Ik vind ds van Vlastuin wel wat 'eerlijker'. Ook wat betreft zelfreflectie.HHR schreef:Mooi gesprek tussen Ds G.W.S. Mulder en Prof. dr. W. van Vlastuin.
Zoals Ds Mulder spreekt in dit interview kan ik hem heel goed volgen.
Wel vind ik jammer dat hij niet erkent dat er binnen de GG wel degelijk andere prediking klinkt.
https://www.rd.nl/artikel/1050509-ds-mu ... rond-dordt
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik weet niet wat er zo goed is. Het komt bij mij over dat ze elkaar wanhopig vasthouden in de storm van Van den Brink. Alleen al de zin: "Hypercalvinisme beschouw ik als een baken in zee; laten we gewaarschuwd zijn. Maar daar ligt niet het front van de actuele geestelijke strijd." is om van te huilen. Met andere woorden: bij ons is geen front hoor! Enorme onderschatting van de satan. Hoeveel gemeenteleden laat je zo weer in de kou staan. Maar we zijn het ondertussen gewend van de GG dominees: vooral niet de waarheid onder ogen zien, vooral de kritiek van Van den Brink negeren. Het over van alles hebben, behalve dat wat nodig is. Als het woord bevindelijk maar klinkt, want dan zijn we vroom.HHR schreef: ↑26 jan 2024, 16:33 Mooi gesprek tussen Ds G.W.S. Mulder en Prof. dr. W. van Vlastuin.
Zoals Ds Mulder spreekt in dit interview kan ik hem heel goed volgen.
Wel vind ik jammer dat hij niet erkent dat er binnen de GG wel degelijk andere prediking klinkt.
https://www.rd.nl/artikel/1050509-ds-mu ... rond-dordt
Zijn er nu 2 topics met dezelfde naam?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het topic alhier even opgeschoond, aangezien het 'vriendelijk, inhoudelijk en respectvol' niet erg succesvol verliep.
En het opschonen verliep evenmin succesvol; moderatorpaneel en ik begrijpen elkaar niet altijd goed.
Dringend moderatoradvies: houd het vanaf nu ontopic, vriendelijk, inhoudelijk en respectvol.
En Newton maar die vallende appel bestuderen, dit is andere koek :-).newton schreef: ↑26 jan 2024, 14:33 Ik was nu eigenlijk wel benieuwd waarop G. A. van den Brink zelf op gepromoveerd is, dus google ik op "ga vd brink proefschrift". Ik kan een glimlach toch niet onderdrukken bij de eerste hit https://www.rd.nl/artikel/661555-ds-g-a ... zie-aan-vu "Ds. G. A. van den Brink verdedigt proefschrift over „theologenruzie” aan VU ".
In het artikel wordt me wel wat duidelijk waarom van den Brink valt over de latijn kennis van ds. G.W.S Mulder. Bij hem lijkt het bijna zijn moedertaal.Prof. dr. A. J. Beck van de Evangelische Theologische Faculteit in Heverlee treedt samen met VU-hoogleraar prof. dr. W. Janse op als promotor. In zijn lofrede roemt hij de helderheid en grondigheid van het onderzoek. „Je hebt zo’n 500 primaire bronnen geraadpleegd, bijna allemaal in het Latijn.”
Cyrillus schreef: ↑26 jan 2024, 17:10En Newton maar die vallende appel bestuderen, dit is andere koek :-).newton schreef: ↑26 jan 2024, 14:33 Ik was nu eigenlijk wel benieuwd waarop G. A. van den Brink zelf op gepromoveerd is, dus google ik op "ga vd brink proefschrift". Ik kan een glimlach toch niet onderdrukken bij de eerste hit https://www.rd.nl/artikel/661555-ds-g-a ... zie-aan-vu "Ds. G. A. van den Brink verdedigt proefschrift over „theologenruzie” aan VU ".
In het artikel wordt me wel wat duidelijk waarom van den Brink valt over de latijn kennis van ds. G.W.S Mulder. Bij hem lijkt het bijna zijn moedertaal.Prof. dr. A. J. Beck van de Evangelische Theologische Faculteit in Heverlee treedt samen met VU-hoogleraar prof. dr. W. Janse op als promotor. In zijn lofrede roemt hij de helderheid en grondigheid van het onderzoek. „Je hebt zo’n 500 primaire bronnen geraadpleegd, bijna allemaal in het Latijn.”
Zou ds. vd Brink (inmiddels) ook een afgod kunnen zijn?
Dat wordt hij misschien als hij het eens is met mijn uitleg van Joh. 3: 16, maar dat is nog niet het geval.Inwoner schreef: ↑26 jan 2024, 17:11Cyrillus schreef: ↑26 jan 2024, 17:10En Newton maar die vallende appel bestuderen, dit is andere koek :-).newton schreef: ↑26 jan 2024, 14:33 Ik was nu eigenlijk wel benieuwd waarop G. A. van den Brink zelf op gepromoveerd is, dus google ik op "ga vd brink proefschrift". Ik kan een glimlach toch niet onderdrukken bij de eerste hit https://www.rd.nl/artikel/661555-ds-g-a ... zie-aan-vu "Ds. G. A. van den Brink verdedigt proefschrift over „theologenruzie” aan VU ".
