Overigens is het een dankdag. Geen dankmiddag of dankmiddag + dankavond of dankochtend en dankavond of zoiets. T'is een misvatting dat men meent een dankdag behoudens de kerkdiensten naar believen en ter eigen nutte en vermaak verder te mogen invullen.Mara schreef:Ja, ik zie er naar uit, hoop 2 x te gaan.
Wij hebben nog 2 x dienst, maar ik vraag me af, hoe lang nog ?
sMiddags zitten alleen wat oudere mensen, jonge moeders met jonge kinderen en mensen zonder werk in de kerk.
Niemand neemt er nog een snippermiddag voor.
@Orchidee, wat vreemd een toetsweek deze week !
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het is meestal ervoor of erna (al naar gelang de herfstvakantie valt)
Maar ja, ik zou zo zeggen, de meiden zitten toch niet de hele dag in de kerk![]()
Er blijft toch nog een uurtje over om te leren ? Of is het 3 x ? Maar dan zou ik persoonlijk niet alle keren de kids meenemen.
sAvonds MOETEN ze mee, smiddags zijn ze er niet altijd, of ze mogen kiezen of ze meegaan.
Dankdag en biddag
Re: Dankdag
Willem schreef:Overigens is het een dankdag. Geen dankmiddag of dankmiddag + dankavond of dankochtend en dankavond of zoiets. T'is een misvatting dat men meent een dankdag behoudens de kerkdiensten naar believen en ter eigen nutte en vermaak verder te mogen invullen.Mara schreef:Ja, ik zie er naar uit, hoop 2 x te gaan.
sMiddags zitten alleen wat oudere mensen, jonge moeders met jonge kinderen en mensen zonder werk in de kerk.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het is meestal ervoor of erna (al naar gelang de herfstvakantie valt)
Maar ja, ik zou zo zeggen, de meiden zitten toch niet de hele dag in de kerk![]()
Er blijft toch nog een uurtje over om te leren ? Of is het 3 x ? Maar dan zou ik persoonlijk niet alle keren de kids meenemen.
sAvonds MOETEN ze mee, smiddags zijn ze er niet altijd, of ze mogen kiezen of ze meegaan.

Ik hoop dat wij vast blijven houden om op bid en dankdagen vrij te nemen. (voor kinderen is het soms moeilijk als ze beroepsopleidingen volgen die geen rekening houden met deze dagen.)Mara schreef:Ja, ik zie er naar uit, hoop 2 x te gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erg kort door de bocht dit hoor! Zoals je kan lezen studeert sweelinck 25 aan een hogeschool: ik denk dat de hogescholen/universiteiten waar voor dankdag een dag vrij gegeven wordt op minder dan één hand te tellen is. Sterker: er zal echt niet geschroomd worden om op woensdag, dan wel donderdag een tentamen te plannen. Daarbij zijn tentamens meestal van zulk een kaliber dat er een dag van te voren nog wel geleerd zal moeten worden.refo schreef:Een toetsweek lijkt me geen 'wettige verhindering'....
Blijft een beetje vreemd dat een Christelijke Hogeschool geen rekening houdt met dankdag.Nochtans schreef:Erg kort door de bocht dit hoor! Zoals je kan lezen studeert sweelinck 25 aan een hogeschool: ik denk dat de hogescholen/universiteiten waar voor dankdag een dag vrij gegeven wordt op minder dan één hand te tellen is. Sterker: er zal echt niet geschroomd worden om op woensdag, dan wel donderdag een tentamen te plannen. Daarbij zijn tentamens meestal van zulk een kaliber dat er een dag van te voren nog wel geleerd zal moeten worden.refo schreef:Een toetsweek lijkt me geen 'wettige verhindering'....
Maar daar kan Swee nix aan doen natuurlijk.
