Leespreken Gereformeerde Gemeenten
- Miscanthus
nergens te vinden.....Klavier schreef:"Om de eenheid en vrede der kerk"Miscanthus schreef:goede vraag. Ik ken het boekje overigens ook niet. Is het ook in het Nederlands?Klavier schreef:Wat mij verbaast is dat het geloof door Calvijn zo duidelijk en scherp wordt geformuleerd.
Geen geloof voordat Christus wordt aangegrepen.
Geen toeleidende weg tussen wedergeboorte en aangrijpen van Christus.
Een aanbod van genade voor alle hoorders van het Evangelie.
Het boekje van Calvijn waar het beschreven wordt is getiteld "vera christianae pacificationis et ecclesiae reformandae ratio"
Ik vraag me af waarom het zo onbekend is in de Reformatorische gezindte. Is het omdat er toch hier en daar de lijn van Calvijn niet wordt overgenomen?
vertaling door Dr. D.j. de Groot.
H.A. van Bottenburg N.V. - Amsterdam 1953

- Miscanthus
Jawel hoor, paar jaar terug las een ouderling in een kleine, niet nader te noemen gergem, een preek van een hervormde GB predikant. De ouderling had daarvan een bandje beluisterd en vond de preek zo mooi dat hij hem heeft uitgetypt en als leespreek in de gergem heeft gebruikt.Gefopt schreef:Als ik dat lees, ben ik bang dat dat andersom vrijwel nooit het geval is...Unionist schreef:Ik zag dat zelf in de Hervormde Gemeente van Grand Rapids (USA) een preek van ds. A. Vergunst was gelezen
Gelukkig dat het daar nog kon, ik zei ook vrijwel nooit. Dus wat anders dan nooit.Kislev schreef:Jawel hoor, paar jaar terug las een ouderling in een kleine, niet nader te noemen gergem, een preek van een hervormde GB predikant. De ouderling had daarvan een bandje beluisterd en vond de preek zo mooi dat hij hem heeft uitgetypt en als leespreek in de gergem heeft gebruikt.Gefopt schreef:Als ik dat lees, ben ik bang dat dat andersom vrijwel nooit het geval is...Unionist schreef:Ik zag dat zelf in de Hervormde Gemeente van Grand Rapids (USA) een preek van ds. A. Vergunst was gelezen
Maar ik ken 2 voorbeelden waarom ik denk dat het vrijwel nooit voorkomt:
1. Iemand las eens meditatie uit de Waarheidsvriend voor, voor de ouderen aan de kerkradio. Deze werd vriendelijk doch dringend verzocht door een predikant dit niet meer te doen, met als motivering 'kerkverband'. Inhoudelijk zag ook hij geen bezwaren tegen deze meditatie.
2. In een gemeente wordt vanuit de kerkeraad een ouderling verboden preken te lezen van linkse predikanten uit eigen verband. Lijkt mij dat van Hervormde predikanten dit al helemaal uitgesloten is.
Nogmaals, fijn dat het in die gemeente wel mogelijk is/was. Ik vrees dat hiervoor ook geldt: uitzonderingen bevestigen de regel!
Reken maar. Een uurtje of 6 schat ik.Tiberius schreef:Dan is hij wel even bezig geweest.Kislev schreef:De ouderling had daarvan een bandje beluisterd en vond de preek zo mooi dat hij hem heeft uitgetypt en als leespreek in de gergem heeft gebruikt.
Kan wel een bijzonder fijne en zegenrijke bezigheid zijn overigens.
- Miscanthus
Soortgelijk geval ken ik ook ja, alleen dan van de vader der kleine luyden: Abraham KuyperMiscanthus schreef:hm,
ik las na de maaltijd eens een meditatie van Karl Barth.
Op mijn vraag wat ze er van vonden knikten ze: mooi.
Toen ik zei van wie het was, mocht ik dat ineens nooit meer doen..... :roll:
-
Wel grappig! Zo had mijn moeder een heel erg vooroordeelGian schreef:Zelfs Arminius schreef mooie stukjes!
over een bepaalde dominee. Op een keer kreeg ze van iemand een bandje. Het was een heel mooie preek van een betrouwbare dominee volgens die vrouw.
Mijn moeder heeft er veel aan gedacht. Later bleek het de dominee te zijn, die ze zo 'veroordeelde'.
Heeft ze nooit meer gedaan

Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.