Het staat binnen de HHK elke predikant vrij om overal voor te gaan volgens mij. Kerkordelijk is hier dus niks tegenin te brengen.Ambtenaar schreef: ↑10 jul 2023, 19:00Welke grenzen?HersteldHervormd schreef: ↑10 jul 2023, 18:48
Ik vind het wel vreemd.
dr. G.A. van den Brink zoekt continu de grenzen op. Dat gaat serieuze problemen opleveren denk ik.
Ontwikkelingen HHK
-
Re: Ontwikkelingen HHK
Het komt op mij vrij feitelijk over. Maar daar gaat het nu niet over.DDD schreef: ↑10 jul 2023, 20:03Dat lijkt me geen betrouwbare gids. De onzin spat hier en daar van het scherm af.refomart schreef: ↑10 jul 2023, 19:49Na het spektakel in 2015 - 2016 zal dat niet zo snel meer gebeuren. Zie voor het gebeuren www.hetgekrookteriet. Zoek onder artikelen in de genoemde jaren.Piet Puk schreef: ↑10 jul 2023, 19:04Dat ben ik dus met je eens. Ik verbaas me ook dat nog geen gemeente(voor zover ik weet natuurlijk) bezwaren tegen zijn prediking op meerdere vergaderingen naar voren heeft gebracht.HersteldHervormd schreef: ↑10 jul 2023, 18:48 Ik vind het wel vreemd. dr. G.A. van den Brink zoekt continu de grenzen op. Dat gaat serieuze problemen opleveren denk ik.
Het punt is dat dergelijk kerkelijk 'gehannes' ertoe leidt dat het bewandelen van de kerkelijke weg meer ontmoedigd dan gefaciliteerd wordt.
-
Hou er rekening mee dat de HHK een relatief jong kerkgenootschap is wat voortkomt uit de diep gevallen NHK waarin veel gekkere zaken werden gezegd en ook gedaan dan dat dr. Van den Brink nu doet. Hij blijft tot op zekere hoogte binnen de gereformeerde belijdenissen, het is deels ook een kwestie van waarop je het accent laat vallen. In 2004 zijn er ook verschillende gemeenten naar de HHK gegaan die ook voor 2004 dit soort standpunten al hadden. Onze predikant, die qua ligging best ver van dr. Van den Brink afstaat zei toen tegen dit soort gemeenten: 'Wij vragen u niet om qua ligging te veranderen maar wij vragen u om niet mee te gaan naar de PKN'.
Dat maakt dat de HHK qua uitersten breder is dan de GG en dat er ook minder onderlinge verbondenheid is. Daardoor is er ook meer ruimte voor verschillende opvattingen, de eenheid van de kerk qua opvattingen wordt minder belangrijk gevonden dan in bijvoorbeeld de GG of de GGiN.
Wel is er binnen de HHK behoorlijk wat onvrede over de scherpe toon van dr. Van den Brink en vinden velen ook dat hij een karikatuur maakt van de prediking in de gereformeerde gezindte.
Dank voor je verdere toelichting. Ik had bijvoorbeeld verwacht dat bijvoorbeeld een gemeente als Staphorst of andere rechts georiënteerde gemeenten zoiets aanhangig zou maken, omdat ze zich niet herkennen in de leeropvattingen van dr. Van den Brink.Henk J schreef: ↑10 jul 2023, 20:25Hou er rekening mee dat de HHK een relatief jong kerkgenootschap is wat voortkomt uit de diep gevallen NHK waarin veel gekkere zaken werden gezegd en ook gedaan dan dat dr. Van den Brink nu doet. Hij blijft tot op zekere hoogte binnen de gereformeerde belijdenissen, het is deels ook een kwestie van waarop je het accent laat vallen. In 2004 zijn er ook verschillende gemeenten naar de HHK gegaan die ook voor 2004 dit soort standpunten al hadden. Onze predikant, die qua ligging best ver van dr. Van den Brink afstaat zei toen tegen dit soort gemeenten: 'Wij vragen u niet om qua ligging te veranderen maar wij vragen u om niet mee te gaan naar de PKN'.
Dat maakt dat de HHK qua uitersten breder is dan de GG en dat er ook minder onderlinge verbondenheid is. Daardoor is er ook meer ruimte voor verschillende opvattingen, de eenheid van de kerk qua opvattingen wordt minder belangrijk gevonden dan in bijvoorbeeld de GG of de GGiN.
Wel is er binnen de HHK behoorlijk wat onvrede over de scherpe toon van dr. Van den Brink en vinden velen ook dat hij een karikatuur maakt van de prediking in de gereformeerde gezindte.
