www.youtube.com/watch?v=vdJI6WvZ3gA
-
Dit gebeurd ook in gemeenten die elke zondag oudvaders lezen, die zijn blijkbaar niet goed (genoeg) ? Tja, er zijn ook kerken waar iedereen aangaat, staat daar de predikant steeds met wijd gestrekte armen Jesaja 55 te preken? Wellicht is er een soort overschatting, maar mijns inziens heeft dat meer met gewenning/sfeer te maken dan met prediking.Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 15:18 Als jij ontkent dat deze gemeentes er zijn dan de vraag: waarom gaan er in gemeentes aan de rechterkant ontstellend weinig mensen naar het Avondmaal? Is dat allemaal ongeloof? Of zou dit te kunnen maken hebben met het verborgen houden van Christus? Immers, de leer in deze gemeentes komt vaak overeen met wat Van den Brink in het filmpje zegt.
Ds Clements kwam daar ook mee toen laatst een diaken werd bevestigd. Ik vraag me af of je werkelijk een is-gelijkteken kunt zetten tussen diaken en priester. Een priester heeft als taken: offeren en bidden.DDD schreef: ↑27 jan 2024, 15:16 https://www.rd.nl/artikel/1050583-ds-sc ... id=1&pid=1
Wat zou maken dat men dit onderling oneens zijn zo spannend vindt?Job schreef: ↑27 jan 2024, 13:57 Deze discussie vergt wel een eerlijke vraag aan mezelf en onszelf. Zouden we er relaxed mee om kunnen gaan als we merken dat predikanten uit hetzelfde kerkverband, GG in dit geval, het op punten oneens zijn? Tot op heden blijkt op dit forum dat dat NIET zo is. We vergroten ze eerder. Daarmee werken "we" het dus wel in de hand.
Eigenlijk lijken we op politiek watchers die hopen verschillen van inzicht tussen coalitiepartners te kunnen opsnuiven.
Kip-ei-kwestie.Ararat schreef: ↑27 jan 2024, 16:12Wat zou maken dat men dit onderling oneens zijn zo spannend vindt?Job schreef: ↑27 jan 2024, 13:57 Deze discussie vergt wel een eerlijke vraag aan mezelf en onszelf. Zouden we er relaxed mee om kunnen gaan als we merken dat predikanten uit hetzelfde kerkverband, GG in dit geval, het op punten oneens zijn? Tot op heden blijkt op dit forum dat dat NIET zo is. We vergroten ze eerder. Daarmee werken "we" het dus wel in de hand.
Eigenlijk lijken we op politiek watchers die hopen verschillen van inzicht tussen coalitiepartners te kunnen opsnuiven.
Als verschillen altijd worden toegedekt en ineens komen ze boven tafel, is het nieuws.
Als "we" kabaal maken over verschillen, gaat men meer toedekken en de luiken sluiten.
Rara, wat was er eerst?
Is dat het? Ik vraag me juist af: waarom zou er toegedekt en gesloten moeten worden? Waarom is het zo lastig om verschillen te laten bestaan? Anders (maar misschien scherp) geformuleerd: waarom moet het zo'n geforceerde eenheid zijn?Job schreef: ↑27 jan 2024, 16:16Kip-ei-kwestie.Ararat schreef: ↑27 jan 2024, 16:12Wat zou maken dat men dit onderling oneens zijn zo spannend vindt?Job schreef: ↑27 jan 2024, 13:57 Deze discussie vergt wel een eerlijke vraag aan mezelf en onszelf. Zouden we er relaxed mee om kunnen gaan als we merken dat predikanten uit hetzelfde kerkverband, GG in dit geval, het op punten oneens zijn? Tot op heden blijkt op dit forum dat dat NIET zo is. We vergroten ze eerder. Daarmee werken "we" het dus wel in de hand.
Als verschillen altijd worden toegedekt en ineens komen ze boven tafel, is het nieuws.
Als "we" kabaal maken over verschillen, gaat men meer toedekken en de luiken sluiten.
Rara, wat was er eerst?