~~Soli Deo Gloria~~
Wij hebben 2 keer...'s morgens en 's avonds, tussen half 12 en 19.00 uur thuis... dus genoeg tijd om te lerenMara schreef:Ja, ik zie er naar uit, hoop 2 x te gaan.

Maar er zijn inderdaad jongelui, die 3 x naar de kerk MOETEN, en dan diensten van 2 uur...ik denk dat sommigen daarvan wel in de knoop kunnen komen.
De school geeft nog wel een vrije dag, maar hoeveel nut dat nog heeft, vraag ik me ook af...
Zeker de helft is PKN of iets anders,ook leraren/leraressen, waar ze alleen 's avonds of as zondag een dankdienst hebben.
En er zijn er ook nog verschillenden die het volgende week of de dag erna hebben.
2 vriendinnen, van beide dochters, hebben dus morgen een vrije dag...en volgende week woensdag krijgen ze ook vrij.
"Zoveel mensen, zoveel wensen"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tja, het is ook goede vrijdag maar dan hebben we ook 's avonds dienst, ook al heet het geen goede-vrijdag-avond. Het is een dankdag (geen rustdag) met 's avonds een dienst. Prima als men overdag ook diensten heeft, maar om nou te doen alsof het vreselijk is als je op die dag gewoon werkt is wel erg jammer. Het is sowieso geen Bijbelse instelling maar een menselijk bedenksel, prima, zolang we er dan maar geen 11e gebod van maken.
Wat de verdere discussie betreft, je kan gewoon naar de kerk gaan, verder is de dag geen rustdag of zo dus tussendoor kan je prima wat huiswerk maken volgens mij.
Wat de verdere discussie betreft, je kan gewoon naar de kerk gaan, verder is de dag geen rustdag of zo dus tussendoor kan je prima wat huiswerk maken volgens mij.
En in feite is iedere dag een dankdag. Maar ik ben erg benieuwd naar je Bijbelse onderbouwing dat je op bid- en dankdag de dag niet naar eigen nut en vermaak in mag vullen. Volgens mij verschilt bid- en dankdag wat dit betreft namelijk niet van een andere werkdag. Je mag er andere dingen doen... en dan geldt natuurlijk dat we alles wat we doen mogen en moeten doen onder gebed en dankzegging.Overigens is het een dankdag. Geen dankmiddag of dankmiddag + dankavond of dankochtend en dankavond of zoiets. T'is een misvatting dat men meent een dankdag behoudens de kerkdiensten naar believen en ter eigen nutte en vermaak verder te mogen invullen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Willem schreef:Overigens is het een dankdag. Geen dankmiddag of dankmiddag + dankavond of dankochtend en dankavond of zoiets. T'is een misvatting dat men meent een dankdag behoudens de kerkdiensten naar believen en ter eigen nutte en vermaak verder te mogen invullen.Mara schreef:Ja, ik zie er naar uit, hoop 2 x te gaan.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tja en dan heb je ook nog kerken die volgende week pas dankdag kunnen houden, omdat ze geen eigen predikant hebben.
Hebben wij ook vaak gehad en heb je dus niks aan de vrije dag van de reform. school
Ik vraag me af als je 3 x gaat of je dan dankbaarder bent dan iemand die 1 of 2 keer gaat ?
Idd goede vrijDAG, dan ga je toch ook geen 3 x ?
En de 2e paas- pinkster- en kerstdag staat ook op de "tocht".
In veel rechtse kerken heb je dan al geen normale dienst meer, maar een "viering" met jeugdige inbreng of zoiets.
In Zeeland is het trouwens toch pas over 2 weken dankdag ?
Hebben wij ook vaak gehad en heb je dus niks aan de vrije dag van de reform. school

Ik vraag me af als je 3 x gaat of je dan dankbaarder bent dan iemand die 1 of 2 keer gaat ?
Idd goede vrijDAG, dan ga je toch ook geen 3 x ?
En de 2e paas- pinkster- en kerstdag staat ook op de "tocht".
