eilander schreef:Mara schreef:dennis schreef:
Heb het inmiddels ook gelezen. Zeker boeiend en realistisch, al vond ik juist het laatste deel (subtiel) venijnig.
Dan komt ze met de argumentatie waarom ze het geloof achter zich heeft gelaten, en ik die vind ik allesbehalve sterk. Kritiekloos buigt ze voor een stukje Schriftkritiek, dat behoorlijk aanvechtbaar is. Snap ik eigenlijk niet van zo'n intelligente vrouw.
O daar ben ik nog niet aanbeland.
Ik heb haar aan de tafel bij Pauw gehoord en echt venijnig vond ik haar toen niet.
En definitief achter zich gelaten heeft ze het m.i. niet hoor.
Zij schrijft uit eigen ervaringen en dan kan ik er wel begrip voor opbrengen.
Het is heel anders dan bij Maarten tH.
Zou het daarom des te gevaarlijker kunnen zijn? Ik geloof het zeker.
Gevaarlijk vind ik het niet, althans, zo voel ik het in dezen niet (itt tot MtH, bij hem had ik het wel)
Zij snakt - net als Siebelink - naar een zelfde Godservaring als haar tante (of zijn vader.)
Als je opgegroeid bent in die kringen, begrijp je het. Alleen, wat doe je ermee als je volwassen wordt?
Zulke mensen worden nooit geestelijk volwassen, DAT is het probleem. Ze willen hetzelfde als hun vader of tante, want dat was tenminste echt. Hun geloof is gepakt dus niet echt.
Bij Franca zie je ook de schok die ze krijgt als ze in een studentenhuis gaat wonen.
De overgang van beschermde school + omgeving naar een universiteit waar o.m. een atheïstische professor lesgeeft, is veel te abrupt.
Dat zie je vaker gebeuren.
Zij heeft dit boek niet geschreven als wraak jegens haar familie. Dat wil er bij mij niet in.
En zij kan schrijven! Al moet ik wel zeggen dat sommige scenes (in de trein) iets te lang zijn.