Presidentsverkiezingen USA 2024
Re: Presidentsverkiezingen USA 2024
Wat zegt Rob de Wijk?
Dat Europa in samenwerking met Oekraïne voor zijn eigen veiligheid moet zorgen, omdat Trump totaal onbetrouwbaar is.
Ik vond ook dat Zelensky niet zoveel fout deed, behalve dat hij zich inderdaad niet zo zichtbaar had moeten opvreten. Ik vond daarom de retorische vraag richting Vance (over de diplomatie) echt een vergissing in de categorie onhandig. Het is al tijden duidelijk dat de VS deze route wil, om dan voor het oog van de wereld hen daarin af te vallen, op de dag dat je een deal wilt….JohannaMaria schreef: ↑28 feb 2025, 20:28Daar ben ik het volledig mee eens. Ik vind dat Trump zich schandalig gedroeg door onder andere te zeggen dat Zelensky gokte met WW3. Zelensky werd echt opgejut door Trump en Vance. Als ik daar had gezeten, was ik ook mijn geduld verloren. We zullen wel een tevreden Putin hebben.
Vance had er gewoon niet bij moeten zitten imo en Trump vond ik zelf respectloos.
Als je sterkt wilt staan naar Rusland moet je op zijn minst voor de bühne doen alsof je vierkant achter elkaar staat. Ik denk dat vooral Poetin vanavond heeft gelachen.
Waar leid je uit af dat Oekraïne een deal wil?
Afgezien dan van het voorstel van Zelenski van maanden geleden zelf in zijn vredesplan?
Misschien was het zijn bedoeling wel om alleen de deal te sluiten met vredesgaranties.
Ik denk helemaal niet dat Poetin dit grappig vindt. Hij ging er steeds vanuit dat Trump invloed zou hebben op dit conflict. Hij heeft zelfs met Trump onderhandeld.
En nu ziet de hele wereld dat Trump helemaal niet zoveel invloed heeft op de oorlog in Oekraine.
Ik zou dat als ik Poetin was, in het geheel niet grappig vinden, maar erg verontrustend.
Afgezien dan van het voorstel van Zelenski van maanden geleden zelf in zijn vredesplan?
Misschien was het zijn bedoeling wel om alleen de deal te sluiten met vredesgaranties.
Ik denk helemaal niet dat Poetin dit grappig vindt. Hij ging er steeds vanuit dat Trump invloed zou hebben op dit conflict. Hij heeft zelfs met Trump onderhandeld.
En nu ziet de hele wereld dat Trump helemaal niet zoveel invloed heeft op de oorlog in Oekraine.
Ik zou dat als ik Poetin was, in het geheel niet grappig vinden, maar erg verontrustend.
Laatst gewijzigd door DDD op 28 feb 2025, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wellicht is er binnenkort een debat in het Oekraïense parlement dat Oekraïne de EU wil voorstellen om rechten op de grondstoffen te krijgen, tegen een hogere wapen- en financiële steun.
Europa heeft daar niet zichtbaar om gevraagd, maar wat let Oekraïne om gewoon zelf de juiste partij te kiezen?
Europa heeft daar niet zichtbaar om gevraagd, maar wat let Oekraïne om gewoon zelf de juiste partij te kiezen?
Er zijn in ieder geval ook een paar Republikeinen aan het denken geslagen als ik deze berichtenkop mag geloven:
Congressional Republicans reacted with a mixture of shock, dismay and—mostly—fealty to Donald Trump, after his anger-filled spectacle in the Oval Office.
Het was dus een bod van Zelensky aan zowel Trump als Harris voorafgaand aan de verkiezingen. Diplomatiek gezien heeft Zelensky vandaag dus gewoon verloren, als we alle emoties even parkeren. Oekraïne heeft dus wel degelijk baat bij een blijvende steun van ook de USA en die 100 miljard voor nog een paar jaar oorlogvoeren heeft hij nu als een gat in zijn begroting.DDD schreef: ↑28 feb 2025, 22:56 Wellicht is er binnenkort een debat in het Oekraïense parlement dat Oekraïne de EU wil voorstellen om rechten op de grondstoffen te krijgen, tegen een hogere wapen- en financiële steun.
Interessant maar ook iets om verder over na te denken, dat Trump de eenheid van Europa door zijn gedrag juist versterkt. Dit kan haast niet anders dan uitlopen op een verdere versterking van de EU en dat is in zekere zin ernstig in conflict met lokale nationalistische sentimenten zoals de PVV, de AFD en de Brexiteers etc proclameren.
Trouw aan de president. Dat wekt toch niet de indruk van veel kritische distantie?
Los daarvan heeft deze president in ieder geval Poetin weer serieus genomen. Misschien dat Poetin binnenkort ook in het Witte huis zit, met allerlei camera's.
Los daarvan heeft deze president in ieder geval Poetin weer serieus genomen. Misschien dat Poetin binnenkort ook in het Witte huis zit, met allerlei camera's.
Oneens. Trump ging met zijn voorstel aan de haal, en Zelenski heeft dat ten overstaan van de hele wereld geweigerd. Daarmee heeft hij niets verloren, mijns inziens.Herman schreef: ↑28 feb 2025, 23:06Het was dus een bod van Zelensky aan zowel Trump als Harris voorafgaand aan de verkiezingen. Diplomatiek gezien heeft Zelensky vandaag dus gewoon verloren, als we alle emoties even parkeren. Oekraïne heeft dus wel degelijk baat bij een blijvende steun van ook de USA en die 100 miljard voor nog een paar jaar oorlogvoeren heeft hij nu als een gat in zijn begroting.DDD schreef: ↑28 feb 2025, 22:56 Wellicht is er binnenkort een debat in het Oekraïense parlement dat Oekraïne de EU wil voorstellen om rechten op de grondstoffen te krijgen, tegen een hogere wapen- en financiële steun.
