Een daling van 12 leden lijkt mij met het oog op de afgelopen jaren positief.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
De gemeenten die de nieuwe aantallen hebben gemeld, staan in totaal op een plus van 57 of 0,135%.
Mij valt Wekerom op. Als je naar de duizelingwekkende aantallen dopelingen kijkt (gebaseerd op jaarverslag '22) van De Valk-Wekerom en deze geringe groei ernaast legt, dan vrees ik dat daar ook een uitstroom is begonnen. Het zou niet hoeven te verbazen gezien de landelijke trend, maar volgens mij is het daar wel nieuw?
-
Nieuwbouwwijk in Wekerom is klaar, afgelopen jaar is er vrijwel niets gebouwd. Geloof niet dat er spanningen zijn daar.
Klopt het dat jullie eigenlijk vooral geïnteresseerd zijn in de cijfers van vertrekkende leden? In dat geval voldoet het vergelijken van de totale aantallen niet.
-
De GG is daar zeer transparant over. T.z.t. verschijnen de cijfers 2023 uitgesplitst per kerkverband en onderverdeeld in doopleden en belijdende leden in het RD.
-
-
Dat is oa ook de reden dat een deel van Bveld-Vhuizen naar Terschuur zijn gegaan.
Zouden de vertrekkende mensen vanuit Gouda naar Boskoop zijn gegaan

-
In Boskoop wordt volgens mij best wat gebouwd. Van familie hoor ik positieve geruchten over ds. de Raaf. Nu kies je neem ik aan geen woonplaats op basis van de dominee, maar een fijne gemeente/dominee zijn wel een pluspunt.Geytenbeekje schreef: ↑23 jan 2024, 18:34Dat is oa ook de reden dat een deel van Bveld-Vhuizen naar Terschuur zijn gegaan.
Zouden de vertrekkende mensen vanuit Gouda naar Boskoop zijn gegaan![]()
Theoretisch zouden de Nederlandse gemeenten hem kunnen beroepen . Zijn mogen namelijk ook preken op onze kansels. Maar in de praktijk gebeurt dat niet. Die mensen spreken geen woord Nederlands.Erskinees schreef: ↑22 jan 2024, 20:04 Klopt het dat hij beroepbaar is? Ik meen dat alleen met de NRC in Noord Amerika over en weer beroepen mogelijk is. Van de zendingskerkverbanden vraag ik mij dat af.
Overigens zou het prachtig zijn als de GG bijv. in de randstad een Engelstalige evangelisatiepost zou starten.
Dat is onjuist. Preekbevoegdheid staat niet gelijk aan beroepbaar. Er zijn verschillende niveaus van samenwerking met zusterkerken. Met de zendingskerken is beroepen naar NL volgens mij niet mogelijk, maar dat weet ik niet zeker.
Maar er gaan ook Nederlands-sprekende mensen naar Spaans- en Franstalige landen en ook nog wel moeilijker, zoals Albanees. En NL'se di. naar overzee. Die taal lijkt me, hoewel lastig, niet onoverkomelijk.MichelT schreef: ↑23 jan 2024, 18:51Theoretisch zouden de Nederlandse gemeenten hem kunnen beroepen . Zijn mogen namelijk ook preken op onze kansels. Maar in de praktijk gebeurt dat niet. Die mensen spreken geen woord Nederlands.Erskinees schreef: ↑22 jan 2024, 20:04 Klopt het dat hij beroepbaar is? Ik meen dat alleen met de NRC in Noord Amerika over en weer beroepen mogelijk is. Van de zendingskerkverbanden vraag ik mij dat af.
Overigens zou het prachtig zijn als de GG bijv. in de randstad een Engelstalige evangelisatiepost zou starten.
- Delftenaar
Bij ds. Ude in de kerk zullen ze wel Engels spreken. Om een Afrikaanse taal te leren lijkt me niet meevallen.
Dit zei de beheerder van GerGemInfo