Dat zou zomaar kunnen. Maar volgens mij zitten er ook een paar RD-redacteuren daar in de kerk en ja, dan eet je weleens appelen he, omdat je ze nu eenmaal vaart.Delftenaar schreef: ↑19 dec 2023, 22:46 Vermoedelijk is dit ook de achtergrond waarom deze gebeurtenis memorabel is gemaakt.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
- Maanenschijn
Warom zou het geen rechte bezorgdheid kunnen zijn? Er zijn hier veel GG kenners en liefhebbers actief. En als één lid lijdt, lijden alle leden.
Wel logisch als er hier op RF wat over wordt gevraagd, mijns inziens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Nee, volstrekt niet. Refoforum moet zich niet verlagen tot roddelforum. Als er nieuws is op dit gebied, vernemen we dat wel via de reguliere media.Maanenschijn schreef: ↑20 dec 2023, 08:25Warom zou het geen rechte bezorgdheid kunnen zijn? Er zijn hier veel GG kenners en liefhebbers actief. En als één lid lijdt, lijden alle leden.
Dat is onjuist. De reformatorische media is altijd bijzonder laat met zulk nieuws, als het al geplaatst wordt. Toen het RD berichtte over Kruiningen en Opheusden waren er hier op het forum al zeer grote topics hierover gaande.
En dat is ook logisch. Dit is een forum voor en door refo's. Reformatorische actualiteiten mogen besproken worden. Natuurlijk is de grens tussen roddel en feit dun, maar dat is altijd zo. De mods doen daarin een goede job. Desondanks kun je niet alle nieuwtjes verbieden die niet in het RD of de Saambinder staan. En soms zijn nieuwtjes, als ze kloppen en mogen blijven staan op RF, negatief over de GG of erg verdrietig. Dat zij zo .
En dat is ook logisch. Dit is een forum voor en door refo's. Reformatorische actualiteiten mogen besproken worden. Natuurlijk is de grens tussen roddel en feit dun, maar dat is altijd zo. De mods doen daarin een goede job. Desondanks kun je niet alle nieuwtjes verbieden die niet in het RD of de Saambinder staan. En soms zijn nieuwtjes, als ze kloppen en mogen blijven staan op RF, negatief over de GG of erg verdrietig. Dat zij zo .
-
ik ken wel meer gemeentes met grote problemen, om dat allemaal hier uit te meten voor de nieuwsgierigen lijkt me verre van gewenst.
Beter meenemen naar de binnenkamer
Beter meenemen naar de binnenkamer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
En het is niet handig om daar over te praten als allerlei emoties nog vers zijn, als zaken bij de classis onderhanden zijn en dergelijke meer.
Zijn er voor rechte bezorgdheid en gebed (pijnlijke) details nodig, Maanenschijn? Ik wil hier gerust eerlijk op reflecteren hoor, want ik ben geen heilige en berichtjes als van Johannes123 triggeren mijn nieuwsgierigheid, gemengd met meeleven. Maar zijn er om mee te leven details nodig die voor betrokkenen ongetwijfeld heel pijnlijk zijn? Daarenboven: wat wij niet willen dat ons zou geschieden wanneer het onze eigen gemeente zou betreffen, doe dat ook een ander niet. Ik probeer me weleens voor te stellen hoe het zou zijn als de gemeente die mij lief is hier openbaar over de tong zou gaan. Volgens mij was er in de Kruiningse tijd een poster die Zwaluw heette (?) die uit Kruiningen kwam en ik herinner me nog hoeveel pijn het hem/haar deed hoe iedereen zijn zegje over zijn/haar gemeente deed, niet gehinderd door kennis van zaken.Maanenschijn schreef: ↑20 dec 2023, 08:25Warom zou het geen rechte bezorgdheid kunnen zijn? Er zijn hier veel GG kenners en liefhebbers actief. En als één lid lijdt, lijden alle leden.
Tenslotte: poster Johannes heeft hier al eens desinformatie verspreid met een zogenaamd uitgestelde beslissing op een beroep door de Dirkslandse pastor. Ik sluit dus niet uit dat hij echt stoker is in de kwestie en dat verdient geen aandacht.
