Stichting Heartcry

Gian

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Gian »

Wilhelm, waarom post je dit als je geen kritiek hebt?
Kan je gewoon op bijbelse gronden kritiek geven?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Wilhelm, waarom post je dit als je geen kritiek hebt?
Omdat het toch wel wat merkwaardig is, vind je niet?
Grace

Bericht door Grace »

freek schreef:
Als de thema's gericht zijn op onderwijs voor gelovigen, wat is daar merkwaardig aan?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik kan nog geen kritiek hebben , als je niet van de spreekwoordelijke hoed en rand weet.
Want als het werkelijk een bijeenkomst zou zijn geweest voor alleen ware gelovigen, dan zou het idd op zijn minst merkwaardig zijn , maar ook een Labadistisch trekje hebben, en daar zijn wij als reformatorische christenen op dit forum terecht bang voor.

Dat die angst terecht is, bemerk je ook in de reactie van Grace, want ook zijn post geeft aan dat hij deze zaken nuanceert als een vrijwilligersuitje met een spreker. En daar ben ik opzich blij om. (Hoewel ik het jammer blijf vinden dat het weer in het weekeind plaats moet vinden)

Wat me dan wel weer verbaast is het citaat van Freek, want als dat uit de uitnodiging komt, dan wordt er werkelijk gesproken over een bijeenkomst, een conferentie voor medestrijders, heiligen , gelovigen.
Maar het gevaar van citeren is altijd dat het eenzijdig gebeurd, dus misschien is er in die bewuste mail wel meer geschreven , maar dat weet ik dus niet.
freek

Bericht door freek »

Grace schreef:
freek schreef:
Als de thema's gericht zijn op onderwijs voor gelovigen, wat is daar merkwaardig aan?
Het thema is: 'De heerlijkheid van Christus'. Zouden 'zoekende zielen' daar werkelijk van in verwarring raken? Maar, als Zac Poonen spreekt, dan zal de verwarring inderdaad compleet zijn.

De persoon die mij deze uinodiging stuurde, schreef: "Bij deze een uitnodiging voor de heartcry-conferentie in mei. Deze conferentie is een conferentie voor gelovigen. Dit is de reden geweest dat ze alleen naar de mensen gestuurd hebben die de organisatie kennen via geestelijke groei avonden, heartcry enz. Mensen die nog zoekende zijn zouden door deze conferentie teleurgesteld kunnen worden/verward. Maar ik mocht hem van Arjan Baan doorsturen naar bekenden."

Vandaar dat ik het op z'n minst merkwaardig vind. Het is in ieder geval een officiële conferentie en meer dan een vrijwilligersuitje, want verschillende vrienden van mij gaan er naar toe, en die zijn echt geen vrijwilligers van Heartcry, en ook nog niet eens allemaal betrokkenen.
Gian

Bericht door Gian »

Paulus schreef zijn brieven aan gelovigen. Onbekeerden hebben niets aan de brieven van Paulus.

Het verbaasd me dat er kritiek is op een bijeenkomst van gelovigen. Is het echt zo erg dat we niet eens weten wat de functie van de Gemeente is? Dit doet me werkelijk pijn.
Ik ga er verder niet op in. Het tekent het ernstige verval van de reformatorische kerken. De Kerk wordt geregeerd door de kerk. Tijd voor een reformatie.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Grace

Bericht door Grace »

freek schreef:
Grace schreef:
freek schreef:
Het thema is: 'De heerlijkheid van Christus'. Zouden 'zoekende zielen' daar werkelijk van in verwarring raken? Maar, als Zac Poonen spreekt, dan zal de verwarring inderdaad compleet zijn.

De persoon die mij deze uinodiging stuurde, schreef: "Bij deze een uitnodiging voor de heartcry-conferentie in mei. Deze conferentie is een conferentie voor gelovigen. Dit is de reden geweest dat ze alleen naar de mensen gestuurd hebben die de organisatie kennen via geestelijke groei avonden, heartcry enz. Mensen die nog zoekende zijn zouden door deze conferentie teleurgesteld kunnen worden/verward. Maar ik mocht hem van Arjan Baan doorsturen naar bekenden."

