Geplaatst: 27 feb 2007, 11:01
welke dominees niet?Kaw schreef:Zo eenvoudig durft een dominee dit niet te stellen.
welke dominees niet?Kaw schreef:Zo eenvoudig durft een dominee dit niet te stellen.
Precies.Erasmiaan schreef:Bevinding is geen ding ofzo, of een fase. De openbaring van de Middelaar aan het hart bevind je.
dat is een mooie.Tiberius schreef:Bevinding is heel eenvoudig dit:
Eén ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie.
En das dan nog een oude vertaling ookKaw schreef:Toch kan Paulus ook verassend eenvoudig zijn:J.C. Philpot schreef:Paulus gebruikte in zijn brieven anders ook aardige volzinnen.Marnix schreef:Ooit een kind volzinnen horen maken die wij vaak gebruiken?
"8 Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 [Namelijk], indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden."
Zo eenvoudig durft een dominee dit niet te stellen.
Dat zou ik ook wel willen weten.Miscanthus schreef:welke dominees niet?Kaw schreef:Zo eenvoudig durft een dominee dit niet te stellen.
Ik ga geen namen noemen, maar ik kan wel zeggen dat zelfs de dominees in de HHK het evangelie standaard voorzien van enige relativatie in de trant van: "Sommige van jullie zullen zeggen: "Het moet gegeven worden en ik heb het niet. Ja, het is waar. Leg die nood maar voor God."Miscanthus schreef:welke dominees niet?Kaw schreef:Zo eenvoudig durft een dominee dit niet te stellen.
Dan is het toch wel te hopen dat het om een goed huwelijk gaatHij citeerde met instemming zijn docent: "Preek alsof je tegen je vrouw praat".
Ja maar, het moet toch ook nog toegepast worden? :roll: Soms vraag je je wel eens af of we dingen niet op zo'n manier bewust op een afstand houden... want je zal maar wat moeten doen... das engKaw schreef:Ik ga geen namen noemen, maar ik kan wel zeggen dat zelfs de dominees in de HHK het evangelie standaard voorzien van enige relativatie in de trant van: "Sommige van jullie zullen zeggen: "Het moet gegeven worden en ik heb het niet. Ja, het is waar. Leg die nood maar voor God."Miscanthus schreef:welke dominees niet?Kaw schreef:Zo eenvoudig durft een dominee dit niet te stellen.
Overigens: Afgelopen zondag hadden we een dominee die zei dat die mensen het gewoon niet begrepen. Christus heeft zijn verlossingswerk al volbracht. Dat je het gegeven moet worden is ontkenning van dit volbrachte werk, ook in het licht van rom. 6 (eerste deel). Het is gegeven, maar de zondaar wijst het af tot het moment dat hij het omhelst.
Ik zag heel wat mensen ongemakkelijk op de stoel draaien.
Ik zou er van willen maken, preek, alsof je tegen je kinderen praat :!:memento schreef:Dan is het toch wel te hopen dat het om een goed huwelijk gaatHij citeerde met instemming zijn docent: "Preek alsof je tegen je vrouw praat".
JolandaOudshoorn schreef:Ik zou er van willen maken, preek, alsof je tegen je kinderen praat :!:memento schreef:Dan is het toch wel te hopen dat het om een goed huwelijk gaatHij citeerde met instemming zijn docent: "Preek alsof je tegen je vrouw praat".
Doet ie al Jolanda :mrgreen:memento schreef:Moderator Opmerking
Kinderkens, blijf een beetje lief tegenover elkander...
Bij zo'n goed huwelijk hoort ook dat je mekaar wel eens flink de waarheid zegt.memento schreef:Dan is het toch wel te hopen dat het om een goed huwelijk gaatHij citeerde met instemming zijn docent: "Preek alsof je tegen je vrouw praat".
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn excuses. Blijf ik wel met de vraag zitten wat je dan wél mist in het stukje van Geka, want ik meende te reageren op het punt dat jij als het ontbrekend stuk aanvulde.Erasmiaan schreef:Klavier je legt me een tegenstelling in de mond die ik niet gemaakt heb.
Dit bedoel ik dus. Zei Geka wat anders? Of ik? Wees eens duidelijk, wat mis je precies? Wie ontkent dat er bevinding is?Je "bevindt" de wedergeboorte. Niet eerst wedergeboorte en daarna bevinding ofzo, of wat jij er allemaal van maakt. Bevinding is geen ding ofzo, of een fase. De openbaring van de Middelaar aan het hart bevind je. Ik stop er maar mee om het verder uit te leggen. Het lijkt wel of men mij niet WIL begrijpen.
