Gereformeerde Gemeenten

Cyrillus
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef: 16 nov 2023, 17:32
JanRap schreef: 16 nov 2023, 17:11 Posthoorn, u brengt glashelder onder woorden wat ik bedoelde met afwijken van de gereformeerde leer.
Later nuanceerde ik dat wat, en noemde het andere accenten. Inmiddels schrok ik van uw posting. Dit kan toch niet waar zijn? Was de strekking van de Leeruitspraken anders dan de HC en de NGB? Dan kunnen ze toch herroepen worden, dan moeten ze toch herroepen worden?
De ultieme toetssteen is de Bijbel. Eerlijk gezegd denk ik dat de leeruitspraken van 1931 Bijbelser zijn dan de verbondsopvatting uit de tijd van de Reformatie, die ook doorklinkt in de belijdenisgeschriften en het doopsformulier.
En zijn de Dordtse leerregels geen triomfzang op Gods genadige ontferming ? Gelukkig spreken alle predikanten uit de GG u tegen als u stelt dat het daar gaat om de bevinding, het doorleven van zonde en genade. Als u vraagt aan een predikant van de GG waar gaat het u om in de prediking, dan zal hij Gode zij dank zeggen: om Jezus Christus en Dien gekruisigd. Het is een andere zaak dat de beleving van zonde en genade een voorname plaats krijgt in de prediking.
Natuurlijk gaat het om Jezus Christus en Dien gekruisigd. Maar dan wel op de manier: hoe heb/krijg ík daar deel aan? Dat kun je nooit loskoppelen.
En als u stelt dat de Drie Formulieren van Enigheid niet zo gek veel zeggen over de doorleving van zonde en genade dan breekt mijn klomp. Dan zou de Catechismus bijvoorbeeld geen bevindelijk geschrift zijn? Onvoorstelbaar in één woord. En de oudvaders verschillen totaal niet als het over de beleving van zonde en genade gaat. Noch Brakel, noch Beukelman, noch Costerus en noem ze allemaal maar op. Ze hameren allemaal op hetzelfde aambeeld. Voor de duidelijkheid: Comrie reken ik niet tot de oudvaders.
Laat die klomp maar heel, hoor. De HC is inderdaad niet zo'n bevindelijk geschrift. Het is meer leerstellig, ook al wordt er vaak wel bevindelijk over gepreekt. De DL is eigenlijk nog het meest bevindelijke van de 3FvE.
Comrie behoort wel tot de oudvaders, al is hij u mogelijk niet welgevallig. Bij de oudvaders tref je zeker onderling verschil aan als het gaat om doorleving van zonde en genade. Smytegelt spreekt daar heel anders over dan bijv. Boston en de Erskines. Ook spreken ze zichzelf weleens tegen, wat heel menselijk is.
"Natuurlijk gaat het om Jezus Christus en Dien gekruisigd. Maar dan wel op de manier: hoe heb/krijg ík daar deel aan?"
Zo wordt het vaak wel gepresenteerd dat het om Christus gaat en Dien gekruisigd, maar is dat wel echt zo? In de praktijk lijkt het 'hoe' belangrijker te zijn geworden dan Christus Zelf. De angst voor inbeelding overheerst vaak in de prediking met als gevolg dat de ruimte voor Christus verdwijnt.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Beter dat greoepen wordt om er aan te toetsen dan dat die oproept niet of nauwelijks klinkt en dat het meer om de aantallen te doen lijkt te gaan.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Geytenbeekje schreef: 16 nov 2023, 19:10 Beter dat greoepen wordt om er aan te toetsen dan dat die oproept niet of nauwelijks klinkt en dat het meer om de aantallen te doen lijkt te gaan.
Beter is om het Evangelie te laten klinken.
pierre27

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef: 16 nov 2023, 18:08
pierre27 schreef: 16 nov 2023, 15:27
CvdW schreef: 16 nov 2023, 13:15 Ik woon nu ongeveer 18 jaar in deze plaats, maar van de vier namen die hierboven geschreven staan is geen preek gelezen. (Misschien vergeet ik er eentje, denk het niet)
Stel het voor, wellicht kun je een boek uitlenen.
@Pierre27, ik bemerk dat je deze kerkenraad niet kent. Not amused.
Ik ken je niet anders als negatief naar jouw kerkenraad. Met deze houding hoef je geen zegen te verwachten. Ik begrijp werkelijk niet wat je nog in deze gemeente doet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Suggereer je nu een exit?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef: 16 nov 2023, 19:43 Suggereer je nu een exit?
Nee, absoluut niet. Gewoon een andere houding t.o.v. zijn kerk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef: 16 nov 2023, 20:04
Maar moet je dát niet zeggen dan? In plaats van dat je niet begrijpt wat hij nog in deze gemeente doet.
Geytenbeekje

