Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Technisch is het ook lastig te bouwen. Er zijn 12 apostelen, of 14 als je Paulus en Matthias meerekent, en een kleine 200 kerkverbanden, dacht ik. Dus dat wordt moeilijk.
Bovendien stopt waarschijnlijk iedereen alle apostelen in zijn eigen kerkverband, hooguit Judas niet.
Bovendien stopt waarschijnlijk iedereen alle apostelen in zijn eigen kerkverband, hooguit Judas niet.
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vraag mij af of iedereen zou willen om alle apostelen (muv Judas) in zijn/haar eigen kerkverband te hebben.Tiberius schreef:Bovendien stopt waarschijnlijk iedereen alle apostelen in zijn eigen kerkverband, hooguit Judas niet.
(~)
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Gereformeerde Gemeenten
Juist. Terwijl ik persoonlijk best weleens meer mag nadenken over het "planten" en "natmaken", dat erop volgt. En dat niet de apostelen (of dominees, etc.) het volmaakte doel kunnen bereiken, maar God het is Die de wasdom geeft.Mannetje schreef:Ik ben van Paulus, enz.
(~)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Oké, dat weten we dan ook weer, dat je van Paulus bent. Dat is een weg die fout aflooptMannetje schreef:Ik ben van Paulus, enz.
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Jantje schreef:Hoe bedoel je 'als deze vraag retorisch van aard is'? Ik begrijp je vraag niet goed.JCRyle schreef:Als deze vraag retorisch van aard is, dan ben ik het daarin denk ik met je eens. Zou je dit wat nader willen uitwerken?Jantje schreef:Inderdaad!Wandelende schreef:Ondertussen denk ik dat meelezende kleingelovigen na deze stellige discussie weer aardig in de strijd van twijfel en onzekerheid gebracht kunnen zijn.
@Luther, hoe moet ik in dat licht jouw posting zien? Er wordt altijd gezegd dat er één Naam, twee wegen en drie stukken nodig zijn tot waarachtige bekering. In jouw visie valt de ellendekennis dus buiten de wedergeboorte.Krijgen we niet eerst te maken met God als Rechter en pas na wedergeboorte met God als Redder?Luther schreef: In dat opzicht schrik ik altijd weer van de waarschuwing, dat het geestelijke leven niet begint met Christus. Ik vraag me altijd af, wat voor nut een dergelijke waarschuwing heeft. Het zou namelijk ondanks allerlei goede bedoelingen zomaar kunnen leiden tot de gedachte, dat je ook een kind van God kan zijn, zonder Christus te kennen. En volgens mij leert de Schrift dat nergens en wordt er zó in de belijdenis nergens gesproken.
Ik blijf het een lastig onderwerp vinden en kan me bij zowel jouw als bij de visie van bijvoorbeeld ds. Moerkerken niet vinden. Ik weet niet goed hoe ik hierover moet denken.
Daarnaast vraag ik me ook af, hoe je het moet zien als de wedergeboorte plaats vindt bij de kennis van Christus, waar dan de ellendekennis is? Er zijn drie stukken nodig (Zondag 1), maar als de ellendekennis voor de wedergeboorte (bekering) plaatsvindt, dat klopt dan toch niet? Dan zou in wezen iedereen ellendekennis kunnen krijgen, maar dan ben je alleen bekeert als je ook gelooft in de verlossing door Jezus Christus? Dat is toch een stuk wat nodig is voor de wedergeboorte? Hoe moet ik dat zien?
@JCRyle, zou jij nog kunnen reageren op mijn bovenstaande vraag?Luther schreef:Om een voorbeeld te noemen: @Jantje stelt n.a.v. mijn post enkele goede vragen. Het is helemaal niet verkeerd om daarover van gedachten te wisselen.
@Luther, zou jij nog kunnen reageren op de 'enkele goede vragen, n.a.v. jouw post'?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ds. P. de Vries heeft een heel duidelijk boek geschreven "Christus Die ons leven is".
Waaruit kent gij uw ellende? Uit de Wet Gods.
Het einde der wet is Christus. Ellendekennis is dus geen wedergeboorte.
Wedergeboorte: Van Adam afgesneden en Christus ingeplant.
Ds. P. de Vries beschrijft dit veel mooier/helderder. Neem en lees.
Waaruit kent gij uw ellende? Uit de Wet Gods.
Het einde der wet is Christus. Ellendekennis is dus geen wedergeboorte.
Wedergeboorte: Van Adam afgesneden en Christus ingeplant.
Ds. P. de Vries beschrijft dit veel mooier/helderder. Neem en lees.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is ds. P. de Vries een nieuwe dominee binnen de GG. Had nog nooit van hem gehoord binnen de GG.CvdW schreef:Ds. P. de Vries heeft een heel duidelijk boek geschreven "Christus Die ons leven is".
Waaruit kent gij uw ellende? Uit de Wet Gods.
Het einde der wet is Christus. Ellendekennis is dus geen wedergeboorte.
Wedergeboorte: Van Adam afgesneden en Christus ingeplant.
Ds. P. de Vries beschrijft dit veel mooier/helderder. Neem en lees.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dus als hij geen gergem dominee is dan kunnen we ook niets van hem leren? Begin weer nietPiet Puk schreef:Is ds. P. de Vries een nieuwe dominee binnen de GG. Had nog nooit van hem gehoord binnen de GG.CvdW schreef:Ds. P. de Vries heeft een heel duidelijk boek geschreven "Christus Die ons leven is".
Waaruit kent gij uw ellende? Uit de Wet Gods.
Het einde der wet is Christus. Ellendekennis is dus geen wedergeboorte.
