Verder mag je zelf constateren of de discussie met warmte gevoerd wordt of niet.
Niet ALLEEN een 'nuttige' intentie, maar wel de meest essentiële. Het behoud kan niet zonder kennis van God. Pas door het kennen van de grootheid van God leren wij hoe verdorven wij zijn! Maar hopelijk ook dat we niet verder kunnen leven zonder met Hem verzoend te zijn. Pas wanneer wij ons dankzij Zijn Zoon behouden weten, kunnen wij iets beseffen en vertellen over Zijn grootheid.Afgewezen schreef: Is alleen dat een 'nuttige' intentie? Ik weet wel, daar gaat het om, ons behoud. Maar er is meer: het gaat er ook om Wie God Zelf is, hoe Hij gekend wil worden.
DL schreef:En aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuselijk onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden. Deze lering geeft ons een onuitsprekelijken troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, alzo dat niet één haar van ons hoofd ( want die zijn alle geteld ) , ook niet één musje op de aarde vallen kan zonder den wil onzes Vaders. Waarop wij ons verlaten, wetende dat Hij de duivelen in den toom houdt en al onze vijanden, die ons zonder Zijn toelating en wil niet schaden kunnen.
Bij mij in de Bijbel (SV) staat hier nog een Genesis 3 tussen. Ik wil dit hoofdstuk wel even pb-en.Marnix schreef:...Ik heb sowieso het idee dat de stelling "God haat verworpenen" een vreemde formulering is. Alsof God mensen schept en gelijk zegt: Ik haat jou. God haat zonden, ongeloof. God is liefde en niet haat en liefde tegelijk, haat naar de een, liefde naar de ander, voordat we bestonden.
'Uw wil geschiede'. In de meeste Catechismusverklaringen (bv. Smijtegelt) wordt eerst onderzocht op welke wil van God dit betrekking heeft. Zo zouden we dat bij zulke Bijbelteksten ook uit moeten zoeken. Wordt hier gedoeld op de wil van het besluit? God wil ook niet dat wij mensen zondigen, maar in de wil van het besluit komen deze zonden wel voor.Marnix schreef:Afgewezen, de Bijbel zegt toch nog wel iets meer hierover. Bijvoorbeeld dat God niet wil dat er iemand verloren gaat maar allen behouden worden. Dat soort teksten zeggen toch ook wel iets over de vraag of er verwerping van eeuwigheid is?
Denk aan de rijke jongeling, Jezus beminde (liefde) hem. Maar toch verworpen...Afgewezen schreef: ...ik denk wel dat het zinvol is om onderscheid te maken tussen Gods algemene mensenliefde en Zijn speciale liefde voor de uitverkorenen... En, natuurlijk, het is een manier van onderscheid maken, net als tussen Gods verborgen en geopenbaarde wil, die niets 'oplost', maar wel de zaken in hun juiste verband zet.
Helaas..., gravo zwijgt, hij heeft zijn eigen waarheid.Jongere schreef:Dat heb je snel gedaan gravo, die dingen gelezen en bekeken die ik je als tip gaf. Of blijf je altijd je eigen mening herhalen (nu ook met forse schriftkritiek, uiteraard heel beleefd geformuleerd) zonder ècht op de argumenten van anderen in te gaan? Verdiep je eens goed in de klassieke gereformeerde theologie. Ik denk dat je daar meer antwoorden tegen komt op je vragen dan je wellicht verwacht.
Het is een blijft inderdaad een onbevattelijk vraagstuk en geeft daarmee tegelijk iets aan van de grootheid van onze God. Dat mag ons wel met eerbied stil maken...Oude Paden schreef: Ik geloof dat inmiddels mijn hersens kronkels vertonen en ik zal waarschijnlijk nooit geen resolute uitspraken in dezen meer doen.
Het is (en dat blijft het ook!) een onbevattelijk vraagstuk, waar door veel oudvaders ook zeer verschillend over werd gedacht! Ik heb nooit geweten dat daar zoveel nuanceverschillen over bestonden.
Je hebt helemaal gelijk Jan, het staat er tussen in! Het staat er voordat Christus Zijn verlossende werk hier op aarde volbracht!Jan schreef: Bij mij in de Bijbel (SV) staat hier nog een Genesis 3 tussen. Ik wil dit hoofdstuk wel even pb-en.
Waar lees je dat in de bijbel dat de zonden een wilsbesluit van God zijn? Dat zou betekenen dat God zou zondigen. Maar daar zijn we het toch wel over eens dat dat niet zo is?Jan schreef: 'Uw wil geschiede'. In de meeste Catechismusverklaringen (bv. Smijtegelt) wordt eerst onderzocht op welke wil van God dit betrekking heeft. Zo zouden we dat bij zulke Bijbelteksten ook uit moeten zoeken. Wordt hier gedoeld op de wil van het besluit? God wil ook niet dat wij mensen zondigen, maar in de wil van het besluit komen deze zonden wel voor.
Of het aanbod niet aangenomen?Jan schreef: Denk aan de rijke jongeling, Jezus beminde (liefde) hem. Maar toch verworpen...
