Vergadering Curatorium

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door refo
Ik heb de neiging om te vragen: "Als ik je serieus wil blijven nemen, hoe kom je aan die info." Ik vraag het toch maar niet.
Inside-information, kan ik niets over zeggen
Je vergat je smile :D
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Hield die ook die vragen? Of mocht hij achteraf de leiding des Heeren erin zien?
Natuurlijk zag zo-emand later ook Gods leiding; God bestuurt immers alles? Maar betekent dat dat het niet uitmaakt welk systeem we hanteren? Dus het systeem voor toelating binnen de PKN of HNZH is ook prima, want God leidt alles en staat er boven.
Misschien voel je wel aan dat zo'n redenering als de jouwe niet erg klopt en dat je zo de menselijke verantwoordelijkheid niet weg kan poetsen...
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Dat onderzoek doe je na een jaar, heel gedegen. Je hebt de persoon leren kennen, z'n karakter, het verhaal achter de persoon, je hebt de gelegenheid gehad bij de juiste gelegenheden dóór te praten over z'n bekering, z'n roeping, etc. En na dat jaar kan het curatorium beslissen. Degenen die niet werkelijk geroepen zijn maken dat jaar geeneens af trouwens, die zijn lang voor die tijd al afgehaakt. Heel waardevol jaar!
Dat je iemand in zo'n jaar beter leert kenne en dat de gelegenheden die jij noemt zich zullen voordoen geloof ik graag. Alleen de veronderstelling die daaraan ten grondslag ligt blijft dat het beeld op grond waarvan nu tot beslissingen wordt gekomen, te beperkt is. Daar ben ik niet van overtuigd. Daarbij wil ik aantekenen dat ik van mensen van dichtbij weet dat er bij de curatoren echt een uitzien is naar het horen van het ware werk Gods in bekering en roeping. Echt, als de Heere dat heeft gewerkt, heb je daar geen jaar voor nodig om dat te ontdekken.
Door de hele procedure te laten bestaan uit wat papieren informatie en een gesprek leg je de lat wel heel hoog voor het curatorium. Je zegt steeds dat het curatorium niet onfeilbaar is maar je verwacht het impliciet wel van ze . . .

Dat er een uitzien is naar het ware werk Gods wil ik graag geloven. Dat geldt voor heel veel mensen overigens.

En geen jaar nodig om te ontdekken . . . Op zich heb je daar gelijk in. Maar één gesprek is wel het andere uiterste.
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Wat ik zou willen is dat degenen die een roeping gevoelen tot het ambt de kans krijgen goed beoordeeld te worden.
Ik ook. En ik heb geen goede reden om te veronderstellen dat dat nu niet gebeurt.
Ik acht een procedure als door Egbert voorgesteld van hogere kwaliteit dan de methode die je nu ziet en die meer op een soort examen lijkt. Juist het elkaar leren kennen en eerst daarna beoordelen op geschiktheid past beter bij grote, belangrijke zaken waar dit om draait.
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
En degenen die die roeping werkelijk gevoelen hebben met die wat hogere drempel naar het curatorium (dat eerste jaar) geen probleem lijkt mij.
Zouden die dan wel problemen hebben met de huidige werkwijze?
Nee, dat zeg ik niet. Weet ik ook niet.
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Een jaar lang een dag per week is nogal te overzien in zo'n situatie. Voor nop studeren ben ik niet zo bang voor. Als je ervan uitgaat dat het curatorium geen vergissingen maakt hebben die mensen dan alleen bij zichzelf naar een oorzaak te zoeken. En dan: hoe frusterend is het afgewezen te worden na een gesprek van een halve dag en een paar formuliertjes?
Hohoho. Twee dingen. Dat het curatorium geen vergissingen maakt zou ik niet durven beweren. Onder Gods toelating kan een Judas erin komen, merkte iemand terecht op. En wat betreft die 'formuliertjes': vergeet ook de info van de kerkenraad (en eventueel consulent) niet.
Ja, ook de info van de kerkenraad. Maar wees eerlijk Adrie, dat soort info heeft toch in geen enkel opzicht de inhoudelijke kwaliteit die je zou hebben bij een jaar lang een dag in de week contact met elkaar en gesprekken over wezenlijke zaken.
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Dat de benadering niet eenduidig zou zijn begrijp ik niet. Wat bedoel je? En afgewezen worden blijft altijd drama voor de betrokkenen, daar veranderen we niks aan.
Het drama wordt wel vele malen groter! anonimiteit weg, veel grotere teleurstelling, misschien toch verwachtingen gehad. Vul maar in.
Anonimiteit? Iedereen die in de GerGem z'n contacten heeft en nieuwsgierig van aard is weet binnen de kortste keren wie de personen zijn die bij het curatorium geweest zijn. Sterker nog, door de hele geheimzinnige toestand eromheen wordt iedereen ook nog nieuwsgierig gemaakt. Wat is er mis met openheid? En dan bedoel ik, dat we weten wie zich geroepen voelt. Iets dat je dan kan concluderen uit het feit dat men zich op de TS heeft aangemeld. Is het nodig dat de roeping verborgen blijft? En als na een jaar het curatorium besluit de persoon niet toe te laten weet toch nog niemand de reden van dat besluit?
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Tenslotte nog een punt: de discussie over het voorstel van Egbert schaniert m.i. om twee punten: de criteria en organisatie van de beoordeling. Die twee hangen m.i. samen. Wanneer het erom gaat dat iemand bekeerd moet zijn en door ed Heere vanuit het Woord moet zijn geroepen, is de huidige werkwijze m.i. goed bruikbaar. Als je een van deze criteria (m.n. dat wat door sommigen het extra-ordinaire wordt genoemd) een lager gewicht gaat geven ten opzichte van zaken die meer op het belijden en functioneren de persoon zijn gericht, past daarbij ook een andere organiatie.

