Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

memento

Re: Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

Bericht door memento »

Josephus schreef:
-DIA- schreef:Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...
Als er eenheid is, heb je überhaupt geen kerkverbanden meer nodig.
ECHTE eenheid vraagt ook tolerantie tegen anders-denkenden. Tegenover een Calvijn die op zondag ging zeilen, tegenover Bullinger die zich niet wilde uitspreken over een verwerping van eeuwigheid, tegenover mensen met een andere verbondsvisie (eentje meer of minder dan wij hebben), tegenover mensen met een andere visie op (bevindelijke) bekeringswegen (Brakel kende er meer dan 1), tegenover mensen die standen ontkennen of juist leren, tegenover mensen die een appelerende prediking voorstaan of juist niet, tegen mensen die een bevindelijke prediking voorstaan of juist niet, etc etc.

Kortom, echte eenheid vraagt zelfverloochening, en veel dingen, die nu kenmerkend zijn voor de identiteit van een kerkgenootschap, te nuanceren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

freek schreef: Inderdaad, dan zouden ze veel meer gelijkenis gaan vertonen met leer ende leven in de GG. Toch?
Een aantekening: Zoals de GG oorspronkelijk was, schriftuurlijk bevindelijk... Vandaag de dag is er in de GG een stroming die ver afstaat van de leer van Ds. G.H. Kersten, terwijl die leer OOK gevonden wordt in de GGiN en de OGGiN (deels).
Voorbeeld: Staan predikanten als
Ds. L. Huisman,
Ds. G.C. Vreugdenhil,
Ds. J.S. van der Net,
Ds. C. Harinck....
om er een paar te noemen nog in de lijn van ds. G.H. Kersten?

Daarentegen zie ik de predikanten van de GGiN nog wel in die lijn staan en verschillende predikanten uit de OGGiN hebben ook nog een schriftuurlijk bevindelijke prediking...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
Josephus schreef:
-DIA- schreef:Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...
Als er eenheid is, heb je überhaupt geen kerkverbanden meer nodig.
ECHTE eenheid vraagt ook tolerantie tegen anders-denkenden. Tegenover een Calvijn die op zondag ging zeilen, tegenover Bullinger die zich niet wilde uitspreken over een verwerping van eeuwigheid, tegenover mensen met een andere verbondsvisie (eentje meer of minder dan wij hebben), tegenover mensen met een andere visie op (bevindelijke) bekeringswegen (Brakel kende er meer dan 1), tegenover mensen die standen ontkennen of juist leren, tegenover mensen die een appelerende prediking voorstaan of juist niet, tegen mensen die een bevindelijke prediking voorstaan of juist niet, etc etc.

Kortom, echte eenheid vraagt zelfverloochening, en veel dingen, die nu kenmerkend zijn voor de identiteit van een kerkgenootschap, te nuanceren.
Afgelopen weekend nog eens de "anekdote" gelezen over het verschil tussen Whitefield en Wesley!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
freek schreef: Inderdaad, dan zouden ze veel meer gelijkenis gaan vertonen met leer ende leven in de GG. Toch?
Een aantekening: Zoals de GG oorspronkelijk was, schriftuurlijk bevindelijk... Vandaag de dag is er in de GG een stroming die ver afstaat van de leer van Ds. G.H. Kersten, terwijl die leer OOK gevonden wordt in de GGiN en de OGGiN (deels).
Ds. L. Huisman,
Ds. G.C. Vreugdenhil,
Ds. J.S. van der Net,
Ds. C. Harinck....

Daarentegen zie ik de predikanten van de GGiN nog wel in die lijn staan en verschillende predikanten uit de OGGiN hebben ook nog een schriftuurlijk bevindelijke prediking...
Dia, jouw definitie veroordeeld ALLE kerkvaders, en 99% van de Reformatoren...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Ds. L. Huisman,
Ds. G.C. Vreugdenhil,
Ds. J.S. van der Net,
Ds. C. Harinck....

Daarom is daar natuurlijk ook zoveel 'geestelijk' leven.
Er is leven en leven... Mensen maken vaak nogal leven, vandaar...
De stillen in den lande hoor je minder...

-DIA-
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:
Ds. L. Huisman,
Ds. G.C. Vreugdenhil,
Ds. J.S. van der Net,
Ds. C. Harinck....

