elkaar opbouwen in het geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig.

2 Korintiërs 4:18
--------------------------------------------------------------------------------

Dag 6: Gericht op de eeuwigheid
De bijbel is in veel opzichten een confronterend boek. Al die dingen die wij belangrijk vinden op aarde (geluk, gezondheid, relaties, bezit enzovoort) worden in Gods openbaring verbonden met beelden als: nevel, damp, rook, een bloem die verwelkt. De zichtbare dingen, die ons dagelijkse leven in hoge mate bepalen, zijn alle van voorbijgaande aard. We zijn voor die dingen uiteindelijk niet gemaakt, om ons er helemaal op te richten. God heeft ons geschapen om gericht te zijn op wat we nu met onze ogen niet kunnen zien: zijn glorie, die zichtbaar is geworden in Jezus. Alleen daarin, alleen in Hem, is eeuwig leven.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

Het Woord hebben we als het goed is dagelijks in handen, maar bezeffen we dat het Gods stem is?

Bezeffen we wanneer we het volgende lezen:
Jesaja 43:3 Want Ik ben de HEERE, uw God, de Heilige Israels, uw Heiland
Dat Hij tot jou en mij spreekt!? Ik ben de HEERE, uw God! Er is geen andere!

Jes. 45
2 Ik zal voor uw aangezicht gaan, en Ik zal de kromme wegen recht maken; de koperen deuren zal Ik verbreken, en de ijzeren grendelen zal Ik in stukken slaan.
3 En Ik zal u geven de schatten, die in de duisternissen zijn, en de verborgene rijkdommen; opdat gij moogt weten, dat Ik de HEERE ben, Die u bij uw naam roept, de God van Israel;
4 Om Jakobs, Mijns knechts wil, en Israels, Mijns uitverkorenen; ja, Ik riep u bij uw naam, Ik noemde u toe, hoewel gij Mij niet kendet.
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.
6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

Ik ben de HEERE, en niemand meer. Zelden heeft een tekst mij zo getroost als die woorden. "Ik ben de HEERE, uw God" en "Ik ben de HEERE, en niemand meer"
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Kaw"Ik ben de HEERE, uw God" en "Ik ben de HEERE, en niemand meer"
Inderdaad, want deze God is onze God. Hij is ons deel, ons zalig lot.
Miscanthus

Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God.

Romeinen 6:13

Dag 10: In dienst van God
Een leven zonder God of een leven waarin Hij maar een marginale rol mag spelen, is een leven in dienst van de zonde. Zo’n leven is een leven dat zijn doel mist. God verlangt ernaar dat we onszelf helemaal in zijn dienst stellen, dat we komen tot overgave aan zijn Zoon, en dat we zeggen: ‘Wilt U de Heer van mijn leven zijn?’ Dat betekent dus ook dat we geen enkel gebied van ons leven voor Hem verborgen willen houden. Overgave is dat je héél je leven aan God geeft. Aanbidding kan pas opbloeien als deze overgave, die een gave van de Geest is, er de kern van vormt.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bron: Refoweb.

Vraag: Na een lange zoektocht met veel vragen en worstelingen, heb ik meer dan een half jaar geleden toch antwoord gekregen. Ik heb geloofd dat ik bekeerd was. Het leven met God was zo goed, hoewel het ook wel eens moeilijk was. Maar de laatste tijd is het zo anders. Ik ben druk bezig met de dingen van het dagelijkse leven. Ik houd me veel te weinig met God bezig. Ik zondig zo veel meer. En ik mis dat intieme, levende contact met God. Ik heb het gevoel dat ik God kwijt ben! Ik denk dat het mijn schuld is. Ik heb God laten gaan, net zoals de bruid in het Hooglied. Maar dit duurt nu al zo lang. Ik bid wel, maar het lijkt niet oprecht. Ik voel me een huichelaar en ik ben bang dat het maar een tijdgeloof was. En toch, toch mis ik God. Ik wil Hem zo graag terug in mijn leven, want wat is een leven zonder Hem? Wat moet ik doen? Kunt u mij helpen? Om verschillende redenen zou ik graag antwoord willen van een Ger. Gem.-dominee. Groeten van een meisje van 16.

Antwoord: Wat is het goed om met de dingen van Gods Koninkrijk bezig te zijn. Je schrijft dat je na een lange zoektocht gedacht hebt dat je een kind van God was. En dat heerlijke nabije leven met de Heere is zo anders geworden. Je bent druk met de dingen van het dagelijks leven. Dat is natuurlijk niet verkeerd, want we reizen door deze tijd. Maar je vindt dat je te weinig met de dingen van Gods Koninkrijk bezig bent. Vandaar het gevoel een huichelaar te zijn en de angst voor tijdgeloof.

