Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Barmhartigheid

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Barmhartigheid »

caprice schreef:
Tiberius schreef:
Jager schreef:Speciaal voor 't archief van Tiberius.
Fantastisch, Jager. Bedankt! :super
Wat vind je (en anderen) van het stuk van Faukelius?
Het was voor mij verhelderend.
Een helder stuk wat helaas niet helder te lezen is, oud hollands op een beeldscherm.
Kun je het ook een ´spreektaal´ weergeven?
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
caprice

Bericht door caprice »

Barmhartigheid schreef:
caprice schreef:
Tiberius schreef:
Jager schreef:Speciaal voor 't archief van Tiberius.
Fantastisch, Jager. Bedankt! :super
Wat vind je (en anderen) van het stuk van Faukelius?
Een helder stuk wat helaas niet helder te lezen is, oud hollands op een beeldscherm.
Ik laat een oudvader spreken. Heb ik wel het recht om zijn geschreven woorden te veranderen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Barmhartigheid

Bericht door Barmhartigheid »

Kun je het ook in ´spreektaal´ weergeven?[/quote]

Ik laat een oudvader spreken. Heb ik wel het recht om zijn geschreven woorden te veranderen?[/quote]

Hallo Caprice,
Ik denk dat Faukelius het jammer zou vinden dat zijn boodschap door taalveroudering nu niet meer helder te lezen is.
Je hoeft alleen zijn woorden in hedendaags nederlands neer te zetten. Dus niets van zijn boodschap afdoen!
Ik ben blij dat bijv. werken van boston en watson ook vertaald zijn uit engels naar nederlands. Anders kon ik hun kostelijke boeken nooit lezen!
Groetjes
Barmhartigheid
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

We willen graag alles in een logisch verband met elkaar zien. Helaas doet ds. Schot daar ook aan mee, wellicht onbedoeld. Het gaat om het volgende:
- De doop is meer dan een teken dat er mogelijke uitverkorenen onder de dopelingen zijn.
- Het kind IS reeds ingelijfd in de gemeente van Christus en als teken daarvan wordt het kind gedoopt. (Zie de vragen aan de ouders uit het klassieke doopformulier.)
- Bovenstaande klopt niet met de uitverkiezing, dus is het volgens sommigen niet waar.
- Ook de andere kant is niet naar Gods Woord, namelijk dat elke gedoopt ook een verkorene zal blijken te zijn.
- Dit strijdt volgens anderen weer met het verbonds- en beloftekarakter van de doop.

Maar: het betreft hier een gelukkige inconsequentie van Gods Evangelie! Gedoopten zijn leden van de gemeente van Christus, aan wie de beloften verbondsmatig verzegeld zijn. Tot die gemeente klinkt het Evangelie van belofte én bedreiging: Alle rank die in Mij geen vrucht draagt (ook de vrucht van geloof en bekering) die neemt Hij weg; en alle rank die vrucht draagt die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage." (Joh. 15)

De troost die uitgaat van Gods spreken, zal ervaren worden door ouders van jonggestorven kinderen, die zelf ook door Gods genade de trekkende liefde van God hebben ervaren en die zelf ook mogen weten: Uw vrucht is uit Mij gevonden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

hervormde schreef:Dat wordt dan moeilijk Erasmiaan, want jij bent omhangen met beloftes. De beloftes van een drie-enig God zijn gehecht aan je voorhoofd. God heeft bij de doop zijn belofte verzegeld. Met die omhange belofte mag, nee moet je tot Christus vluchten. Ontkennen dat deze belofte gedaan is heeft geen zin. Het heeft geklonken in het midden van Zijn gemeente.
Welke belofte heeft geklonken?
hervormde schreef:En hiermee plaatst ds. Schot zich in de rij die de drie formulieren van enigheid niet onderschrijven zoals ze aanvaard zijn binnen het geheel van de kerk. Die trek komt meer voor. Men slaat de acta er nog eens op na, of er niet een aantal afgevaardigden zijn geweest die jouw smalstroom deelden. En zie daar: Eureka! Zo blijven we gereformeerd. Maar of dat zo is zal de vraag maar zijn. Hooguit eng gereformeerd.
Ow. Zo eng was dat nou weer niet. De meerderheid deelde eigenlijk die mening.
Geka schreef:1. Waarom volgt dit uit de aard der beloften? Dat is een cirkelredenering waartoe je alleen kunt komen door uit te gaan van de gedachte dat Gods absolute beloften ongeacht het geloof vervuld zullen worden, en dat te combineren met het Bijbels gegeven dat alleen de uitverkorenen delen in de vervulling van de beloften.
Maar zou je dan aan willen geven hoe het mogelijk is dat die absolute beloften in de Schrift nu juist tot het gehele volk gericht worden?
Daarom nogmaals de vraag: toon nu eens aan vanuit de Schrift dat de absolute beloften daar beperkt worden tot de uitverkorenen. Dat is toch geen irrealistische vraag wanneer je zelf die stelling poneert?
Beste Geka,

