Erik1960 schreef:GerefGemeente-lid schreef:Een eerlijke vraag (en ik hoop ook op een eerlijk antwoord!): war weegt voor jou belangrijker? Gods Woord of koste wat het kost de verschillen bij elkaar brengen/houden? Het gaat nu over de vrouw in het ambt. Maar de ervaring vanuit andere kerkverbanden leert ons dat de volgende stap gaat over de letterlijke betekenis van Genesis 1. Zeg je dan nog steeds dat men met die verschillen moet omgaan?
En als de synode een besluit neemt, dan is dat een besluit waarbij er altijd mensen blijven die het daar niet mee eens zijn. Je kunt in deze situatie niet de kool en de geit sparen.
Mijn geloof hangt niet af van de vraag of en in welke mate Genesis 1 letterlijk wordt gehoord. Misschien dat ik daarom die angst niet zo voel?
Wat de synode betreft: ik snap dat de kerk (als organisatie) het nodig heeft om zaken te verhelderen. Dat is gisteren gebeurd. Heeft het iets opgelost voor ‘morgen’? Ik denk het niet. Zou het een oplossing zijn wanneer de minderheid er uit stapt of er buiten wordt gezet? Ik denk het niet. Want ook dan zullen er verschillen zijn, blijven en komen.
En toch scheurt het net niet.
PS: je expliciete vraag om een eerlijk antwoord vind ik wat ongemakkelijk. Ik weet dat jij en ik niet hetzelfde denken over zaken. Ik ga er vanuit dat jij te goeder trouw bent en zou het op prijs stellen dat je dat ook van mij aanneemt. Ondanks of dankzij onze verschillen.
Wees nu gewoon eerlijk! Je draait om het antwoord heen! Zou dit antwoord voor jou ook gelden als het gisteren ging om de schepping in 6 dagen? Of nog belangrijker: de opstanding van Jezus?
Want als men de vrouw in het ambt wenst, kun je vroeg of laat ook vraagtekens zetten bij Genesis 1, de opstanding van Jezus, bij de wonderen tijdens Zijn omwandeling op aarde en ga zo maar door. Je ziet dat de boodschap van zonde en genade, Wet en Evangelie binnen die gemeenten waar men de vrouw in het ambt begeert, al erg eenzijdig is en soms zelfs richting de vrijzinnigheid of de alverzoening aan toe.
Het is vaak een glijdende schaal. Of zie jij dat niet zo?
Geloven is niet iets vrijblijvends hoor! We dienen ons leven te richten naar Zijn Woord. Daar staat of valt de kerk mee.