Cyrillus schreef: 16 nov 2023, 19:19
Geytenbeekje schreef: 16 nov 2023, 19:10 Beter dat greoepen wordt om er aan te toetsen dan dat die oproept niet of nauwelijks klinkt en dat het meer om de aantallen te doen lijkt te gaan.
Dat kan toch ook naast elkaar? Tis geen tegenstelling
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef: 16 nov 2023, 20:08
pierre27 schreef: 16 nov 2023, 20:04
Maar moet je dát niet zeggen dan? In plaats van dat je niet begrijpt wat hij nog in deze gemeente doet.
Je hebt een punt maar ik heb hem dit al vaker verteld.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Geytenbeekje schreef: 16 nov 2023, 20:39
Cyrillus schreef: 16 nov 2023, 19:19
Dat kan toch ook naast elkaar? Tis geen tegenstelling
Je bedoelt dus dat toetsen of je er echt deel aan hebt en je jezelf niets inbeeldt naast de verkondiging van het Evangelie kan staan. Het probleem hiermee is dat de toetssteen verkeerd is. De toetsing is in de praktijk of de bekering wel echt is geweest. En dat weet je nooit helemaal zeker tenzij je weet of je uitverkoren bent. De opdracht van de Bijbel is: strijd om te gaan. Draag vrucht. De bekering wordt als uitgangspunt genomen. Vervolgens moet je leven op Hem gericht zijn door alle twijfels heen. Dat leert je vertrouwen op Hem. Dan blijf je op Hem zien. Het toetsen wat jij bedoelt laat je naar jezelf kijken, geen wonder dat je dan gaat twijfelen.
Geytenbeekje

Cyrillus schreef: 16 nov 2023, 20:56 Je bedoelt dus dat toetsen of je er echt deel aan hebt en je jezelf niets inbeeldt naast de verkondiging van het Evangelie kan staan. Het probleem hiermee is dat de toetssteen verkeerd is. De toetsing is in de praktijk of de bekering wel echt is geweest. En dat weet je nooit helemaal zeker tenzij je weet of je uitverkoren bent. De opdracht van de Bijbel is: strijd om te gaan. Draag vrucht. De bekering wordt als uitgangspunt genomen. Vervolgens moet je leven op Hem gericht zijn door alle twijfels heen. Dat leert je vertrouwen op Hem. Dan blijf je op Hem zien. Het toetsen wat jij bedoelt laat je naar jezelf kijken, geen wonder dat je dan gaat twijfelen.
Toetsen of je die strijd kent en of je daarin deelt is ook een soort toetsing, maar we liggen te ver uit elkaar wat betreft de kijk hierop dus ik laat het hierbij.
JanRap

Bericht door JanRap »

