Doop en geloof

Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen, dat geeft ook aan dat van de fantastische verhalen van mensen over hoe het zou moeten gaan, mensen aan het twijfelen kan brengen.
We moeten oppassen om te generaliseren Marnix. Een mens moet zeker iets bijzonders hebben meegemaakt. Onze wedergeboorte is als de opstanding uit de doden.
Het is ook heel bijzonder, maar dat is niet aan een of ander gevoel of voorval toe te schrijven... daar zit het bijzondere niet in. Wedergeboorte is dat je oude mens sterft en je nieuwe mens opstaat.... die mens die gelooft dat er verlossing is door Jezus Christus.
Op begrafenissen binnen onze kring wordt meestal géén oordeel uitgesproken. Men laat die of gene ‘liggen’, zoals men dat uitdrukt. Zoals je het neerschrijft lijkt het alsof je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Als iemand op een bijzondere manier is stilgezet kan dat juist aanleiding zijn om voorzichtig over zo iemand te spreken.
Ik mis dat wel de zekerheid en troost van het geloof over hen die overleden zijn. Als iemand gelooft en overlijdt mag je juist die zekerheid hebben..... ook als nabestaanden. En wat die klepel betreft, ik weet dat het weer per situatie en kerkgenootschap verschilt dus ik wil zeker niet generaliseren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik vond de omschrijving van het geloof uit de Emdense of Oost-Friese Catechismus, geschreven door Johannes à Lasco in 1551:

vraag 27. Wat is het ware geloof?
Antwoord: Een ontwijfelbaar toevoorzicht of vertrouwen, door Gods Woord van den Heiligen Geest in onze harten verwekt, op de goede zaligmakende gunst des hemelschen Vaders tegen ons, die door de verdiensten van onzen eenigen Middelaar Jezus Christus verworven is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ik vond de omschrijving van het geloof uit de Emdense of Oost-Friese Catechismus, geschreven door Johannes à Lasco in 1551:

Antwoord: Een ontwijfelbaar toevoorzicht of vertrouwen, door Gods Woord van den Heiligen Geest in onze harten verwekt, op de goede zaligmakende gunst des hemelschen Vaders tegen ons, die door de verdiensten van onzen eenigen Middelaar Jezus Christus verworven is.
Wie weet, ben ik het daar wel gewoon mee eens.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Wie weet, ben ik het daar wel gewoon mee eens.
Maar daar heb je op zich niks aan dat je het er mee eens bent. De vraag is natuurlijk of je dat geloof bezit. (of moet ik "beoefent"zeggen?)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Maar daar heb je op zich niks aan dat je het er mee eens bent. De vraag is natuurlijk of je dat geloof bezit. (of moet ik "beoefent"zeggen?)
Inderdaad. Dat geloof moet je bezitten: dat door de Heilige Geest in je hart is gewerkt. Dus geen verstandsgeloof...
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind dat je iets te ver gaat in het splitsen van verstandsgeloof en "echt geloof"

Wanneer is geloof een verstandsgeloof en wanneer is het echt?

Een goede boom herken je aan zijn vruchten....

Het komt soms zo over alsof er bomen zijn die goede vruchten geven.... maar die toch niet goed genoeg zijn omdat de reden waarom ze die vruchten geven niet klopt.

Misschien komt het omdat ik het begrip "verstandsgeloof" verkeerd intepreteer.... Ik denk dan vaak aan het verstandelijke, het theoretische beredeneren, de gereformeerde nuchterheid etc.

Verder lees ik ook nergens in de Bijbel dat er verschillende soorten geloven zijn of zo.... Ik zie alleen het onderscheid tussen echt geloven en niet echt geloven, waarbij je dat aan de vruchten kan herkennen. De bijbel zegt dat wie gelooft, behouden zal worden. Er staat niet dat wie verstandelijk geloooft dat Jezus voor hem is gestorven, niet gered wordt of iets in die geest.... :) Natuurlijk is geloof meer dan puur verstandelijk, het zit ook in je hart..... niet alleen in je hoofd. Maar bij de een zal dat meer zo zijn dan bij de ander, ligt weer aan karakter etc. Misschien zou je voor mij nog een keer het verschil tussen een verstandelijk gelovige en een echte gelovige kunnen uitleggen (mocht ik het niet hebben gesnapt :))
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Op zich wel interessant wat Marnix aanhaalt. De Bijbel is niet echt duidelijk in het onderscheid 'verstandsgeloof' en het 'ware geloof'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Marnix

Bericht door Marnix »