Ik begrijp je niet helemaal, waarom zou ik het woord bevinding niet willen gebruiken? Als je goed gelezen hebt zie je dat ik letterlijk gezegd heb dat het ware geloof altijd een bevindelijk geloof is.Erasmiaan schreef:[Ik kan me hier bijna in vinden. Eén ding wilde ik graag nog weten. Hoe weet ik nu, als ik die tekst lees in de bijbel, die ik al 100 keer gelezen heb, of dat woord hoor wat ik al 1000 keer gehoord heb, dat het voor mij is? Wat is nu die essentie van de overreding van de Heilige Geest zodat ik Christus mag aanschouwen? Noemen we dit niet de bevinding? Ik ben bang dat bevinding een te beladen term is geworden en dat Geka en Klavier hem daarom niet willen gebruiken. Ik kan het ook aanschouwing noemen. Of beleving. Of ondervinding. En ik geloof dat dat nu net het verschil is tussen zelf iets aannemen of van God, door het werk van de Heilige Geest geschonken krijgen.
En op mijn beurt ben ik het hier weer helemaal mee eens.Klavier schreef:Erasmiaan, jij verwart de wedergeboorte met de bevinding!Erasmiaan schreef: Ik kan me hier bijna in vinden. Eén ding wilde ik graag nog weten. Hoe weet ik nu, als ik die tekst lees in de bijbel, die ik al 100 keer gelezen heb, of dat woord hoor wat ik al 1000 keer gehoord heb, dat het voor mij is? Wat is nu die essentie van de overreding van de Heilige Geest zodat ik Christus mag aanschouwen? Noemen we dit niet de bevinding? Ik ben bang dat bevinding een te beladen term is geworden en dat Geka en Klavier hem daarom niet willen gebruiken. Ik kan het ook aanschouwing noemen. Of beleving. Of ondervinding. En ik geloof dat dat nu net het verschil is tussen zelf iets aannemen of van God, door het werk van de Heilige Geest geschonken krijgen.
De bevinding is een ervaren van wat genade uitwerkt. Genade, door het geloof geschonken, als vrucht op de wedergeboorte.
Zoals jij het hier stelt, zou de bevinding de essentie, ja de grond van het geloof worden. Maar ik zeg met de alle reformatoren en de vaderen dat ware bevinding nooit komt voordat er geloof is. Jij wilt eerst bevinding zien, en dan geloven. Dat is een geloof zonder Christus, zonder Hem als fundament, als je het ten diepste beziet.
De bevinding is geen zaak van de openbaring van Christus, nee de bevinding is wat daarop volgt!
Ik ben het helemaal eens met de samenvatting van Geka. Dát is de kern. Het geloof dat bouwt op de Petra, de belijdenis van Petrus, het geloof dat bouwt op de Steenrots Christus.
En inderdaad, dat is een heel scherpe leer. Want alles wat dat niet kent, alles dat de bevinding boven Christus stelt, alles dat geloof inwisselt voor bevinding, wordt dan afgesneden.
De bevindelijke zaken moeten zeker niet over boord. Maar het moet niet onze afgod worden! Houdt ook hier het gereformeerde evenwicht vast! Ga geen grond, geen essentie maken van de bevinding. Maar richt het oog op de Zaligmaker. Dan volgt de bevinding altijd. Maar nooit als grond om op te bouwen.
Het geloof is tegen onze natuur. Het is te makkelijk. We willen zo graag iets van onszelf ophouden. Een subjectieve ervaring, een eigengerechtigheid.
De bevinding mag tot troost zijn, dat ontken ik zeker niet. Maar in kan het niet genoeg benadrukken: De zaligheid ligt er niet in.
De zaligheid ligt buiten ons. Alleen in Christus!
Da's inderdaad eng ja als je wat moet doen, ik hou het graag bij de leer van de Reformatie die op grond van de Schrift leert dat zalig worden niet door doen of laten bereikt wordt, maar door het geschonken geloof wat Christus mag omhelzen als de van God aangeboden Zaligmaker in het Evangelie. Laat het helder zijn dat dat niets met 'doen' te maken heeft.Marnix schreef:Ja maar, het moet toch ook nog toegepast worden? :roll: Soms vraag je je wel eens af of we dingen niet op zo'n manier bewust op een afstand houden... want je zal maar wat moeten doen... das engKaw schreef:Ik ga geen namen noemen, maar ik kan wel zeggen dat zelfs de dominees in de HHK het evangelie standaard voorzien van enige relativatie in de trant van: "Sommige van jullie zullen zeggen: "Het moet gegeven worden en ik heb het niet. Ja, het is waar. Leg die nood maar voor God."Miscanthus schreef:welke dominees niet?Kaw schreef:Zo eenvoudig durft een dominee dit niet te stellen.
Overigens: Afgelopen zondag hadden we een dominee die zei dat die mensen het gewoon niet begrepen. Christus heeft zijn verlossingswerk al volbracht. Dat je het gegeven moet worden is ontkenning van dit volbrachte werk, ook in het licht van rom. 6 (eerste deel). Het is gegeven, maar de zondaar wijst het af tot het moment dat hij het omhelst.
Ik zag heel wat mensen ongemakkelijk op de stoel draaien.