Mooie bijdrage Job, zolang er over de kwestie Dirksland niet gesproken in (kerkelijke) media zou ik het niet vinden hier te bespreken. Gebed kan de gemeente in deze situatie wel gebruiken.Job schreef: ↑20 dec 2023, 10:07Zijn er voor rechte bezorgdheid en gebed (pijnlijke) details nodig, Maanenschijn? Ik wil hier gerust eerlijk op reflecteren hoor, want ik ben geen heilige en berichtjes als van Johannes123 triggeren mijn nieuwsgierigheid, gemengd met meeleven. Maar zijn er om mee te leven details nodig die voor betrokkenen ongetwijfeld heel pijnlijk zijn? Daarenboven: wat wij niet willen dat ons zou geschieden wanneer het onze eigen gemeente zou betreffen, doe dat ook een ander niet. Ik probeer me weleens voor te stellen hoe het zou zijn als de gemeente die mij lief is hier openbaar over de tong zou gaan. Volgens mij was er in de Kruiningse tijd een poster die Zwaluw heette (?) die uit Kruiningen kwam en ik herinner me nog hoeveel pijn het hem/haar deed hoe iedereen zijn zegje over zijn/haar gemeente deed, niet gehinderd door kennis van zaken.Maanenschijn schreef: ↑20 dec 2023, 08:25Warom zou het geen rechte bezorgdheid kunnen zijn? Er zijn hier veel GG kenners en liefhebbers actief. En als één lid lijdt, lijden alle leden.
Tenslotte: poster Johannes heeft hier al eens desinformatie verspreid met een zogenaamd uitgestelde beslissing op een beroep door de Dirkslandse pastor. Ik sluit dus niet uit dat hij echt stoker is in de kwestie en dat verdient geen aandacht.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het gaat me er niet om dat het een Ger.Gem. betreft, ik zou het bij elk ander kerkverband ook bestrijden. Lijden aan de kerk is op een zekere manier erg belastend en kan mensen ziek maken van verdriet, daar zou niet ook nog op een openbaar internetforum in geroerd moeten worden. Ook als de intenties oprecht zijn, moet dat openbare nooit uit het oog verloren worden. Als er ergens problemen zijn lezen er nu eenmaal meer mensen mee. Dat bevestigt dat het in een behoefte voorziet, maar ik kan eigenlijk niets positiefs over die behoefte bedenken, jij?Erskinees schreef: ↑20 dec 2023, 09:23 Dat is onjuist. De reformatorische media is altijd bijzonder laat met zulk nieuws, als het al geplaatst wordt. Toen het RD berichtte over Kruiningen en Opheusden waren er hier op het forum al zeer grote topics hierover gaande.
-
Eens, maar soms klopt het niet. De mods zijn vanzelfsprekend niet 24/6 actief en dan kan het zomaar zijn dat tientallen mensen de onwaarheid lezen. Ik ben daarom voorstander van het zeer terughoudend zijn in het verspreiden van negatieve/verdrietige nieuwtjes.Erskinees schreef: ↑20 dec 2023, 09:23 Dat is onjuist. De reformatorische media is altijd bijzonder laat met zulk nieuws, als het al geplaatst wordt. Toen het RD berichtte over Kruiningen en Opheusden waren er hier op het forum al zeer grote topics hierover gaande.
Hier sla je een spijker op de kop. De onrust is dan al gezaaid en gaat via kringverjaardagen verder het land in. Dat moet onverteerbaar zijn voor de mensen die er werkelijk betrokkenen bij zijn.MGG schreef: ↑20 dec 2023, 10:21Eens, maar soms klopt het niet. De mods zijn vanzelfsprekend niet 24/6 actief en dan kan het zomaar zijn dat tientallen mensen de onwaarheid lezen. Ik ben daarom voorstander van het zeer terughoudend zijn in het verspreiden van negatieve/verdrietige nieuwtjes.Erskinees schreef: ↑20 dec 2023, 09:23 Dat is onjuist. De reformatorische media is altijd bijzonder laat met zulk nieuws, als het al geplaatst wordt. Toen het RD berichtte over Kruiningen en Opheusden waren er hier op het forum al zeer grote topics hierover gaande.