Wel tussen levend geloof en dood geloof.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Wel tussen levend geloof en dood geloof.
Tja misschien zou je het verhaal van Lydia de purperverkoopster eens moeten lezen... een gelovige vrouw?! Maar toen ze onder het gehoor van Paulus zat, staat er zo (even uit mn hoofd) toen werd het hart van Lydia geopend, dat ze acht gaf op hetgeen van Paulus gezegd werd. Dat blijkt dan ook uit de vruchten, neemt Paulus mee in haar huis (wilde Paulus overigens niet, ze moest hem dwingen... Paulus wilde niet als profiteur van bekend staan).
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De combinatie 'dood' en 'geloof' lezen we alleen in Jakobus. Geloof zonder de werken / vruchten is dood, is geen geloof.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De combinatie 'dood' en 'geloof' lezen we alleen in Jakobus. Geloof zonder de werken / vruchten is dood, is geen geloof.
Is het dan zo dat met verstandsgeloof, geloof bedoeld wordt zonder werken?

Ik geloof dat niet zo. Ik denk dat er meestal mee bedoeld wordt: iemand denkt dat hij gelooft, maar het is niet door de Heilige Geest gewerkt, hij heeft het zelf gegrepen. Hij heeft het geleerd als een lesje. Al studerend zou je dan zalig kunnen worden...

Ik geloof dat je het Woord niet alleen moet bestuderen, maar moet overdenken; Wat wil God mij zeggen? Ons oor te luister leggen bij God. De Heilige Geest doet ons verstaan wat de Schrift ons zegt.

Ons verstand is te weinig. Het is in het normale leven toch ook te weinig dat we tegen een meisje zeggen: "ik denk dat ik wel bij jou pas. Laten we trouwen."
Als het goed is is er liefde en verlangen en is er een onverbrekelijke band, die naarmate de tijd vordert, -steeds sterker wordt.
Geloven in God is niet 1+1=2, maar Geloven in God en Jezus is een relatie hebben op basis van liefde en genade. En in die relatie zeg je alles tegen elkaar, en praat je zoveel mogelijk met elkaar.
We zullen straks in de Hemel geen vreemde Jezus tegenkomen.

Volgens mij is verstandsgeloof een verkeerde term en ook een term die vanuit een oordelende houding gebruikt wordt. Een christen is bewogen met het lot van zijn naaste en heeft zijn naaste lief. (vrucht van het geloof en de Liefde van Christus). Derhalve is het etiket een afkeurende benaming, gebezigd vanuit de veronderstelling dat men in staat is andermans geloof te kunnen wegen en beoordelen op oprechtheid. Hoogstens zouden we kunnen zeggen dat bepaalde gelovigen weinig vrucht dragen, maar zelfs dan zijn we bezig met het verkeerde. Het is dan alsof de ene korenhalm tegen de ander zegt; tsjonge, wat ben jij mager!

Guthrie zegt ergens: het ware zaligmakende geloof valt samen met het aannemen van Christus, geloven in Zijn naam, een daad van het hart en de wil, het verlangen gericht op Jezus Christus. Zou dat nu als een moeilijke en mysterieuze zaak moeten worden beoordeeld, hetgeen het meest bestaat uit verlangen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij is verstandsgeloof een verkeerde term en ook een term die vanuit een oordelende houding gebruikt wordt. Een christen is bewogen met het lot van zijn naaste en heeft zijn naaste lief. (vrucht van het geloof en de Liefde van Christus). Derhalve is het etiket een afkeurende benaming, gebezigd vanuit de veronderstelling dat men in staat is andermans geloof te kunnen wegen en beoordelen op oprechtheid. Hoogstens zouden we kunnen zeggen dat bepaalde gelovigen weinig vrucht dragen, maar zelfs dan zijn we bezig met het verkeerde. Het is dan alsof de ene korenhalm tegen de ander zegt; tsjonge, wat ben jij mager!
Ten diepste kun je niet over iemands geloof oordelen. Wel over iemands geloofsopvatting.
Miscanthus

Ten diepste kun je niet over iemands geloof oordelen. Wel over iemands geloofsopvatting.
Laten we het dan dus maar houden bij Zondag 7...:!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee, met Zondag 7 komen we niet helemaal uit denk ik.
Ik bedoel: er zijn interpretatieverschillen.
Miscanthus

Nee, met Zondag 7 komen we niet helemaal uit denk ik.
Ik bedoel: er zijn interpretatieverschillen.
zucht....
Hebben Caspar en Zacharius hun werk toch niet helemaal goed gedaan.....
Plaats reactie