Klopt. Er is niets nieuws onder de zon.pierre27 schreef: ↑11 jan 2024, 15:28Jullie hebben je verleden ermee, de rotonde-discussie zegmaar. Neemt niet weg dat er zinnige dingen gezegd worden maar tis veelal ouwe koekhapperij.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Lastig te zeggen.
Ik zou zeggen: ga eens luisteren in zo'n leegloop-gemeente en vervolgens bij een behoudende CGK of HHK.
Eens hoor, en dat zal zo blijven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik luister weleens wat maar het is me niet duidelijk.Tiberius schreef: ↑11 jan 2024, 15:31Lastig te zeggen.
Ik zou zeggen: ga eens luisteren in zo'n leegloop-gemeente en vervolgens bij een behoudende CGK of HHK.
-
Merk je verschil (in accenten) tussen preken van je eigen gemeente en dat wat je af en toe luistert?
Het hoeft niet veel verschil uit te maken, maar net dat kleine beetje kan voor mensen genoeg zijn dat het voor hen een heel ander soort prediking is.
Klopt hoor, maar om dan te zeggen dat het een verkeerde prediking is vind ik wel wat.Geytenbeekje schreef: ↑11 jan 2024, 15:40Merk je verschil (in accenten) tussen preken van je eigen gemeente en dat wat je af en toe luistert?
Het hoeft niet veel verschil uit te maken, maar net dat kleine beetje kan voor mensen genoeg zijn dat het voor hen een heel ander soort prediking is.
Een van de grote oorzaken van kerkverlating in Engeland/Schotland is misschien wel het gebrek aan christelijk onderwijs?Thea schreef:Als je naar de kerken in Engeland en Schotland kijkt en wat daar van overgebleven is, dan kun je volgens mij niet zeggen dat het door de prediking komt. In de bloeiperiode van het puritanisme was er veel geestelijk leven in deze landen. En daar zie je nu zo weinig nog van. Ik denk meer dat het aan de mensen ligt. We zijn kittelachtig geworden, buigen niet gemakkelijk meer onder gezag en vergaderen leraars naar onze eigen begeerlijkheden. Dat is het oordeel, m.i.
Klopt. Dat neem ik terug.pierre27 schreef: ↑11 jan 2024, 15:43Klopt hoor, maar om dan te zeggen dat het een verkeerde prediking is vind ik wel wat.Geytenbeekje schreef: ↑11 jan 2024, 15:40Merk je verschil (in accenten) tussen preken van je eigen gemeente en dat wat je af en toe luistert?
Blijft een belangrijke vraag van Job staan: wanneer is de prediking actueel? Maar misschien is die vraag wel zo groot dat hij de omvang van het topic te buiten groeit.
- Niet meer zo actief -
Dank je, waardeer ik. En er zijn echt wel zorgelijke zaken die aandacht vragen.Tiberius schreef: ↑11 jan 2024, 15:51Klopt. Dat neem ik terug.pierre27 schreef: ↑11 jan 2024, 15:43Klopt hoor, maar om dan te zeggen dat het een verkeerde prediking is vind ik wel wat.Geytenbeekje schreef: ↑11 jan 2024, 15:40Merk je verschil (in accenten) tussen preken van je eigen gemeente en dat wat je af en toe luistert?
Eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld dat Tiberius dit als oorzaak noemt, maar niet kan uitleggen wat hij bedoelt.
Kan het zo zijn dat de Bijbelse boodschap niet actueel klinkt omdat het niet aansluit bij hoe ik het beleef?
Ik denk dat het lastig onder woorden te brengen is. Merk jij echt geen verschil tussen een BhP en een GG preek Job? Ik wel, maar hoe ik dat onder woorden breng?
Precies. En dan wordt gezegd: lees het draadje terug. Als er terechte kritiek is, lijkt me het niet moeilijk om dat even kort samen te vatten en dan ook te kijken of die kritiek werkelijk één richting opgestuurd moet worden, of dat er meer factoren een rol spelen.Job schreef: ↑11 jan 2024, 15:36Ik luister weleens wat maar het is me niet duidelijk.Tiberius schreef: ↑11 jan 2024, 15:31Lastig te zeggen.
Het gaat mij niet om verschillen tussen kerkverbanden, maar om de betekenis van de woorden "actuele preek". Wanneer is een preek actueel?
- Niet meer zo actief -
-