Wedergeboorte: Van Adam afgesneden en Christus ingeplant.
Ds. P. de Vries beschrijft dit veel mooier/helderder. Neem en lees.

Re: Gereformeerde Gemeenten
Nu snap ik het. Al die oudvaders waren ook niet van de GG. Daarom hebben ze geen zeggingskracht (meer) binnen de GG.Piet Puk schreef:Is ds. P. de Vries een nieuwe dominee binnen de GG. Had nog nooit van hem gehoord binnen de GG.CvdW schreef:Ds. P. de Vries heeft een heel duidelijk boek geschreven "Christus Die ons leven is".
Waaruit kent gij uw ellende? Uit de Wet Gods.
Het einde der wet is Christus. Ellendekennis is dus geen wedergeboorte.
Wedergeboorte: Van Adam afgesneden en Christus ingeplant.
Ds. P. de Vries beschrijft dit veel mooier/helderder. Neem en lees.
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nog veel opmerkelijker is dat @Pietje Puk ook niet van de GG is. Dus @Pietje, wat zoek je hier?




Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bestaat er een mogelijkheid dat je je voortaan wat meer kan laten leiden door feiten dan door verkeerde emoties t.o.v. de GG?CvdW schreef:Nu snap ik het. Al die oudvaders waren ook niet van de GG. Daarom hebben ze geen zeggingskracht (meer) binnen de GG.Piet Puk schreef:Is ds. P. de Vries een nieuwe dominee binnen de GG. Had nog nooit van hem gehoord binnen de GG.CvdW schreef:Ds. P. de Vries heeft een heel duidelijk boek geschreven "Christus Die ons leven is".
Waaruit kent gij uw ellende? Uit de Wet Gods.
Het einde der wet is Christus. Ellendekennis is dus geen wedergeboorte.
Wedergeboorte: Van Adam afgesneden en Christus ingeplant.
Ds. P. de Vries beschrijft dit veel mooier/helderder. Neem en lees.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Absoluut. Staat nog op m'n planning; even geduld!Jantje schreef:Jantje schreef:@Luther, hoe moet ik in dat licht jouw posting zien? Er wordt altijd gezegd dat er één Naam, twee wegen en drie stukken nodig zijn tot waarachtige bekering. In jouw visie valt de ellendekennis dus buiten de wedergeboorte?Krijgen we niet eerst te maken met God als Rechter en pas na wedergeboorte met God als Redder?Luther schreef: In dat opzicht schrik ik altijd weer van de waarschuwing, dat het geestelijke leven niet begint met Christus. Ik vraag me altijd af, wat voor nut een dergelijke waarschuwing heeft. Het zou namelijk ondanks allerlei goede bedoelingen zomaar kunnen leiden tot de gedachte, dat je ook een kind van God kan zijn, zonder Christus te kennen. En volgens mij leert de Schrift dat nergens en wordt er zó in de belijdenis nergens gesproken.
Ik blijf het een lastig onderwerp vinden en kan me bij zowel jouw als bij de visie van bijvoorbeeld ds. Moerkerken niet vinden. Ik weet niet goed hoe ik hierover moet denken.
Daarnaast vraag ik me ook af, hoe je het moet zien als de wedergeboorte plaats vindt bij de kennis van Christus, waar dan de ellendekennis is? Er zijn drie stukken nodig (Zondag 1), maar als de ellendekennis voor de wedergeboorte (bekering) plaatsvindt, dat klopt dan toch niet? Dan zou in wezen iedereen ellendekennis kunnen krijgen, maar dan ben je alleen bekeert als je ook gelooft in de verlossing door Jezus Christus? Dat is toch een stuk wat nodig is voor de wedergeboorte? Hoe moet ik dat zien?@Luther, zou jij nog kunnen reageren op de 'enkele goede vragen, n.a.v. jouw post'?Luther schreef:Om een voorbeeld te noemen: @Jantje stelt n.a.v. mijn post enkele goede vragen. Het is helemaal niet verkeerd om daarover van gedachten te wisselen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bestaat er een mogelijkheid dat je je voortaan wat meer kan laten leiden door feiten dan door verkeerde emoties t.o.v. de GG?
Natuurlijk kan dat. Beschouw het als een stukje humor met een bezorgde ondertoon.
Natuurlijk kan dat. Beschouw het als een stukje humor met een bezorgde ondertoon.
Re: Gereformeerde Gemeenten
een leerzaam stuk van Ds. P. de Vries:
Met Owen zeg ik heel graag dat ik niet graag iemands genadestaat wil afmeten aan de helderheid van zijn dogmatische inzichten. Daar kan veel aan ontbreken terwijl iemand toch wedergeboren is tot een levende hoop. Het omgekeerde is ook het geval. Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde, liefde tot Christus, de drang om anderen voor Christus te winnen en de begeerte om heilig voor God te leven. Een ware christen kan het ook gemakkelijker voor een medechristen bekijken dan voor zichzelf. Het is altijd heel kwalijk als men bij de waarschuwing voor zelfbedrog wel aan anderen maar niet aan zichzelf denkt.
Met Owen zeg ik heel graag dat ik niet graag iemands genadestaat wil afmeten aan de helderheid van zijn dogmatische inzichten. Daar kan veel aan ontbreken terwijl iemand toch wedergeboren is tot een levende hoop. Het omgekeerde is ook het geval. Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde, liefde tot Christus, de drang om anderen voor Christus te winnen en de begeerte om heilig voor God te leven. Een ware christen kan het ook gemakkelijker voor een medechristen bekijken dan voor zichzelf. Het is altijd heel kwalijk als men bij de waarschuwing voor zelfbedrog wel aan anderen maar niet aan zichzelf denkt.