Cyrillus schreef: 16 nov 2023, 18:50
Posthoorn schreef: 16 nov 2023, 17:32
JanRap schreef: 16 nov 2023, 17:11 Posthoorn, u brengt glashelder onder woorden wat ik bedoelde met afwijken van de gereformeerde leer.
Later nuanceerde ik dat wat, en noemde het andere accenten. Inmiddels schrok ik van uw posting. Dit kan toch niet waar zijn? Was de strekking van de Leeruitspraken anders dan de HC en de NGB? Dan kunnen ze toch herroepen worden, dan moeten ze toch herroepen worden?
De ultieme toetssteen is de Bijbel. Eerlijk gezegd denk ik dat de leeruitspraken van 1931 Bijbelser zijn dan de verbondsopvatting uit de tijd van de Reformatie, die ook doorklinkt in de belijdenisgeschriften en het doopsformulier.
En zijn de Dordtse leerregels geen triomfzang op Gods genadige ontferming ? Gelukkig spreken alle predikanten uit de GG u tegen als u stelt dat het daar gaat om de bevinding, het doorleven van zonde en genade. Als u vraagt aan een predikant van de GG waar gaat het u om in de prediking, dan zal hij Gode zij dank zeggen: om Jezus Christus en Dien gekruisigd. Het is een andere zaak dat de beleving van zonde en genade een voorname plaats krijgt in de prediking.
Natuurlijk gaat het om Jezus Christus en Dien gekruisigd. Maar dan wel op de manier: hoe heb/krijg ík daar deel aan? Dat kun je nooit loskoppelen.
En als u stelt dat de Drie Formulieren van Enigheid niet zo gek veel zeggen over de doorleving van zonde en genade dan breekt mijn klomp. Dan zou de Catechismus bijvoorbeeld geen bevindelijk geschrift zijn? Onvoorstelbaar in één woord. En de oudvaders verschillen totaal niet als het over de beleving van zonde en genade gaat. Noch Brakel, noch Beukelman, noch Costerus en noem ze allemaal maar op. Ze hameren allemaal op hetzelfde aambeeld. Voor de duidelijkheid: Comrie reken ik niet tot de oudvaders.
Laat die klomp maar heel, hoor. De HC is inderdaad niet zo'n bevindelijk geschrift. Het is meer leerstellig, ook al wordt er vaak wel bevindelijk over gepreekt. De DL is eigenlijk nog het meest bevindelijke van de 3FvE.
Comrie behoort wel tot de oudvaders, al is hij u mogelijk niet welgevallig. Bij de oudvaders tref je zeker onderling verschil aan als het gaat om doorleving van zonde en genade. Smytegelt spreekt daar heel anders over dan bijv. Boston en de Erskines. Ook spreken ze zichzelf weleens tegen, wat heel menselijk is.
"Natuurlijk gaat het om Jezus Christus en Dien gekruisigd. Maar dan wel op de manier: hoe heb/krijg ík daar deel aan?"
Zo wordt het vaak wel gepresenteerd dat het om Christus gaat en Dien gekruisigd, maar is dat wel echt zo? In de praktijk lijkt het 'hoe' belangrijker te zijn geworden dan Christus Zelf. De angst voor inbeelding overheerst vaak in de prediking met als gevolg dat de ruimte voor Christus verdwijnt.
Posthoorn, het houdt voor mij op, als u schrijft op een reformatorische forum en kritiek lijkt te hebben op de verbondsleer van de Reformatie, Belijdenis en doopformulier. Het houdt ook op als u de catechismus een leerstellig geschrift noemt, alsof de leer niet alles te maken heeft met het leven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef: 10 nov 2023, 12:26
MGG schreef: 10 nov 2023, 00:06
Psalm schreef: 09 nov 2023, 23:58 De vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking wordt gedragen. Klopt het dat er een gemeente is waar dit veel voorkomt?

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... -gemeente/
Ik lees 'Zo is het toegestaan dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen'.

Het is voor mij een raadsel waar jij leest dat de vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking gedragen wordt.
Ik lees die zin eerlijk gezegd ook zo dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen en zo - zonder hoofdbedekking - de dienst bijwonen.
Het is volgens mij een Zeeuwse manier van spreken.
In de vervolgvraag lees je dat mijn aanname klopt: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... meente-2-/ : "Een aanzienlijk aantal vrouwen en meisjes zet nooit een hoed op tijdens de dienst en de kerkenraad doet daar niets aan."

Al verbaast het me eerlijk gezegd wel.
Terri

Bericht door Terri »

Tiberius schreef: 17 nov 2023, 18:50
Psalm schreef: 09 nov 2023, 23:58 De vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking wordt gedragen. Klopt het dat er een gemeente is waar dit veel voorkomt?

Ik lees 'Zo is het toegestaan dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen'.

Het is voor mij een raadsel waar jij leest dat de vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking gedragen wordt.
Ik lees die zin eerlijk gezegd ook zo dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen en zo - zonder hoofdbedekking - de dienst bijwonen.
In de vervolgvraag lees je dat mijn aanname klopt: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... meente-2-/ : "Een aanzienlijk aantal vrouwen en meisjes zet nooit een hoed op tijdens de dienst en de kerkenraad doet daar niets aan."

In die eerste vraag noemde hij de kerk erbij: de Gereformeerde Gemeente. Ik ken absoluut de 'kleurschakeringen' in de Gereformeerde Gemeente niet heel goed, maar dit komt op mij zo onwaarschijnlijk over.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 17 nov 2023, 18:50

Daar ging ik ook van uit.

Mij helaas niet. Een enkele gemeente zijn qua naam GG, maar staan mijlenver af van de landelijke koers.
Plaats reactie