Pagina 160 van 166

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 00:01
door Rido91
Gedachtespinsel schreef: 28 jul 2025, 23:38 Sorry voor deze communicatie.Was niet handig van me hierop te reageren.
Ieder zijn eigen postings.
Dat het toch nog maar tot eer van Zijn Naam mag strekken.
De verwarring ontstond juist doordat als gast hier reageerde op jouw post met dezelfde ervaring terwijl hij/zij niet kan afleiden in welke dienst jij bent geweest. Dat is bijzonder

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 18:40
door Forummer
Bertiel schreef: 28 jul 2025, 22:06 Wat is vrij maken van de gemeente?
Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Klinkt alsof de predikant losgemaakt wordt van de gemeente, maar dat is meestal negatief en dit klinkt meer positief.

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 18:51
door DDD
Volgens mij bedoelt de tweevoudige spreker dat het niet de fout meer van de predikant is als de luisteraars zich niet bekeren.

Maar het is wel een wat wonderlijke en onaangename uitdrukking. Alsof het dan jouw probleem niet meer is.

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 18:51
door huisman
Forummer schreef: 29 jul 2025, 18:40
Bertiel schreef: 28 jul 2025, 22:06 Wat is vrij maken van de gemeente?
Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Klinkt alsof de predikant losgemaakt wordt van de gemeente, maar dat is meestal negatief en dit klinkt meer positief.
Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.

Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.

Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 18:53
door Erskinees
Nog nooit van deze opmerkelijke uitdrukking gehoord, terwijl ik de tale Kanaäns toch zeker wel beheers.

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 18:58
door DDD
Deze uitdrukking behoort toch wel echt tot de tale Kanaäns, mijns inziens. Daarom kunnen er nog wel beperkte betekenisnuances zijn, maar ik denk dat huisman het goed heeft weergegeven.

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 19:07
door Bertiel
huisman schreef: 29 jul 2025, 18:51
Forummer schreef: 29 jul 2025, 18:40
Bertiel schreef: 28 jul 2025, 22:06 Wat is vrij maken van de gemeente?
Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Klinkt alsof de predikant losgemaakt wordt van de gemeente, maar dat is meestal negatief en dit klinkt meer positief.
Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.

Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.

Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep
40 jaar geleden was ik drie, vandaar

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 19:11
door huisman
Bertiel schreef: 29 jul 2025, 19:07
huisman schreef: 29 jul 2025, 18:51
Forummer schreef: 29 jul 2025, 18:40
Bertiel schreef: 28 jul 2025, 22:06 Wat is vrij maken van de gemeente?
Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Klinkt alsof de predikant losgemaakt wordt van de gemeente, maar dat is meestal negatief en dit klinkt meer positief.
Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.

Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.

Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep
40 jaar geleden was ik drie, vandaar
:)

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 20:52
door Rido91
Heldere uitleg van huisman, nooit van deze uitdrukking gehoord. Het vrijmaken van de gemeente door de predikant werd door 'als gast hier'/ ' gedachtespinsel' beschreven als iets heel bijzonders maar een predikant zou zich, als ik deze uitleg volg, toch in elke preek moeten vrijmaken van een gemeente lijkt mij ?

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 22:01
door Marijn_M
Rido91 schreef: 29 jul 2025, 20:52 Heldere uitleg van huisman, nooit van deze uitdrukking gehoord. Het vrijmaken van de gemeente door de predikant werd door 'als gast hier'/ ' gedachtespinsel' beschreven als iets heel bijzonders maar een predikant zou zich, als ik deze uitleg volg, toch in elke preek moeten vrijmaken van een gemeente lijkt mij ?
Paulus’ uitspraak in Handelingen 20 is eerder een afsluitende verklaring over zijn hele bediening, niet een voorschrift voor elke preek. Tenminste, als ik het lees is het een afscheidsrede. De principiële verantwoordelijkheid waar hij het over heeft, die geldt voor de hele bediening van de apostel. Waar hij ook is.

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 29 jul 2025, 22:47
door Johann Gottfried Walther
Ezechiël 3:16 Het gebeurde na verloop van zeven dagen dat het woord van de HEERE tot mij kwam:
17. Mensenkind, Ik heb u aangesteld tot wachter over het huis van Israël. Wanneer u uit Mijn mond een woord hoort, moet u hen namens Mij waarschuwen.
18. Als Ik tegen de goddeloze zeg: U zult zeker sterven, en u hebt hem niet gewaarschuwd en u hebt niet gesproken om de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te behouden: die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar Ik zal zijn bloed van uw hand eisen.
19. Maar u, als u de goddeloze waarschuwt en hij zich niet van zijn goddeloosheid en van zijn goddeloze weg bekeert, zal hij in zijn ongerechtigheid sterven, maar u hebt uw leven gered.
20. En als een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afwendt en onrecht begaat en Ik een struikelblok voor hem leg, zal híj sterven. Omdat u hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven. Zijn rechtvaardige daden die hij gedaan heeft, zullen niet meer in herinnering gebracht worden, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
21. Maar u, als u de rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondigt, en hij inderdaad niet zondigt, zal hij zeker in leven blijven omdat hij gewaarschuwd is, en hebt ú uw leven gered.

