Interessant. Waar kan ik die dissertatie vinden?Hendrikus schreef:Wie meer wil weten over de gemeentezang in vroeger eeuwen, moet de dissertatie van dr. Jan Luth "Daer wert om 't seerste uytgekreten" (1986) maar eens lezen.
Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen
- Christiaan
Allicht bij Hendrikus in de boekenkast!wim schreef:Interessant. Waar kan ik die dissertatie vinden?Hendrikus schreef:Wie meer wil weten over de gemeentezang in vroeger eeuwen, moet de dissertatie van dr. Jan Luth "Daer wert om 't seerste uytgekreten" (1986) maar eens lezen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
RENNEN, Christiaan!wim schreef:Interessant. Waar kan ik die dissertatie vinden?Hendrikus schreef:Wie meer wil weten over de gemeentezang in vroeger eeuwen, moet de dissertatie van dr. Jan Luth "Daer wert om 't seerste uytgekreten" (1986) maar eens lezen.
En dat nog wel naar een Zeeuwsche bibliotheek!Hendrikus schreef:RENNEN, Christiaan!wim schreef:Interessant. Waar kan ik die dissertatie vinden?Hendrikus schreef:Wie meer wil weten over de gemeentezang in vroeger eeuwen, moet de dissertatie van dr. Jan Luth "Daer wert om 't seerste uytgekreten" (1986) maar eens lezen.
- Christiaan
Bedankt! U begreep wel als ik het ga lezen dan alleen waarschijnlijk deel 1Hendrikus schreef:RENNEN, Christiaan!wim schreef:Interessant. Waar kan ik die dissertatie vinden?Hendrikus schreef:Wie meer wil weten over de gemeentezang in vroeger eeuwen, moet de dissertatie van dr. Jan Luth "Daer wert om 't seerste uytgekreten" (1986) maar eens lezen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
ja, ik weet waar Christaan de mosterd haalt :mrgreen:jvdg schreef:En dat nog wel naar een Zeeuwsche bibliotheek!Hendrikus schreef:RENNEN, Christiaan!wim schreef:Interessant. Waar kan ik die dissertatie vinden?Hendrikus schreef:Wie meer wil weten over de gemeentezang in vroeger eeuwen, moet de dissertatie van dr. Jan Luth "Daer wert om 't seerste uytgekreten" (1986) maar eens lezen.
Hmm. Beetje ver weg. De Haagse muziekbieb zal het misschien ook wel hebben.Hendrikus schreef:RENNEN, Christiaan!wim schreef:Interessant. Waar kan ik die dissertatie vinden?Hendrikus schreef:Wie meer wil weten over de gemeentezang in vroeger eeuwen, moet de dissertatie van dr. Jan Luth "Daer wert om 't seerste uytgekreten" (1986) maar eens lezen.
Zo beter, Wim?wim schreef:Hmm. Beetje ver weg. De Haagse muziekbieb zal het misschien ook wel hebben.
Het NMI is inderdaad iets dichterbij.Hendrikus schreef:Zo beter, Wim?wim schreef:Hmm. Beetje ver weg. De Haagse muziekbieb zal het misschien ook wel hebben.
Ik krijg overigens het volgende antwoord:
"U vraagt om het resultaat van een zoekopdracht die te lang geleden is uitgevoerd"
Tss, zijn die Hagenezen zo kort van memorie?wim schreef:Het NMI is inderdaad iets dichterbij.Hendrikus schreef:Zo beter, Wim?wim schreef:Hmm. Beetje ver weg. De Haagse muziekbieb zal het misschien ook wel hebben.
Ik krijg overigens het volgende antwoord:
"U vraagt om het resultaat van een zoekopdracht die te lang geleden is uitgevoerd"
Nou ja, als je in het zoekveld uytgekreten invoert, ben je meteen waar je zijn moet.
Ja, Hagenezen doen ook zóveel indrukken op. Mensen in de onder-, boven-, achter- en uithoeken des lands hebben het wat dat betreft wat makkelijker.Hendrikus schreef: Tss, zijn die Hagenezen zo kort van memorie?
Nou ja, als je in het zoekveld uytgekreten invoert, ben je meteen waar je zijn moet.
Bedankt voor het zoeken. Had ik zelf aan moeten denken.

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen
Ik vind dat je als kerkorganist niet alles mag en kan spelen. Niet alle muziek is geschikt voor de eredienst. Een kerk is immers geen concertzaal.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
"Alles" is ook wel erg veel. Wil je wat duidelijker formuleren? Wat mag dus volgens jou niet? Messiaan in de kerkdienst zal door de meeste mensen niet gewaardeerd worden, maar soms mag ook een eenvoudige bewerking van Leen Schippers al niet.Letstalk schreef:Ik vind dat je als kerkorganist niet alles mag en kan spelen. Niet alle muziek is geschikt voor de eredienst. Een kerk is immers geen concertzaal.
Ik zag in de Gezinsgids enkel maanden geleden een organist(e) die tijdens de diensten minder 'tierenlantijn' speelde, dan dat ze tijdens haar oefeningen in de lege kerk deed. Dus geen tierenlantijn tijdens de eredienst, laat dat duidelijk moge komen te wezen!!eilander schreef:"Alles" is ook wel erg veel. Wil je wat duidelijker formuleren? Wat mag dus volgens jou niet? Messiaan in de kerkdienst zal door de meeste mensen niet gewaardeerd worden, maar soms mag ook een eenvoudige bewerking van Leen Schippers al niet.Letstalk schreef:Ik vind dat je als kerkorganist niet alles mag en kan spelen. Niet alle muziek is geschikt voor de eredienst. Een kerk is immers geen concertzaal.
Ik vind hele elle lange voorspelen echt vervelend.... soms kan het mooi zijn, maar bij ons in de kerk hebben ze nog wel de gewoonte om er idd een heel concert van te maken... dat hoeft nie...
maar die organisten mogen het orgel wel laten juichen! laat het orgel overal! (natuurlijk moet het dan wel de goede stemming ervoor zijn
)
maar die organisten mogen het orgel wel laten juichen! laat het orgel overal! (natuurlijk moet het dan wel de goede stemming ervoor zijn

wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]