Ik denk dat HHR daar verstandige dingen over zegt: zowel qua prediking als cultuur kan de GG veel leren van behoudende CGK gemeenten.Erskinees schreef: ↑11 jan 2024, 09:35Het verschil is dat de leegloop in de PKN al jaren aan de gang is. In de GG is er natuurlijk ook altijd leegloop geweest, maar is dat eerst gecovered door het geboorteoverschot. Toch (al heb ik daar natuurlijk geen bewijs voor) weet ik vrij zeker dat de huidige leegloop, met name onder jonge volwassenen, de laatste jaren flink toeneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Waarom lukt het de GG niet om serieuze jongeren te binden aan de kerk? Opleuken is inderdaad niet de oplossing. Maar er moeten toch andere zaken zijn die wel te veranderen zijn?Thea schreef: ↑11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Herdenken ze bij de PKN, CGK en HHK ook dat een ouderling 30/40/50 jaar in het ambt staat en dit zonder tussenjaren? Dit kan eenvoudig worden veranderd.Erskinees schreef: ↑11 jan 2024, 09:35Het verschil is dat de leegloop in de PKN al jaren aan de gang is. In de GG is er natuurlijk ook altijd leegloop geweest, maar is dat eerst gecovered door het geboorteoverschot. Toch (al heb ik daar natuurlijk geen bewijs voor) weet ik vrij zeker dat de huidige leegloop, met name onder jonge volwassenen, de laatste jaren flink toeneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Waarom lukt het de GG niet om serieuze jongeren te binden aan de kerk? Opleuken is inderdaad niet de oplossing. Maar er moeten toch andere zaken zijn die wel te veranderen zijn?Thea schreef: ↑11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
Of periodieke aftreding altijd de oplossing is weet ik niet.CvdW schreef: ↑11 jan 2024, 09:48Herdenken ze bij de PKN, CGK en HHK ook dat een ouderling 30/40/50 jaar in het ambt staat en dit zonder tussenjaren? Dit kan eenvoudig worden veranderd.Erskinees schreef: ↑11 jan 2024, 09:35Het verschil is dat de leegloop in de PKN al jaren aan de gang is. In de GG is er natuurlijk ook altijd leegloop geweest, maar is dat eerst gecovered door het geboorteoverschot. Toch (al heb ik daar natuurlijk geen bewijs voor) weet ik vrij zeker dat de huidige leegloop, met name onder jonge volwassenen, de laatste jaren flink toeneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Waarom lukt het de GG niet om serieuze jongeren te binden aan de kerk? Opleuken is inderdaad niet de oplossing. Maar er moeten toch andere zaken zijn die wel te veranderen zijn?Thea schreef: ↑11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
Maar dat enkelingen, soms jaren lang, (Zelfs binnen een grotere kerkenraad) een heel grote stempel op een gemeente kunnen zetten is inderdaad niet goed.
Overigens kan dat ook een predikant zijn die binnen de GG in een gemeente vaak echt zijn eigen koers kan bepalen en een gemeentecultuur in korte tijd kan veranderen.
Dat zie je in andere kerkverbanden ook minder.
In het verleden is er eens een onderzoek gedaan naar het vertrek van de vele doopleden uit de GG. Het idee was dat de afhakers 18+ zouden zijn. Wat bleek? Het waren vooral kinderen in de leeftijd (ver) daaronder. Het waren namelijk kinderen die samen met hun ouders vertrokken, die zelf eind twintig - begin dertig waren.Erskinees schreef: ↑11 jan 2024, 09:35Het verschil is dat de leegloop in de PKN al jaren aan de gang is. In de GG is er natuurlijk ook altijd leegloop geweest, maar is dat eerst gecovered door het geboorteoverschot. Toch (al heb ik daar natuurlijk geen bewijs voor) weet ik vrij zeker dat de huidige leegloop, met name onder jonge volwassenen, de laatste jaren flink toeneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Waarom lukt het de GG niet om serieuze jongeren te binden aan de kerk? Opleuken is inderdaad niet de oplossing. Maar er moeten toch andere zaken zijn die wel te veranderen zijn?Thea schreef: ↑11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
De oplossing? Meer Evangelie, minder theologie in preken. Minder de mens en meer Christus.