In veel rechtse kerken heb je dan al geen normale dienst meer, maar een "viering" met jeugdige inbreng of zoiets.
In Zeeland is het trouwens toch pas over 2 weken dankdag ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- sweelinck 25
`Nochtans schreef:Erg kort door de bocht dit hoor! Zoals je kan lezen studeert sweelinck 25 aan een hogeschool: ik denk dat de hogescholen/universiteiten waar voor dankdag een dag vrij gegeven wordt op minder dan één hand te tellen is. Sterker: er zal echt niet geschroomd worden om op woensdag, dan wel donderdag een tentamen te plannen. Daarbij zijn tentamens meestal van zulk een kaliber dat er een dag van te voren nog wel geleerd zal moeten worden.refo schreef:Een toetsweek lijkt me geen 'wettige verhindering'....
Vandaag, morgen en overmorgen hebben we tentamens. Ik heb wel al het een en ander geleerd, maar vaak heb ik toch de dag ervoor ook nog wel nodig. En zeker nu ik in de 1e toetsweek zit. Het is allemaal nog wennen aan de manier van toetsen.
De CHE houd eigenlijk wel rekening met Dankdag. `s Avonds worden er geen lessen gegeven want de school gaat `s avonds om al 18:00 dicht.
En wat mijn vooruitzicht betreft met de diensten. Morgenmiddag hoop ik te gaan, dan ga ik morgenavond uit kerk vroeg naar bed. En dan donderdagmorgen er vroeger uit, zo is het ook opgelost.
Volgende week is er op Flakkee Dankdag, over 2 weken een deel van Zeeland en over 3 weken nog een ander deel van Zeeland.Mara schreef:In Zeeland is het trouwens toch pas over 2 weken dankdag ?
T'is anders heel eenvoudig hoor Marnix. Als een reisbureau een 3 daagse reis naar Brussel aanbied dan hebben ze nogal eens de neiging om op de eerste dag de mensen om 9 uur in de avond op te halen voor vertrek. Op de laatste (derde) dag wordt men dan in de ochtend om 10 uur weer thuis afgezet. Het zij echter verre van mij om het reisbureau te verplichten om er 3 volle dagen van te maken, noch zegt de Bijbel dat het niet mag of zo.Marnix schreef:Tja, het is ook goede vrijdag maar dan hebben we ook 's avonds dienst, ook al heet het geen goede-vrijdag-avond. Het is een dankdag (geen rustdag) met 's avonds een dienst. Prima als men overdag ook diensten heeft, maar om nou te doen alsof het vreselijk is als je op die dag gewoon werkt is wel erg jammer. Het is sowieso geen Bijbelse instelling maar een menselijk bedenksel, prima, zolang we er dan maar geen 11e gebod van maken. Wat de verdere discussie betreft, je kan gewoon naar de kerk gaan, verder is de dag geen rustdag of zo dus tussendoor kan je prima wat huiswerk maken volgens mij.
En in feite is iedere dag een dankdag. Maar ik ben erg benieuwd naar je Bijbelse onderbouwing dat je op bid- en dankdag de dag niet naar eigen nut en vermaak in mag vullen. Volgens mij verschilt bid- en dankdag wat dit betreft namelijk niet van een andere werkdag. Je mag er andere dingen doen... en dan geldt natuurlijk dat we alles wat we doen mogen en moeten doen onder gebed en dankzegging.Overigens is het een dankdag. Geen dankmiddag of dankmiddag + dankavond of dankochtend en dankavond of zoiets. T'is een misvatting dat men meent een dankdag behoudens de kerkdiensten naar believen en ter eigen nutte en vermaak verder te mogen invullen.
En toch vind ik zo'n soort reisbureau kneuterig en suggestief in z'n naamgeving. Op het oneerlijke af hoewel ze feitelijk niets verkeerd doen. Zo is het nu met onze benamingen voor dankdag ook zo vaak. Als we zeggen dat we dankdag houden dan houden we dankdag en geen dankstond. Is een dankstond houden i.p.v. een dankdag dan onjuist? Natuurlijk niet, een ieder zij in z'n eigen gemoed ten volle verzekerd.