Voor en aleerst wil ik je wijzen op het boekje van R. en E. Erskine en J. Fisher, voor jou vast niet onbekend. Ook in dit boekje wordt heel duidelijk het onderscheid gemaakt tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften. De onvoorwaardelijke beloften worden door hen, ik meen in vraag 57, heel duidelijk bestemd voor de uitverkorenen. De voorwaardelijke beloften komen tot een ieder. Als we een genadeverbond belijden, dan is het toch louter genade, daar hoeft dan toch niets meer bij? Dan vloeit uit de aard van het genadeverbond toch voort dat zo men in het genadeverbond is daar geen voorwaarden meer zijn voor de beloften? Die zijn in Christus (die alle voorwaarden vervult heeft) ja en amen. Een voorbeeld van een onvoorwaardelijke belofte is: Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Wat betreft de voorwaardelijke beloften, deze komen tot een ieder. Daar wordt een ieder gemaand en bevolen tot Christus te komen (bevel van geloof en bekering) Een voorbeeld van zo een belofte is: Komt tot mij allen die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven voor uw ziel.
Geka schreef:Erskins merkt daar bij op: niet in de zin van het bezit, maar in de zin van het recht van toegang. En ook Calvijn maakt daar schitterende opmerkingen over, zie citaat van Refo.
Waarom heb je hier zo'n moeite mee?
Ik heb inderdaad iets te krampachtig gedaan en me in deze zin Roomser gedragen dan de paus. Ik las nog een oud Saambinder-artikel van ds. G.H. Kersten waar hij hier veel losser mee omgaat dan in zijn dogmatiek. Waarbij opgemerkt zij dat dit een voorwaardelijke belofte is, verwijzend naar het onderscheid hierboven gemaakt.
Geka schreef:3. Wat betreft de doop. Je doopt daarmee dus alleen op grond van de mogelijke uitverkorenen die zich onder de kinderen bevinden. Wat een arme boodschap. Want als er nu concreet een klein kind aan je vraagt wat de doop betekent moet dan het antwoord zijn: misschien ben je een uitverkorene, dan mag je op Gods beloften hopen. Maar een duidelijk antwoord wat het genadeverbond betekent in relatie tot dat kind, kun je dan niet geven.
Geka, wat wil je dat dat kind gezegd wordt? Je bent een stapje dichter bij Christus dan de rest van de wereld? Natuurlijk, wel in de zin dat men onder de prediking zit en het voorrecht van de genademiddelen heeft. Maar niet in de zin dat we Abrahams kinderen zijn. We zijn Adams kinderen en liggen verloren. En jij kan het dopen op grond van de objectieve genade arm vinden, ik zeg: er is geen vaster Fundament. En zoals meer door mij geciteerd, ook Paulus geeft aan dat het grote voorrecht van de besnedene is: dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd.
Geka

Bericht door Geka »

Erasmiaan schreef:
hervormde schreef:Dat wordt dan moeilijk Erasmiaan, want jij bent omhangen met beloftes. De beloftes van een drie-enig God zijn gehecht aan je voorhoofd. God heeft bij de doop zijn belofte verzegeld. Met die omhange belofte mag, nee moet je tot Christus vluchten. Ontkennen dat deze belofte gedaan is heeft geen zin. Het heeft geklonken in het midden van Zijn gemeente.
hervormde schreef:En hiermee plaatst ds. Schot zich in de rij die de drie formulieren van enigheid niet onderschrijven zoals ze aanvaard zijn binnen het geheel van de kerk. Die trek komt meer voor. Men slaat de acta er nog eens op na, of er niet een aantal afgevaardigden zijn geweest die jouw smalstroom deelden. En zie daar: Eureka! Zo blijven we gereformeerd. Maar of dat zo is zal de vraag maar zijn. Hooguit eng gereformeerd.
Geka schreef:1. Waarom volgt dit uit de aard der beloften? Dat is een cirkelredenering waartoe je alleen kunt komen door uit te gaan van de gedachte dat Gods absolute beloften ongeacht het geloof vervuld zullen worden, en dat te combineren met het Bijbels gegeven dat alleen de uitverkorenen delen in de vervulling van de beloften.
Maar zou je dan aan willen geven hoe het mogelijk is dat die absolute beloften in de Schrift nu juist tot het gehele volk gericht worden?
Daarom nogmaals de vraag: toon nu eens aan vanuit de Schrift dat de absolute beloften daar beperkt worden tot de uitverkorenen. Dat is toch geen irrealistische vraag wanneer je zelf die stelling poneert?
Beste Geka,

