Luther schreef:Nathanaël schreef:merel schreef:Ik heb ook regelmatig mijn twijfels over het aspect 'roeping", dus in dat kader klopt jouw interpretatie wel.

Ik ook. Dat zorgt er nog niet voor dat je er over moet spreken alsof het een kansspel betreft.
Hoe komt het dat jullie die twijfels hebben?
(Gaarne geen discussie over namen en gemeenten, maar meer: wat maakt dat je daaraan twijfelt?
Hele goede vraag en ik zal proberen hier zorgvuldig antwoord op proberen te geven. Wij zijn als gemeente nog niet zo lang geleden vacant geraakt en ik maak nu voor het eerst in m'n leven mee dat we gaan beroepen. Toen een tijdje geleden tijdens een ledenvergadering de officiële beroepbrief werd voorgelezen en daarin stond vermeld wat de predikant ging verdienen, was ik erg verrast. Temeer omdat ik hoorde, toen ik daarnaar navraag deed, dat dit "inkomen" of "traktement" of hoe je het ook wilt noemen, per gemeente verschilt en oa. afhankelijk is van het aantal leden in de gemeente. Als je dan gaat kijken welke gemeenten een dominee hebben en welke (vaak) niet, dan begin ik daar sterk m'n twijfels bij te krijgen.
Ik bedoel dit niet verkeerd, maar even heel praktisch: stel je hebt een gezin met zes kinderen die allemaal naar school gaan en studeren. Dan moet er best ff wat geld binnenkomen om rond te komen. Als dan de ene gemeente je een beroepbrief stuurt en daarin staat een traktement van 50k en een andere gemeente biedt 80k, dan kan de verleiding toch groot zijn om dit mee te laten wegen. En ik kan me dus echt niet voorstellen dat dit niet meeweegt. We zijn allemaal mensen, de een is iets gevoeliger voor het slijk der aarde dan de ander, maar toch. Laten we elkaar niet voor de gek houden......
Daarmee zeg ik overigens niet dat dominees sec naar het inkomen kijken, tuurlijk niet. Maar ik zou het veel zuiverder vinden om dit voor alle gemeenten gelijk te stellen (en daarmee ook bij te dragen aan de solidariteit). Dus twee vliegen in één klap:
1) Meer solidariteit en ook kleinere gemeenten krijgen wellicht een predikant
2) Geld kan geen enkele rol meer spelen in het beroepingswerk