Gereformeerde Gemeenten

HHR

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Wim Anker schreef: 27 jan 2024, 10:34 Beerputten stinken. En toch moeten ze open. En leeg tot op de bodem.
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.

2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

(...)

8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.

9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;

HHR

Bericht door HHR »

helma schreef: 27 jan 2024, 10:34

We menen voor God te strijden, maar o, wat zit er veel van onszelf bij.
Precies. En laat ik dan ook naar mezelf wijzen. we zitten er zo vaak zelf tussen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

HHR schreef: 27 jan 2024, 10:36
Wim Anker schreef: 27 jan 2024, 10:34 Beerputten stinken. En toch moeten ze open. En leeg tot op de bodem.
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.

2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

(...)

8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.

9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;

Ah, die liefde ontbreekt volgens jouw? Dat bedoelt @Herma als ze zegt dat feiten ontbreken maar toch een conclusie wordt getrokken.
God oordeelt over intenties! Wij houden ons bij de feiten.

En dit geneuzel over de toon vertoebelt de hele discussie.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 27 jan 2024, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:
HHR schreef:
helma schreef: 27 jan 2024, 09:38 Ik hoop, bid en verwacht dat er integer met elkaar omgegaan wordt ook al ben je het (al of niet fundamenteel) met elkaar oneens.

Het probleem is dat dit niet gebeurd.
Er zijn verschrikkelijke uitspraken gedaan nav de lezing en het boekje van vd Brink. Dat is echt fout geweest ook van de predikanten ter rechterzijde. Zelfreflectie is hen vaak vreemd helaas.

Maar als je nu de strijd ziet. Zo ongeestelijk.
En eerlijk, momenteel zie ik vooral bij de vd Brink volgers een hardheid en een felheid die absoluut de vruchten van de Geest niet vertonen. En dat vind ik echt zorgelijk. (Soms ben ik bang dat het bij al die diehard volgers, net als bij vd Brink, deels een onverwerkt verleden is.)
Een keiharde, liefdeloze en geesteloze strijd. Met een intensiteit die zorgelijk te noemen is. (Zie diverse posters hier ook op RF) die over de ruggen van talloze jongeren gevoerd wordt. Of en dat is nog erger waarin jongeren en jongvolwassenen in meegetrokken worden door organisaties als Geloofstoerusting, RefoWeb en Cvandaag.

Ondanks dat ik de zorgen deel die vd Brink in eerste instantie aankaartte (even los van de toon) lijkt er daarna wel een duivelse strijd losgebarsten tegen alles wat bevindelijk gereformeerd is.
Ja, dan heb je het over feiten die iedereen heeft kunnen horen/lezen. Daar mogen en moeten personen op aangesproken kunnen worden.
Maar als er (nog) geen feiten zijn moeten we toch voorzichtig zijn met conclusies trekken.

Ik vind het allemaal bijzonder ingewikkeld. Zeker als je inderdaad ziet wat een ongeestelijke strijd er ontstaan is.
Maar ik denk dat dat in alle theologische geschillen meespeelt. Ook als je kijkt naar het verleden. De strijd tussen Arminianen en Remonstranten. Rondom de Psalmberijming. Een Bijbelvertaling. Het lijkt alsof er bij het strijden voor de waarheid iets loskomt in mensen. Aan beide kanten.Ik vind dat toch wel aangrijpend. Het laat in elk geval zien dat er in ons hart veel zondigs is. Ook na ontvangen genade.

Welke feiten die er (nog) niet zijn en er toch wordt geoordeeld doel je nu op?
Oh de suggestie dat het geen toeval is dat drGvdB juist rond het RDinterview van vandaag zijn bedenkingen over het proefschrift naar voren schuift.

Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

helma schreef: 27 jan 2024, 10:41
Wim Anker schreef:
HHR schreef:
Het probleem is dat dit niet gebeurd.
Er zijn verschrikkelijke uitspraken gedaan nav de lezing en het boekje van vd Brink. Dat is echt fout geweest ook van de predikanten ter rechterzijde. Zelfreflectie is hen vaak vreemd helaas.