Voor en aleerst wil ik je wijzen op het boekje van R. en E. Erskine en J. Fisher, voor jou vast niet onbekend. Ook in dit boekje wordt heel duidelijk het onderscheid gemaakt tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften. De onvoorwaardelijke beloften worden door hen, ik meen in vraag 57, heel duidelijk bestemd voor de uitverkorenen. De voorwaardelijke beloften komen tot een ieder. Als we een genadeverbond belijden, dan is het toch louter genade, daar hoeft dan toch niets meer bij? Dan vloeit uit de aard van het genadeverbond toch voort dat zo men in het genadeverbond is daar geen voorwaarden meer zijn voor de beloften? Die zijn in Christus (die alle voorwaarden vervult heeft) ja en amen. Een voorbeeld van een onvoorwaardelijke belofte is: Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Wat betreft de voorwaardelijke beloften, deze komen tot een ieder. Daar wordt een ieder gemaand en bevolen tot Christus te komen (bevel van geloof en bekering) Een voorbeeld van zo een belofte is: Komt tot mij allen die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven voor uw ziel.
Geka schreef:Erskins merkt daar bij op: niet in de zin van het bezit, maar in de zin van het recht van toegang. En ook Calvijn maakt daar schitterende opmerkingen over, zie citaat van Refo.
Waarom heb je hier zo'n moeite mee?
Ik heb inderdaad iets te krampachtig gedaan en me in deze zin Roomser gedragen dan de paus. Ik las nog een oud Saambinder-artikel van ds. G.H. Kersten waar hij hier veel losser mee omgaat dan in zijn dogmatiek. Waarbij opgemerkt zij dat dit een voorwaardelijke belofte is, verwijzend naar het onderscheid hierboven gemaakt.
Geka schreef:3. Wat betreft de doop. Je doopt daarmee dus alleen op grond van de mogelijke uitverkorenen die zich onder de kinderen bevinden. Wat een arme boodschap. Want als er nu concreet een klein kind aan je vraagt wat de doop betekent moet dan het antwoord zijn: misschien ben je een uitverkorene, dan mag je op Gods beloften hopen. Maar een duidelijk antwoord wat het genadeverbond betekent in relatie tot dat kind, kun je dan niet geven.
Geka, wat wil je dat dat kind gezegd wordt? Je bent een stapje dichter bij Christus dan de rest van de wereld? Natuurlijk, wel in de zin dat men onder de prediking zit en het voorrecht van de genademiddelen heeft. Maar niet in de zin dat we Abrahams kinderen zijn. We zijn Adams kinderen en liggen verloren. En jij kan het dopen op grond van de objectieve genade arm vinden, ik zeg: er is geen vaster Fundament. En zoals meer door mij geciteerd, ook Paulus geeft aan dat het grote voorrecht van de besnedene is: dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd.
Dank voor je reactie. Op mijn beurt wil ik daar weer op reageren.

1. Het boekje van de Erskines en Fisher ken ik. Het door Kersten in 1948 uitgegeven deel is het hoofdstuk over het Verbond der genade uit De kennis der zaligheid, de Westminster Catechismus in vraag en antwoord uitgelegd. Ik vind het prima om dit als uitgangspunt te nemen.

a. Je merkt daar over op Ook in dit boekje wordt heel duidelijk het onderscheid gemaakt tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.
Mag ik je vragen waar je een heldere beschrijving van dit onderscheid vind in dit boekje?

b. En wanneer je denkt dat te kunnen concluderen uit het feit dat er gesproken wordt over de 'beloften des verbonds'; bedenk dan wel dat dit terminologisch spreken over de 'verbondsbeloften' niet betekent dat zij daarmee inhoudelijk hetzelfde bedoelen dan de GG wanneer die spreken over de 'verbondsbeloften' als absolute beloften. Ik kan aantonen dat de Marrowmen in hun spreken over de 'beloften des verbonds' zowel de absolute als de voorwaardelijke beloften bedoelen! In het kader van de bediening van het verbond worden al deze beloften genoemd als 'verbondsbeloften'.

c. Het is dus allereerst onjuist om vanuit deze terminologie te concluderen dat men eenzelfde onderscheid maakt tussen de voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften. Ik erken dat dit onderscheid wel door iemand als bijv. Bunyan gemaakt wordt. Rutherford (met zijn 3 verbondenleer!) idem. Maar de Erskines en Boston niet.
Voor de helderheid enkele citaten uit preken van Thomas Boston. Ik ben benieuwd hoe je dit inhoudelijk beoordeelt:

“Christus’ beloften in Zijn testament zijn voor zondaren van de mensheid, zoals de belofte van Kanäan voor alle Israëlieten was. Zelfs diegenen waren niet uitgezonderd van wie de lijken in de woestijn gevallen zijn: “Zeg tot de kinderen Israëls: Ik ben de HEERE…En Ik zal ulieden brengen in dat land, waarover Ik Mijn hand opgeheven heb”(Ex. 6:5,7). Hun was dus een belofte nagelaten dat zij de rust van Kanäan binnen zouden gaan. Degenen die de belofte geloofden, verkregen dáárom het bezit, maar die er niet in geloofden, verloren het. Die laatsten kregen het land niet, niet omdat het hen niet nagelaten was, maar – hoewel het hen evengoed als degenen die binnengingen nagelaten was – omdat zij de belofte niet geloofden. Daarom zegt de apostel:”Zij hebben niet kunnen ingaan vanwege hun ongeloof”(Hebr. 3:19). Dit betekent geen aantijging van Gods trouw. Want zelfs in beloften – net als in verbonden – moet er noodzakelijk sprake zijn van wederzijdse instemming met dezelfde zaak. Van de kant van de partij aan wie de belofte gedaan is, is aanvaarding noodzakelijk, zodat degene die de belofte doet, helemaal verplicht is haar te vervullen. Want van niemand die een belofte doet of een weldaad aan iemand toezegt, kan in redelijkheid verwacht worden dat hij tegen de wil van de ander zijn voordeel aan hem opdringt, of dat hij er de brui aan geeft als een zaak waar hij zich op elk moment van kan ontdoen. Welnu, juist met dit doel gebruikt de apostel het voorbeeld van de Israëlieten aan wie de belofte van Kanäan nagelaten was, maar die het land toch niet kregen vanwege hun ongeloof: “Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd de belofte van in Zijn in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn. Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemend was in degenen, die het gehoord hebben”(Hebr. 4:1-2). Vergelijk dit met Ex. 6:8: “En Mozes sprak alzo tot de kinderen Israëls, doch zij hoorden naar Mozes niet.”