Vandaar dat ik het op z'n minst merkwaardig vind. Het is in ieder geval een officiële conferentie en meer dan een vrijwilligersuitje, want verschillende vrienden van mij gaan er naar toe, en die zijn echt geen vrijwilligers van Heartcry, en ook nog niet eens allemaal betrokkenen.
Dat heeft die persoon dan op persoonlijke titel geschreven. Ik kon dergelijke aparte zinnen niet in de uitnodiging terug vinden. Daarnaast heeft die persoon dus iets gedaan wat niet de bedoeling was denk ik.. Het was m.i. de bedoeling dat het juist kleinschalig b(in plaats van massaal)leef en daarom niet naar jan-en-alleman gestuurd werd.
Grace

Bericht door Grace »

Nog wat algemeen nieuws over de Stichting. Er wordt achter de schermen hard gewerkt aan een nieuwe geïntegreerde website. De huidige http://www.jongerenavonden.nl valt straks samen met http://www.heartcry.nl en gaat onder laatstgenoemde naam verder.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Gian schreef:Paulus schreef zijn brieven aan gelovigen. Onbekeerden hebben niets aan de brieven van Paulus.

Het verbaasd me dat er kritiek is op een bijeenkomst van gelovigen. Is het echt zo erg dat we niet eens weten wat de functie van de Gemeente is? Dit doet me werkelijk pijn.
Ik ga er verder niet op in. Het tekent het ernstige verval van de reformatorische kerken. De Kerk wordt geregeerd door de kerk. Tijd voor een reformatie.

Eens met je laatste zin.
Maar vergeet niet dat de reformatie wars was van allerlei initiatieven die juist een vergadering wilden van enkel gelovigen. Als eerste al omdat de kerk, de mens, het oordeel niet toekomt.
Juist de reformatie gaf het Woord door aan de ongelovigen , zodat zij tot bekering zouden komen.

En Gian , je verbaasd me soms, alle kritiek is bij jou mogelijk, zolang het maar om de gevestigde reformatorische kerken gaat. Maar bij ook maar enig kritische vragen richting Heart Cry, of Evangelische groeperingen , schiet je in de verdediging, met een toon alsof juist dat je persoonlijk raakt.
Ik meende dat ook jij van harte wilde staan in de reformatorische traditie, of heb je dat helemaal achter je gelaten ?
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Paulus schreef zijn brieven aan gelovigen. Onbekeerden hebben niets aan de brieven van Paulus.

Ik erger me aan je posting. Uiteraard heb je gelijk, maar je weet ook wel dat dankzij die reformatorisch kerken veel mensen wel tot de Gemeente behoren, maar desondanks altijd twijfelen. Kun je leuk vinden of niet. Kun je onbijbels vinden of niet. Het kan je pijn doen, of niet. Een feit is het. Als dan gezegd wordt dat het thema 'de heerlijkheid van Christus' voor die groep gelovigen mogelijk verwarrend is, dan is dát pas pijnlijk. Maar goed, mogelijk is er sprake van spraakverwarring (al denk ik van niet).

En trouwens. Niet alleen de reformatorische kerken zijn in verval. De hele christenheid, iig in Nederland is in verval. De PKN heeft weer een nieuwe preses. Heb je z'n toespraak al gelezen? Even een proefje:
Wát je dan wilt delen, wordt niet door iedereen op dezelfde manier omschreven.
Dat is in de kerk nuchtere realiteit.
Maar wij delen ook iets in de kerk, namelijk dat hier de verbeelding aan de macht is.
En dan bedoel ik dat er meer is dan dit.
Meer dan wij zien en doen en denken.
Ja, zelfs dat er een God is die deze wereld draagt
.
De Kerk wordt dan misschien geregeerd door de kerk, maar niet minder door de god-loosheid, de ordeloosheid en de tuchtloosheid (tucht: ook zo'n kenmerk van de Gemeente, toch?). Vast wel eens van Klaas Hendrikse gehoord?
Wat ik maar wil zeggen: verkijk je niet op reformatorische kerken. Zoals er ongetwijfeld veel goeds te vinden is in niet-reformatorische kerken, zo kun je zelfs in de reformatorische kerken nog veel goeds vinden. Of geloof jij dat niet meer??
parsifal

Bericht door parsifal »

Eigenlijk denk ik dat Gian helemaal niet gelijk heeft. Paulus richt zich inderdaad tot de gelovigen. Ik denk dat predikanten dat ook wel wat meer mogen doen (preken alsof hij daadwerkelijk het lichaam van Christus aanspreekt). Dat wil echter niet zeggen dat de onbekeerden niets aan de brieven van Paulus hebben. Paulus richt zich ook tot de gemeente van Korinthe (of welke gemeente dan ook), hebben mensen uit andere plaatsen dan niets aan de brieven?