Nu moet je bedenken dat het leven met de Heere bij al Gods kinderen eb en vloed kent, ups en downs. Daar ontkomt niemand aan. De ene tijd ben je voor je gevoel dicht bij de Heere en een andere tijd lijkt de Heere zo ver weg. Je mag natuurlijk niet alleen op je gevoel afgaan. Ons emotionele leven wisselt soms een paar keer per 24 uur. Maar toch mis je al een tijd het levende intieme contact met God. En je zou dat zo graag weer terug hebben.
Het gevaar van tijdgeloof is er natuurlijk. Het kan ook geen kwaad als we onszelf afvragen of het in ons leven geen tijdgeloof is. Want een mens kan zichzelf bedriegen. En zo wordt je weer des te meer op God geworpen.
Toch heeft een tijdgelovige niet zoveel last van het feit dat die rijke nabijheid van de Heere wordt gemist. Je kunt bang zijn dat je een huichelaar bent, maar een huichelaar vindt het niet vreselijk als hij in zijn ervaring de Heere kwijt is. Het wonderlijke is dat de oprechte gelovigen tegen de Heere zeggen: als ik op een schadelijke weg ben, leidt mij op de eeuwige weg (Psalm 139).

Je voelt jezelf als de bruid in het Hooglied, die zich voor haar liefste heeft afgesloten. Toch bleef de bruid wel bruid al ervoer ze de nabijheid van haar Bruidegom niet meer. En juist je verlangen dat het weer goed komt tussen God en je ziel wijst erop dat je tijdelijk in een dal zit. Bidt maar met David: Heere, neem Uw Heilige Geest niet van mij. Als er zonden zijn, die verwijdering brengen tussen God en jou moet je die belijden en laten. Een belangrijke vraag is hoe je verhouding is tot de Heere Jezus. Want alleen wie Hem heeft aangenomen kan zich een kind van God noemen (Joh.1:12). Wat betekent het kruis voor je en het bloed van Christus? Heb je wel eens iets ervaren van Gods vergevende liefde?

Je vraagt:wat moet ik doen? Eigenlijk geef je dat zelf al aan in je vraag. Je zegt dat je veel te weinig met God bezig bent. De Heere komt en komt terug in de weg van Zijn inzettingen. Heb acht op je stille tijd van bijbellezen en gebed. Zo laat de Heere zich weer vinden. Een Psalmdichter bad ook: Och Heere, werd ik derwaarts weer geleid, dan zou mijn mond U de eere geven. Ik kan je niet helpen, maar de Heere wel. Ik mag je wel de weg wijzen. Om God te ontmoeten moet je de bijbel lezen en vragen om de werking van de Heilige Geest.

Stel dat je nooit echt de Heere hebt gekend, dan is het toch je verlangen om Hem te mogen kennen. Rust niet in aanhoudend smeken: Heere, zeg Gij tot mijn ziel: Ik ben uw heil alleen, totdat je mag zeggen: nu heb ik voor al mijn zonden een Middelaar gevonden. Sterkte in alles. De Heere is barmhartig en zeer genadig.

Ds. C. G. Vreugdenhil

[Aangepast op 13/9/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jes. 63:
7 Ik zal de goedertierenheden des HEEREN vermelden, den veelvoudigen lof des HEEREN, naar alles, wat de HEERE ons heeft bewezen, en de grote goedigheid aan het huis van Israel, die Hij hun bewezen heeft, naar Zijn barmhartigheden, en naar de veelheid Zijner goedertierenheden.
8 Want Hij zeide: Zij zijn immers Mijn volk, kinderen, [die] niet liegen zullen? Alzo is Hij hun geworden tot een Heiland.
9 In al hun benauwdheid was Hij benauwd, en de Engel Zijns aangezichts heeft hen behouden; door Zijn liefde en door Zijn genade heeft Hij hen verlost; en Hij nam hen op, en Hij droeg hen al de dagen van ouds.