Hier over het functioneren van de absolute beloften in de prediking:

“Het woord van het verbond komt met gelijke volmacht tot uitverkorenen en niet-uitverkorenen, tot degenen die zeker zullen geloven en tot degenen die volharden in hun ongeloof. Het bedienen ervan aan beiden tegelijk in de verkondiging van het Evangelie moet noodzakelijk gebeuren door de beloften voor te stellen aan personen onbepaald, maar die moeten tenslotte uitmonden in voorwaardelijke uitdrukkingen. Zo wordt het voor de oren van allen verkondigd: “Ik zal u Mij ondertrouwen”en “Ik zal hun tot een God zijn”. De ene die dit gelooft en op zichzelf toepast, wordt daarop met Christus verenigd en met alle zaligmakende oogmerken in het verbond gebracht. De ander die evengoed als de ene een geopenbaarde volmacht heeft om te geloven, gelooft toch niet en krijgt daarom de belofte niet".

Tot slot een stukje uit mijn scriptie waarin ik dit bij Boston onderzocht heb:

Maakt Boston een dergelijk scherp onderscheid tussen de absolute verbondsbeloften die de uitverkorenen gelden, en anderzijds de voorwaardelijke Evangeliebeloften die alle hoorders van het Evangelie gelden?

1) Wanneer we deze vraag overwegen, kunnen we in de eerste plaats zeggen dat Boston dit onderscheid in zijn dogmatische werken nergens uitdrukkelijk aan de orde gesteld heeft. Ook in zijn preken komen we het niet tegen. We kunnen dus in de eerste plaats vaststellen dat Boston nergens uitdrukkelijk dit onderscheid leert . Dat is een belangrijke aanwijzing.

2) Een tweede opmerking betreft het gebruik van het woord verbondsbeloften. Het is niet juist om op grond van het feit dat Boston spreekt over verbondsbeloften te concluderen dat hij hiermee eveneens de absolute beloften op het oog heeft die hij tot de uitverkorenen beperken wil in de bediening van het verbond. Boston stelt dat het Evangelie in de bediening van het verbond, het gehele verbond met alle beloften aanbied:

“In ruime zin wordt het (verbond) ons aangeboden in zijn ver¬schillende artikelen en delen, zowel in het voorwaardelijk deel, als vervuld zijnde, als in het belovend deel dat nog moet vervuld worden. "Dan zal Ik rein water op u sprengen en gij zult rein worden; van alle uw onreinheden en van alle uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal u een nieuw hart geven en zal een nieuwe geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u, en Ik zal maken dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen en Mijn rechten zult bewaren en doen." En zie Hebr. 8:10 12 en alle de overige beloften des verbonds door de gehele Bijbel heen. Alle worden voorge¬steld en aangeboden onder de naam van het verbond in ruime zin. "Neigt uw oor en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden Davids", Jes. 55:3. In deze en dergelijke schriftgedeelten zijn alle beloften in¬gesloten.”

Wanneer we bovenstaand citaat goed lezen, zien we dat Boston hier verschillende beloften aanhaalt. Daarbij zijn zowel absolute beloften als voorwaardelijke beloften, die echter allen worden benoemd als verbondsbeloften. Het gebruik van de term verbondsbeloften moet gezien worden in het kader waarin ze gepredikt worden; in het kader van de verbondsbediening waarin alle beloften worden aangeboden aan alle hoorders, zowel de absolute als voorwaardelijke beloften.

