Herziene Statenvertaling

DDD

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef: 20 dec 2023, 11:30 Ik vroeg me eigenlijk af of ds. C.G. Vreugdenhil donateur is van de GBS of dat hij diensten heeft belegd t.b.v. de GBS. Weet iemand dit?
Vind je dit ook niet een beetje een ridicule vraag? Het gaat jou toch niet aan of iemand wel of geen donateur is van zo'n stichting? Misschien is hij wel donateur met een bezwaard gemoed, om het blad te kunnen lezen. Maar het zou mij buitengewoon verbazen als hij op bijeenkomsten van de GBS zou mogen spreken.

In ieder geval: ik zou het erg vervelend vinden als onze predikant voor een GBS-bijeenkomst zou spreken, althans, als dat in lijn met de opvattingen van het bestuur van de GBS gebeurt, maar het is zijn volste recht om dat wel te doen. Zolang hij geen andere rare dingen doet, lijkt me dat geen probleem. Zo is het ook het volste recht van een andere predikant om zich niet met zo'n stichting te vergezelschappen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Erskinees schreef: 19 dec 2023, 15:14 https://www.rd.nl/artikel/1046067-bezie ... er-verband

Er is een reactie vanuit de zijde van de GBS. Voor mij blijven er veel vragen open.
Niet het beste artikel wat ik ooit van de GBS gelezen heb. Ze gaan ook niet echt in op de opmerkingen van Rouwendal, hoewel Rouwendal ook een wat stekelig artikel schreef.
Of je die tekst uit Jeremia zo voor je karretje kunt spannen vraag ik me af.
In ieder geval zal het draagvlak voor de GBS steeds verder afnemen, ook in mijn 'zware' HHG neemt het onbegrip over de houding van de GBS toe.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 20 dec 2023, 08:06 Het boek van ds. P. Blok is op twee manieren interessant. Het eerste is dat hij als buitenkerkelijk kind zich op de zolder van hun woning het lezen van de Bijbel (n SV) heeft eigen gemaakt. Hij was op dat punt (en misschien op wel meer) behoorlijk getalenteerd. Het tweede is dat deze predikant jarenlang voorzitter in de GBS is geweest en vervolgens veronderstelde dat elk kind zich wel de SV uit zichzelf eigen kan maken.
Dat is het uiterlijk, maar het grote verschil en de kennis kwam niet van beneden, en dat maakt zoveel verschil.
Dat elk normaal ontwikkeld kind dat kan, ben ik van overtuigd. Ik kende een kleine jongen (nu een al wat grotere jongen) die van jongs aan het gotisch schrift leerde lezen, beetje stimuleren. Toch was het wel een beetje bijzonder: Er kwam een foto van hem in StandVastig. Maar het is wel een bewijs dat een kind met een normale ontwikkeling zelfs oudvader in gotisch schrift kan leren lezen. Het is ook hoeveel waarde je daaraan hecht.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bertiel

Bericht door Bertiel »

lezen kan iedereen de SV maar of het gelezene begrepen wordt is maar de vraag. Hetzelfde als het gotische schrift.
Het gaat om de "verstandelijke verstaanbaarheid" van de schrift die de "geestelijke verstaanbaarheid" in de weg staat.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Henk J schreef: 20 dec 2023, 13:22
Erskinees schreef: 19 dec 2023, 15:14 https://www.rd.nl/artikel/1046067-bezie ... er-verband

Er is een reactie vanuit de zijde van de GBS. Voor mij blijven er veel vragen open.
Niet het beste artikel wat ik ooit van de GBS gelezen heb. Ze gaan ook niet echt in op de opmerkingen van Rouwendal, hoewel Rouwendal ook een wat stekelig artikel schreef.
Of je die tekst uit Jeremia zo voor je karretje kunt spannen vraag ik me af.
In ieder geval zal het draagvlak voor de GBS steeds verder afnemen, ook in mijn 'zware' HHG neemt het onbegrip over de houding van de GBS toe.
Nehemia, bedoel je?
Welnee, dat is een schoolvoorbeeld van inlegkunde.
Henk J

Bericht door Henk J »