Maar als je nu de strijd ziet. Zo ongeestelijk.
En eerlijk, momenteel zie ik vooral bij de vd Brink volgers een hardheid en een felheid die absoluut de vruchten van de Geest niet vertonen. En dat vind ik echt zorgelijk. (Soms ben ik bang dat het bij al die diehard volgers, net als bij vd Brink, deels een onverwerkt verleden is.)
Een keiharde, liefdeloze en geesteloze strijd. Met een intensiteit die zorgelijk te noemen is. (Zie diverse posters hier ook op RF) die over de ruggen van talloze jongeren gevoerd wordt. Of en dat is nog erger waarin jongeren en jongvolwassenen in meegetrokken worden door organisaties als Geloofstoerusting, RefoWeb en Cvandaag.

Ondanks dat ik de zorgen deel die vd Brink in eerste instantie aankaartte (even los van de toon) lijkt er daarna wel een duivelse strijd losgebarsten tegen alles wat bevindelijk gereformeerd is.
Ja, dan heb je het over feiten die iedereen heeft kunnen horen/lezen. Daar mogen en moeten personen op aangesproken kunnen worden.
Maar als er (nog) geen feiten zijn moeten we toch voorzichtig zijn met conclusies trekken.

Ik vind het allemaal bijzonder ingewikkeld. Zeker als je inderdaad ziet wat een ongeestelijke strijd er ontstaan is.
Maar ik denk dat dat in alle theologische geschillen meespeelt. Ook als je kijkt naar het verleden. De strijd tussen Arminianen en Remonstranten. Rondom de Psalmberijming. Een Bijbelvertaling. Het lijkt alsof er bij het strijden voor de waarheid iets loskomt in mensen. Aan beide kanten.Ik vind dat toch wel aangrijpend. Het laat in elk geval zien dat er in ons hart veel zondigs is. Ook na ontvangen genade.

Welke feiten die er (nog) niet zijn en er toch wordt geoordeeld doel je nu op?
Oh de suggestie dat het geen toeval is dat drGvdB juist rond het RDinterview van vandaag zijn bedenkingen over het proefschrift naar voren schuift.
Ah, wat zou daar uberhaupt het probeem mee zijn eigenlijk? (Ik weet het niet hoor). Gespeculeer over proces en tactiek is onzinnig. Kijk naar inhoud.
helma

Bericht door helma »

Gian schreef:
HHR schreef: 27 jan 2024, 09:53 (Soms ben ik bang dat het bij al die diehard volgers, net als bij vd Brink, deels een onverwerkt verleden is.)
Een keiharde, liefdeloze en geesteloze strijd.
Dat is jouw interpretatie. Het kan ook een diepgeworteld verdriet zijn, of een geestelijke verontwaardiging. Paulus begint in Gal. 3 ook met 'dwaze Galaten', en vervloekt diegene die een ander Evangelie verkondigt in Gal.1
Ook daar ging het over het onderscheid tussen wet en evangelie. Hoevelen zijn er onder ons niet met de geest begonnen en nu vleselijk (wettisch)?
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe we tegen deze uitspraak van Paulus aankijken in het licht van deze discussie. Hoe scherp en duidelijk mag je zijn?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik vind de coindidentie van het samenvallen opmerkelijk, maar de waarheid erachter heel complex. Het gaat mijn inzichten teboven.
MGG

Bericht door MGG »