3) Tenslotte kunnen we diverse aanwijzingen hierover vinden in enkele preken van Boston over Psalm 50:5, waarbij hij diverse tegenwerpingen beantwoordt. De eerste tegenwerping die door hem beantwoord word is de tegenwerping van iemand die stelt dat de beloften voor de uitverkorenen zijn, en dat het maar de vraag is of hij dat wel is. Boston antwoordt dan dat de volmacht om in het verbond te treden niet van verkiezing of verwerping afhangt, maar van Gods geopenbaarde wil in het aanbod van het Evangelie. De beloften – zo zegt Boston dan – worden dan ook onbepaald voorgesteld. Uitvoerig bewijst Boston dit met de eerste (moeder) belofte en diverse andere beloften waarbij hij o.a. Jes. 55:3 en Ezechiël 36:25 27 aanhaalt. Ook hier worden zowel absolute als voorwaardelijke beloften allen gezamenlijk benoemd met de term verbondsbeloften. Opmerkelijk is zijn retorische slotvraag: waar is hier enige beperking te vinden in personen?
De tweede tegenwerping is nog duidelijker: “de voorwaardelijke beloften zijn inderdaad voor allen, maar niet de onvoorwaardelijke”.
Boston wijst dan in zijn antwoord erop dat er in sommige beloften een verband van plicht en recht is, maar dat er geen eigenlijke voorwaardelijke beloften zijn, dan alleen voor Christus, Die de voorwaarden daarvan al vervuld heeft. De beloften die spreken over komen, geloven etc. wijzen op de weg om deel te krijgen aan de vervulling van de belofte; het verband tussen de plicht van het geloof waaruit het recht van bezit op de belofte voortvloeit. Kernachtig zegt hij vervolgens:

“De beloften van het verbond, noem ze zoals gij wilt; voorwaardelijk of onvoorwaardelijk, zijn voor allen onbepaald. Waar de wet geen onderscheid maakt, moeten wij geen onderscheid maken. Daarom legt de apostel het tot een grond van geloof voor de moordenaars van den Heere der heerlijkheid: "Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in de naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe en uwen kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal", Hand. 2:38, 39.”

Zie je nu ook niet dat dit een totaal andere manier van spreken over de beloften is dan het spreken zoals jij dat weergeeft in je posting, door vanuit de vervulling de adressering te beperken?

2. Voor de helderheid: het gaat er mij niet om een gedoopt kind gerust te stellen in de zin van: het zit wel goed. Maar ondanks je waarschijnlijk niet serieus bedoelde opmerking is het wel waar wat je zegt: Inderdaad, een gedoopt kind is een stap dichter bij Christus dan de wereld! Nee, ik zeg niet dat de doop ons zalig maakt. Maar het is wel zo dat de beloften van het genadeverbond de kinderen van de gelovigen krachtens het verbond toekomen. Toekomen in de zin van: aangeboden worden. Zo spreekt Calvijn er ook over. De belofte is hen gegeven, als een grond van het geloof, zou Erskine zeggen. En juist vanwege dat laatste vind ik het zo belangrijk. De beloften zijn de grond van het geloof! Wie daarom zegt dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn, staat middelijkerwijs het functioneren van het geloof tegen. Want juist die vrije en onvoorwaardelijke aanbieding van de beloften geeft een overtuigde zondaar geloofsvrijmoedigheid om tot Christus te gaan en te zeggen: Doe gelijk Gij gesproken hebt. Nee, zeg dan niet dat die overtuigde zondaar toch wel mag gaan omdat hij waarschijnlijk tot de uitverkorenen behoort. Zeg dat maar tegen zo iemand, dat is het laatste wat ik kan geloven. Sterker: daar mag hij zich niet mee bezig houden! Juist daarom is het zo belangrijk dat ons zicht hierop helder en Bijbels is. Nogmaals, niet om op valse grond gerust te stellen. Geen rustgrond, maar een pleitgrond. Onze kinderen leven onder Gods beloften, die betekend en verzegeld worden in de Heilige Doop. Tegelijk wil en moet ik ook blijven zeggen: tot zaligheid is het nodig dat de beloften in de weg van wedergeboorte, geloof en bekering in ons leven vervuld worden.
Daar wil ik geen letter vanaf doen. Maar omdat het in deze discussie vooral om het eerste gaat, wil ik dat ook benadrukken.

3. Tot slot: zonder lelijk te willen doen over de betreffende recensie/recensent, heeft de opmerking van Hervormde wel een waarheidselement. Ds. Schot kan blijkbaar niet zoveel met het betreffende artikel uit de DLR. Voorzien van allerlei mitsen en maren, en opmerkingen uit de Acta, kan het gehandhaafd worden. Is dat wel eerlijk en zuiver? Kan hij dan nog wel zuiver en eerlijk de inhoud overnemen? Eerlijk gezegd komen dit soort pogingen bij mij ook over als een vluchtweg om de letterlijke inhoud van het artikel te kunnen handhaven (je kunt ook moeilijk anders wanneer je je gereformeerd wilt noemen), maar inhoudelijk het aanpassen naar je eigen visie.
Maar goed, misschien moeten we dit punt laten schieten omdat het mogelijk te persoonlijk getint is.
hervormde

Bericht door hervormde »

Erasmiaan schreef:

Allereerst de belofte Erasmiaan. Tenminste ik ga er vanuit dat je in de gereformeerde traditie gedoopt bent:

Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt [Romeinen 8:17]. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade voor ons doen meewerken ten goede [Romeinen 8:28]. Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft [1 Johannes 1:7]. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend. Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen [Efeze 5:27].