Ook als je niet direct wordt aangesproken kun je veel leren van wat gezegd/geschreven wordt. Het kan je laten zien wat je mist. Waarom je zondig bent. Hoe groot genade is en waarom ook voor jou de weg open is. Je moet wel altijd onthouden wie aangesproken wordt.

Verder is Heartcry natuurlijk niet de enige die zich weleens richt tot de gelovigen. In veel reformatorische kerken gebeurt dat iedere keer weer als er avondmaal is. Nu heeft de kerk een andere status dan Heartcry, maar om maar Labadisme af te leiden uit het onderwerp van lezingen of het alleen gericht zijn op gelovigen, gaat wat ver.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

parsifal schreef:Eigenlijk denk ik dat Gian helemaal niet gelijk heeft. Paulus richt zich inderdaad tot de gelovigen. Ik denk dat predikanten dat ook wel wat meer mogen doen (preken alsof hij daadwerkelijk het lichaam van Christus aanspreekt). Dat wil echter niet zeggen dat de onbekeerden niets aan de brieven van Paulus hebben. Paulus richt zich ook tot de gemeente van Korinthe (of welke gemeente dan ook), hebben mensen uit andere plaatsen dan niets aan de brieven?

Ook als je niet direct wordt aangesproken kun je veel leren van wat gezegd/geschreven wordt. Het kan je laten zien wat je mist. Waarom je zondig bent. Hoe groot genade is en waarom ook voor jou de weg open is. Je moet wel altijd onthouden wie aangesproken wordt.

Verder is Heartcry natuurlijk niet de enige die zich weleens richt tot de gelovigen. In veel reformatorische kerken gebeurt dat iedere keer weer als er avondmaal is. Nu heeft de kerk een andere status dan Heartcry, maar om maar Labadisme af te leiden uit het onderwerp van lezingen of het alleen gericht zijn op gelovigen, gaat wat ver.
Inderdaad moeten we voor "Labadisme" oppassen!
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
parsifal schreef:Eigenlijk denk ik dat Gian helemaal niet gelijk heeft. Paulus richt zich inderdaad tot de gelovigen. Ik denk dat predikanten dat ook wel wat meer mogen doen (preken alsof hij daadwerkelijk het lichaam van Christus aanspreekt). Dat wil echter niet zeggen dat de onbekeerden niets aan de brieven van Paulus hebben. Paulus richt zich ook tot de gemeente van Korinthe (of welke gemeente dan ook), hebben mensen uit andere plaatsen dan niets aan de brieven?

Weet je eigenlijk wel wat dat is?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
Gijs83 schreef:

Weet je eigenlijk wel wat dat is?
Jazeker! Tenminste ik weet wat Jean de Labadie voor ogen stond! Een kerk van enkel waar gelovigen.
freek

Bericht door freek »

Ik geef Gian gelijk als hij zegt dat de brieven van Paulus gericht zijn aan gelovigen en dat de gemeente aangesproken wordt als 'gelovigen'. Maar Paulus noemt de gehele gemeente 'gelovigen', inclusief de mensen die in hun levenswandel helemaal niet laten zien dat ze gelovigen zijn. Inclusief ook de kinderen trouwens, waarvan wij doorgaans zeggen dat het kinderen van Satan zijn.

In Rome bijvoorbeeld dit soort mensen:

Romeinen 2
17 Zie, gij wordt een Jood genaamd en rust op de wet; en roemt op God,
18 En gij weet Zijn wil, en beproeft de dingen, die daarvan verschillen, zijnde onderwezen uit de wet;
19 En gij betrouwt uzelven te zijn een leidsman der blinden, een licht dergenen, die in duisternis zijn;
20 Een onderrichter der onwijzen, en een leermeester der onwetenden, hebbende de gedaante der kennis en der waarheid in de wet.
21 Die dan een anderen leert, leert gij uzelven niet? Die predikt, dat men niet stelen zal, steelt gij?
22 Die zegt, dat men geen overspel doen zal, doet gij overspel? Die van de afgoden een gruwel hebt, berooft gij het heilige?
23 Die op de wet roemt, onteert gij God door de overtreding der wet?
24 Want de Naam van God wordt om uwentwil gelasterd onder de heidenen, gelijk geschreven is.

Hoe 'gelovig' waren dezen mensen? En hoe het gesteld was met de gemeente van Korinthe, weten we ook wel.

Het is trouwens het goed recht van Heartcry om dit soort bijeenkomsten te beleggen, maar in combinatie met de spreker die aanwezig zal zijn, zegt het mij voldoende.
Plaats reactie