helma schreef: 27 jan 2024, 10:47
Gian schreef:
HHR schreef: 27 jan 2024, 09:53 (Soms ben ik bang dat het bij al die diehard volgers, net als bij vd Brink, deels een onverwerkt verleden is.)
Een keiharde, liefdeloze en geesteloze strijd.
Dat is jouw interpretatie. Het kan ook een diepgeworteld verdriet zijn, of een geestelijke verontwaardiging. Paulus begint in Gal. 3 ook met 'dwaze Galaten', en vervloekt diegene die een ander Evangelie verkondigt in Gal.1
Ook daar ging het over het onderscheid tussen wet en evangelie. Hoevelen zijn er onder ons niet met de geest begonnen en nu vleselijk (wettisch)?
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe we tegen deze uitspraak van Paulus aankijken in het licht van deze discussie. Hoe scherp en duidelijk mag je zijn?
Wat Paulus schreef was geïnspireerd door de Heilige Geest. Nog los hiervan durf ik geen enkele dominee op het niveau van Paulus te plaatsen.
Paulus kan heel scherp zijn, maar de hoofdlijn van zijn brieven is Gods eer en liefde tot de naasten. Paulus streed niet voor eigen eer of details. Zijn brieven sluiten aan bij Johannes 3 vers 30.
CvD

Bericht door CvD »

De Heere Jezus wasten de voeten. Wij elkaars oren. Een ik denk dat we ons beter kunnen afvragen hoe zal God ons nu vinden als Hij ons nu zou door en onderzoek. Ik denk dat we genoeg aan ons zelf hebben. Beide kampen staan met hun hakken in het zand. En zo lang die daar blijven moeten we het maar laten rusten. Ook zij zijn allemaal verantwoordelijk voor hun daden en schrijven net als.
Laatst gewijzigd door CvD op 27 jan 2024, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Lienv

Bericht door Lienv »

Persoonlijk ben ik blij als mensen in het openbaar kritisch durven zijn. Feitelijk en onderbouwde argumenten waarop je weer inhoudelijk kan en mag reageren. We kunnen toch van elkaar leren i.p.v. tegenover elkaar te gaan staan? Zijn we dan echt volwassen mensen die op onvolwassen manieren elkaar te lijf gaan met woorden die ons als christenen niet passen? Als alles waar is wat dr vd Brink zegt mag je blij en dankbaar zijn dat je ogen geopend zijn n.a.v. zijn inspanningen. Als alles niet waar is heb je ook iets geleerd namelijk; zelfonderzoek. Onderzoek hetgeen gezegd word en toets het aan de Bijbel. Dus beide kanten heeft winst. Toch?!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Lienv schreef: 27 jan 2024, 11:26 Persoonlijk ben ik blij als mensen in het openbaar kritisch durven zijn. Feitelijk en onderbouwde argumenten waarop je weer inhoudelijk kan en mag reageren. We kunnen toch van elkaar leren i.p.v. tegenover elkaar te gaan staan? Zijn we dan echt volwassen mensen die op onvolwassen manieren elkaar te lijf gaan met woorden die ons als christenen niet passen? Als alles waar is wat dr vd Brink zegt mag je blij en dankbaar zijn dat je ogen geopend zijn n.a.v. zijn inspanningen. Als alles niet waar is heb je ook iets geleerd namelijk; zelfonderzoek. Onderzoek hetgeen gezegd word en toets het aan de Bijbel. Dus beide kanten heeft winst. Toch?!
Klopt. Er zit bij veel mensen vaak al direct weerstand als er maar iets van kritiek komt. Zelf kritisch nadenken lijkt lastig als het op kerk(dogmatiek) aankomt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb hier een bericht en wat reacties geknipt.
Spreek met respect over anderen, ook al hebben ze niet dezelfde mening als jij.
En verder on-topic a.u.b.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: 27 jan 2024, 10:48 Ik vind de coindidentie van het samenvallen opmerkelijk, maar de waarheid erachter heel complex. Het gaat mijn inzichten teboven.
Coïncidentie denk ik? En dan moet het zijn: ik vind de coïncidentie opmerkelijk.
CvD

Bericht door CvD »

Tiberius schreef: 27 jan 2024, 11:36 Ik heb hier een bericht en wat reacties geknipt.
Volgens mij had ik normaal bericht geplaatst maar kan deze nergens meer vinden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

CvD schreef: 27 jan 2024, 11:47
Tiberius schreef: 27 jan 2024, 11:36 Ik heb hier een bericht en wat reacties geknipt.
Volgens mij had ik normaal bericht geplaatst maar kan deze nergens meer vinden.
Volgens mij is alles nu teruggezet.
Plaats reactie