Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Job schreef: 09 nov 2023, 21:38 Er rolt best wat geld binnen ons kerkverband: https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... naar-nieuw
'Verenigingsgebouw De Beukelaar worden aangepakt. Ook twee huisjes aan de Groenestraat, al lang in bezit van de gemeente, worden meegenomen in de verbouwing.'
Weet iemand wat gemeente Kampen met deze twee huisjes doet?
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 09 nov 2023, 21:43
Job schreef: 09 nov 2023, 21:38 Er rolt best wat geld binnen ons kerkverband: https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... naar-nieuw
'Verenigingsgebouw De Beukelaar worden aangepakt. Ook twee huisjes aan de Groenestraat, al lang in bezit van de gemeente, worden meegenomen in de verbouwing.'
Weet iemand wat gemeente Kampen met deze twee huisjes doet?
Op hun website lees ik dit:

Huisjes

Sommigen vonden het jammer dat de huisjes zullen verdwijnen als woonmogelijkheid, zowel uit financieel als uit sociaal oogpunt. Als de mogelijkheid er is om zoiets te bezitten als kerk, kan het handig zijn. Maar het is niet de opdracht van de kerk woonruimtes te hebben en te verhuren. De kerk is geen vastgoedbeheerder. En als de ruimte van woningen goed gebruikt kan worden voor kerkelijke activiteiten, moet het ook daarvoor gebruikt worden.

Vermoedelijk dus verhuurd geweest als woonruimte en worden ze nu klaargemaakt voor gebruik door de gemeente. Dat consequente verkleinende "huisjes" maakt me wel nieuwsgierig. Zijn het Keulse potjes ofzo? ;)
Henk J

Bericht door Henk J »

Mistig schreef: 09 nov 2023, 18:37 Las zojuist de Saambinder van deze week. Er staat ook een stukje over de gemeente van De Valk-Wekerom.

De gemeente heeft 2145 leden, maar ze heeft maar 6 ouderlingen en 5 diakenen. Hoe is dat mogelijk?
Zijn hier geen regels voor?

Onze gemeente heeft minder dan de helft leden en een dubbel zo grote kerkenraad.
Omdat men daarvoor kiest. Heeft ook zo zijn gevolgen qua werkdruk voor de ouderlingen om alle mensen te bezoeken en de catechisaties te geven, daar ken ik er wel een paar van maar die zijn zelden thuis. En dan hebben ze nog een eigen predikant. Overigens is 5 diakenen een tijdelijke situatie volgens mij, in principe hadden ze er altijd 6 maar er zijn wat verschuivingen geweest.
Psalm

Bericht door Psalm »

De vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking wordt gedragen. Klopt het dat er een gemeente is waar dit veel voorkomt?

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... -gemeente/
MGG

Bericht door MGG »

Psalm schreef: 09 nov 2023, 23:58 De vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking wordt gedragen. Klopt het dat er een gemeente is waar dit veel voorkomt?

Ik lees 'Zo is het toegestaan dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen'.

Het is voor mij een raadsel waar jij leest dat de vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking gedragen wordt.
Laatst gewijzigd door MGG op 10 nov 2023, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 09 nov 2023, 19:18
Mistig schreef: 09 nov 2023, 18:37 Las zojuist de Saambinder van deze week. Er staat ook een stukje over de gemeente van De Valk-Wekerom.

De gemeente heeft 2145 leden, maar ze heeft maar 6 ouderlingen en 5 diakenen. Hoe is dat mogelijk?

Onze gemeente heeft minder dan de helft leden en een dubbel zo grote kerkenraad.
Hoe het mogelijk is, lijkt mij eenvoudig. Omdat de kerkenraad (en de gemeente) het goed vindt.
Voor het aantal ambstdragers zijn geen regels. Gelukkig is elke gemeente vrij in zulke randzaken.
Het is geen randzaak. Het is in strijd met het formulier voor de bevestiging van ambtsdragers en het zou in strijd moeten zijn met de kerkorde, ware het niet dat in de GG alleen richtlijnen gelden.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 10 nov 2023, 00:07
MGG schreef: 09 nov 2023, 19:18

Hoe het mogelijk is, lijkt mij eenvoudig. Omdat de kerkenraad (en de gemeente) het goed vindt.
Voor het aantal ambstdragers zijn geen regels. Gelukkig is elke gemeente vrij in zulke randzaken.
Het is geen randzaak. Het is in strijd met het formulier voor de bevestiging van ambtsdragers en het zou in strijd moeten zijn met de kerkorde, ware het niet dat in de GG alleen richtlijnen gelden.
Wil je aantonen met welke zij uit het formulier het strijdig is?
In afwachting van een onderbouwing van jouw stelling blijf ik het een randzaak vinden. Zeker als je het afzet tegen een gemeente waar 1 Korinthe 11 vers 6 niet gehandhaafd wordt.
Psalm

Bericht door Psalm »

MGG schreef: 10 nov 2023, 00:06
Psalm schreef: 09 nov 2023, 23:58 De vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking wordt gedragen. Klopt het dat er een gemeente is waar dit veel voorkomt?

