Tja het is ook wel een verdeeld huis helaas de CGKKislev schreef:Tsja, in de CGK kunnen ze allemaal wel een ds. hebben. De meeste hebben dat ook. Het nadeel is dat sommigen nooit en te nimmer meer van hun plek komen (omdat ze nooit een beroep krijgen) en zo hun gemeente leegpreken.
Beroepingswerk, deel 4
- Oude-Waarheid
Beroepingswerk
In de tijd van Gomarus en ook in de tijd van vader Smytegelt gold: 'Als een leeraar een beroep ontving en hij kreeg daarop geen 'stuiting in zijn gemoed', dat hij het dan aannam. Lees de dissertatie over Gomarus van prof. dr. Van Ruler maar eens. Ook in Smytegelts dagen moest een kandidaat (hijzelf ook) soms ruim een jaar wachten op een beroep, omdat er voldoende leeraars waren. Smytegelt zegt 5 of 6 keer in zijn preken: 'Een kerk die vruchtbaar is, brengt voldoende leeraars voort.' Dat is duidelijke taal. Dan komen er voldoende predikanten, ook onder ons. En dan hebben alle gemeenten die een leraar kunnen onderhouden, ook daadwerkelijk een predikant, waardoor het profetisch ambt vervuld is. Jammer dat er soms veel te weinig worden toegelaten tot de studie aan d eTheol. School. In de jaren zestig van de vorige eeuw: 1960: 5 toegelaten; 1961: 4 toegelaten; 1962: 1 toegelaten; 1963: 3 toegelaten. Al met al: iets meer dan nu. Want...vanaf 1969 zijn er nooit meer 5 tegelijk toegelaten.
Re: Beroepingswerk
Gelukkig zijn er nog andere bronnen waar predikanten vandaan komen dan alleen maar van d eTheol. School.claus schreef:Jammer dat er soms veel te weinig worden toegelaten tot de studie aan d eTheol. School.
't Is dat ik snap wat je bedoelt, maar je zou bijna denken dat er maar één theologische opleiding is als je dit zo leest...
Re: Beroepingswerk
Hendrikus schreef:Gelukkig zijn er nog andere bronnen waar predikanten vandaan komen dan alleen maar van d eTheol. School.claus schreef:Jammer dat er soms veel te weinig worden toegelaten tot de studie aan d eTheol. School.
't Is dat ik snap wat je bedoelt, maar je zou bijna denken dat er maar één theologische opleiding is als je dit zo leest...
Kijk jvdg, dat zegt alweer genoeg.jvdg schreef:
Ik wel.
Onze kringen hebben dringend behoefte aan een beetje humor temidden van alle gewichtigheid, zwaardoenerij en oud-Nederlandse uitdrukkingen-alleen-om-degelijk-over-te-komen.
Relativeer, zet jezelf af en toe voor gek, dan voel je je weer een stuk prettiger.
(Althans dat mocht bij mij in vroeger dagen zo kommen te wezen..)
Tiberius schreef:Herman schreef:On topic please
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
-
Humor is niet verkeerd, maar humor die verwoord wordt in Bijbelse uitdrukkingen ('nauw in de ingewanden' b.v.) of de 'tale Kanaäns', lijkt mij er één van het verkeerde soort. En daar ging het om.Anti-quoq schreef:Onze kringen hebben dringend behoefte aan een beetje humor temidden van alle gewichtigheid, zwaardoenerij en oud-Nederlandse uitdrukkingen-alleen-om-degelijk-over-te-komen.
Relativeer, zet jezelf af en toe voor gek, dan voel je je weer een stuk prettiger.
Zo hadden mijn kinderen een onderwijzer die regelmatig tot één van zijn leerlingen zei: 'Vanwaar zijt gij, Gehazi?' Als dat humor moet zijn, het spijt mij, maar ik wens daar niet te zijn...
Wat het laatste betreft eens! (Ik ken deze persoon ook...) Maar je bedoelt in de alinea hierboven ws. niet 'Bijbelse uitdrukkingen', maar Statenvertaling-uitdrukkingen? In de HSV kom ik ze niet tegen...Zonderling schreef:Humor is niet verkeerd, maar humor die verwoord wordt in Bijbelse uitdrukkingen ('nauw in de ingewanden' b.v.) of de 'tale Kanaäns', lijkt mij er één van het verkeerde soort. En daar ging het om.Anti-quoq schreef:Onze kringen hebben dringend behoefte aan een beetje humor temidden van alle gewichtigheid, zwaardoenerij en oud-Nederlandse uitdrukkingen-alleen-om-degelijk-over-te-komen.
Zo hadden mijn kinderen een onderwijzer die regelmatig tot één van zijn leerlingen zei: 'Vanwaar zijt gij, Gehazi?' Als dat humor moet zijn, het spijt mij, maar ik wens daar niet te zijn...
-
Wat heeft dit feitelijk met het beroepingswerk te maken vraag ik me af..............................
Moderatorbericht:
-