Dit is een zeer wonderlijke text. Allereerst het moment wanneer Jeremia dit profeteert/bid: Israël is in ballingschap en zit diep in de ellende. Jeremia begint te bidden en hij start met dankzegging over al het goede van God. Is dit niet iets voor ons om voor ogen te houden? Ook in ellende is de dankbaarheid altijd op onze lippen.
De tweede zin is nog wonderlijker. Kinderen die niet liegen zullen? Gods volk kan hier met hun verstand niet bij, want ze weten wel beter. En dan dat God daarom hun een Heiland is geworden. Wat is hier de diepere inhoud achter deze zin? Het is me zeer wonderlijk. Wil God ons zo aanzien?
De derde zin begint met een vadereigenschap. Hij kasteit Zijn volk, maar in Zijn liefde lijd Hij mee. De Engel Zijns aangezicht is natuurlijk Jezus Christus. Ik denk dat deze woorden een diep geheim met zich meebrengen en de Godheid van Jezus verklaart. Denk er maar eens goed over na. Hij nam hen op en Hij droeg hen al de dagen van ouds. Gods volk leert dat Jezus hen draagt. Hoe zwakker ze zijn, hoe meer ze mogen ervaren dat Jezus hen ondersteunt. Daarom kan er grote vertroosting zijn in ellende. Groter dan in voorspoed.
Andre

Bericht door Andre »

Amos 4 vers 11 Ik heb [sommigen] onder ulieden omgekeerd, gelijk God Sodom en Gomorra omkeerde, u, die waart als een vuurbrand, dat uit den brand gered is; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE.
Miscanthus

Zekerheid is bij de reformatoren in de eerste plaats niet de zekerheid van Gods genadewerk in ons, maar de zekerheid van
Gods belofte voor ons.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Bron: Refoweb.

Vraag: Na een lange zoektocht met veel vragen en worstelingen, heb ik meer dan een half jaar geleden toch antwoord gekregen. Ik heb geloofd dat ik bekeerd was. Het leven met God was zo goed, hoewel het ook wel eens moeilijk was. Maar de laatste tijd is het zo anders. Ik ben druk bezig met de dingen van het dagelijkse leven. Ik houd me veel te weinig met God bezig. Ik zondig zo veel meer. En ik mis dat intieme, levende contact met God. Ik heb het gevoel dat ik God kwijt ben! Ik denk dat het mijn schuld is. Ik heb God laten gaan, net zoals de bruid in het Hooglied. Maar dit duurt nu al zo lang. Ik bid wel, maar het lijkt niet oprecht. Ik voel me een huichelaar en ik ben bang dat het maar een tijdgeloof was. En toch, toch mis ik God. Ik wil Hem zo graag terug in mijn leven, want wat is een leven zonder Hem? Wat moet ik doen? Kunt u mij helpen? Om verschillende redenen zou ik graag antwoord willen van een Ger. Gem.-dominee. Groeten van een meisje van 16.

Antwoord: Wat is het goed om met de dingen van Gods Koninkrijk bezig te zijn. Je schrijft dat je na een lange zoektocht gedacht hebt dat je een kind van God was. En dat heerlijke nabije leven met de Heere is zo anders geworden. Je bent druk met de dingen van het dagelijks leven. Dat is natuurlijk niet verkeerd, want we reizen door deze tijd. Maar je vindt dat je te weinig met de dingen van Gods Koninkrijk bezig bent. Vandaar het gevoel een huichelaar te zijn en de angst voor tijdgeloof.

Nu moet je bedenken dat het leven met de Heere bij al Gods kinderen eb en vloed kent, ups en downs. Daar ontkomt niemand aan. De ene tijd ben je voor je gevoel dicht bij de Heere en een andere tijd lijkt de Heere zo ver weg. Je mag natuurlijk niet alleen op je gevoel afgaan. Ons emotionele leven wisselt soms een paar keer per 24 uur. Maar toch mis je al een tijd het levende intieme contact met God. En je zou dat zo graag weer terug hebben.
Het gevaar van tijdgeloof is er natuurlijk. Het kan ook geen kwaad als we onszelf afvragen of het in ons leven geen tijdgeloof is. Want een mens kan zichzelf bedriegen. En zo wordt je weer des te meer op God geworpen.
Toch heeft een tijdgelovige niet zoveel last van het feit dat die rijke nabijheid van de Heere wordt gemist. Je kunt bang zijn dat je een huichelaar bent, maar een huichelaar vindt het niet vreselijk als hij in zijn ervaring de Heere kwijt is. Het wonderlijke is dat de oprechte gelovigen tegen de Heere zeggen: als ik op een schadelijke weg ben, leidt mij op de eeuwige weg (Psalm 139).