Let op de gebruikte werkwoordsvormen in het doopformulier. Wat wij in Christus hebben. Dat is iets meer als een misschientje. Het is werkelijkheid! Als dat geen belofte is! Maar Erasmiaan, die belofte vraagt wel, nee vereist geloof. Heb jij zo de HEERE al gewezen op Zijn belofte? In het geloof amen gezegd op Zijn Woord. Als er één ding is wat wij met deze doop niet kunnen doen in de ontmoeting met de HEERE: ontkennen dat Hij het beloofd heeft en dat Hij het gedaan heeft.

Nu even over de meerderheid van de DL. Als de meerderheid die mening is toegedaan, waarom verwoordt dan dit belijdenisgeschrift een minderheidsstandpunt? Op z'n minst opmerkelijk en het onderzoek waard.

Maar met deze move van ds. Schot is de deur wijd open voor een herinterpretatie van de belijdenisgeschriften. Open de Acta en zie of er iets van je gading bij is. Tenminste wat beantwoord aan je gevoel. Dat recht hebben we altijd, ook ds. Schot, maar wees dan wel eerlijk en zeg er dan bij: ik onderschrijf de belijdenisgeschriften niet zoals ze uiteindelijk in deze vorm zijn aanvaard door de synode van Dordrecht. En trekt vervolgens ook de conclusie dat je niet achter het Doopformulier staat. Je kan toch onmogelijk met deze visie op deze manier de HEERE danken voor de belofte in de doop:

Almachtige en barmhartige God en Vader, wij danken en loven U dat U ons en onze kinderen door het bloed van Uw geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven hebt. En dat U ons door Uw Heilige Geest tot leden van Uw eniggeboren Zoon en zo tot Uw kinderen hebt aangenomen en ons dit met de Heilige Doop verzegelt en bekrachtigt.

Wij bidden U ook door Hem, Uw geliefde Zoon, dat U deze gedoopte kinderen door Uw Heilige Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijk en godvrezend opgevoed worden en meer en meer groeien in de Heere Jezus Christus. Geef dat ze zo Uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid die U hun en ons allen hebt bewezen, zullen belijden en in alle gerechtigheid onder onze enige Leraar, Koning en Hogepriester Jezus Christus leven en moedig tegen de zonde, de duivel en heel zijn rijk strijden en mogen overwinnen.
Dan zullen zij U en Uw Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest, de enige en waarachtige God, eeuwig loven en prijzen. Amen.
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Barmhartigheid schreef:
caprice schreef: Wat vind je (en anderen) van het stuk van Faukelius?
Ik laat een oudvader spreken. Heb ik wel het recht om zijn geschreven woorden te veranderen?
Ecclesia reformata semper reformanda. Dus ja, je mag het best naar de taal van deze tijd vertalen. Oudvaders snapten namelijk wel dat het om het doel gaat, om de inhoud... en dat de verpakking mag veranderen als die inhoud dan beter overkomt ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

vandaag in BWP nog een reactie op het artikel van Ds Schot over dit boek, dit keer van ds Kievit.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:vandaag in BWP nog een reactie op het artikel van Ds Schot over dit boek, dit keer van ds Kievit.
Ik durf niets meer te vragen; alleen maar hopen...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
helma schreef:vandaag in BWP nog een reactie op het artikel van Ds Schot over dit boek, dit keer van ds Kieviet.
We wachten geduldig om Jean.

Stel je er overigens niet teveel van voor, mij stelde het namelijk teleur.
Ariene

Bericht door Ariene »

Herman schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:vandaag in BWP nog een reactie op het artikel van Ds Schot over dit boek, dit keer van ds Kieviet.
We wachten geduldig om Jean.

Dat maakt mij wel weer benieuwd.
Vind de stukken van Ds Kieviet altijd erg mooi.

(Ik heb hem nog niet, maar als ik hem heb wil ik hem wel scannen)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
henriët

Bericht door henriët »

Herman schreef:
Tiberius schreef:
We wachten geduldig om Jean. (op)

k heb gekeken of ik het kan.. maar het lukt niet...
Laatst gewijzigd door henriët op 12 dec 2008, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

Hierbij even snel de reactie van Ds Kieviet.
Een reactie op een reactie.

"Ds. Kempeneers heeft over een gevoelig onderwerp geschreven. Ik meen dat de weg die hij wijst een goede, bijbelse weg is. Ze is geheel in de lijn van de Dordtse vaderen. (...) Ik wens dit boekje in de handen van velen. Vooral van bedroefde ouders. Opdat ze zullen ervaren dat bij de Heere milde handen en vriendelijke ogen van eeuwigheid zijn. "
Deze woorden waren midden vorig jaar te lezen in de kolommen van ons blad. Ze maakten onderdeel uit van een bespreking van mijn hand van het boekje van ds. M.A. Kempeneers "Waar is ons kind?" Zoals bekend bevat dat boekje een pastorale verhandeling rond het overlijden van jonge kinderen.