Als er inderdaad al ergens anders over mijn zielenheil is beslist, kan ik evengoed naar een gemeente met wat vrolijker christenen gaan.
Dit klinkt niet zo lekker in mijn oren. Het is goed om bij een gemeente aan te sluiten waar de zuivere leer wordt verkondigd(1), sacramenten worden bediend(2) en de tucht gehandhaafd(3). Of een gemeente zwaarmoedig is of wat vrolijker kan met meerdere factoren te maken hebben. De uitverkiezing zou ik niet als argument gebruiken.refo schreef: ↑11 jan 2024, 11:34In het verleden is er eens een onderzoek gedaan naar het vertrek van de vele doopleden uit de GG. Het idee was dat de afhakers 18+ zouden zijn. Wat bleek? Het waren vooral kinderen in de leeftijd (ver) daaronder. Het waren namelijk kinderen die samen met hun ouders vertrokken, die zelf eind twintig - begin dertig waren.Erskinees schreef: ↑11 jan 2024, 09:35Het verschil is dat de leegloop in de PKN al jaren aan de gang is. In de GG is er natuurlijk ook altijd leegloop geweest, maar is dat eerst gecovered door het geboorteoverschot. Toch (al heb ik daar natuurlijk geen bewijs voor) weet ik vrij zeker dat de huidige leegloop, met name onder jonge volwassenen, de laatste jaren flink toeneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Waarom lukt het de GG niet om serieuze jongeren te binden aan de kerk? Opleuken is inderdaad niet de oplossing. Maar er moeten toch andere zaken zijn die wel te veranderen zijn?Thea schreef: ↑11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
De oplossing? Meer Evangelie, minder theologie in preken. Minder de mens en meer Christus.
Als er inderdaad al ergens anders over mijn zielenheil is beslist, kan ik evengoed naar een gemeente met wat vrolijker christenen gaan.
Als je naar de kerken in Engeland en Schotland kijkt en wat daar van overgebleven is, dan kun je volgens mij niet zeggen dat het door de prediking komt. In de bloeiperiode van het puritanisme was er veel geestelijk leven in deze landen. En daar zie je nu zo weinig nog van. Ik denk meer dat het aan de mensen ligt. We zijn kittelachtig geworden, buigen niet gemakkelijk meer onder gezag en vergaderen leraars naar onze eigen begeerlijkheden. Dat is het oordeel, m.i.
Het gaat niet alleen om jongeren en jong volwassenen. Ik zie in mijn omgeving 50 en 60 plussers, gezinnen met pubers en gezinnen met jongere kinderen weggaan bij de GG. Mensen die al jarenlang avondmaalganger zijn, ook mensen die in het verleden ambtsdrager zijn geweest, sommige jarenlang. Dit is niet bij 1 gemeente, maar bij best wel veel gemeentes hier in de omgeving.Erskinees schreef: ↑11 jan 2024, 09:35Het verschil is dat de leegloop in de PKN al jaren aan de gang is. In de GG is er natuurlijk ook altijd leegloop geweest, maar is dat eerst gecovered door het geboorteoverschot. Toch (al heb ik daar natuurlijk geen bewijs voor) weet ik vrij zeker dat de huidige leegloop, met name onder jonge volwassenen, de laatste jaren flink toeneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Waarom lukt het de GG niet om serieuze jongeren te binden aan de kerk? Opleuken is inderdaad niet de oplossing. Maar er moeten toch andere zaken zijn die wel te veranderen zijn?Thea schreef: ↑11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
Het aspect; als er één schaap over de dam is volgen er meerderen speelt ook mee.