Dia, jouw definitie veroordeeld ALLE kerkvaders, en 99% van de Reformatoren...
Dat is niet waar... Lees en vergelijk eens de werken van de Nadere Reformatie, en vergelijk die met de 'oude' GG, dan is er geen verschil... Tenminste niet wezenlijk...

-DIA-
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
memento schreef: Dia, jouw definitie veroordeeld ALLE kerkvaders, en 99% van de Reformatoren...
Dat is niet waar... Lees en vergelijk eens de werken van de Nadere Reformatie, en vergelijk die met de 'oude' GG, dan is er geen verschil... Tenminste niet wezenlijk...

-DIA-
En de Reformatoren en de kerkvaders? Die horen niet bij ECHTE eenheid thuis?
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Dat is niet waar... Lees en vergelijk eens de werken van de Nadere Reformatie, en vergelijk die met de 'oude' GG, dan is er geen verschil... Tenminste niet wezenlijk...

-DIA-
Niet NADERE reformatie, maar kerkvaders en gewone reformatie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

-DIA- schreef:
Staan predikanten als
Ds. L. Huisman,
Ds. G.C. Vreugdenhil,
Ds. J.S. van der Net,
Ds. C. Harinck....
Gelukkig niet! Dan zijn de opvattingen van de echte Reformatie tenminste ook nog aanwezig in de GG.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef: En de Reformatoren en de kerkvaders? Die horen niet bij ECHTE eenheid thuis?
OOK! ja, maar de Reformatie is wel degelijk nader uitgewerkt in de Nadere Reformatie... Maar daarmee veroordeel ik dus niet de reformatoren!
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
memento schreef: En de Reformatoren en de kerkvaders? Die horen niet bij ECHTE eenheid thuis?
OOK! ja, maar de Reformatie is wel degelijk nader uitgewerkt in de Nadere Reformatie... Maar daarmee veroordeel ik dus niet de reformatoren!
Maar als de kerkvaders en de Reformatoren ook thuishoren in de ECHTE eenheid, waarom noem je dan "de oude gergem" als basis van de eenheid? Dan is dat slechts een stroming die binnen die eenheid past, niet kenmerkend voor die eenheid...
freek

Bericht door freek »

-DIA- schreef:
De vroege Nadere Reformatie (tot maximaal 1700) was inderdaad een verdere uitwerking van de Reformatie, namelijk w.b. de concrete levensheiliging. De latere Nadere Reformatie is ontspoord vanwege de verinnerlijking. En juist deze latere NR wordt door de GG als richtinggevend beschouwd. Vandaar die rare bevindelijke opvattingen over standen enzo.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
-DIA- schreef:
Staan predikanten als
Ds. L. Huisman,
Ds. G.C. Vreugdenhil,
Ds. J.S. van der Net,
Ds. C. Harinck....
Gelukkig niet! Dan zijn de opvattingen van de echte Reformatie tenminste ook nog aanwezig in de GG.
Ik begrijp hier al uit dat je je nog nooit in ds. G.H. Kersten hebt verdiept (of niet in de reformatie maar dat kan ik me niet voorstellen).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
-DIA- schreef:
De vroege Nadere Reformatie (tot maximaal 1700) was inderdaad een verdere uitwerking van de Reformatie, namelijk w.b. de concrete levensheiliging. De latere Nadere Reformatie is ontspoord vanwege de verinnerlijking. En juist deze latere NR wordt door de GG als richtinggevend beschouwd. Vandaar die rare bevindelijke opvattingen over standen enzo.
Ik vind "ontspoord" met betrekking tot de nadere reformatie nogal een groot woord voor een 21ste eeuwse amateurtheoloog.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:
Maar als de kerkvaders en de Reformatoren ook thuishoren in de ECHTE eenheid, waarom noem je dan "de oude gergem" als basis van de eenheid? Dan is dat slechts een stroming die binnen die eenheid past, niet kenmerkend voor die eenheid...
Er is een WEZENLIJK verschil met de richting in de GG en de oude Reformatorische richting in de GG. Predikanten als Ds. C. Harinck en anderen die ik noemde missen het bevindelijke element, of anders, ze geven bevinding een totaal andere inhoud...

Ik heb het gevoel dat ik hierin niet begrepen wordt, en dat er ook bar weinig mensen op dit forum zitten die dat onderscheid nog zien... Ik heb dan ook niet veel behoefte meer om daar verder over te discussieren...

-DIA-
Plaats reactie