Het doet me altijd een beetje denken aan Annanias en Safira. Daar ging het niet om tijd (snipperdag?) maar om geld. Het probleem was niet dat ze geen zin hadden om veel te geven, het probleem was dat ze voordeden dat ze meer gaven dan ze deden. In het kleinere heb ik hetzelfde met de dank- en biddagen. Daar attendeerde ik op.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Tja, dan hebben we het in het 'goddeloze' Canada toch nog maar makkelijk...
Beiden Goede Vrijdag, en ook dankdag zijn hier 'national holidays'....
Wat school betreft, zijn er natuurlijk altijd die mispunten van leraren die voor een weekeinde extra huiswerk opgeven... Of die ervan houden op maandag te toetsen...
Beiden Goede Vrijdag, en ook dankdag zijn hier 'national holidays'....
Wat school betreft, zijn er natuurlijk altijd die mispunten van leraren die voor een weekeinde extra huiswerk opgeven... Of die ervan houden op maandag te toetsen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- FlyingEagle
Bij ons is er 3x kerk, om 9.30 om 14.00 en om 19.00 dat is echt een lange zit hoor, en weinig tijd om rustig te eten tussendoor. Ik voel me dan de hele dag door gestrest, zo van opschieten we moeten al weer bijna weg.
Verder vindt ik het heerlijk om op dankdag of biddag vrij te nemen en naar de kerk te gaan.
Verder vindt ik het heerlijk om op dankdag of biddag vrij te nemen en naar de kerk te gaan.
Hm, vervelend dat je dat hebt.Willem schreef:T'is anders heel eenvoudig hoor Marnix. Als een reisbureau een 3 daagse reis naar Brussel aanbied dan hebben ze nogal eens de neiging om op de eerste dag de mensen om 9 uur in de avond op te halen voor vertrek. Op de laatste (derde) dag wordt men dan in de ochtend om 10 uur weer thuis afgezet. Het zij echter verre van mij om het reisbureau te verplichten om er 3 volle dagen van te maken, noch zegt de Bijbel dat het niet mag of zo.Marnix schreef:Tja, het is ook goede vrijdag maar dan hebben we ook 's avonds dienst, ook al heet het geen goede-vrijdag-avond. Het is een dankdag (geen rustdag) met 's avonds een dienst. Prima als men overdag ook diensten heeft, maar om nou te doen alsof het vreselijk is als je op die dag gewoon werkt is wel erg jammer. Het is sowieso geen Bijbelse instelling maar een menselijk bedenksel, prima, zolang we er dan maar geen 11e gebod van maken. Wat de verdere discussie betreft, je kan gewoon naar de kerk gaan, verder is de dag geen rustdag of zo dus tussendoor kan je prima wat huiswerk maken volgens mij.
En toch vind ik zo'n soort reisbureau kneuterig en suggestief in z'n naamgeving. Op het oneerlijke af hoewel ze feitelijk niets verkeerd doen. Zo is het nu met onze benamingen voor dankdag ook zo vaak. Als we zeggen dat we dankdag houden dan houden we dankdag en geen dankstond. Is een dankstond houden i.p.v. een dankdag dan onjuist? Natuurlijk niet, een ieder zij in z'n eigen gemoed ten volle verzekerd.
Het doet me altijd een beetje denken aan Annanias en Safira. Daar ging het niet om tijd (snipperdag?) maar om geld. Het probleem was niet dat ze geen zin hadden om veel te geven, het probleem was dat ze voordeden dat ze meer gaven dan ze deden. In het kleinere heb ik hetzelfde met de dank- en biddagen. Daar attendeerde ik op.