- Johann Gottfried Walther
Sowieso na 1800 is het Puritanisme voorbij, er was nog wel invloed en navolging, maar dat was een deel wat kleiner werd, ook Groot-Brittannië ging het rationalisme en darwinisme niet voorbij, en wat was er in de 20ste eeuw nog over van de Puriteinse prediking? Dus je punt klopt niet echt, dat het niet door de prediking komt.Thea schreef: ↑11 jan 2024, 12:06 Als je naar de kerken in Engeland en Schotland kijkt en wat daar van overgebleven is, dan kun je volgens mij niet zeggen dat het door de prediking komt. In de bloeiperiode van het puritanisme was er veel geestelijk leven in deze landen. En daar zie je nu zo weinig nog van. Ik denk meer dat het aan de mensen ligt. We zijn kittelachtig geworden, buigen niet gemakkelijk meer onder gezag en vergaderen leraars naar onze eigen begeerlijkheden. Dat is het oordeel, m.i.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Je zegt 'we', maar bedoelt de ander.Thea schreef: ↑11 jan 2024, 12:06 Als je naar de kerken in Engeland en Schotland kijkt en wat daar van overgebleven is, dan kun je volgens mij niet zeggen dat het door de prediking komt. In de bloeiperiode van het puritanisme was er veel geestelijk leven in deze landen. [.....] En daar zie je nu zo weinig nog van. Ik denk meer dat het aan de mensen ligt. We zijn kittelachtig geworden, buigen niet gemakkelijk meer onder gezag en vergaderen leraars naar onze eigen begeerlijkheden. Dat is het oordeel, m.i.
in je reactie heb ik [.....] gezet. Daar moet iets gebeurd zijn, wat veroorzaakt heeft dat je er nu niets meer van ziet. Je conclusie: het ligt aan de mensen, is veel te kort door de bocht.
Oké, de relatie met puritanisme ligt er misschien niet heel direct, maar hoe dan ook zijn de kerken daar verschrompeld. Terwijl het er ooit bloeide. Dan zegt het toch iets over de keuze van mensen.
En @refo, ik bedoel wel 'we'. Ik word er ook mee geïnfecteerd, maar ik probeer me er tegen te verzetten.
En @refo, ik bedoel wel 'we'. Ik word er ook mee geïnfecteerd, maar ik probeer me er tegen te verzetten.
Of de prediking ging voorop de berg af en de menigte volgde...
- Niet meer zo actief -
Thea heeft zeker een punt dat we niet moeten veronachtzamen. Wat we echter ook zien is dat, zoals dat wel wordt uitgedrukt, de kandelaar meer en meer uit onze westerse beschaving gaat wijken. Je ziet dat niet alleen door het hier afnemende kerkvolk, maar ook door het feit dat de kerk elders in de wereld juist bloeit.Thea schreef: ↑11 jan 2024, 13:32 Oké, de relatie met puritanisme ligt er misschien niet heel direct, maar hoe dan ook zijn de kerken daar verschrompeld. Terwijl het er ooit bloeide. Dan zegt het toch iets over de keuze van mensen.
Verder is het zeker zo dat 'kittelachtigheid' bepaald geen reclame is, en dat geldt temeer voor de kerk. Zou er iemand van de jeugd warm worden als hij/zij topics leest als 'hyperdordt' bijvoorbeeld?
Maar met dit uitgangspunt hoef je als kerk nooit kritisch naar jezelf te kijken. Terwijl ik denk dat een stuk zelfreflectie als er veel vertrekkende mensen zijn, ook zeker op z'n plaats is.Inwoner schreef: ↑11 jan 2024, 13:40Thea heeft zeker een punt dat we niet moeten veronachtzamen. Wat we echter ook zien is dat, zoals dat wel wordt uitgedrukt, de kandelaar meer en meer uit onze westerse beschaving gaat wijken. Je ziet dat niet alleen door het hier afnemende kerkvolk, maar ook door het feit dat de kerk elders in de wereld juist bloeit.Thea schreef: ↑11 jan 2024, 13:32 Oké, de relatie met puritanisme ligt er misschien niet heel direct, maar hoe dan ook zijn de kerken daar verschrompeld. Terwijl het er ooit bloeide. Dan zegt het toch iets over de keuze van mensen.
Verder is het zeker zo dat 'kittelachtigheid' bepaald geen reclame is, en dat geldt temeer voor de kerk. Zou er iemand van de jeugd warm worden als hij/zij topics leest als 'hyperdordt' bijvoorbeeld?
Precies, ik denk dat er in onze kerken een chronisch gebrek is aan zelfkritiek. En dan komen allemaal veilige argumenten buiten je cirkel van invloed. Zal allemaal waar zijn maar is er echt geen idee van argumenten die binnen onze cirkel van invloed liggen?