Ook in De Saambinder, het wekelijkse orgaan van de Gereformeerde Gemeenten, is aan het geschrift van ds. Kempeneers aandacht gegeven. Dat gebeurde onlangs zelfs in zes uitvoerige artikelen. De schrijver is ds. A. Schot te Nunspeet. De conclusie die deze recensent trekt, is een andere dan de mijne. Aan het slot van zijn laatste bijdrage schrijft hij: "Mij bekruipt bij het lezen van dit boekje het gevoel dat de grens der verborgen dingen wordt overschreden. (...) Ons past grote voorzichtigheid. Daarom blijven er bij mij persoonlijke en pastorale vragen na het lezen van dit boekje.

Het is het goed recht van deze 'gergemdominee' om een kritische - en op diverse punten afwijzende - reactie op een boekje als dit te geven. Toch levert de wijze waarop hij dat heeft gedaan bij mijzelf en bij anderen flink wat vragen op. Zelfs ben ik ervan overtuigd dat hij aan ds. Kempeneers en aan diens intentie geen recht heeft gedaan. In het vorige nummer van Bewaar het Pand besteedde ds. P. Roos een breed artikel aan de recensie van ds. Schot. Zijn reactie, in een waardige en evenwichtige toon gesteld, sneed naar mijn indruk hout. Hij liet blijken de bedoeling van ds.Kempeneers goed begrepen te hebben. Die verdedigde hi, ook. Tegelijkertijd probeerde hij zich ook in de bezwaren van ds. Schot in te leven. Hij trok zelfs, zo voelde ik dat aar, een extra mijl met hem op. Uiteindelijk probeerde hij beide visies met elkaar te verbinden.Omdat ikzelf achter ds. Kempeneers' boekje ben gaan staan, zou ik aan de bijdrage van ds. Roos graag nog enkele overwegingen wille~ toevoegen.

conclusies
Waar spreken we over? Over het antwoord op de vraag- "Waar is ons jonggestorven kind?" Dit is een tere vraag. Ouders die deze vraag stellen, voelen niet alleen het verdriet om het sterven van hun kind. Maar tobben daarnaast met de prangendevraag naar de eeuwige staat van hun gestorven kindje. Volgens ds. Kempeneers geeft de Bijbel deze lijn aan: "al zijn ze st.rafwaardig vanwege de erfzonde, het VErbond mag voor de jonggestorven verbondskinderen als genoegzaam voor hun zaligheid geacht worden." Deze overtuiging stemt overeen met de gedachten van de meeste oude schrijvers. De contraremonstrantse dominees uit 1611 zeggen hierover: "Voor Gods uitverkoren kinderen zijn te houden, niet alleen de volwassenen die in Christus geloven, maar ook de kinderen van het verbond, zolang zij in hun daden het tegendeel niet bewijzen. Daarom hebben gelovige ouders, wanneer hun kinderen "hun kindsheid komen te sterven, gen oorzaak om aan de zaligheid van hhun kinderen te twijfelen" [43]. In deze lijn hebben ook de vaderen van de Nationale Dordtse Synode zich uitgesproken. Zie hiervoor Dordtse Leerregels I, 17. Dit is de lijn die ook ds. Kempeneers in zijn boekje trekt. Deze interpretatie van de Bijbel op dit punt heeft dus oude papieren. Godzalige theologen hebben deze troost persoonlijk ervaren en ze ook als Gods getuigenis gepreekt. Omdat volgens hen de Heere ons dat in Zijn Woord heeft bekend gemaakt.

Wie deze lijn weerspreken wil, mag dat gerust doen. Maar die moet wel weten waar hij aan begint. De bijbelse en theologische gronden van een tegengestelde visie zullen toch wel aangewezen moeten worden. Maar daarvan is in al die zes artikelen geen zweem te bespeuren. Ook de eigen visie, inclusief de eigen interpretatie van de belijdenis, ontbreekt geheel. Ds. Schot kiest een andere methode. Het is de methode van de snijtafel. In zijn zes grote artikelen fileert hij het boekje waar hij maar kan. Al suggererend en concluderend worden er dingen uitvergroot, daarmee tot gevolgtrekkingen komend die overduidelijk zo niet bedoeld zijn. En behoudens enkele lovende woorden is het een onwelwillende en onbillijke bespreking geworden, die de dominee van Elburg ongetwijfeld diep heeft geraakt.
Maar niet alleen hem. Want niet iedereen binnen de Gereformeerde Gemeenten is het met deze gang van zake eens. 'Zo behandel je een broeder niet', aldus een collega-predikant. Bovendien werkt deze recensie in de Gereformeerde Gemeenten ook verwarrend. Ik weet van een aantal predikanten dat ze het boekje in hun gemeente hebben aanbevolen en besproken. Iemand zei: "Het heeft vruchten afgeworpen en troost gebracht." Ik weet dat ds. Kempeneers over zijn boekje lezingen heeft gegeven voor De Vluchtheuvel, de stichting voor sociaal-maatschappelijk werk van de Gereformeerde Gemeenten, voor Gereformeerde Gemeente-scholen heeft hij gesproken, etc. Al deze mensen worden door De Saambinder in de kou gezet. Want er wordt wel kritiek gegeven, maar een bijbels, confessioneel en kerkhistorisch gefundeerd alternatief wordt niet gegeven.
Daarenboven: het is een verwijtbare lacune dat ds. Schot de oudvaders totaal onbesproken laat. Terwijl ds. Kempeneers weergeeft dat hij zich juist door uitspraken van oudvaders in deze materie is gaan verdiepen en onderzoek heeft gedaan naar de betekenis van DL I, 17. De vaderen waren zo ruim en zo troostvol in hun spreken. En ze wezen zo zuiver het vaste verbond Gods als grond voor de troost aan. Maar ds. Schot gaat hier totaal aan voorbij. Hij stelt veel vragen aan ds. Kempeneers. Diezelfde vragen stelt hij in feite ook aan de belijdenis en aan de oudvaders. Het antwoord erop blijft hij echter schuldig.

