Geplaatst: 23 sep 2006, 12:53
Vooral technisch-theologisch gedachtenspinsel dus...
je mag ds. Kersten wel citeren maar die is hier niet overtuigend, met dit van de filosoof Comrie overgenomen punt slaat hij echt de plank misErasmiaan schreef:Mag ik dominee Kersten in dezen even citeren?
Hiermee ben ik het eens.limosa schreef:je mag ds. Kersten wel citeren maar die is hier niet overtuigend, met dit van de filosoof Comrie overgenomen punt slaat hij echt de plank misErasmiaan schreef:Mag ik dominee Kersten in dezen even citeren?
de rechtvaardigmaking is een daad die niet van te voren gedaan kán worden maar moet aan de schuldenaar, de zondige mens die tot het waar geloof komt, persoonlijk gedaan worden, in de tijd dus
Gods voornemen is dus wel van eeuwigheid en staat ook vast, maar de rechtvaardigmaking zelf gebeurt in de tijd.Dat is, die God in Zijn raad voorgenomen en besloten heeft ons te geven. Zie dergelijke Joh. 17:24. Want deze genade is ons metterdaad niet van eeuwigheid, maar in de tijd gegeven, wanneer wij dadelijk geroepen worden; maar wordt alzo gezegd, omdat dit dadelijk geven geschiedt naar het eeuwig voornemen Gods, hetwelk zo vaststaat alsof het alrede volbracht ware.
Erasmiaan,Erasmiaan schreef:Wat bedoel je nu precies? Geen rechtvaardigmaking van eeuwigheid? Wel besloten van eeuwigheid wie er gerechtvaardigd zouden worden en hoe? Volgens mij zeg je dan precies hetzelfde. Als de zondaren bij naam zijn verkoren in de eeuwigheid dan is dat dus de rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Dat bedoelde ds. Kersten er mee te zeggen. Dat er mensen op de loop gaan met die term betekend nog niet dat hij inhoudelijk verkeerd is. God besloot wie er uitverkoren waren en hoe aan Zijn recht voldaan zou worden. Op het moment dat dat besloten wordt is het onbetwijfelbaar dat het dan niet zou gebeuren. Dus een rechtvaardigmaking van eeuwigheid lijkt me wel duidelijk.
Mag ik hieruit ook opmaken dat je het met ds. Moerkerken fundamenteel oneens bent omtrent de toeleidende weg tot Christus? Of mag ik dat er nu net weer niet uit opmaken? Je lijkt wel een politicus, die kunnen hun eigen woorden ook zo nuanceren.
Dit is een belangrijk principieel punt.limosa schreef:je mag ds. Kersten wel citeren maar die is hier niet overtuigend, met dit van de filosoof Comrie overgenomen punt slaat hij echt de plank misErasmiaan schreef:Mag ik dominee Kersten in dezen even citeren?
de rechtvaardigmaking is een daad die niet van te voren gedaan kán worden maar moet aan de schuldenaar, de zondige mens die tot het waar geloof komt, persoonlijk gedaan worden, in de tijd dus
Klavier, zo maak je de verwarring compleet.Klavier schreef:Wat jij bedoeld is niet de rechtvaardigMAKING maar rechtvaardiging. Lijkt het zelfde, maar is het niet.
Rechtvaardiging is van eeuwigheid. Dat betreft het BESLUIT tot rechtvaardimaking.
Rechtvaardiging die met het geloof komt in de tijd is de UITVOERING van het besluit en noemen we ook wel rechtvaardigmaking.
Klavier, met alle respect, maar je moet in deze onderwerpen nauwkeuriger spreken.Klavier schreef:... De zondaar wordt door wedergeboorte en geloof vrijgesproken ...
Zonderling, wat is nu het verschil dat je bestrijdt?Zonderling schreef:Klavier, zo maak je de verwarring compleet.Klavier schreef:Wat jij bedoeld is niet de rechtvaardigMAKING maar rechtvaardiging. Lijkt het zelfde, maar is het niet.
Rechtvaardiging is van eeuwigheid. Dat betreft het BESLUIT tot rechtvaardimaking.
Rechtvaardiging die met het geloof komt in de tijd is de UITVOERING van het besluit en noemen we ook wel rechtvaardigmaking.
Rechtvaardiging of rechtvaardigmaking is in de gereformeerde leer bedoeld als een (rechterlijke) vrijspraak. In het Engels: justification. Het is dus synoniem, de toevoeging -making is inderdaad wel eens verwarrend, want een mens wordt niet rechtvaardig gemaakt, maar rechtvaardig verklaard.
Klavier, Erasmus e.a., waarom spreken we gewoon niet van de verkiezing in plaats van rechtvaardigmaking van eeuwigheid? Dat was de terminologie van de Reformatie en van onze belijdenisschriften (en niet in de laatste plaats: van de Schrift). Waarom dan deze verwarring?
Klavier, jij gaf aan dat rechtvaardiging en rechtvaardigmaking begrippen zijn met verschillende betekenis. Het eerste zou alleen gebruikt kunnen worden voor de rechtvaardiging van eeuwigheid, het laatste begrip voor de rechtvaardiging in de tijd. (Zie het citaat dat ik van je heb weergegeven.) Dat vind ik buitengewoon verwarrend, met beide begrippen wordt hetzelfde bedoeld, namelijk (rechterlijke) vrijspraak.Klavier schreef:Zonderling, wat is nu het verschil dat je bestrijdt?Zonderling schreef:Klavier, zo maak je de verwarring compleet.Klavier schreef:Wat jij bedoeld is niet de rechtvaardigMAKING maar rechtvaardiging. Lijkt het zelfde, maar is het niet.