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 30 jul 2025, 11:17
door Forummer
Bertiel schreef: 29 jul 2025, 19:07
huisman schreef: 29 jul 2025, 18:51
Forummer schreef: 29 jul 2025, 18:40
Bertiel schreef: 28 jul 2025, 22:06 Wat is vrij maken van de gemeente?
Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Klinkt alsof de predikant losgemaakt wordt van de gemeente, maar dat is meestal negatief en dit klinkt meer positief.
Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.

Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.

Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep
40 jaar geleden was ik drie, vandaar
Dank voor de uitleg.
Ik ben ongeveer dezelfde leeftijd als Bertiel :huhu

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 30 jul 2025, 22:34
door Marijn_M
Johann Gottfried Walther schreef: 29 jul 2025, 22:47 Ezechiël 3:16 Het gebeurde na verloop van zeven dagen dat het woord van de HEERE tot mij kwam:
17. Mensenkind, Ik heb u aangesteld tot wachter over het huis van Israël. Wanneer u uit Mijn mond een woord hoort, moet u hen namens Mij waarschuwen.
18. Als Ik tegen de goddeloze zeg: U zult zeker sterven, en u hebt hem niet gewaarschuwd en u hebt niet gesproken om de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te behouden: die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar Ik zal zijn bloed van uw hand eisen.
19. Maar u, als u de goddeloze waarschuwt en hij zich niet van zijn goddeloosheid en van zijn goddeloze weg bekeert, zal hij in zijn ongerechtigheid sterven, maar u hebt uw leven gered.
20. En als een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afwendt en onrecht begaat en Ik een struikelblok voor hem leg, zal híj sterven. Omdat u hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven. Zijn rechtvaardige daden die hij gedaan heeft, zullen niet meer in herinnering gebracht worden, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
21. Maar u, als u de rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondigt, en hij inderdaad niet zondigt, zal hij zeker in leven blijven omdat hij gewaarschuwd is, en hebt ú uw leven gered.
Ezechiël 3 geldt niet letterlijk voor dominees, maar het principe wél: als je een bediening hebt waarin je mensen onderwijst of geestelijk leidt, draag je ook verantwoordelijkheid om de waarheid te spreken — inclusief waarschuwingen. Een dominee hoeft denk ik niet in elke preek te waarschuwen, maar draagt wel geestelijke verantwoordelijkheid voor zijn hele bediening — of hij mensen trouw en zuiver heeft geleid.

In Ezechiël spreekt God van buitenaf tot één profeet.
In het NT woont de Heilige Geest in ieder echte gelovige. Dat betekent: de verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij een dominee, maar de gemeente zélf wordt geestelijk verantwoordelijk gemaakt. IK bedoel, in Ezechiël waarschuwt één profeet het volk. In het NT zijn alle gelovigen elkaars wachters. De Geest overtuigt, leidt en bewaart. De dominee dient dat proces, maar niet als enige verantwoordelijke.

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 30 jul 2025, 23:01
door DDD
Rein zijn van iemands bloed is mijns inziens niet hetzelfde als afstand van iemand nemen.

Zich vrijmaken van de ander is naar mijn idee niet bijbels. Dat probeerde Kain. Maar je verantwoordelijkheid verstaan hebben, dat kan wel. Al zou ik eerlijk gezegd als ik dominee was ook daar met grote terughoudendheid over spreken. Wanneer is een preek nou echt goed (genoeg). Zo goed, dat hij niemand ten onrechte een voorwendsel geeft om zich niet te bekeren? Dat er niets verkeerd gezegd is. Dat de preek niet onnodig saai is waardoor een jongere onnodig afdwaalt? Dat alle relevante toepassingen zijn gemaakt, zonder de tekst te laten buikspreken? Dat het gaat om wat er staat, niet om wat de dominee graag kwijt wil?

Ik denk dat een goede dominee best mag weten dat hij goed gepreekt heeft, maar dan met alle mitsen en maren die daarbij horen.

Nee, over dominees die menen zich vrij te maken van hun luisteraars, maak ik me zeer bezorgd. Nu ging het hier om een luisteraar, dat scheelt. Al pleit ik er niet voor dat een dominee wakker ligt van iedere domme of onhandige uitspraak, want het is ook niet mogelijk om drie kwartier het woord te voeren en alles precies goed te zeggen.

Re: Hoe was je zondag [2]?

Geplaatst: 04 aug 2025, 12:19
door aggieoudje
Ds. J.A.W. Verhoeven is na terugkomst van zijn vakantie begonnen met preken over Genesis 1.

Vorige week ochtenddienst vers 1: In het begin schiep God de Hemel en de aarde.
Gisteren ochtenddienst over vers 2: De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.

Gisterenavond oud predikant ds. J.J. Verhaar over Psalm 126
Punten:
1. Danken
2. Bidden
3. Troosten