Aan geen van beide heb ik behoefte.
Je legt een link die er niet per definitie is. Het curatorium kan best eerst na een jaar studie beoordelen. Dat heeft niets met de criteria te maken. Over die criteria en de onderlinge weging daarvan zouden we ook nog een hele boom kunnen opzetten maar daar ging het mij niet om. Ik wilde sec de huidige procedure spiegelen aan die Egbert voorstelde. En dan denk ik dat eerst een jaar op de TS een betere beoordeling mogelijk maakt dan een examen-achtige middag.

Anyway, ik denk dat een interne commissie die eens wat studie maakt van de werkwijze en de alternatieven een goede zaak zou zijn. Jij ziet met de huidige werkwijze geen problemen. Dat weten we dan toch maar weer van elkaar . . . ;-)
anna

Bericht door anna »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Weet iemand hoeveel er intussen aangenomen zijn? (om weer on-topic te geraken)
Bij mijn weten in totaal 1, maar uiteraard kan ik het mis hebben. Er staat ook nog niets op RefDag.
Met zekerheid 1
Het is er 1 geworden dit jaar. Vanavond tijdens onze dienst is het bekend gemaakt (in het gebed).
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Beset Zeeuw,

Laat ik proberen in voorzichtigheid zo concreet mogelijk te zijn. Het kan zo zijn dat iemand vooral gefocust is op z'n eigen begeerte en dat (met een zekere interpretatie van bijvoorbeeld Brakel en Calvijn) in combinatie met zijn overige geestelijke ervaring en sierlijke levenswandel ziet als als voldoende aanwijzing dat hij geroepen is terwijl het spreken Gods in de ziel waarmee de persoon daadwerkelijk wordt geroepen ontbreekt. Ik ben in zo'n geval zeer terughouddend, omdat ik geloof dat de Heere als het om zulke zaken gaat altijd expliciet spreekt door Zijn Woord. Kijk maar eens naar levensbeschrijvingen van overleden predikanten van ons kerkverband. De Heere sprak ze altijd persoonlijk aan door het Woord.

Hartelijke groeten,

Adrianus
Adrianus, kan een 'inwendige' roeping ook door een 'begeerte'?
Niek,

Met alle voorzichtigheid: een begeerte is nodig, maar is zonder het spreken Gods in de ziel door Zijn Woord niet genoeg.

Hartelijke groeten,

Adrianus
Ik bedoel die begeerte waarover Paulus aan Timotheüs schrijft. Deze begeerte is een verlangen of beter gezegd een felle begeerte [epithu’meo]. Dit is het vuur waarover de Reuver sprak. Wij kunnen, nee willen het niet meer blussen.

Dit is toch naar het Woord?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Orckie,

Heb inmiddels de relevante teksten uit het boekje erbij gepakt en wat lees ik: "Intussen werd het mer en meer duidelijk dat het Gods tijd nog niet was geweest."

En wat wil je nu? Met één zo'n voorbeeld (we zouden het hier op verzoek van de Moderator overigens niet over concrete zaken hebben) een werkwijze in het algemeen bekritiseren? Daar ga ik niet in mee.
Daarom heb ik mijn posting verwijderd.
Overigens ben je mis; na de tweede afwijzing besloot ds. Van Dam om niet meer op te gaan.
Hij is later wel Ds. geworden omdat het curatorium erkende dat zij fout geweest waren...
Heel leerzaam voor jou om te lezen!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

eker Niek, maar het kan.... ook vanuit onszelf zijn. Echt, God roept zijn knechten niet alleen door een begeerte te verwekken.

Adrianus deze begeerte ís naar het Woord. Hiermee zijn we er nog niet, dat klopt, want schrijven onze kanttekenaren hij moet zich 'bereid en gewillig tonen en zichzelf evenwel altijd onderwerpen aan het oordeel der gemeente, en een wettelijk beroep verwachten.

Lijkt me bijbels.

Vervolgvraag Adrianus, want je vervalt toch weer in subjectivisme '... het kan ook van onszelf zijn'.

Maar goed als dat het antwoord van het curatorium is, zou ik ze vragen wát ze dán verwachten. Iets extra-ordinairs?

Trouwens heb je de uitleg van Dachsel wel eens gelezen bij deze tekst? Het kan nog erger Adrianus. Ze bieden zichzelf aan! Waar dan? In Korinthe! Wie? Stefanas, lees maar mee: 'En ik bid u, broeders, gij kent het huis van Stefanas, dat het is de eersteling van Achaje, en dat zij zichzelven den heiligen ten dienst hebben geschikt'. Wat zegt Paulus hiervan, of van deze broeders? 'en ik verblijde mij over de aankomst van Stefanas, en Fortunatus, en Achaikus, want dezen hebben vervuld hetgeen mij aan u ontbrak'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24635
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ds Van Dam is via een verkeerde weg dominee geworden. Toen De Wit attest kreeg, heeft ds De Blois Van Dam er ook één gegeven. Het was in 1944.
De gezelschappen in Gouda heeft hij in ieder geval nooit weten te overtuigen van zijn roeping. Maar goed sommigen vinden hem een goede dominee.

Overigens moet je zijn boek met een korreltje zout nemen. Alleen het feit al dat je over jezelf schrijft..... Maar er staan een paar aperte leugens in.
Plaats reactie