Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
In de HHK Den Helder zijn er rond de 30 personen overgekomen uit de GKV , ook gezinnen met kinderen.
Dat zou 20 jaar geleden ondenkbaar zijn geweest.
Dat zou 20 jaar geleden ondenkbaar zijn geweest.
Is dat de voormalige Oud Ger Gen in Ned. (van de toen bekende heer Dankers?)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nou, ik was 20 jaar geleden bij de JV in mijn gemeente betrokken en daar waren toen ook mensen van de GKV. Dus zo heel bijzonder is het nu ook weer niet.
Ja.
Dat leidt dan overigens wel tot bijzondere cultuurverschillen. Juist Den Helder geldt in de HHK als voorbeeld hoe je dan opeens cultureel in een heel andere omgeving zit dan je gewend was. Ze zijn er twee keer zo snel gaan zingen. Nu is dat niet het meest belangrijk, maar het geldt doorgaans wel als graadmeter van het welbevinden.
Je zou bijna denken dat dan de voormalige OGGiN óf de mensen uit de GKv van kleur zijn verschoten...
Daarmee heeft de GG in Den Helder een duidelijker bestaansrecht.
Het welbevinden?Herman schreef: ↑11 jul 2023, 10:56Ja.
Dat leidt dan overigens wel tot bijzondere cultuurverschillen. Juist Den Helder geldt in de HHK als voorbeeld hoe je dan opeens cultureel in een heel andere omgeving zit dan je gewend was. Ze zijn er twee keer zo snel gaan zingen. Nu is dat niet het meest belangrijk, maar het geldt doorgaans wel als graadmeter van het welbevinden.
Is de HHK in Den Helder een stabiele gemeente of is er ook een uitstroom(pje) naar rechts (of links).
Binnen de OGGiN was Den Helder altijd al een beetje een buitenbeentje.
Maar dat is toch al jaren aan de gang? Dat was al voordat deze mensen overkwamen.Herman schreef: ↑11 jul 2023, 10:56Ja.
Ze zongen er trouwens wel heel langzaam

Dat zie je in (vh. OGG) Kralingseveer ook overigens. Daar zingen ze nu ook sneller dan vroeger en is er echt wel wat veranderd. Dat er vervolgens veel GG-ers zich daardoor aangetrokken voelen en lid worden bevestigt alleen maar deze veranderingen.
Laatst gewijzigd door Mistig op 11 jul 2023, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Maar zeker niet GG-breed. Er zijn er ook die dit met zorg zien gebeuren.Mistig schreef: ↑11 jul 2023, 11:08
Maar dat is toch al jaren aan de gang? Dat was al voordat deze mensen overkwamen.
Dat zie je in (vh. OGG) Kralingseveer ook overigens. Daar zingen ze nu ook sneller dan vroeger en is er echt wel wat veranderd. Dat er vervolgens veel GG-ers zich daardoor aangetrokken voelen en lid worden bevestigt alleen maar deze veranderingen.
We hebben het hier toch over de HHK?-DIA- schreef: ↑11 jul 2023, 11:10Maar zeker niet GG-breed. Er zijn er ook die dit met zorg zien gebeuren.Mistig schreef: ↑11 jul 2023, 11:08
Maar dat is toch al jaren aan de gang? Dat was al voordat deze mensen overkwamen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
Ik begrijp dat je die opvattingen niet vind meevallen maar binnen de NHK werd nergens kerkrechtelijk tegen opgetreden, dus ook niet tegen dr. Woelderink. De NHK was een diep vervallen kerk maar wel de planting Gods in Nederland. De gereformeerde belijdenissen waren er nog en andere belijdenissen waren er niet. Helaas toetste men de predikanten niet meer aan de gereformeerde belijdenissen.refomart schreef: ↑11 jul 2023, 10:25De afwijzing van de 5 art. tegen de remonstranten en ook het afwijzen van de bewuste rechtvaardigmaking kan ik niet zien als wel meevallen. En die NHK lijkt me geen correcte maatstaf.Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 09:57 De Gereformeerde Bond wilde zich nadrukkelijk niet opstellen als een 'kerk binnen de kerk', dus kerkelijk optreden was niet mogelijk. Verder was het altijd wat vaag wie er nu wel of niet precies tot de Gereformeerde Bond behoorden, sommigen pasten er zo in maar waren geen lid en anderen waren lid waarbij het de vraag was hoe gereformeerd ze waren.
In de NHK werd ten tijde van dr. Woelderink al ruimte gegeven aan vrouwelijke ambtsdragers dus er waren nog wel ernstigere zaken mis dan de polemieken rondom dr. Woelderink. Ook was er toen al veel vrijzinnigheid waar helaas ook niet kerkrechtelijk tegen werd opgetreden. Dus binnen de NHK vielen de opvattingen van dr. Woelderink nog wel mee.
Je ziet de context wel. Eerlijk blijven is ook wat.Mistig schreef: ↑11 jul 2023, 11:11We hebben het hier toch over de HHK?-DIA- schreef: ↑11 jul 2023, 11:10Maar zeker niet GG-breed. Er zijn er ook die dit met zorg zien gebeuren.Mistig schreef: ↑11 jul 2023, 11:08
-
Die bedoel ik inderdaad, of het ook gebeurd binnen de OGGiN weet ik niet. Maar dan zal het vooral doordeweekse diensten betreffen onder de vlag van de GBS etc.Bruna schreef: ↑11 jul 2023, 10:03 Ik snap het, dacht dat je de 'gewone' OGGiN bedoelde (van ds. Kort / Zwartbol etc).
Maar onder de OGG paraplu valt het volgende:
- Oud Gereformeerde Gemeente
- Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland
- Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland (buiten verband)
- Vrije Oud Gereformeerde Gemeente
- Zelfstandige Oud Gereformeerde Gemeente
Aldus deze website http://oudgereformeerdegemeenten.nl/ die volgens mij niet meer actueel is.