Wat dr. Van den Brink zegt, is al sinds jaar en dag een opvatting binnen de gereformeerde bond. Hij wijkt toch niet af van dr. Woelderink, op het punt van discussie?Henk J schreef: ↑10 jul 2023, 20:25Hou er rekening mee dat de HHK een relatief jong kerkgenootschap is wat voortkomt uit de diep gevallen NHK waarin veel gekkere zaken werden gezegd en ook gedaan dan dat dr. Van den Brink nu doet. Hij blijft tot op zekere hoogte binnen de gereformeerde belijdenissen, het is deels ook een kwestie van waarop je het accent laat vallen. In 2004 zijn er ook verschillende gemeenten naar de HHK gegaan die ook voor 2004 dit soort standpunten al hadden. Onze predikant, die qua ligging best ver van dr. Van den Brink afstaat zei toen tegen dit soort gemeenten: 'Wij vragen u niet om qua ligging te veranderen maar wij vragen u om niet mee te gaan naar de PKN'.
Dat lijkt me een dwaling op zich. Dat je -omdat je je zelf niet herkent in iemands opvattingen- een probleem zou veroorzaken. De kerk heeft alleen problemen als een voorganger tegen Schrift en/of belijdenis ingaat. Niet tegen de accenten die de een of de ander legt. Dat zou wat moois zijn, maar niet heus.Piet Puk schreef: ↑10 jul 2023, 20:40Dank voor je verdere toelichting. Ik had bijvoorbeeld verwacht dat bijvoorbeeld een gemeente als Staphorst of andere rechts georiënteerde gemeenten zoiets aanhangig zou maken, omdat ze zich niet herkennen in de leeropvattingen van dr. Van den Brink.Henk J schreef: ↑10 jul 2023, 20:25Hou er rekening mee dat de HHK een relatief jong kerkgenootschap is wat voortkomt uit de diep gevallen NHK waarin veel gekkere zaken werden gezegd en ook gedaan dan dat dr. Van den Brink nu doet. Hij blijft tot op zekere hoogte binnen de gereformeerde belijdenissen, het is deels ook een kwestie van waarop je het accent laat vallen. In 2004 zijn er ook verschillende gemeenten naar de HHK gegaan die ook voor 2004 dit soort standpunten al hadden. Onze predikant, die qua ligging best ver van dr. Van den Brink afstaat zei toen tegen dit soort gemeenten: 'Wij vragen u niet om qua ligging te veranderen maar wij vragen u om niet mee te gaan naar de PKN'.
Dat het de krant heeft gehaald maakt denk ik wel duidelijk, of wekt in elk geval de gedachte, dat het toch wel uitzonderlijk is. Zelf denk ik altijd maar: zaai aan alle wateren. Al zal het eventueel sluimerend wantrouwen bij bijvoorbeeld zeer behoudende gemeenten zeker voeden wanneer de naam van een predikant regelmatig in krantenartikelen opduikt. In zekere zin zie je dat ook gebeuren bij een dr. Huijgen.Henk J schreef: ↑10 jul 2023, 20:11Het staat binnen de HHK elke predikant vrij om overal voor te gaan volgens mij. Kerkordelijk is hier dus niks tegenin te brengen.Ambtenaar schreef: ↑10 jul 2023, 19:00Welke grenzen?HersteldHervormd schreef: ↑10 jul 2023, 18:48
Ik vind het wel vreemd.
dr. G.A. van den Brink zoekt continu de grenzen op. Dat gaat serieuze problemen opleveren denk ik.
Ben wel benieuwd hoe dat in andere kerkverbanden zit. Wordt daar in de kerkorde wel vermeld dat men enkel binnen het eigen kerkverband hoort te preken? En dan alleen op zondag?
Als je preekconsent in de CGK hebt, mag je ook preken in de HHK en in de GKv/NGK.Henk J schreef: ↑10 jul 2023, 20:11Het staat binnen de HHK elke predikant vrij om overal voor te gaan volgens mij. Kerkordelijk is hier dus niks tegenin te brengen.Ambtenaar schreef: ↑10 jul 2023, 19:00Welke grenzen?HersteldHervormd schreef: ↑10 jul 2023, 18:48
Ik vind het wel vreemd.
Dat gebeurt in de praktijk ook regelmatig.
-
Nee, dat was zo ongeveer dezelfde discussie. Was toen ook al ruimte voor in de gereformeerde bond. Hoewel ds. I. Kievit regelmatig tegen dr. Woelderink inging.