motief
Wat is de drijfveer van ds. Schot geweest om zijn Veluwse collega op deze wijze af te serveren?, nota bene een broeder die een kwartiertje rijden van hem af woont, direct bereikbaar voor een collegiaal gesprek... Wat was het motief? Me dunkt nog steeds en weer opnieuw het vijanddenken dat koste wat kost in stand moet blijven. Het hoge woord moet er maar uit: de zogenaamde drie-verbondenleer. Wat uit christelijke gereformeerde hoek komt, al heet het dan Bewaar het Pand, is bij voorbaat verdacht. En het kost kennelijk weinig moeite om met dit in het achterhoofd selectief te lezen en te beoordelen. De stok ligt al gereed. Al meerdere keren bleek het. En nu opnieuw.

Ik zal de eerste zijn - en ik sprak het eerder uit - die erkent dat er binnen onze kerken een verbonds-automatistische lijn te constateren is. Het is met pijn gezegd. Ik zal ook de eerste zijn die durft uit te spreken dat een bepaald functioneren van de aangehangen verbondsvisie daaraan mede debet is. Ongetwijfeld. Helaas. Maar dat laat onverlet dat publicaties uit onze kerken aan niets meer en minder dan aan Schrift en belijdenis dienen te worden getoetst, onbevooroordeeld. En deze toets kan het boekje van ds. Kempeneers zeker doorstaan. Gevoegd daarbij de tere en zeer betrokken toon waarin het is gesteld. Dat alles had een heel andere bespreking moeten opleveren. Mag ik het in de richting van de Gereformeerde Gemeenten vragen: ga niet bij voorbaat uit van een onschriftuurlijk verbondsoptimisme. Lees het niet waar het niet staat...
Gevraagd naar een weergave van zijn verbondsvisie zal ds. Schot ongetwijfeld wijzen op het boek van de 18e-eeuwer Thomas Boston Het Verbond der genade, de klassieke weergave van de zogenaamde twee-verbonden leer. Het is een geschrift waaraan ook ik me zeer verbonden weet; hetzelfde geldt ongetwijfeld van ds. Kempeneers. De theologische visie van deze Schotse prediker stond echter een ruime opvatting aangaande de troost uit Gods verbond niet in de weg. Daarin was hij voor zichzelf en voor anderen mild en ruim. Hij dacht groot van Gods genade. Thomas Boston - samen met zijn chronisch depressieve vrouw heeft hij ontzaglijk huiselijk leed moeten ervaren. Zesvan hun kinderen moesten ze vroegtijdig naar het graf dragen. Het was een smartelijke weg voor deze ouders, maar ook een weg van troost, zo lees ik in Bostons levensgeschiedenis. Waar aan ontleenden Boston en zijn vrouw deze troost? Hij heeft er vrijmoedig getuigenis van afgelegd: aan het vaste verbond Gods. Na het sterven van zijn kleine Katharine, nog maar acht maanden oud, schreef hij: "Ik heb nooit eerder dan toen zulk een troostelijk gezicht gehad op de beschikking van God over onze kinderen. Ik zag dat de Heere vrij is in het handelen met onze kinderen, anders dan tot onze tijdelijke troost. Hij nam het grootste deel van mijn kinderen tot Zich in hun kindsheid, zodat zij niet tevergeefs in de wereld gebracht zijn. Ik zag redenen de Heere te danken, dat ik vader was gemaakt van zes kinderen, die nu in het graf liggen en in het bezit waarvan ik mij slechts een korte tijd mocht verheugen. Maar niemand van hen is verloren gegaan. Ik zal ze allen weerzien in de dag der opstanding. Die zin in het verbond 'en uws zaads God' was mij zoet.
In het genadeverbond vond Boston, ook met betrekking tot zijn kinderen, troost en vastheid. Zo kon hij ook andere gelovige ouders tot troost zijn. Zo was zijn theologie, zo was zijn leven, zo was zijn pastoraat. Er is nog veel van te leren...

J.M.J. Kieviet
Opmaaktechnisch gewijzigd door de moderator om de leesbaarheid te bevorderen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Dat beloofd wat voor het 2e artikel van ds Schot.
Zo heb ik ds Kieviet zelden gehoord...
Plaats reactie