Interessant maar ook iets om verder over na te denken, dat Trump de eenheid van Europa door zijn gedrag juist versterkt. Dit kan haast niet anders dan uitlopen op een verdere versterking van de EU en dat is in zekere zin ernstig in conflict met lokale nationalistische sentimenten zoals de PVV, de AFD en de Brexiteers etc proclameren.
En wat betreft het tweede: dat zie ik heel anders, zoals al uitgebreid toegelicht.
Hoezo ging Trump aan de haal? Ik probeer juist de emotie af te pellen, en nu gooi jij die er weer helemaal in. De primaire militaire en geopolitieke vraag is: steunt de VS Oekraïne nog langer? Dat is van een ja in een nee veranderd, ongeacht welke gedachten Trump daar allemaal over loslaat. En dat is ten nadele van Oekraïne. En ja, dat Zelensky zijn waardigheid niet heeft verloren is te prijzen, maar hij verliest wel de broodnodige steun. De eerste 'decreten' om alle wapentransport naar O te stoppen zijn al getekend.
Trump kreeg een aanbod voor een vinger, en wilde twee handen. Dat noem ik ermee aan de haal gaan.
Politiek is emotie, en zeker bij Trump. Dus dat zou ik er maar niet teveel buiten laten.
En verder zie ik de gebeurtenissen in een heel ander kader. Dat Trump Oekraine niet meer steunt, is niet van vandaag en evenmin van gisteren. Dat is al maanden bekend.
Nu is bekend dat Oekraine Trump ook niet volgt, en dat Trump dus met zijn grote bezuinigingen zijn grote woorden naar Poetin, het Amerikaanse volk en de wereld helemaal niet kan waarmaken. Daarom is hij ook zo boos.
Het is niet Zelenski die hier een modderfiguur slaat, maar Trump. Al denk ik dat hij meent dat dit aan Zelenski's eigenwijsheid ligt.
Ik betwist dat de steun van de VS broodnodig is. Rob de Wijk gelooft dat ook niet. Ik denk zelfs dat Europa juist door dit gedrag veel breder draagvlak krijgt om niet op de NAVO te vertrouwen. Maar dat heb ik al uitvoerig betoogd.
Politiek is emotie, en zeker bij Trump. Dus dat zou ik er maar niet teveel buiten laten.
En verder zie ik de gebeurtenissen in een heel ander kader. Dat Trump Oekraine niet meer steunt, is niet van vandaag en evenmin van gisteren. Dat is al maanden bekend.
Nu is bekend dat Oekraine Trump ook niet volgt, en dat Trump dus met zijn grote bezuinigingen zijn grote woorden naar Poetin, het Amerikaanse volk en de wereld helemaal niet kan waarmaken. Daarom is hij ook zo boos.
Het is niet Zelenski die hier een modderfiguur slaat, maar Trump. Al denk ik dat hij meent dat dit aan Zelenski's eigenwijsheid ligt.
Ik betwist dat de steun van de VS broodnodig is. Rob de Wijk gelooft dat ook niet. Ik denk zelfs dat Europa juist door dit gedrag veel breder draagvlak krijgt om niet op de NAVO te vertrouwen. Maar dat heb ik al uitvoerig betoogd.
Ik denk hetzelfde. Het blijkt ook uit de woorden van diverse Europese leiders.
Nu hopen dat de daad bij het woord gevoegd wordt.
Nu hopen dat de daad bij het woord gevoegd wordt.
-
Mogelijk wel als de president die oorlogen beëindigde in plaats van begon. Nogal voorbarig dat je al weet dat hij niet de beste president ooit wordt.huisman schreef: ↑28 feb 2025, 21:16Ik vind dat Zelensky het prima deed. Hij liet zich niet overrompelen en is terecht vertrokken. Hoe Trump de geschiedenisboekjes in zal gaan is mij nog een raadsel. In ieder geval niet als de beste president van de VS.DDD schreef: ↑28 feb 2025, 20:55 De commentaren zijn heel wisselend.
De Telegraaf vind hem dom, maar de Volkskrant ziet het veel positiever. Ik heb het stuk ook gekeken, en ik begrijp totaal niet waar het commentaar van de Telegraaf vandaan komt.
Ik zou er maar niet vanuit gaan dat Zelenski met vuur speelt. Ik denk dat hij heel goed weet hoe Europa hiernaar kijkt.
Misschien moet je de Policy Brief van Clingendael lezen. De VS hebben capaciteiten die Europa niet heeft en die essentieel zijn, Europa kan de VS niet vervangen.DDD schreef: ↑28 feb 2025, 21:41
Het zou hoog tijd worden dat Oekraine de VS niet meer nodig heeft. Die 30 procent bijdragen kan Europa er wel bij nemen. We zullen wel moeten, want vertrouwen op Amerika geeft onaanvaardbare veiligheidsrisico's. Als Trump niet voortijdig uit zijn functie gezet wordt, en Amerika wordt een autocratie, dan denk ik dat Trump trots gaat vertellen dat dat precies zijn doel was: het infuus van Amerika naar Europa stilleggen.
https://www.clingendael.org/sites/defau ... 3%AFne.pdf
Dat vraag ik me af.Het Amerikaanse volk zal van deze opstelling nog meer spijt krijgen dat Groot-Brittannië van de Brexit.