-
Hier ben ik het nou helemaal mee eens. Als iets in de kerkelijke pers verschijnt is het vroeg genoeg om het daarover te hebben.
De feitelijke info is meestal verdrietig maar an sich niet het probleem. Vooral de beschouwingen en meningen van buitenstaanders die het voor de werkelijk betrokken moeilijker maken.Job schreef: ↑20 dec 2023, 10:28Hier sla je een spijker op de kop. De onrust is dan al gezaaid en gaat via kringverjaardagen verder het land in. Dat moet onverteerbaar zijn voor de mensen die er werkelijk betrokkenen bij zijn.MGG schreef: ↑20 dec 2023, 10:21Eens, maar soms klopt het niet. De mods zijn vanzelfsprekend niet 24/6 actief en dan kan het zomaar zijn dat tientallen mensen de onwaarheid lezen. Ik ben daarom voorstander van het zeer terughoudend zijn in het verspreiden van negatieve/verdrietige nieuwtjes.Erskinees schreef: ↑20 dec 2023, 09:23 Dat is onjuist. De reformatorische media is altijd bijzonder laat met zulk nieuws, als het al geplaatst wordt. Toen het RD berichtte over Kruiningen en Opheusden waren er hier op het forum al zeer grote topics hierover gaande.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Maanenschijn
Begrijp me goed, ik ben zeker niet voor stoken. Verre. Daarnaast heb ik geen enkel belang bij onrust, in welk kerkgenootschap of -verband dan ook.pierre27 schreef:Mooie bijdrage Job, zolang er over de kwestie Dirksland niet gesproken in (kerkelijke) media zou ik het niet vinden hier te bespreken. Gebed kan de gemeente in deze situatie wel gebruiken.Job schreef: ↑20 dec 2023, 10:07Zijn er voor rechte bezorgdheid en gebed (pijnlijke) details nodig, Maanenschijn? Ik wil hier gerust eerlijk op reflecteren hoor, want ik ben geen heilige en berichtjes als van Johannes123 triggeren mijn nieuwsgierigheid, gemengd met meeleven. Maar zijn er om mee te leven details nodig die voor betrokkenen ongetwijfeld heel pijnlijk zijn? Daarenboven: wat wij niet willen dat ons zou geschieden wanneer het onze eigen gemeente zou betreffen, doe dat ook een ander niet. Ik probeer me weleens voor te stellen hoe het zou zijn als de gemeente die mij lief is hier openbaar over de tong zou gaan. Volgens mij was er in de Kruiningse tijd een poster die Zwaluw heette (?) die uit Kruiningen kwam en ik herinner me nog hoeveel pijn het hem/haar deed hoe iedereen zijn zegje over zijn/haar gemeente deed, niet gehinderd door kennis van zaken.Maanenschijn schreef: ↑20 dec 2023, 08:25Warom zou het geen rechte bezorgdheid kunnen zijn? Er zijn hier veel GG kenners en liefhebbers actief. En als één lid lijdt, lijden alle leden.Job schreef: De grootste stoker is Johannes en Tom speelt nu voor machinist. Niet doen.
Vooral de laatste zin van Pierre is belangrijk. Soms denk ik wel eens: onder de vermeende mantel der liefde en in onwetendheid is het moeilijk om op een rechte manier met elkaar mee te leven en te bidden. Ik schreef niet voor niets iets over leden en lichaam. Roddelpraat op verjaardagen schaar ik daar zeker niet onder. Ik kan moeilijk oordelen of bijdragen hier geplaatst worden onder oprechte zorg (daar ga ik vaak van uit) of als roddel. Mogelijk ben ik erg naïef.
Maar, het gebed van gelovigen is een sterk geneesmiddel. Maar dan moeten we wel eerst kunnen ‘meelijden’. In dat kader is alles potdicht houden niet goed. Ik hoop dat je een beetje begrijp wat ik bedoel.
Ik zal het overigens verder laten rusten. Ik zou zeker niet een vuurtje van onrust willen aanblazen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.