Ik lees 'Zo is het toegestaan dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen'.

Het is voor mij een raadsel qaar jij leest dat de vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking gedragen wordt.
Oh, haha te snel gelezen. Klopt, maar dat lijkt me ook normaal. Ken geen Gereformeerde Gemeenten waar dit echt verplicht is.
DDD

Bericht door DDD »

Ik mag aannemen dat je bij ons ook niet verwijderd wordt als je geen hoofddeksel draagt. Maar toch draagt vrijwel iedere vrouw er wel een.

@MCG:

Je zou zeggen dat je dat formulier al zo vaak gehoord hebt, dat je het wel uit je hoofd kunt weten. Maar goed:
Bovendien is het goed, dat aan de dienaren des Woords mannen worden toegevoegd die mee regeren om elke vorm van tirannie en heerszucht te weren uit de gemeente van God. Die kunnen des te gemakkelijker bin­nendringen wanneer de leiding bij één alleen of zeer weinigen berust.

Zo vormen de dienaren des Woords en de ouderlingen met de diakenen samen een college: een raad van de kerk die heel de gemeente vertegenwoordigt.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 10 nov 2023, 00:18 Ik mag aannemen dat je bij ons ook niet verwijderd wordt als je geen hoofddeksel draagt. Maar toch draagt vrijwel iedere vrouw er wel een.

@MCG:

Je zou zeggen dat je dat formulier al zo vaak gehoord hebt, dat je het wel uit je hoofd kunt weten. Maar goed:
Bovendien is het goed, dat aan de dienaren des Woords mannen worden toegevoegd die mee regeren om elke vorm van tirannie en heerszucht te weren uit de gemeente van God. Die kunnen des te gemakkelijker bin­nendringen wanneer de leiding bij één alleen of zeer weinigen berust.

Zo vormen de dienaren des Woords en de ouderlingen met de diakenen samen een college: een raad van de kerk die heel de gemeente vertegenwoordigt.
Jij stelde het strijdig is met het formulier. Jouw stelling blijkt feitelijk onjuist te zijn. Jij vindt het strijdig met het formulier. Het betreft slechts een persoonlijke mening. Ik vind 1 dominee en 6 ouderlingen en 5 diakenen niet zeer weinigen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 10 nov 2023, 00:25
Jij stelde het strijdig is met het formulier. Jouw stelling blijkt feitelijk onjuist te zijn. Jij vindt het strijdig met het formulier. Het betreft slechts een persoonlijke mening. Ik vind 1 dominee en 6 ouderlingen niet zeer weinigen.
Hoe kun je met 6 mensen een gemeente van 2400 mensen dienen en alle taken uitvoeren die je als ouderling hebt,?
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het wel zeer weinigen. Maar dat is kennelijk een kwestie van smaak.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 10 nov 2023, 00:29
MGG schreef: 10 nov 2023, 00:25
Jij stelde het strijdig is met het formulier. Jouw stelling blijkt feitelijk onjuist te zijn. Jij vindt het strijdig met het formulier. Het betreft slechts een persoonlijke mening. Ik vind 1 dominee en 6 ouderlingen niet zeer weinigen.
Hoe kun je met 6 mensen een gemeente van 2400 mensen dienen en alle taken uitvoeren die je als ouderling hebt,?
Je overdrijft het ledenaantal. Sowieso is het beter om te kijken naar het aantal eenheden ipv naar het aantal leden. In de pkn heb je vaak een combinatiefunctie ouderling-kerkrentmeester. O.a. de taak van kerkrentmeester, maar ook de (financiële) administratie kunnen prima door leden uitgevoerd worden. Vanzelfsprekend wel onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Hoe deze gemeente het werk verdeelt, is mij onbekend.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 10 nov 2023, 00:32 Ik vind het wel zeer weinigen. Maar dat is kennelijk een kwestie van smaak.
Absoluut. Genoeg kerkenraden zijn kleiner. Het aantal ambtsdragers is hooguit voor Nederlandse begrippen relatief laag. De eerste christelijke gemeente had 12 apostelen, 7 diakenen en vele duizenden leden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 10 nov 2023, 00:37
Je overdrijft het ledenaantal. Sowieso is het beter om te kijken naar het aantal eenheden ipv naar het aantal leden. In de pkn heb je vaak een combinatiefunctie ouderling-kerkrentmeester. O.a. de taak van kerkrentmeester, maar ook de (financiële) administratie kunnen prima door leden uitgevoerd worden. Vanzelfsprekend wel onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Hoe deze gemeente het werk verdeelt, is mij onbekend.
Een typo, moest 2100 zijn.

Ook al reken je in eenheden, dan is het nog extreem hoog. Maar goed, ze moeten doen wat hen goeddunkt.
Plaats reactie