Rechtvaardiging is van eeuwigheid. Dat betreft het BESLUIT tot rechtvaardimaking.
Rechtvaardiging die met het geloof komt in de tijd is de UITVOERING van het besluit en noemen we ook wel rechtvaardigmaking.
Rechtvaardiging of rechtvaardigmaking is in de gereformeerde leer bedoeld als een (rechterlijke) vrijspraak. In het Engels: justification. Het is dus synoniem, de toevoeging -making is inderdaad wel eens verwarrend, want een mens wordt niet rechtvaardig gemaakt, maar rechtvaardig verklaard.
Klavier, Erasmus e.a., waarom spreken we gewoon niet van de verkiezing in plaats van rechtvaardigmaking van eeuwigheid? Dat was de terminologie van de Reformatie en van onze belijdenisschriften (en niet in de laatste plaats: van de Schrift). Waarom dan deze verwarring?
De terminologie verschilt, maar de inhoud niet zover ik zie.
Zonderling,Zonderling schreef: Klavier, jij gaf aan dat rechtvaardiging en rechtvaardigmaking begrippen zijn met verschillende betekenis. Het eerste zou alleen gebruikt kunnen worden voor de rechtvaardiging van eeuwigheid, het laatste begrip voor de rechtvaardiging in de tijd. (Zie het citaat dat ik van je heb weergegeven.) Dat vind ik buitengewoon verwarrend, met beide begrippen wordt hetzelfde bedoeld, namelijk (rechterlijke) vrijspraak.
Daarnaast heb ik ook bestreden dat er rechtvaardig(mak)ing vóór en zonder het geloof zou zijn en gevraagd waar in de Bijbel of in de belijdenis hier iets over te vinden is. Terminologie is hier buitengewoon belangrijk, anders zou de rechtvaardigmaking door het geloof alleen nog maar de bekendmaking zijn van de rechtvaardigmaking. En dat wil ik bestrijden.
Het is mij wel duidelijker, maar ik blijf in dit verband moeite houden met de term "rechtvaardiging van eeuwigheid".Klavier schreef:Zonderling,Zonderling schreef: Klavier, jij gaf aan dat rechtvaardiging en rechtvaardigmaking begrippen zijn met verschillende betekenis. Het eerste zou alleen gebruikt kunnen worden voor de rechtvaardiging van eeuwigheid, het laatste begrip voor de rechtvaardiging in de tijd. (Zie het citaat dat ik van je heb weergegeven.) Dat vind ik buitengewoon verwarrend, met beide begrippen wordt hetzelfde bedoeld, namelijk (rechterlijke) vrijspraak.
Daarnaast heb ik ook bestreden dat er rechtvaardig(mak)ing vóór en zonder het geloof zou zijn en gevraagd waar in de Bijbel of in de belijdenis hier iets over te vinden is. Terminologie is hier buitengewoon belangrijk, anders zou de rechtvaardigmaking door het geloof alleen nog maar de bekendmaking zijn van de rechtvaardigmaking. En dat wil ik bestrijden.
Ik heb aan willen geven dat er GEEN rechtvaardigmaking van eeuwigheid is. Dat is ook het punt waarop Erasmiaan mij aansprak.
Daarbij heb ik het 'Leerboek' van Ds. Van Dieren gepakt.
Die spreekt van rechtvaardigmaking als onderdeel van de uitvoering van het genadeverbond.
Rechtvaardigmaking volgt op het geloof. Zonder Geloof geen rechtvaardigmaking.
Anderzijds geeft de auteur weer dat het begrip rechtvaardiging wordt gebruikt in voorwerpelijke zin en onderwerpelijke zin.
Voorwerpelijk: De rechtvaardiging van eeuwigheid, als besluit voor alle uitverkorenen
Onderwerpelijk: De rechtvaardiging in de tijd op het geloof, persoonlijk voor de gelovige.
Zo duidelijker?
Dus heel nadrukkelijk: GEEN rechtvaardigmaking van eeuwigheid.
WEL een uitverkiezing op basis van een heilsplan dat zijn uitvoering heeft in de tijd.
Ik geloof zeker dat het hele heilsplan van eeuwigheid is.
En daarmee reeds in de eeuwigheid de uitkomst vaststond.
Daarom is de uitverkiezing een troost.
En daarom kon Abraham ook gerechtvaardigd worden door het geloof, hoewel de verzoening in de tijd nog niet was aangebracht.
Dathenum, inderdaad, wanneer we spreken over rechtvaardig maken in Gods oog, dan is dit hetzelfde als rechtvaardig verklaren. Dit bevestigt nog eens dat rechtvaardigmaking synoniem is aan rechtvaardiging.Dathenum schreef:De volgende profetie over Christus heeft het over rechtvaardig maken:
Jes 53,11
Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
Er word uiteraard bedoeld: rechtvaardig maken in Gods oog. En dan is er volgens mij geen wezenlijk verschil met rechtvaardig verklaren.
Ik zie overigens dat in de Authorized Version ook hier staat: justify.
Zonderling, hoe denk jij dan op basis waarvan Abraham gerechtvaardigd kon worden door geloof zonder dat de Verzoening daadwerkelijk had plaatsgevonden?Zonderling schreef:Verder geloof ik dat de rechtvaardigmaking een vrijspraak is ván God óver de mens en een toerekenen van de gerechtheid van Christus áán die mens. Het onderscheid voorwerpelijk en onderwerpelijk begrijp ik in dit verband dus ook niet.
Ik houd het maar liever bij de leer en (Bijbelse) uitdrukkingen van onze Heidelbergse Catechismus en Nederlandse Geloofsbelijdenis.