AmenJan schreef: De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet (Deut. 29:29)
Helaas heb ik niets in het nederlands, maar alleen in het engels als reactie op jou artikel:HerbertV schreef:Ik zou jullie eens willen wijzen op dit artikel:
http://webspire.nl/artikelen/Romeinen%209.pdf
Droevig verhaal, en lijnrecht tegen de Dordtse Leerregels ingaand.HerbertV schreef:Ik zal ze eens lezen, maar misschien is het handig dat je zelf duidelijk maakt wat niet waar kan zijn uit het artikel waar ik naar verwezen heb. Het artikel van Thomas Schreiner lijkt de vervangingstheologie te ondersteunen. Ik ga nu lekker slapen, en morgen zal ik ze verder lezen.
Ik zelf geloof niet in de uitverkiezing. Als ik dat wel zou doen, zou ik het niet in mijn hoofd durven halen om kinderen op deze wereld te zetten. Het is een vervelende term, maar er is met de verkiezing en de verwerping een 'kans' dat je verworpen ben. Kinderen die je niet op de wereld zet, kunnen ook niet verworpen zijn, zo denk ik dan maar.
Sommige (ongelovigen) mensen durven zelfs te beweren dat het wel verantwoord is om verworpenen op de aarde te zetten omdat God in hun verdoemenis geeerd wordt. Zelden heb ik grotere liefdeloosheid naar kinderen gehoord.
Misschien kan ik het hiermee illustreren: Stel je loopt met je kinderen (als je die hebt) in een speeltuin, en er is een attractie waar een bord bij staat met de tekst: De kans dat je deze attractie overleefd is 50%. Je zou je kind voor geen goud in de attractie laten gaan. Waarom zijn mensen als het om aardse dingen gaat wel zo verantwoordelijk tegen over hun kinderen, maar als het om de eeuwigheid gaat, denkt niemand er over na dat ze wel eens een verworpene op aarde zouden kunnen zetten. De kans dat je verworpen ben is vrij groot, als ik de verhoudingen tussen avondmaalsgangers en niet-avondmaalsgangers in mijn kerken ziet. Daarnaast was er zelfs een dominee die durfde te beweren dat van de avondmaalsgangers 50% zichzelf voor de gek hield (5 wijzen, 5 dwazen maagden). Daarmee is de kans dat iemand verworpen is behoorlijk groot, en ik durf dan de enorme verantwoording niet te nemen om kinderen op de wereld te zetten.
Sorry, maar mensen die in de verwerping geloven, en klakkeloos een rij kinderen op deze aardkloot zetten, kan ik werkelijk niet begrijpen. Overigens is het helemaal niet zo gek om niet in de uitverkiezing te geloven. Zoek in google maar eens op uitverkiezing, en de bovenste 5 links zijn alleen maar artikelen tegen die uitverkiezing.
Jammer dat je juist het grote wonder van de verkiezing over het hoofd ziet!HerbertV schreef:Ik zal ze eens lezen, maar misschien is het handig dat je zelf duidelijk maakt wat niet waar kan zijn uit het artikel waar ik naar verwezen heb. Het artikel van Thomas Schreiner lijkt de vervangingstheologie te ondersteunen. Ik ga nu lekker slapen, en morgen zal ik ze verder lezen.
Ik zelf geloof niet in de uitverkiezing. Als ik dat wel zou doen, zou ik het niet in mijn hoofd durven halen om kinderen op deze wereld te zetten. Het is een vervelende term, maar er is met de verkiezing en de verwerping een 'kans' dat je verworpen ben. Kinderen die je niet op de wereld zet, kunnen ook niet verworpen zijn, zo denk ik dan maar.
Sommige (ongelovigen) mensen durven zelfs te beweren dat het wel verantwoord is om verworpenen op de aarde te zetten omdat God in hun verdoemenis geeerd wordt. Zelden heb ik grotere liefdeloosheid naar kinderen gehoord.
Misschien kan ik het hiermee illustreren: Stel je loopt met je kinderen (als je die hebt) in een speeltuin, en er is een attractie waar een bord bij staat met de tekst: De kans dat je deze attractie overleefd is 50%. Je zou je kind voor geen goud in de attractie laten gaan. Waarom zijn mensen als het om aardse dingen gaat wel zo verantwoordelijk tegen over hun kinderen, maar als het om de eeuwigheid gaat, denkt niemand er over na dat ze wel eens een verworpene op aarde zouden kunnen zetten. De kans dat je verworpen ben is vrij groot, als ik de verhoudingen tussen avondmaalsgangers en niet-avondmaalsgangers in mijn kerken ziet. Daarnaast was er zelfs een dominee die durfde te beweren dat van de avondmaalsgangers 50% zichzelf voor de gek hield (5 wijzen, 5 dwazen maagden). Daarmee is de kans dat iemand verworpen is behoorlijk groot, en ik durf dan de enorme verantwoording niet te nemen om kinderen op de wereld te zetten.
Sorry, maar mensen die in de verwerping geloven, en klakkeloos een rij kinderen op deze aardkloot zetten, kan ik werkelijk niet begrijpen. Overigens is het helemaal niet zo gek om niet in de uitverkiezing te geloven. Zoek in google maar eens op uitverkiezing, en de bovenste 5 links zijn alleen maar artikelen tegen die uitverkiezing.