-
Weet zo ook niet een voorbeeld waarbij zoiets eerder is gebeurd. Dus inderdaad uitzonderlijk maar kerkordelijk gezien niet meer of minder vreemd dan een dominee die in de (O)GG(iN) of de PKN voorgaat. Recentelijk zijn trouwens dr. De Vries en dr. Klaassen voorgegaan in de Family Bible church in Rotterdam.Job schreef: ↑10 jul 2023, 21:16 Dat het de krant heeft gehaald maakt denk ik wel duidelijk, of wekt in elk geval de gedachte, dat het toch wel uitzonderlijk is. Zelf denk ik altijd maar: zaai aan alle wateren. Al zal het eventueel sluimerend wantrouwen bij bijvoorbeeld zeer behoudende gemeenten zeker voeden wanneer de naam van een predikant regelmatig in krantenartikelen opduikt. In zekere zin zie je dat ook gebeuren bij een dr. Huijgen.
Ben wel benieuwd hoe dat in andere kerkverbanden zit. Wordt daar in de kerkorde wel vermeld dat men enkel binnen het eigen kerkverband hoort te preken? En dan alleen op zondag?
-
Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.Henk J schreef: ↑10 jul 2023, 23:32Weet zo ook niet een voorbeeld waarbij zoiets eerder is gebeurd. Dus inderdaad uitzonderlijk maar kerkordelijk gezien niet meer of minder vreemd dan een dominee die in de (O)GG(iN) of de PKN voorgaat. Recentelijk zijn trouwens dr. De Vries en dr. Klaassen voorgegaan in de Family Bible church in Rotterdam.Job schreef: ↑10 jul 2023, 21:16 Dat het de krant heeft gehaald maakt denk ik wel duidelijk, of wekt in elk geval de gedachte, dat het toch wel uitzonderlijk is. Zelf denk ik altijd maar: zaai aan alle wateren. Al zal het eventueel sluimerend wantrouwen bij bijvoorbeeld zeer behoudende gemeenten zeker voeden wanneer de naam van een predikant regelmatig in krantenartikelen opduikt. In zekere zin zie je dat ook gebeuren bij een dr. Huijgen.
Ik krijg het idee dat men hier de worstelingen van een bezwaarde GKV'er niet kent.
Ik zit in een gemeente die instroom heeft van zowel bezwaarde GKV'ers als bezwaarde GG'ers.
Ja op bepaalde zaken is er een cultuurverschil, zeker in wat uiterlijke zaken, maar niet zelden is de bezwaarde GKV'er inhoudelijk behoudender dan de ex GG'ers.
Ik zit in een gemeente die instroom heeft van zowel bezwaarde GKV'ers als bezwaarde GG'ers.
Ja op bepaalde zaken is er een cultuurverschil, zeker in wat uiterlijke zaken, maar niet zelden is de bezwaarde GKV'er inhoudelijk behoudender dan de ex GG'ers.
Bij het Erdee werken veel GG- jongens en -meisjes, zeker ook op de kerkelijke redactie. Misschien zitten zij op dezelfde denkrichting als jij en proberen ze mede zo Van den Brink te neutraliseren.Job schreef: ↑10 jul 2023, 21:16
Dat het de krant heeft gehaald maakt denk ik wel duidelijk, of wekt in elk geval de gedachte, dat het toch wel uitzonderlijk is. Zelf denk ik altijd maar: zaai aan alle wateren. Al zal het eventueel sluimerend wantrouwen bij bijvoorbeeld zeer behoudende gemeenten zeker voeden wanneer de naam van een predikant regelmatig in krantenartikelen opduikt. In zekere zin zie je dat ook gebeuren bij een dr. Huijgen.
-
Volgens mij deze reactie meer over jou van over het RD.Ambtenaar schreef: ↑11 jul 2023, 07:09Bij het Erdee werken veel GG- jongens en -meisjes, zeker ook op de kerkelijke redactie. Misschien zitten zij op dezelfde denkrichting als jij en proberen ze mede zo Van den Brink te neutraliseren.Job schreef: ↑10 jul 2023, 21:16
Dat het de krant heeft gehaald maakt denk ik wel duidelijk, of wekt in elk geval de gedachte, dat het toch wel uitzonderlijk is. Zelf denk ik altijd maar: zaai aan alle wateren. Al zal het eventueel sluimerend wantrouwen bij bijvoorbeeld zeer behoudende gemeenten zeker voeden wanneer de naam van een predikant regelmatig in krantenartikelen opduikt. In zekere zin zie je dat ook gebeuren bij een dr. Huijgen.
-
Nee hoor, diverse HHK dominees gaan ook op zondag in verschillende OGG's voor en wat ik noemde van de FBC was ook op zondag.Geytenbeekje schreef: ↑11 jul 2023, 00:05 Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.