huisman schreef:
Ik ben wel eens bang dat niet alleen huisman maar ook veel kerkmensen al die onderscheiden tussen wel mogen maar niet kunnen niet begrijpen.
Woorden die de strekking hebben dat een ongelovige niet mag/kan smeken om vervulling van de beloften die bij de doop hebben geklonken....daar herken jij jezelf niet in ?
Ik ga trouwens dat topic helemaal niet meer overdoen...laten wij maar leven bij dat gedichtje van Ds Ledeboer.
Het probleem is dat de huidige Ger Gezindte bij de leer van de rechtvaardiging teveel insteekt bij de 'inwendige verdorvenheid' van de mens. Die stond bij de reformatie niet op de voorgrond, hoewel uiteraard niet ontkend.
Bij de reformatie ging de rechtvaardiging van de goddeloze veel meer over de verzoening van de (dadelijke) zondeschuld. Niet zozeer de zonde als lot dus, waar je niets aan kunt doen, maar de zonde als dadelijkheid, waarvan je je, moet bekeren en die door de verzoening in Christus wordt teniet gedaan.
Op zich zou dat niet zo'n probleem hoeven zijn, maar je ziet nu dat de mens object van studie is geworden. Inplaats van het Evangelie en wat dat met de dode mens kan. In werkelijkheid is of een mens wel of niet KAN geloven is helemaal geen belangrijke kwestie. Door dat op de voorgrond te zetten houd je de mens bij God vandaan en God bij de mens.
Alle gij dorstigen komt tot de wateren. Om die wateren staan dan wel een hek: je mag er naar kijken, maar aankomen niet. Of er ligt zelfs een gordijn over, zodat ook kijken niet kan. Zo gaan er hele volksstammen verloren voor God, die maar wachten tot God eens gaat beginnen. En daar ook veel om vragen. Maar dat wil God helemaal niet. Dat water staat gratis klaar, daar hoef je niet om te vragen. In die zin hebben de EOJD sprekers gelijk, maar ze vertellen wel wat te weinig.
Maar zoals ik tracht aan te tonen, door ze de ger gezindteinterpreatie van de DL te tonen komen jonge mensen (plus de oude) ook niet verder.
Want ik geloof wel dat het juist is wat de DL over de wedergeboorte zeggen, maar niet dat het juist is wat de ger gezindte over dat artikel is gaan leren.
De leer van de wedergeboorte is in het ongerede geraakt. Want als die dingen zo zijn zoals ze nu gebracht worden, dan moet je eerst bij de mens een van God ingestorte genade veronderstellen, voordat een mens verder kan. Maar dat is niet de bijbelse wedergeboorte. Daar is de wedergeboorte de eerste vrucht van het geloof.
En dat levert dan weer de moeilijkheden op over de rechtvaardigmaking. Is er leven voor of na? Totaal oninteressant. Wie gelooft is behouden. De rechtvaardigmaking van zondag 23 geeft 'alleen maar' aan wat je aan dat geloof hebt. Het is inherent aanwezig en dat 'voel' je niet, maar dat geloof je. Lees maar na: al is alles ermee in tegenspraak, toch is het zo.