Het is ooit eens zo bedacht, prima. Daarom heet het ook dankdag en biddag en staan we er op die dag extra bij stil, als het goed is doen we dat echter altijd. Daarom is het dankdag en hebben we 's avonds een dankstond met een dienst.
Verder geeft de Bijbel niet aan dat we dit soort dagen moeten houden, integendeel, we moeten elkaar er niet op gaan beoordelen. Je voorbeeld met het reisbureau klopt dan ook niet omdat je het hebt over waar je recht op hebt. God claimt nergens het recht op een bid- en dankdag per jaar dus het is niet zo dat als het niet wordt gevierd (wat in veel landen het geval is) of alleen 's avonds er een dienst is (wat bijv. bij ons het geval is) we minimalistisch zijn of wat dan ook. Je draait de zaken om. Eerst wordt er iets door mensen bedacht, wat God niet heeft bedacht, en als anderen daar dan geen twee hele dagen aan besteden verwijt je ze minimalistisch naar God te zijn.
Ik hou het dan toch weer liever hierbij: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.
En zo ga ik morgen weer aan het werk en dank Hem daarvoor, en 's avonds ga ik fijn naar de kerk om Hem te danken en te prijzen. Dat is niet minimalistisch (laat je nou niet zo leiden/lijden door je eigen cultuur)

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Aan de vruchten kent men de boom.Marnix schreef:Hm, vervelend dat je dat hebt.Willem schreef:T'is anders heel eenvoudig hoor Marnix. Als een reisbureau een 3 daagse reis naar Brussel aanbied dan hebben ze nogal eens de neiging om op de eerste dag de mensen om 9 uur in de avond op te halen voor vertrek. Op de laatste (derde) dag wordt men dan in de ochtend om 10 uur weer thuis afgezet. Het zij echter verre van mij om het reisbureau te verplichten om er 3 volle dagen van te maken, noch zegt de Bijbel dat het niet mag of zo.Marnix schreef:Tja, het is ook goede vrijdag maar dan hebben we ook 's avonds dienst, ook al heet het geen goede-vrijdag-avond. Het is een dankdag (geen rustdag) met 's avonds een dienst. Prima als men overdag ook diensten heeft, maar om nou te doen alsof het vreselijk is als je op die dag gewoon werkt is wel erg jammer. Het is sowieso geen Bijbelse instelling maar een menselijk bedenksel, prima, zolang we er dan maar geen 11e gebod van maken. Wat de verdere discussie betreft, je kan gewoon naar de kerk gaan, verder is de dag geen rustdag of zo dus tussendoor kan je prima wat huiswerk maken volgens mij.
Het is ooit eens zo bedacht, prima. Daarom heet het ook dankdag en biddag en staan we er op die dag extra bij stil, als het goed is doen we dat echter altijd. Daarom is het dankdag en hebben we 's avonds een dankstond met een dienst.
Verder geeft de Bijbel niet aan dat we dit soort dagen moeten houden, integendeel, we moeten elkaar er niet op gaan beoordelen. Je voorbeeld met het reisbureau klopt dan ook niet omdat je het hebt over waar je recht op hebt. God claimt nergens het recht op een bid- en dankdag per jaar dus het is niet zo dat als het niet wordt gevierd (wat in veel landen het geval is) of alleen 's avonds er een dienst is (wat bijv. bij ons het geval is) we minimalistisch zijn of wat dan ook. Je draait de zaken om. Eerst wordt er iets door mensen bedacht, wat God niet heeft bedacht, en als anderen daar dan geen twee hele dagen aan besteden verwijt je ze minimalistisch naar God te zijn.
Ik hou het dan toch weer liever hierbij: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.
En zo ga ik morgen weer aan het werk en dank Hem daarvoor, en 's avonds ga ik fijn naar de kerk om Hem te danken en te prijzen. Dat is niet minimalistisch (laat je nou niet zo leiden/lijden door je eigen cultuur)