Wat heeft jouw veronderstelling over Johannes 3: 16 te maken met mijn algemene vraag?Cyrillus schreef: ↑26 jan 2024, 17:16Dat wordt hij misschien als hij het eens is met mijn uitleg van Joh. 3: 16, maar dat is nog niet het geval.Inwoner schreef: ↑26 jan 2024, 17:11Cyrillus schreef: ↑26 jan 2024, 17:10En Newton maar die vallende appel bestuderen, dit is andere koek :-).newton schreef: ↑26 jan 2024, 14:33 Ik was nu eigenlijk wel benieuwd waarop G. A. van den Brink zelf op gepromoveerd is, dus google ik op "ga vd brink proefschrift". Ik kan een glimlach toch niet onderdrukken bij de eerste hit https://www.rd.nl/artikel/661555-ds-g-a ... zie-aan-vu "Ds. G. A. van den Brink verdedigt proefschrift over „theologenruzie” aan VU ".
In het artikel wordt me wel wat duidelijk waarom van den Brink valt over de latijn kennis van ds. G.W.S Mulder. Bij hem lijkt het bijna zijn moedertaal.
Je stelde de vraag in reactie op mijn opmerking, dus ik heb deze dan ook als zodanig opgevat. Maar als het een algemene vraag is, kun je deze misschien ook algemeen stellen?
Ik zie niet in wat er niet algemeen is aan mijn vraag.Cyrillus schreef: ↑26 jan 2024, 17:21Je stelde de vraag in reactie op mijn opmerking, dus ik heb deze dan ook als zodanig opgevat. Maar als het een algemene vraag is, kun je deze misschien ook algemeen stellen?
Het is bijzonder dat jij je blijkbaar enigszins aangevallen voelt door zo'n algemene vraag.
Ontopic, aub!
Bij herhaaldelijk overtreden van de moderatoraanwijzingen staat de optie van een slotje altijd open.
Bij herhaaldelijk overtreden van de moderatoraanwijzingen staat de optie van een slotje altijd open.
Je zou er haast voor doorgaan 
Maar serieus, ik hoop dat dr vd Brink gauw de officiële weg bewandelt en dat er dan helderheid komt.
Nu is het hele gesprek gebaseerd op een nogal uitweidend antwoord op een vraag op een internetplatform.
Niet duidelijk is of dr vd Brink contact heeft gezocht met dr Mulder.
Niet duidelijk is of dr vd Brink meer 'bewijs' heeft dan gepubliceerd op rw.
Dr Mulder heeft zelf nog niet gereageerd en dat hoeft mijns inziens ook pas als daar formele redenen voor zijn, een vragenrubriek op rw kun je moeilijk als officieel podium zien.
Kortom, het is mijns inziens veel te vroeg voor grote woorden.

Maar serieus, ik hoop dat dr vd Brink gauw de officiële weg bewandelt en dat er dan helderheid komt.
Nu is het hele gesprek gebaseerd op een nogal uitweidend antwoord op een vraag op een internetplatform.
Dr Mulder heeft zelf nog niet gereageerd en dat hoeft mijns inziens ook pas als daar formele redenen voor zijn, een vragenrubriek op rw kun je moeilijk als officieel podium zien.
- Niet meer zo actief -
Ik heb het stukje van dr vd Brink nogmaals gelezen. Onbegrijpelijk dat Refoweb dit antwoord laat staan. Er worden hier personen (promotor en promovendus) zwaar beschadigd door iemand die snel en diagonaal door een proefschrift is heengegaan.Mannetje schreef: ↑26 jan 2024, 18:49 Je zou er haast voor doorgaan
Ook al zou dr vd Brink na grondig onderzoek volkomen gelijk hebben ( dat is nog maar zeer de vraag) dan is de wijze waarop hij het op internet zet m.i. gespeend van christelijke omgangsvormen.
Laat ik het hier maar bij laten. Hopelijk komt er van Refoweb een rectificatie dat dit zo niet gepubliceerd had mogen worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De officiële weg? Hij geeft gewoon commentaar op een openbaar stuk. Nergens zegt hij dat hij Ds. Mulder wil aanklagen of zo. Dus wat bedoel je?Mannetje schreef: ↑26 jan 2024, 18:49 Je zou er haast voor doorgaan
1) Snel en diagonaal?????? Heb je het artikel op CVandaag gelezen? Eerder nauwkeurig en weloverwogen.huisman schreef: ↑26 jan 2024, 19:17Ik heb het stukje van dr vd Brink nogmaals gelezen. Onbegrijpelijk dat Refoweb dit antwoord laat staan. Er worden hier personen (promotor en promovendus) zwaar beschadigd door iemand die snel en diagonaal door een proefschrift is heengegaan.Mannetje schreef: ↑26 jan 2024, 18:49 Je zou er haast voor doorgaan
Ook al zou dr vd Brink na grondig onderzoek volkomen gelijk hebben ( dat is nog maar zeer de vraag) dan is de wijze waarop hij het op internet zet m.i. gespeend van christelijke omgangsvormen.
Laat ik het hier maar bij laten. Hopelijk komt er van Refoweb een rectificatie dat dit zo niet gepubliceerd had mogen worden.
2) Dus je mag als christen geen kritiek hebben op openbare christelijke publicaties....weten we dan ook weer