Tiberius schreef: 20 dec 2023, 14:02 Nehemia, bedoel je?
Ah, kwam de tekst daaruit. Had het gisteravond op papier gelezen maar was het Bijbelboek vergeten, ik dacht Jeremia.
Inderdaad, hier wordt iets in een tekst gelegd wat bepaald geen bewijs is voor de stellingname van de GBS.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Henk J schreef: 20 dec 2023, 14:04
Tiberius schreef: 20 dec 2023, 14:02 Nehemia, bedoel je?
Ah, kwam de tekst daaruit. Had het gisteravond op papier gelezen maar was het Bijbelboek vergeten, ik dacht Jeremia.
Inderdaad, hier wordt iets in een tekst gelegd wat bepaald geen bewijs is voor de stellingname van de GBS.
Klopt. Wat die levieten doen, is uitleg geven van de thora, niet vertalen; enigszins vergelijkbaar wat bij ons predikanten doen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef: 20 dec 2023, 12:49
Ararat schreef: 19 dec 2023, 16:45
HHR schreef: 19 dec 2023, 16:20

Een totaal nietszeggende reactie van de GBS idd.
Ik vermoed dat die 8 kantoormedewerkers de komende jaren vooral druk zijn met vragen beantwoorden en persberichten opstellen.
Ik vermoed verder dat het gewone volk ondertussen langzaam maar zeker overgaat op de HSV, dat de donaties teruglopen, dat de GBS invlied verliest, enz.,enz.
Vanaf heden stop ik inderdaad met mijn donaties en collectegeld aan de GBS.
Ze doen ook zeker veel goed werk (gratis bijbels in andere talen bijv.), maar dat doen andere organisaties ook.
Ik neem ze niet meer serieus.
Persbericht!
Vanaf heden verhoog ik mijn donaties en bijdragen aan collecten t.b.v. de GBS.
Gezien het feit dat ze goed werk in binnen/buitenland doen steun ik hen van harte.
Ik nam en neem ze serieus!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet.
- Niet meer zo actief -
Psalm

Bericht door Psalm »

Mistig schreef: 20 dec 2023, 12:49 Vanaf heden stop ik inderdaad met mijn donaties en collectegeld aan de GBS.
Ze doen ook zeker veel goed werk (gratis bijbels in andere talen bijv.), maar dat doen andere organisaties ook.
Ik neem ze niet meer serieus.
Hoeveel doneerde jij dan aan GBS op jaarbasis? Dan kan Pierre27 dat compenseren.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind het best lastig. De GBS helpt ‘onze’ organisatie enorm met Bijbels en boeken in vreemde talen, vaak belangeloos en deels Pro Deo. Ik waardeer ze daar enorm om.

In de discussie rond de verstaanbaarheid SV vind ik de inzet helaas teleurstellend.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Terri

Bericht door Terri »

Eens met Maanenschijn.
Ik weet niet of het refoforum-proof is, maar ik denk bij deze toch weer opnieuw aan https://www.youtube.com/watch?v=jCr7T5VLtIc
Ararat

Bericht door Ararat »

Haha! Als Terri dát deelt durf ik ook het filmpje te delen waar ik aan moest denken. Pas op: zang en dans rondom een nieuwe Bijbel(vertaling)

https://youtu.be/kPoztSsJZoQ?si=EklS4Op-7V1LQ1Ox

Edit: zelf nog eens kijkend raakte het gebed van de voorganger me wéér. Mijn wat luchtige toon van hierboven is daar bij nader inzien ietwat mee in contrast. Aanbevolen!
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Ararat schreef: 20 dec 2023, 20:13 Haha! Als Terri dát deelt durf ik ook het filmpje te delen waar ik aan moest denken. Pas op: zang en dans rondom een nieuwe Bijbel(vertaling)

https://youtu.be/kPoztSsJZoQ?si=EklS4Op-7V1LQ1Ox

Edit: zelf nog eens kijkend raakte het gebed van de voorganger me wéér. Mijn wat luchtige toon van hierboven is daar bij nader inzien ietwat mee in contrast. Aanbevolen!
Geweldig, indrukwekkend, wat een enorme blijdschap en dankbaarheid voor het krijgen van de bijbel in eigen taal! Wat beschamend voor ons dat wij "kibbelen" over onze vertaling. Wat een tegenstelling, ik ben er stil van....
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: 20 dec 2023, 19:09 Ik vind het best lastig. De GBS helpt ‘onze’ organisatie enorm met Bijbels en boeken in vreemde talen, vaak belangeloos en deels Pro Deo. Ik waardeer ze daar enorm om.

In de discussie rond de verstaanbaarheid SV vind ik de inzet helaas teleurstellend.
Voor dat doel kun je ook uitstekend het NBG steunen.
Plaats reactie