Ik begrijp de angst voor automatisme, maar mag dat een reden zijn om dan in eigen kerk Christus maar verborgen te houden?Geytenbeekje schreef: ↑27 jan 2024, 15:38Dit gebeurd ook in gemeenten die elke zondag oudvaders lezen, die zijn blijkbaar niet goed (genoeg) ? Tja, er zijn ook kerken waar iedereen aangaat, staat daar de predikant steeds met wijd gestrekte armen Jesaja 55 te preken? Wellicht is er een soort overschatting, maar mijns inziens heeft dat meer met gewenning/sfeer te maken dan met prediking.Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 15:18 Als jij ontkent dat deze gemeentes er zijn dan de vraag: waarom gaan er in gemeentes aan de rechterkant ontstellend weinig mensen naar het Avondmaal? Is dat allemaal ongeloof? Of zou dit te kunnen maken hebben met het verborgen houden van Christus? Immers, de leer in deze gemeentes komt vaak overeen met wat Van den Brink in het filmpje zegt.
Je geeft eigenlijk geen antwoord op mijn vraag.
-
Waarom mail/bel je die ouderlingen/predikanten niet zelf hierover? Ik ben geen van beide dus ik zou niet weten wat ik aan de situatie zou kunnen doen.Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 16:30Ik begrijp de angst voor automatisme, maar mag dat een reden zijn om dan in eigen kerk Christus maar verborgen te houden?Geytenbeekje schreef: ↑27 jan 2024, 15:38Dit gebeurd ook in gemeenten die elke zondag oudvaders lezen, die zijn blijkbaar niet goed (genoeg) ? Tja, er zijn ook kerken waar iedereen aangaat, staat daar de predikant steeds met wijd gestrekte armen Jesaja 55 te preken? Wellicht is er een soort overschatting, maar mijns inziens heeft dat meer met gewenning/sfeer te maken dan met prediking.Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 15:18 Als jij ontkent dat deze gemeentes er zijn dan de vraag: waarom gaan er in gemeentes aan de rechterkant ontstellend weinig mensen naar het Avondmaal? Is dat allemaal ongeloof? Of zou dit te kunnen maken hebben met het verborgen houden van Christus? Immers, de leer in deze gemeentes komt vaak overeen met wat Van den Brink in het filmpje zegt.
Wat een discussie weer. Je begint zelf met een opmerking en nu moeten de predikanten en ouderlingen je eruit redden?Geytenbeekje schreef: ↑27 jan 2024, 16:33Waarom mail/bel je die ouderlingen/predikanten niet zelf hierover? Ik ben geen van beide dus ik zou niet weten wat ik aan de situatie zou kunnen doen.Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 16:30Ik begrijp de angst voor automatisme, maar mag dat een reden zijn om dan in eigen kerk Christus maar verborgen te houden?Geytenbeekje schreef: ↑27 jan 2024, 15:38Dit gebeurd ook in gemeenten die elke zondag oudvaders lezen, die zijn blijkbaar niet goed (genoeg) ? Tja, er zijn ook kerken waar iedereen aangaat, staat daar de predikant steeds met wijd gestrekte armen Jesaja 55 te preken? Wellicht is er een soort overschatting, maar mijns inziens heeft dat meer met gewenning/sfeer te maken dan met prediking.Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 15:18 Als jij ontkent dat deze gemeentes er zijn dan de vraag: waarom gaan er in gemeentes aan de rechterkant ontstellend weinig mensen naar het Avondmaal? Is dat allemaal ongeloof? Of zou dit te kunnen maken hebben met het verborgen houden van Christus? Immers, de leer in deze gemeentes komt vaak overeen met wat Van den Brink in het filmpje zegt.
Dat = kan natuurlijk niet. De offers in het OT werden gebracht als beeld van Christus' lijden aan het kruis. Het bloed moest vloeien. De paar centjes, sorry offers, die de diakenen mogen uitdelen, hebben niets te maken met het offer van Christus. Tenzij wij menen dat aflaat ons nog in de hemel brengt. De vergelijking klinkt natuurlijk wel mooi. Maar zo worden ook Bijbelse personen te pas en te onpas als afschaduwing van Christus gebruikt.refo schreef: ↑27 jan 2024, 16:08Ds Clements kwam daar ook mee toen laatst een diaken werd bevestigd. Ik vraag me af of je werkelijk een is-gelijkteken kunt zetten tussen diaken en priester. Een priester heeft als taken: offeren en bidden.DDD schreef: ↑27 jan 2024, 15:16 https://www.rd.nl/artikel/1050583-ds-sc ... id=1&pid=1
-