Je voelt jezelf als de bruid in het Hooglied, die zich voor haar liefste heeft afgesloten. Toch bleef de bruid wel bruid al ervoer ze de nabijheid van haar Bruidegom niet meer. En juist je verlangen dat het weer goed komt tussen God en je ziel wijst erop dat je tijdelijk in een dal zit. Bidt maar met David: Heere, neem Uw Heilige Geest niet van mij. Als er zonden zijn, die verwijdering brengen tussen God en jou moet je die belijden en laten. Een belangrijke vraag is hoe je verhouding is tot de Heere Jezus. Want alleen wie Hem heeft aangenomen kan zich een kind van God noemen (Joh.1:12). Wat betekent het kruis voor je en het bloed van Christus? Heb je wel eens iets ervaren van Gods vergevende liefde?

Je vraagt:wat moet ik doen? Eigenlijk geef je dat zelf al aan in je vraag. Je zegt dat je veel te weinig met God bezig bent. De Heere komt en komt terug in de weg van Zijn inzettingen. Heb acht op je stille tijd van bijbellezen en gebed. Zo laat de Heere zich weer vinden. Een Psalmdichter bad ook: Och Heere, werd ik derwaarts weer geleid, dan zou mijn mond U de eere geven. Ik kan je niet helpen, maar de Heere wel. Ik mag je wel de weg wijzen. Om God te ontmoeten moet je de bijbel lezen en vragen om de werking van de Heilige Geest.

Stel dat je nooit echt de Heere hebt gekend, dan is het toch je verlangen om Hem te mogen kennen. Rust niet in aanhoudend smeken: Heere, zeg Gij tot mijn ziel: Ik ben uw heil alleen, totdat je mag zeggen: nu heb ik voor al mijn zonden een Middelaar gevonden. Sterkte in alles. De Heere is barmhartig en zeer genadig.

Ds. C. G. Vreugdenhil
In deze topic wordt normaliter niet gediscussierd, maar vinden jullie deze vraag ook niet enorm herkenbaar en het antwoord een juiste mix van bemoediging en aansporing?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Als je weet dat zelfs vrijgemaakten speciaal naar de GG gaan als Vreugdenhil komt?
Miscanthus

De HEER is een vriend van wie hem vrezen, hij maakt hen vertrouwd met zijn verbond.

Psalm 25:14

Dag 11: Vriendschap met God
Een leven van aanbidding is een leven dat gekenmerkt door vertrouwelijkheid in de omgang met de Heere. In de bijbel wordt dat ook vriendschap met God genoemd. Vriendschap is: alles van elkaar weten. Nu weten we niet alles van God, maar in Jezus heeft Hij wel zoveel van zichzelf geopenbaard, dat we Hem echt mogen kennen zoals Hij is. God weet alles van ons, Hij kent ons, en het is zijn verlangen dat we ons leven delen met Hem. Dat we alles zeggen wat op ons hart ligt. Dat is het verbond: dat we in vertrouwelijke verbondenheid met God leven.
Miscanthus

Nader tot God, dan zal hij tot u naderen.

Jakobus 4:8

Dag 12: Tot God naderen
Het is belangrijk om te weten en te ervaren dat God altijd weer de eerste wil zijn die naar ons toekomt. Daar is de bijbel ook vol van en Jezus is er het beste bewijs van. Toch zegt Gods Woord ook dat God ons pas nadert als wij Hem naderen. Hij is niet afhankelijk van onze toenadering, maar wil ook onze activiteit daarin toch helemaal serieus nemen. God is een God die zich laat vinden maar die ook daadwerkelijk gezocht wil worden. Als we zijn nabijheid en tegenwoordigheid niet dagelijks actief zoeken in aanbidding, moeten we niet klagen over een gebrek aan ervaring van zijn aanwezigheid.
Miscanthus

Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.

Marcus 12:30

Dag 13: Hem liefhebben met alles
Aanbidding heeft alles te maken met liefhebben. Want ware liefde uit zich in bewondering voor de ander, in het onder de indruk en geraakt zijn door het unieke van de ander. En omdat in onze liefde voor God heel ons wezen betrokken moet zijn, geldt dat ook voor onze aanbidding. We aanbidden met hart en ziel, helemaal van binnenuit, waar de Geest woont. We aanbidden met ons verstand, want we verheugen ons over alles wat we uit Gods openbaring mogen weten over God en Jezus. We aanbidden met onze kracht, met ons lichaam, met alles wat we in het dagelijkse leven vanuit die kracht doen. Want aanbidding is een levensstijl.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Daar wilde ik het ook net over doen!
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Daar wilde ik het ook net over doen!
Hoe kun je tot God naderen? In het gebed?
Wij kunnen toch niet tot God naderen......
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie